Toon posts:

Serverbesturingssysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag, :)

Ons bedrijf gaat waarschijnlijk binnenkort naar een pand. Aangezien wij een beginnend familie bedrijf zijn betekend dit dat ik geen opleiding of iets heb gevolgd, vandaar deze vraag.

Onze wens is eigenlijk om zelf een computer / server in het pand te hebben staan, wie de volgende dingen kan:
- Netwerkschijf ( Deze moet zowel intern als extern bereikbaar zijn. Dus als ik thuis ben dat ik hem ook kan gebruiken).
- Een soort van Time Machine van Apple (Vaak worden bestanden eerst op het bureaublad opgeslagen voordat ze op de netwerkschijf komen).
- RAID (Als 1 hardeschijf kapot gaat ie toch zonder geheugen verlies door blijft gaan).

We hebben nu op VmWare, FreeNAS draaien en leek mij eerst voldoende, dus ik heb verder gekeken en deze kan je blijkbaar niet buiten het netwerk benaderen. Daarna heb ik naar Ubuntu gekeken, samen met WebDav. Dat ik LAMP installeer op Ubuntu en dat WebDav hem dan connect. Hier heb ik verder naar gekeken maar, veel mensen zeggen mij als je geen opleiding of niet veel verstand van Ubuntu hebt dat je er beter niet mee kan beginnen. Aangezien je niet de veiligheid hebt, en als er een fout is dat je die dan niet snel kan oplossen.

Nu zit ik dan eigenlijk met nog maar 2 oplossingen wat ik zie:
- Een virtuele server huren. Hier heb ik nog niet verder naar gekeken, maar aangezien wij beginnend zijn willen we het zo goedkoop mogelijk houden.
- Misschien een (synologie) NAS. Hier heb ik ook nog niet echt verder naar kunnen kijken. De prijzen van een kleine nas( 2 /4 bays) leken mij nog niet zo extreem hoog.

Kan iemand van jullie mij hier mee helpen? Zie ik het verkeerd over Ubuntu, of zijn er dingen die niet mogelijk zijn? Alles helpt :)

Alvast bedankt,
Noob2070

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:54
Als je er weinig verstand van hebt: haal een Synology

FreeNAS kan bijna alles wat een Synology ook kan, maar je moet het zelf bouwen, instellen en/of onderhouden waardoor het argument van Ubuntu ook voor FreeNAS geldt.

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind FreeNAS een stuk makkelijker en sneller werken dan Ubuntu, ook aangezien we het nu ook hebben heb ik toch wat ervaring er mee. Ik heb even snel gekeken naar zo'n Synology NAS, maar ik zie nergens staan dat ik deze van buitenaf ook kan gebruiken als netwerkschijf.

Bedankt voor je antwoord :)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor extern benaderen kan je met VPN werken. OpenVPN draait op praktisch alles en je hoeft maar 1 poort open te zetten om toegang tot je interne netwerk te krijgen, met alle services zoals netwerkschijven erbij.

Waar je met extern benaderen moet onthouden, zeker over VPN, is dat je IP adressen geen conflict gaat geven. Als je thuis en op kantoor dezelfde reeks gebruikt, bijvoorbeeld 192.168.1.x, kan je tegen problemen aanlopen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-01 20:12
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:22:
Ik vind FreeNAS een stuk makkelijker en sneller werken dan Ubuntu, ook aangezien we het nu ook hebben heb ik toch wat ervaring er mee. Ik heb even snel gekeken naar zo'n Synology NAS, maar ik zie nergens staan dat ik deze van buitenaf ook kan gebruiken als netwerkschijf.

Bedankt voor je antwoord :)
Dat kan wel, :-)
Heb ik hier werkende van een DS211J.
Gewoon een VPN verbinding maken met de Synology en gaan met die banaan

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time
Dan zal ik daar ook eens naar kijken. Is het niet mogelijk om via een extern ip te verbinden?
In plaats van verbinden via 192.168.1.1 bijvoorbeeld, 81.207.xxx.x doe?

Ook bedankt voor het antwoord!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

da_PSI
Ook bedankt voor je antwoord alweer, zo'n NAS begint er zeer interessant er uit te zien :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2013 21:34 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Als jullie een "beginnend familie bedrijf" waar ICT een stabiele basis moet zijn, dan zou ik het, met alle respect, gezien de aard van je vragen, niet zelf gaan doen.

Abort, Retry, Quake ???

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:49

Fiber

Beaches are for storming.

aZuL2001 schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:28:
Als jullie een "beginnend familie bedrijf" waar ICT een stabiele basis moet zijn, dan zou ik het, met alle respect, gezien de aard van je vragen, niet zelf gaan doen.
Mee eens. Beter gewoon uitbesteden aan mensen (van een bedrijf) die wel verstand van ict hebben. Dan kan jullie beginnend familie bedrijf zich op jullie core business concentreren. Hoeft overigens echt niet zo heel duur te zijn voor een klein bedrijf, maar het is gewoon zonde van je tijd om zelf te gaan lopen klooien, met alle risico's dat het mis gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Fiber op 29-12-2013 21:35 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001
Ik heb zelf wel verstand van computers, zowel hardware als software. Maar als we ook een Netwerkschijf hebben die vanaf buitenaf benaderd moet worden lijkt mij dat er redelijk wat veiligheid's risico's aan zitten. Ook omdat er 'geheime' dingen hier op komen te staan moet dit natuurlijk gewoon veilig zijn.

Voor de rest leer ik (vind ik) redelijk snel met alles wat met computers te maken heeft. Een NAS lijkt me niet zo moeilijk als ik de interface zie en hopelijk heb ik dat dan ook snel onder de knie. Als je het laat doen door iemand anders, (wat ik vermoed wat je bedoelt) zit je al aan opstart kosten, onderhoudt, back-up enzovoort. Daarom wil ik het graag zelf doen. :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fiber
Eigenlijk precies het zelfde als ik tegen aZuL2001 zeg, de kosten moeten bij een beginnend bedrijf zo laag mogelijk blijven, vandaar dat ik het graag zelf wil doen. Ook omdat alles met computers mij wel interesseert lijkt me dit leuk om te doen en een stuk goedkoper om het te laten doen.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:56

Eagle Creek

Breathing security

aZuL2001 schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:28:
Sluit ik me bij aan.

Als je een serieus bedrijf bent (lees: afhankelijk kan zijn van de ICT en het dus echt van impact kan zijn op je bedrijfsvoering), moet je het ook serieus aanpakken.

Dat wil niet zeggen dat jij de boel niet kan onderhouden. Maar voor het daadwerkelijke uitdenken en opzetten is het raadzaam misschien wat hulp in te huren.

Echt -echt- niet vervelend bedoeld maar de grootste screw ups in de IT begonnen bij "iemand die verstand heeft van computers". Voor betrouwbaarheid, beveiliging en gemak hoef je echt niet meteen bij de allerduurste IT-boer aan te kloppen. Maar iemand die dagelijks met dit bijltje hakt kan misschien wel meedenken zodat de kosten binnen de perken blijven.

Is ICT een leuk bijmiddel, de centrale storage handig maar niet onmisbaar en valt het bedrijf niet meteen om (denk hierbij ook aan lekken klantinformatie, uitvallen ICT-omgeving, etc) dan kun je best zelf knutselen.

En nogmaals: dit is goed bedoeld advies, niet om je op enige manier af te branden :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:49

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:36:

Fiber
Eigenlijk precies het zelfde als ik tegen aZuL2001 zeg, de kosten moeten bij een beginnend bedrijf zo laag mogelijk blijven, vandaar dat ik het graag zelf wil doen. Ook omdat alles met computers mij wel interesseert lijkt me dit leuk om te doen en een stuk goedkoper om het te laten doen.
Uitbesteden is vaak goedkoper. En tijd is ook geld, en tijd die kun je in een beginnend familie bedrijf meestal wel nuttiger besteden. Interessant en leuk is sowieso geen argument. Maar goed, je bent gewaarschuwd, als het bedrijf straks een paar dagen stil ligt omdat jij bijvoorbeeld de server niet meer aan de praat krijgt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
Nu begin ik redelijk te twijfelen tussen uitbesteden of een NAS. Ik denk dat ik deze of volgende week even ga kijken wat de mogelijkheden zijn in beide. Dus ook offertes aanvragen en wat het grote voordeel nu is tussen het zelf doen of laten doen.

Even voor de duidelijkheid, het is niet meteen dat het bedrijf helemaal stil ligt ofzo. Het is makkelijker als het altijd werkt vandaar dat het mij makkelijk leek als ik het zelf doe. Mocht er een probleem zijn met de server en hij zal er een paar uur uitliggen is het nog niet het einde van de wereld. Wat wel een probleem is zoals Eagle Creek zegt uitlekken van informatie. Dit mag niet gebeuren. Ik weet wel dat je nooit 100% veilig is van hackers etc, maar het mag niet zijn dat elk willekeurig persoon zo even kan kijken wat er allemaal in staat.

Ik zal nog verder kijken naar mogelijkheden en bedank jullie allen voor de antwoorden!! :)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Offertes aanvragen is altijd verstandig, je hebt dan meer informatie om je keuze te maken :).

[ Voor 22% gewijzigd door Eagle Creek op 29-12-2013 22:02 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:22
Ik zou sowieso een IT bedrijf / bevriende ICTér bij een goed ICT bedrijff laten meedenken. Het lijkt er namelijk nu al op dat je bepaalde zaken in de OP mist.

Denk bijv. na over wat je gaat opzetten. Wil je alleen een simpele storage oplossing, of wil je ook bijv direct beginnen met een AD tbv user authenticatie, folder rechten, folder redirections (zodat opslag op de desktop ook direct geborgd is) remote access en dat soort zaken. Optie 1 zal een synology mogelijk voldoen, optie 2 zou ik eerder denken aan bijv. HP Microserver G8 met Windows 2012 Essentials of iets in die richting.

Verder hoe ga je bijv. de bedrijfs E-Mail inrichten? Windows 2012 essentials integreerd mooi met bijv. Office 365. Waar je voor een paar euro per maand per user E-mail en legale office licenties netjes voor elkaar hebt. Andere oplossingen zijn natuurlijk ook mogelijk (Google Apps, of zelf een mailserver draaien)

Verder zie ik ook niets in je verhaal over Backups. Raid 1 is leuk in de server, maar geen Backup. Zorg bijv. dat je voor Cloudbackups (wanneer je dit wil) voldoende bandbreedte hebt (al zal dit voor een klein bedrijf geen lastig iets zijn) of wil je liever een 2de nas met replicatie of iets in die richting gaan inzetten.

Als laatste heb je dan natuurlijk nog je client security (AV/Antimalware e.d.), VPN inrichting, Firewalling en dat soort zaken.

Allemaal zaken die je beter vanaf het begin goed kan laten inrichten zodat je een stabiele basis hebt (ook bijv. kijken naar groei in de toekomst). Wanneer alles dan netjes draait en gedocumenteerd is, moet het niet lastig zijn om met normale kennis van computers / software de zaken zelf te beheren en alleen bij lastige vragen je ICT partner in te schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, meer informatie is natuurlijk nooit verkeerd!

Iedereen binnen het bedrijf mag gewoon alles inzien. Dat is geen enkel probleem, als we zouden en er moet meer komen dan kun je nog altijd zo'n bedrijf er bij halen. Het gaat nu echt om 2014 / 2015 (mits we dan niet zoveel gegroeid zijn). Folder rechten etc is allemaal overbodig op dit moment.

E-mail / back-up word geregeld door one.com. We hebben 60GB ruimte voor de website (kleine) mail en Cloud. Aangezien wat er nu op de netwerkschijf niet gigantisch veel is maak ik daar gewoon een rar bestand van en upload ik die daar op.

Voor de rest maak ik zelf één keer per 2 / 3 dagen een back-up en die word op een hardeschijf gezet. En omdat het nu nog virtueel is kun je zo'n virtuele hardeschijf makkelijk open op de computer. Raid heb ik er gewoon neer gezet voor het geval dat de hardeschijf faalt. Dan ben je namelijk direct alles kwijt, als je hem in Raid hebt dan heb enigszins toch een beveiliging er in.

[EDIT]
Het voornaamste is dat er een storage oplossing is die zowel intern als extern op te halen is. Het is ook niet zo dat als die uitvalt dat er een ramp is, het bedrijf kan gewoon doorlopen mits het in bijvoorbeeld 24 uur gemaakt is. Vandaar dat ik ook liever een NAS had dan het te laten uitbesteden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2013 22:15 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt er zelf te weinig verstand van en je overschat je eigen kennis, direct een reden om niet zelf aan de slag te gaan maar een kant en klaar product te nemen. Neem een Synology, zorg voor een backup locatie en verdiep je in werking van Synology. Externe toegang regel je via VPN waardoor je een encrypted verbinding hebt met user authenticatie.

En vraag dit advies voordat je zelf al wat neer gaat zetten. Dat scheelt geld en tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 29-12-2013 22:21 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:18
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:50:
Nu begin ik redelijk te twijfelen tussen uitbesteden of een NAS. Ik denk dat ik deze of volgende week even ga kijken wat de mogelijkheden zijn in beide. Dus ook offertes aanvragen en wat het grote voordeel nu is tussen het zelf doen of laten doen.
Het kan ook een combi van het bovenstaande zijn, namelijk een NAS uitbesteden aan een ICT bedrijf. Het voordeel is dat hij de NAS juist geïnstalleerd wordt en de data veilig staat. Dagelijks onderhoud kun je zelf doen en bij eventuele problemen heb je het ICT bedrijf nog achter de hand. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een server. Maar hier zul je eerder de hulp van het ICT bedrijf moeten vragen en dus ben je duurder uit. Ook de aanschaf van de NAS is vaak duurder.

Mocht je een NAS overwegen, ga dan voor Synology of Qnap en zoek een een ruim bemeten apparaat voor wat je denkt dat je er mee wilt gaan doen. Je zult niet de eerste zijn die er uiteindelijk meer mee gaat doen dan hij/zij in eerste instantie dacht,

Zorg ook voor een goede backup. Kijk bv eens naar een tweede NAS (Rsync) op een andere locatie of Cloudopslag zoals bv Crashplan.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een Synology/Qnap uitbesteden aan een IT bedrijf is onzin. Je krijgt een hoge rekening terwijl het bedrijf er amper werk aan heeft. Een dergelijk product komt met een uitgebreide handleiding, leer die uit je hoofd en er kan weinig fout gaan.
Huur anders een Tweaker in met de kennis van Synology producten en laat hem een middagje alles instellen en uitleggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er zelf wel achter hoe de NAS werkt, ik wil graag eerst even kijken naar het uitbesteden dan meteen een NAS te kopen. Als het bedrag of de mogelijkheden niet zijn wat wij willen bij het bedrijf dan ga ik het zelf doen. Misschien met iemand van Tweakers die er verstand van heeft.

Van mijn mag er een lockje op, ik weet wat ik weten wil.
Iedereen bedankt voor de goede antwoorden!!! :)

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:18
Tsurany schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:22:
Een Synology/Qnap uitbesteden aan een IT bedrijf is onzin. Je krijgt een hoge rekening terwijl het bedrijf er amper werk aan heeft. Een dergelijk product komt met een uitgebreide handleiding, leer die uit je hoofd en er kan weinig fout gaan.
Huur anders een Tweaker in met de kennis van Synology producten en laat hem een middagje alles instellen en uitleggen.
Die rekening valt mee. En als de TS zelf er mee aan de slag gaat, dan moet hij zijn loonkosten ook tellen. Dus zoveel duurder is het niet.

Maar veel belangrijker: wat als de NAS problemen geeft terwijl de TS op vakantie is? Komt hij dan terug? Of is hij dan blij dat er er een bedrijf het voor hem oplost? Wat als de NAS defect gaat? Gaat de TS zelf een nieuwe halen en alles opnieuw instellen? Hij is daar waarschijnlijk veel langer mee bezig dan een ICTer en al die tijd ligt het bedrijf stil. Dat kost ook veel geld. Natuurlijk zijn dit worst case scenario's, maar ga er maar vanuit dat die ooit eens voorkomen in elk bedrijf.

Ik werk bij een kleine culturele instelling en daar hebben we een Qnap NAS die geïnstalleerd is door een ICT bedrijf. Het dagelijkse beheer doe ik. De installatie heeft een ICT bedrijf gedaan, zodat er altijd een tweede persoon is die bij problemen kan helpen. De Qnap maakt een back-up naar mijn Synology (staat bij mij thuis).

• aZuL2001
Laat ik het anders stellen:

Wat is belangrijker?
- De relatie met jouw familie
- De paar euro die jij ze zou besparen?

Denk dan ook even aan aansprakelijkheid / verwachtingen / ondersteuning.

De ingehuurde kennis komt gewoon aan de kostenkant op de balans en dat scheelt je ook nog eens BTW.

In mijn ogen help je je familie door :
- aan hun kant de wensen te inventariseren
- die gestructureerd op te schrijven
- dat bij een externe partij(n) neer te leggen
- prijs (bij voorkeur meer dan één) op te vragen
- terug te gaan naar de beslissers om te kijken of ze dat er voor over hebben

Abort, Retry, Quake ???

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:28:
Hero of Time
Dan zal ik daar ook eens naar kijken. Is het niet mogelijk om via een extern ip te verbinden?
In plaats van verbinden via 192.168.1.1 bijvoorbeeld, 81.207.xxx.x doe?

Ook bedankt voor het antwoord!
Services direct openzetten voor de wereld is zeer onverstandig. Je hebt 1 enkele entry point, als deze niet goed beveiligd is, ligt je hele bedrijf op straat en ben je dus failliet. Er zijn hier al meerdere mensen die een VPN voorstellen, dat is niet zomaar. Bedrijfsgevoelige data wil je niet zomaar kunnen benaderen, je moet er moeite voor doen. Het maakt niet uit dat je familieleden 5 minuten langer bezig zijn om de bestanden te benaderen, 1 foutje en je hebt geen bedrijf meer! Die 5 minuten extra is zo veel meer waard dan je voor mogelijk houd.
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:28:
Ik kom er zelf wel achter hoe de NAS werkt, ik wil graag eerst even kijken naar het uitbesteden dan meteen een NAS te kopen. Als het bedrag of de mogelijkheden niet zijn wat wij willen bij het bedrijf dan ga ik het zelf doen. Misschien met iemand van Tweakers die er verstand van heeft.
Wees nou niet eigenwijs. Iedereen weet uiteindelijk wel hoe een NAS werkt, maar het vereist veel meer moeite om dit GOED te doen. De standaard consumenten NAS systemen die je kan kopen zijn out of the box al klaar voor gebruik, hier hoef je praktisch niets aan te doen. Maar wil je 't voor een bedrijf inzetten, dan heb je meer kennis nodig dan alleen maar weten hoe je er bestanden op kan zetten en de webinterface in komt. Je moet met beveiliging rekening houden.

Het netwerk moet ook veilig zijn. Ga je bijvoorbeeld wifi gebruiken op kantoor? Heb je al gedacht aan de beveiliging hiervoor, anders dan een 8 tekens lange WPA key?

Je onderschat echt de hoeveelheid werk en wat je moet regelen. Zou je voor jezelf gewoon wat aan het hobbyen zijn, dan is het een ander verhaal, maar werken met een bedrijfsnetwerk, hoe klein deze ook is, moet goed doordacht zijn. Je hebt hier al advies gehad van meerdere professionals, of mensen die ervaring hebben met dit soort zaken. Doe hier wat mee, ipv het afdoen als "het zal wel, ik kom er zelf wel achter", want als er wat gebeurt, is het al te laat.
Van mijn mag er een lockje op, ik weet wat ik weten wil.
Iedereen bedankt voor de goede antwoorden!!! :)
Slotjes doen we alleen als een topic niet aan de regels voldoet. Alle andere topics zakken vanzelf in de lijst uit beeld.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hero of Time schreef op maandag 30 december 2013 @ 01:10:
[...]

ligt je hele bedrijf op straat en ben je dus failliet.
Niet alleen jouw bedrijf, afhankelijk van wat je voor je klanten doet kun je je klanten enorme schade toebrengen als je je eigen beveiliging niet in orde hebt. Die schade kan op TS persoonlijk worden verhaald als blijkt dat hij er zelf een fuckup van heeft gemaakt, ook al deed hij het in dienst van het bedrijf.

Dan kun je je hele leven blijven afbetalen, want er is geen verzekeringsmaatschappij die opzettelijk roekeloos handelen gaat vergoeden.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-01 10:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Voor wat jij wilt zou ik, als ik een gering bedrag te besteden had (zeg, 2000 euro) een servertje aanschaffen en daarop Windows Small Business Server 2011 zetten, die kan alles wat jij wilt, en is ook op te schalen als het bedrijf wat groter wordt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• aZuL2001
Laat hem nu eerst de must haves en wannahaves helder krijgen.
Voor een beetje filesharing heb je geen SBS server en €2000.- nodig.

Abort, Retry, Quake ???

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SBS is door Microsoft al een tijdje EOL verklaard dus nu nog installeren is een beetje achterhaald. Windows 2012 Essentials met Office 365 lijkt me dan een beter idee. Maar zolang de requirements van de TS niet helder zijn is ook dat koffiedik kijken.

https://discord.com/invite/tweakers

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redfoxert schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:51:
SBS is door Microsoft al een tijdje EOL verklaard dus nu nog installeren is een beetje achterhaald. Windows 2012 Essentials met Office 365 lijkt me dan een beter idee. Maar zolang de requirements van de TS niet helder zijn is ook dat koffiedik kijken.
SBS is niet zo zeer EOL verklaard als dat MS liever heeft dat deze gebruikers nu (gedwongen) overgaan op hun Office 365 dienstverlening.

En als je zou besluiten dat je een kleine Windows server neer wilt zetten dan kan dat voor minder dan 2000 euro. Ik heb SBS servers neergezet voor kennissen die rond de 1500 gekost hebben. Geen spectaculaire servers, maar ruim voldoende voor kleine bedrijven die aan meer toe zijn dan een losse collectie desktops en laptops.

De wensen van de TS zijn niet geheel duidelijk. Gewoon bestanden delen (en veilig) dan kan net zo goed een Skydrive account volstaan....

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

SBS is door Microsoft al een tijdje EOL verklaard dus nu nog installeren is een beetje achterhaald. Windows 2012 Essentials met Office 365 lijkt me dan een beter idee.
Grinnik, dat dacht ik ook toen ik het las. 2012R2 is er volgens mij al.
Maar zolang de requirements van de TS niet helder zijn is ook dat koffiedik kijken.
Maar ik denk dat hier de kern van het verhaal zit.

- Zet voor jezelf op papier wat je wilt bereiken. Probeer niet meteen te technisch te zijn maar houd het in eerste instantie functioneel. Wat wil het bedrijf, wat moet men kunnen, etc.
- Vul dat aan met een aantal steekwoorden. Denk aan "iphone", "beveiliging", andere zaken die je belangrijk vindt.

- Ga met dat lijstje om de tafel bij een paar "experts". Dwz: personen die jij kunt vinden die er verstand van hebben. En dat hoeft geen multinational te zijn. Zolang het maar iemand is met ervaring, die weet wat hij doet. Zorg voor offertes.

Maak daarmee doordacht de keuze. Dan kun je vanaf daar bepalen of het een Windows Server-oplossing wordt, een Synology NAS, volledig of deels zelf gebouwd, etc. Veel bedrijven zijn welwillend om mee te denken.

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-01 14:30
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:08:
Goedendag, :)

Ons bedrijf gaat waarschijnlijk binnenkort naar een pand. Aangezien wij een beginnend familie bedrijf zijn betekend dit dat ik geen opleiding of iets heb gevolgd, vandaar deze vraag.

Onze wens is eigenlijk om zelf een computer / server in het pand te hebben staan, wie de volgende dingen kan:
- Netwerkschijf ( Deze moet zowel intern als extern bereikbaar zijn. Dus als ik thuis ben dat ik hem ook kan gebruiken).
- Een soort van Time Machine van Apple (Vaak worden bestanden eerst op het bureaublad opgeslagen voordat ze op de netwerkschijf komen).
- RAID (Als 1 hardeschijf kapot gaat ie toch zonder geheugen verlies door blijft gaan).

We hebben nu op VmWare, FreeNAS draaien en leek mij eerst voldoende, dus ik heb verder gekeken en deze kan je blijkbaar niet buiten het netwerk benaderen. Daarna heb ik naar Ubuntu gekeken, samen met WebDav. Dat ik LAMP installeer op Ubuntu en dat WebDav hem dan connect. Hier heb ik verder naar gekeken maar, veel mensen zeggen mij als je geen opleiding of niet veel verstand van Ubuntu hebt dat je er beter niet mee kan beginnen. Aangezien je niet de veiligheid hebt, en als er een fout is dat je die dan niet snel kan oplossen.

Nu zit ik dan eigenlijk met nog maar 2 oplossingen wat ik zie:
- Een virtuele server huren. Hier heb ik nog niet verder naar gekeken, maar aangezien wij beginnend zijn willen we het zo goedkoop mogelijk houden.
- Misschien een (synologie) NAS. Hier heb ik ook nog niet echt verder naar kunnen kijken. De prijzen van een kleine nas( 2 /4 bays) leken mij nog niet zo extreem hoog.

Kan iemand van jullie mij hier mee helpen? Zie ik het verkeerd over Ubuntu, of zijn er dingen die niet mogelijk zijn? Alles helpt :)

Alvast bedankt,
Noob2070
Zoals ik het lees heb je aan een synolgy DS2xx+ genoeg.
Daar zit alles in wat jij wil, VPN, Raid, Gebruikers beheer, etc.

Misschien ook handig om een DS1xx (zijn rond de €100) versie te kopen om je DS2xx+ naar te backuppen. Deze kun je op een remote (thuis?) location neerzetten voor de veiligheid.

Geen uitbesteding nodig hoor voor jullie ict op kantoor!
Max €500 ben je klaar. Als je al wat schijven hebt liggen is het alleen 2x een NAS kopen!

Hulp komt vanuit dit topic of via een professioneel bedrijf.

Goodluck.

[ Voor 9% gewijzigd door Hero of Time op 30-12-2013 14:31 ]

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LuukNouwen schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:54:
Die rekening valt mee. En als de TS zelf er mee aan de slag gaat, dan moet hij zijn loonkosten ook tellen. Dus zoveel duurder is het niet.
Dat argument komt vaak naar voren maar is gewoon niet waar. Als TS er 's avonds mee aan de slag gaat in zijn vrije tijd maakt het bedrijf geen kosten. TS is enkel zijn eigen vrije tijd kwijt.
Maar veel belangrijker: wat als de NAS problemen geeft terwijl de TS op vakantie is? Komt hij dan terug? Of is hij dan blij dat er er een bedrijf het voor hem oplost? Wat als de NAS defect gaat? Gaat de TS zelf een nieuwe halen en alles opnieuw instellen? Hij is daar waarschijnlijk veel langer mee bezig dan een ICTer en al die tijd ligt het bedrijf stil. Dat kost ook veel geld. Natuurlijk zijn dit worst case scenario's, maar ga er maar vanuit dat die ooit eens voorkomen in elk bedrijf.
Je maakt een backup van de instellingen zodat je deze direct terug kan zetten bij problemen. Daarnaast heb je gewoon een backup klaar staan die je kan aanspreken zodat je niet zonder data komt te zitten. Een aantal simpele backup systemen is goedkoper dan een IT bedrijf inhuren.
Hero of Time schreef op maandag 30 december 2013 @ 01:10:
Je onderschat echt de hoeveelheid werk en wat je moet regelen. Zou je voor jezelf gewoon wat aan het hobbyen zijn, dan is het een ander verhaal, maar werken met een bedrijfsnetwerk, hoe klein deze ook is, moet goed doordacht zijn. Je hebt hier al advies gehad van meerdere professionals, of mensen die ervaring hebben met dit soort zaken. Doe hier wat mee, ipv het afdoen als "het zal wel, ik kom er zelf wel achter", want als er wat gebeurt, is het al te laat.
Ik heb het idee dat jij de situatie sterk overschat of in ieder geval ingewikkelder wilt laten voordoen dan het werkelijk is. Een wireless netwerk met WPA key van 24 tekens, router met standaard beveiliging en enkel VPN poort geforward en een Synology met accounts met een goed wachtwoord en je bent er eigenlijk al. Je kan zaken veel complexer maken maar dat is in dit geval eigenlijk niet nodig. Dataveiligheid, backup en een normaal beveiligd netwerk en je bent er.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn steeds meer mensen die een NAS aanraden. Daarom begin ik nu weer te twijfelen. Ik ga sowieso een paar offertes aanvragen bij verschillende bedrijven, en daarna ga ik verder kijken naar andere oplossingen.

Zelf begin ik nu meer te denken aan een NAS opzetten alleen voor intern gebruik, en daarna kijken naar externe site zoals Dropbox / One Cloud voor het bewaren van back-up's en extern bestanden inzien. Dus als ik op het kantoor ben dat ik meteen de in de NAS kan, en als ik thuis ben dat ik eerst in moet loggen in Dropbox en dan bijvoorbeeld alle bestanden downloaden die ik nodig heb. Dit is wat meer werk om alles op Dropbox / One te zetten maar dan ben ik wel verzekerd van veiligheid en bereikbaarheid. Dus ook als de NAS er een keer 2 dagen uit zal liggen om wat voor'n reden ook, dan kunnen we als nog inloggen op Dropbox / One Cloud. Het is niet zo dat extern bestanden openen en inzien gigantisch veel gebeurd, maar het is wel makkelijk als het kan.

Betreft interne veiligheid heb ik nog niet zo zeer naar zitten te kijken. Wat mij het makkelijkste leek is dat elke telefoon / laptop / computer een vaste IP heeft op dat netwerk, en dan zo instellen dat alleen die ip adressen toegang krijgen tot ons netwerk. Samen met een WPA wachtwoord van 24 tokens (??) misschien meer, aangezien alleen wij er werken en geen andere mensen. Mensen die op bezoek komen of iets gelijk krijgen ook geen toegang tot ons wifi netwerk.

Ik snap alleen zelf niet waarom de interne beveiliging zo belangrijk is. Wij zijn geen bedrijf waar duizenden andere van zijn. Al helemaal niet in Nederland. Dus het is niet zo dat concurrenten etc echt naar ons pand gaan en proberen te verbinden met ons wifi netwerk.

Het volgende leek mij nu het makkelijkste en het goedkoopst:
- Synology NAS alleen voor intern gebruik.
- Daarnaast een Dropbox of One Cloud account voor back-up en externe verbinding.
- Misschien een ervaren Tweaker / Bedrijf aan het het begin vragen voor hulp met Cloud en de NAS
- Zelf een hardeschijf van 2TB kopen, en daar zelf ook de back-up maken val elke week bewaren.

De volgende dingen zijn dus niet zo
- Als de netwerkschijf er uit ligt kunnen wij niks, dit kan rustig gebeuren. Alleen voor het geval dat het gebeurd een externe partij zoals Dropbox voor onze gegevens.
- Het is ook niet zo dat wij echt onder hackers liggen, het is een vrij onbekende markt waar wij inzitten.

Bedankt voor alle reactie's :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2013 15:08 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het idee met een IP filter gaat niet werken, dan bedoel je eerder MAC adressen. En dat is zo makkelijk om te spoofen dat dit geen enkele obstructie geeft tegen een hacker. Als hij WPA2 kan kraken is een MAC filter nog makkelijker.
Gewoon WPA2 met 24+ tekens en het zit wel goed. Interne beveiliging is puur voor wanneer je wireless gekraakt is, dat niet iedereen dan bij je data kan. Het opzetten kost zo weinig werk dat ik geen reden zie om die beveiliging niet te implementeren. Ga er bij beveiliging vanuit dat mensen al op je interne netwerk zitten en ga dan nadenken over hoe en wat.

Ik zou zeggen neem een Synology NAS en back deze up naar Amazon S3 of Strato HiDrive. Deze worden ondersteund vanuit de Synology en zijn zeer eenvoudig op te zetten.
Ga niet klooien met Dropbox of One Cloud, dan moet je altijd zelf zorgen dat bestanden zowel daar als op de Synology up to date zijn. Gebruik dan liever Cloud Station, een ingebouwde feature in de Synology. Heb je ook op elk systeem de bestanden offline staan.

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, ik bedoelde inderdaad MAC adressen. Persoonlijk denk ik dat de interne veiligheid niet zo heel hoogt hoeft. We worden echt niet bestookt met hackers of wat dan ook. Als er gewoon een WPA2 wachtwoord is met 24+ tokens dan is het denk ik wel goed naar mijn mening. Hoe bedoel je dat laatste wat de mensen binnen het bedrijf doen?

Zo'n Cloud Station is dan inderdaad ook wel makkelijk, als dit toch al er in zit. Strato HiDrive heb ik eens gehad maar heb hier slechte ervaring mee (andere pakketten van Strato ook) dus daarom liever een Dropbox of iets soort gelijk. Het extern benaderen gebeurd alleen na de werktijden, dus na 17:00. Als ik dan de bestanden op Dropbox of iets gelijks zet dan is het goed.

Bedankt voor je reactie! :)

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-01 14:30
oyay schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:11:
[...]

Zoals ik het lees heb je aan een synolgy DS2xx+ genoeg.
Daar zit alles in wat jij wil, VPN, Raid, Gebruikers beheer, etc.

Misschien ook handig om een DS1xx (zijn rond de €100) versie te kopen om je DS2xx+ naar te backuppen. Deze kun je op een remote (thuis?) location neerzetten voor de veiligheid.

Geen uitbesteding nodig hoor voor jullie ict op kantoor!
Max €500 ben je klaar. Als je al wat schijven hebt liggen is het alleen 2x een NAS kopen!

[mbr]Hulp komt vanuit dit topic of via een professioneel bedrijf.[/mbr]

Goodluck.
Hero of Time wijzigde deze reactie 30-12-2013 14:31 (9%)

Waarom kan ik een medemens geen hulp bieden? en moet het perse via dit topic of een profi bedrijf?

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Commentaar geef je in Oneens met de actie van een moderator? Post het hier, niet in het topic zelf.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dit project (net als alle andere IT-projecten) kun je zo duur en zo gek maken als je wil. Hoe beter je weet wat je wil hoe beter je de kosten kan beheersen.

Denk eerst na over wat het je bedrijf waard is. Je schreef al dat je best een paar uur zonder kan, maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die niet in het ziekenhuis werkt.

Als de service er 1 dag uit ligt, wat kost het je bedrijf?
Als de service er 1 week uit ligt, is het dan onhandig of gaat je bedrijf over de kop?
Als de service er 10 minuten uit ligt, mogen ze jou dan bellen op je vrije dag?
Als de boel stuk gaat als jij op vakantie bent, is het belangrijk genoeg om er voor terug te vliegen?
Het beste zou zijn als je er een geldbedrag aan kan koppelen, bv 5/50/500 euro per dag.

Een groot probleem van dingen via internet aanbieden dat vaak over het hoofd wordt gezien is dat de PC's van je medewerkers opeens deel worden van je bedrijf. Als ze virussen of andere malware hebben dan kunnen die opeens ook bij je data. Als papa z'n laptop open laat staan en z'n 6 jaar oude zoontje klikt verkeerd zijn er opeens documenten weg.

Het kan ook slim zijn om na te denken hoeveel je kan/wil groeien. Als je van te voren vast stelt dat je oplossing 2 jaar mee moet, of tot het bedrijf is gegroeid tot 10 medewerkers ofzo dan geeft dat een heel ander resultaat dan wanneer je 10 jaar met dezelfde oplossing wil doen (dat laatste lukt bijna niemand).

Denken dat je geen last hebt van hackers is een verkeerde insteek. De meeste hackers zijn als een fietsendief. Ze loeren niet op een bepaald slachtoffer maar ze pakken de eerste de best fiets die ze open kunnen krijgen en zien daarna wel of ze er iets mee kunnen. Als dat niet zo is gooien ze de fiets liever in de gracht om het bewijsmateriaal te vernietigen dan dat ze hem laten staan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

De meeste hackers zijn als een fietsendief. Ze loeren niet op een bepaald slachtoffer maar ze pakken de eerste de best fiets die ze open kunnen krijgen en zien daarna wel of ze er iets mee kunnen.
Leuke vergelijking. TS zegt "we worden niet bestookt door hackers", dat wil ik volledig geloven. Maar criminaliteit is net als water: het kiest de weg van de minste weerstand.

Als er bij jouw kleine bedrijf niet bijzonder veel te halen valt en de beveiliging is gewoon "goed" (je hoeft je immers niet te beveiligen alsof je een bank bent), hoef je (in z'n algemeenheid gesproken..) niet wakker te liggen van gerichte aanvallen. Het is dan wel van belang dat de basis gewoon goed op orde is. Is de bedrijfsinformatie een stuk interessanter, zul je ook meer naar beveiliging moeten kijken. Maar afgaande van wat TS beschrijft zal dat niet zo'n vaart lopen.

Pagina: 1