• WLproxy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Beste tweakers,

Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een PC voor een maatje van mij, alleen stuit ik nu op een probleem waar ik de oplossing echt niet van kan vinden.

Voor zijn PC heb ik dit geheugen gebruikt. Deze wil ik uiteraard in dual channel gebruiken alleen lukt dit tot nu toe niet echt.

Als ik allebij de modules in de blauwe of zwarte slots (A1 - B1) doe wordt er maar 4gb herkend door de bios en Windows zelf, alhoewel CPU-z wel de volledige 8 GB ziet. Doe ik ze in een blauwe en een zwarte (A1 - A2) dan wordt de volledige 8gb wel herkend maar zegt cpu-z dat deze in single mode draait.

Ik heb de (UEFI) bios al naar de nieuwste versie geupdate en ook heb ik de CMOS meerdere malen geresest, dit mocht beide niet baten. Ook tijdens een memory test kwamen er geen problemen naar voren.

De volledige specificaties:
Asus ASUS F2A55-M
AMD Athlon II X4 750K
Seagate ST1000DM003 1TB
Corsair Builder CX430 Bronze
MSI R7850-2GD5/OC
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Het zal wel iets zijn waar ik volledig overheen kijk, maar ik kom er toch echt niet uit!

Iemand enig idee waar het fout gaat?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zit de processor wel goed in de socket. Als pinnetjes daar slecht contact maken kan je zoiets krijgen omdat de geheugencontroller op de cpu zit.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Welke Windows versie gebruik je? Toevallig 32-bit? Dan zal je inderdaad niet meer zien dan 4GB, omdat een 32-bit Windows dit niet ondersteunt.
Echter, dan begrijp ik nog niet waarom je 8GB in CPU-z ziet, dat je onder Windows draait en niet van een LiveCD, toch?

Een combinatie van andere geheugen banken levert hetzelfde probleem op?

• WLproxy
Dat van CPU moet ik dan maar even gaan checken van de week, heb hier geen thermal paste liggen (of kan dit ook zonder de heatsink van de CPU te verwijderen?)

Windows versie die ik gebruik in 64bit, dus hij moet het gewoon ondersteunen. En CPU-z wordt gewoon gedraaid vanaf Windows. Andere reepjes zal ik zo even uit mijn eigen PC trekken, kijken of dat iets doet.

• Jolke
WLproxy schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:42:
[...]
Andere reepjes zal ik zo even uit mijn eigen PC trekken, kijken of dat iets doet.
Goed punt. De betroffene reepjes dan natuurlijk ook even in je eigen PC controleren.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:38
Bij de vorige post met exact dit probleem bleek het zo te zijn dat diegene inderdaad een paar pinnetjes van zijn socket had verbogen. Dus inderdaad ff de CPU checken (met nieuwe coolpasta, CPU en koeler tegelijk verwijderen zonder dat de koeler los komt van CPU kan eigenlijk niet, besides met een tubetje koelpasta kan je tig cpu's voorzien)

[ Voor 9% gewijzigd door analogworm op 31-12-2013 09:59 ]

• WLproxy
Nou ik heb de processor er eventjes uit gehaald en er waren gelukkig geen pinnetjes verbogen (gelukkig). Vervolgens weer terug in gezet en hij herkent nu de volledige 8GB in dual mode, dus helemaal top, mijn dank is groot!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:38
Mooizo!

• Jolke
Gevalletje slecht contact gemaakt, waarschijnlijk. Mooi dat het iig nu werkt.
Pagina: 1