• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Ik heb een oepsje gehad met mijn waterkoeling, hij is gaan lekken. :(
daardoor is 1 van mijn geheugenmodules kapot gegaan.
1 slot op mijn moederbord herkent geen modules meer. Getest met met modules die 100% goed zijn. (getest).
Wat is nu aannemelijk wat kapot is, iets op het moederbord of is er iets geknald in de memorycontroller in de I7? Ikzelf vrees namelijk het laatste. en ik heb geen mogelijkheid om dat te testen. geen S1366 of processor over.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je geeft niet aan welk bord je hebt, maar even uitgaande van 6 DIMM sloten heb je dus per geheugenkanaal twee sloten. Als het aan de CPU zou liggen, zullen zeker beide sloten van een kanaal dood zijn. Ligt het aan mobo, dan hangt het af van waar schade is, maar het kan een of beide zijn.

Kortom, als je andere slot in zelfde kanaal wel werkt is het 100% zeker mobo.

Oslik blyat! Oslik!

• arbraxas
Het is een asus P6T dus 1 met 6 geheugensloten.Alleen weet ik niet hoe dat gerangschikt is op het bord en de geheugencontroller. Welke 2 sloten horen bijelkaar?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
dat staat toch echt in de handleiding hoor...

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:47

InFamous

excommunicado

De Intel core I series hebben een triple channel IMC wat betekend dat 1 channel 3 memory lanes aanspreekt. Als jou IMC dus kapot zou zijn dan zouden 3 lanes het niet meer doen, is het 1 lane die niet werkt dan is de kans groot dat het moederbord sluiting maakt in de kapotte lane.
Mijn advies is moederbord heeeeel goed laten drogen en het liefst niet meer gebruiken en proberen, mocht er toch sluiting in een lane zitten dan kan het inderdaad overgaan tot een kapotte IMC.

Formerly known as Ragdoll

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

arbraxas schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:05:
Het is een asus P6T dus 1 met 6 geheugensloten.Alleen weet ik niet hoe dat gerangschikt is op het bord en de geheugencontroller. Welke 2 sloten horen bijelkaar?
Vrij makkelijk, alle zwarte horen bij elkaar en alle oranje horen bij elkaar.
Het nadeel bij sommige X58 bordjes is dat je per se DIMM 1, 3 en 5 moet gebruiken en dat bij 2, 4 en 6 het ding niet wilt booten. Maar dat is een kwestie van testen.

• arbraxas
@ragdollcsr, daar is het al te laat voor.
@terw_dan, daar was ik al achter, mijn goede set in de andere banken gezet, maar dan boot ie niet. Laat je het geheugen er helemaal uit dan begint ie te piepen. Dus hij ziet wel wat maar boot niet. Daarom is het ook zo lastig om te bepalen wat kapot is. Maar ik ben er intussen achter dat de middelste 2 sloten het probleem geven. De oranje is sowieso een probleem, ga nu de zwarte proberen. In de configuratie 1, 5 en 6 boot hij wel en ziet 6GB.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Welke vloeistof heb je eigenlijk gebruikt? Meeste vloeistoffen zijn gedeeltelijk niet geleidend en zou het ook nog een kwestie van vuil op de contacten zijn.

• arbraxas
1 die wel geleid blijkbaar Feser one, want je kunt op 1 geheugenmodule echt een aangetaste plek zien op 1 van de contactpinnen. Hij ruikt ook naar verbrande electronica dus die is er echt geweest. Heb net even aan het wisselen geweest. zolang ik 1,2,5 of 6 gebruik ziet hij 6GB, met lane 3 en 4 mis ik elke keer 2GB geheugen. Lijkt erop dat de proc dus ook een klap heeft gehad. En ik heb de sloten gechecked, ze zijn schoon en droog.
Ik had ook mijn mobo na het oepsje (een gescheurde slang) helemaal schoongemaakt en gedroogd. Blijkt er achteraf toch nog een klein druppeltje in de heatspreader van 1 de geheugenmodules zat. Daar kwam ik dus te laat achter.

Helaas, helaas, ben intussen aan het shoppen.
wel verdomd jammer van die I7 970. Had m nog maar net.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of er is kortsluiting naar de sloten toe, en is je CPU nog goed. Maar dat is een kwestie van testen op een ander bordje denk ik.

• arbraxas
Mja en dat is het probleem, kom maar eens aan een 2e s1366 mobo om even te testen. Niemand in mijn kennissenkring heeft zon ding. die zitten allemaal op 1156 of 1150.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hij doet het toch? Dus wat is er in godsnaam mis aan het ding? Dan doe je het met 2GB minder Ram, dat kan ook prima hoor, maar om nu voor een andere combo te gaan zoeken om dit soort kleine defectjes vind ik geldverkwisting.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• InFamous

InFamous

excommunicado

kuusj98 schreef op maandag 30 december 2013 @ 00:46:
Hij doet het toch? Dus wat is er in godsnaam mis aan het ding? Dan doe je het met 2GB minder Ram, dat kan ook prima hoor, maar om nu voor een andere combo te gaan zoeken om dit soort kleine defectjes vind ik geldverkwisting.
Oke, dus er is mogelijk een kortsluiting ontstaan in een of twee van de memory lanes, doen het niet prima.
Maar zolang de kans bestaat dat deze lanes nog kortsluiting maken en zodoende de CPU alsnog om zeept helpt is geen klein probleem. Daarnaast is het jou geld?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
Hoe heb je het schoon/droog gemaakt?
Ik zou minimaal even met flink wat lucht het ding droog blazen.
Kun je ook achter de sloten komen? (plastic iets omhoog)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
veel kans dat het slot zelf gewoon kapot is
als de contactpunten op het geheugen vuil zijn is waarschijnlijk juist hetzelfde gebeurd in het bankje, maar dat wil zeker niet zeggen dat de controller beschadigd is
gewoon testen dus (maar dit is zeker niet zonder risico!)
als het niet perse nodig is zou ik het zelf niet doen, gewoon bank 1-2 en 5-6 gebruiken

je mag triple channel zeker niet gaan overschatten, op het werk hebben we verschillende workstations die geleverd werden met 2x4GB toen 3x2GB populaird was
die memory controller is trouwens zeer goed (als het moederbord het toelaat)
als slechts 1 bank kapot is, kan je perfect 5x2GB draaien waarbij de eerste 3GB in triple channel gaan werken
maar als je liever een symmetrische opbouw hebt kan je perfect 4x2GB gebruiken (of 4x4GB, geen idee wat je noden zijn)

• arbraxas
Heb een nieuw 1150 I7 setje gehaald en die i7 970 gaat de verkoop in. dat x58 moederbord kreeg trouwens voor die lekkage al meer kuren. Netwerkkaart was ook al halfdood. Maar allemaal bedankt voor de input.

Pagina: 1