DNS Server

Pagina: 1
Acties:

• smidtak
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-08 17:31
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een website. Het is de bedoeling dat ik deze ook ga hosten, ik heb immers een gevirtualiseerde bak 24/7 draaien.

Het is de bedoeling dat ik een Windows Server 2008 DNS server door laat verwijzen naar de Windows Server 2008 IIS WebServer. Is dit de normale volgorde hoe dit zou moeten?

Welke ip adressen moet ik op mijn DNS server instellen en dan met name de 2 onderste adressen voor de DNS Server.

Alvast bedankt!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29

alm

Waarom wil je zelf DNS draaien voor een enkele website? Heb je er voldoende verstand van? Gezien je vragen maak ik me daar enigszins zorgen over...

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
In theorie kun je dat inderdaad zelf doen. Maar wil je dat wel echt?
Heeft de klant nog andere dingen zoals e-mail en dergelijke?

Stel je server ligt er uit, hoe zit het dan met de DNS (en dus de bereikbaarheid van o.a. e-mail)?
De meeste ISP's en hosters gebruiken twee DNS servers binnen twee verschillende subnets en het liefst ook locatie-gescheiden.

Maar in principe kun je het prima met 2008 doen. De DNS-server instellingen op de NIC hoeven daarvoor in principe niet anders te staan. Je kunt eenvoudig een primary zone aanmaken op je server. Zolang de firewall maar goed ingesteld staat kun je die server als DNS-server gebruiken.

Let wel, SIDN wil ook dat je twee servers gebruikt.

Persoonlijk: Ik zou het met een single-server niet doen.

• smidtak
Als hobby mag ik graag wat knutselen met computers, ik ben dan ook geen pro wat dat betreft. Alleen ik leer snel, want zo heb ik een complete homeserver gebouwd, met daarop esxi en 6 virtuele machines.

Doordat ik voor een eigen op te starten onderneming een website aan het bouwen ben en de te verwachten bezoekers, is het naar mijns inzien technisch mogelijk. Een emailserver moet ik nog opstarten en een domeinnaam moet ik nog aan vragen.

Op dit moment ben ik dus aan het kijken naar de mogelijkheden om dit met Windows Server en de DNS optie te verwezenlijken. Is de DNS server optie van PfSense misschien een beter alternatief. Deze heb ik immers als router draaien

Terugkomend op mijn eerste vraag. Deze vraag stel ik namelijk, omdat op internet niets te vinden is over de ip adressen die worden toegepast in de instellingen waar die weggehaald worden.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou gewoon de authorative DNS servers gebruiken van registrar waar je ook je domeinnaam gaat registeren. Daar maak je dan een A record aan (en eventuele andere records) die je laat verwijzen naar het externe IP waar je server achter hangt. Eigen authorative DNS server(s) draaien voor één enkel domein op je thuisserver is erg ongebruikelijk, onverstandig (want geen redundantie) en totaal onnodig. Dat kun je dus beter gewoon niet doen :)

Mocht je toch een authorative DNS server zelf gaan draaien zorg er dan in elk geval voor dat die in enkel reageert op DNS query's voor je eigen domein. Anders creëer je een open resolver die misbruikt kan (en waarschijnlijk ook zal) worden in een DNS amplification DDoS.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:02
smidtak schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:14:Terugkomend op mijn eerste vraag. Deze vraag stel ik namelijk, omdat op internet niets te vinden is over de ip adressen die worden toegepast in de instellingen waar die weggehaald worden.
:?

Lees dit stukje nog eens kritisch en leg dan nog eens uit wat je hier nou precise mee bedoelt...

• smidtak
Ik zie het die laatste zin klopt niets van. Ik bedoelde dat er op internet niets te vinden is over de ip adressen die bij de ip4 instellingen van de nic worden toegepast. En dan bedoel ik met name welke ip adressen waar ingevuld moeten worden.

Het is mij duidelijk dat een dns server voor huis tuin en keuken doeleinden, op deze manier niet geschikt is. Ik zal dan ook uitwijken, naar bijvoorbeeld een Yourhosting voor een domein en de dns service.

Voor zover, bedank voor de reacties!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien kan je je beter eerst even inlezen hoe DNS precies werkt :)

Welke DNS instellingen je lokale NIC nodig heeft is afhankelijk van het netwerk waar je in zit. Zit je in een netwerk met zaken zoals AD (Active Directory) of lokale webservices dan is een lokale DNS server - in ieder geval in het eerste geval - absoluut noodzakelijk. In het tweede geval kan je ook je hosts bestand aanpassen.

Heb je op je lokale netwerk geen bijzondere zaken dan is elke publieke DNS server prima. Dit kan dan de server van je provider zijn of bijvoorbeeld Google of OpenDNS. In veel gevallen zal een router echter een lokale DNS server draaien. Het enige wat dat ding dan zal doen is het relayen van DNS verzoeken naar de DNS server die de router van de desbetreffende ISP opgegeven heeft gekregen.

Het heeft in ieder geval niet direct wat te maken met waar jij je website host.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken :)

Zoals Glashelder hierboven meldt hangt het af van de omgeving.

Laat ik je alvast wel helpen met een beslissing: Als je niet precies weet hoe dit werkt, laat je dan helpen door een professional. En laat het idee van het draaien van een eigen publieke DNS server maar gewoon varen. Dit is voor een standaard onderneming niet noodzakelijk en zie je eigenlijk alleen gebeuren bij de hele grote ondernemingen en overheden.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

al is het alleen al omdat je 2e dns op een ander subnet (liefts een ander as) hebt. die je meestal niet hebt. en dan sta je mischien wel te kloten met de replicatie.

Iperf

Pagina: 1