Hoe omgaan met offtopic reacties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Afgesplitst van Polbeer91 in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXVII"

Op zich heb je wel een punt. Wat is de juiste score van de PC gezeik posts in een GTA V bericht? Ik heb ze standaard tot nu toe -1 gegeven. Sorry, maar als je gaat klagen over een PC versie, doe dat dan op je Livejournal of facebook ofzo. Gewoon on topic blijven vind ik zelf.

Als je ze 0 of +1 gaat modden, krijg je ook het probleem dat ik dus bijvoorbeeld bij een random andere game over een X console/PC versie mag beginnen, en dus ook +1 gemod worden, terwijl het nergens op slaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Dirk op 29-12-2013 19:48 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:21

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
lanerios schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:45:
Op zich heb je wel een punt. Wat is de juiste score van de PC gezeik posts in een GTA V bericht? Ik heb ze standaard tot nu toe -1 gegeven. Sorry, maar als je gaat klagen over een PC versie, doe dat dan op je Livejournal of facebook ofzo. Gewoon on topic blijven vind ik zelf.

Als je ze 0 of +1 gaat modden, krijg je ook het probleem dat ik dus bijvoorbeeld bij een random andere game over een X console/PC versie mag beginnen, en dus ook +1 gemod worden, terwijl het nergens op slaat.
Offtopic is nog altijd een 0. Als je daar een -1 aan gaat geven verstoor je het moderatiesysteem net zo hard als wanneer je er een +3 aan zou geven. Niet doen dus.

Oh, en Tigertje in 'nieuws: GTA Online krijgt eerste Rockstar Verified Jobs' is natuurlijk geen +3.

[ Voor 13% gewijzigd door Dirk op 29-12-2013 18:47 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polbeer91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-08 13:00
Dirk schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:45:
[...]

Offtopic is nog altijd een 0. Als je daar een -1 aan gaat geven verstoor je het moderatiesysteem net zo hard als wanneer je er een +3 aan zou geven. Niet doen dus.
True, maar je zou het ook kunnen zien als een flamebait, wat wel een -1 rechtvaardigt, en aangezien het wél over GTAV gaat, zou je ook kunnen beweren dat het on-topic en dus +1 is.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Lanerios geeft alle posts die hij daar offtopic vind een -1 voor zover ik kan zien, ook posts die ik absoluut niet kan opvatten als een flame. En dat mag niet.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Jep, waarom? Omdat het:

1.) Compleet off topic is
2.) Gejank is wat NIET op tweakers thuishoort. En dus -1 is.
3.) Alleen maar leidt tot flame wars.

Maar goed. Mag ik dus in het vervolg in elk WoW nieuws bericht iets vragen over een console versie? Is dan toch ook gewoon 0? Blizzard heeft aangegeven er naar gekeken te hebben als optie. Is hetzelfde als we weten over GTA V.

Echt, ik snap dat sinds de overname we meer moeten luisteren naar het fok/geenstijl volk. Maar dat betekend niet dat we dat soort niveau reacties moeten gaan aanmoedigen.
Ow, en bij elke iOS app nieuws bericht vragen naar android/windows versie. And so on, and so on.

We moeten gewoon in 1 lijn modden. Niet in "Ow dit gaat over GTA V, daar mag het wel. Dit gaat over een ander software item. Dan niet" Maar dat is al tijden iets waar ik me aan stoor.

[ Voor 38% gewijzigd door corset op 29-12-2013 19:17 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

We hebben 1 lijn: offtopic = 0. En ja, als iemand bij een willekeurig WOW-item vraagt naar consoleversies dan is dat ook gewoon een 0. Offtopic is pas ongewenst als het echt totaal niets meer te maken heeft met het nieuwsonderwerp, zoals een betoog voor groene energie bij een artikel over GTA VI (willekeurig en fictief voorbeeld). Interessante discussies beginnen pas bij +1, de 0 is er voor alles wat niet ongewenst is maar ook niet relevant voor het nieuwsonderwerp. Zoals vragen naar een PC-versie bij een willekeurig nieuwtje over GTA V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polbeer91
En off-topic-draadjes? Staat me bij dat ooit ergens stond dat de eerste off-topic-post een 0 zou moeten krijgen en de rest binnen dat draadje weer als on-topic op die reactie geldt, maar kan dit in de faq (die trouwens al 5 jaar oud is zie ik nu) niet terugvinden?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Vroeger was het inderdaad de gewoonte om alleen de 1e offtopic reactie een -1 te geven (dat was toen nog de score voor offtopic reacties, het ging op een hoop met de flames en andere troep) en de rest een 0 (toentertijd de basisscore voor ontopic reacties). Het systeem waarbij flames en offtopic op 1 hoop gingen was erg onbevredigend, dus nu is dat allemaal anders en kun je alles gewoon een 0 geven.

En ik ga hier even een los topic van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Dus.. we gaan aanmoedigen om te gaan zeiken over de PC versie? >_> Dat ga je toch niet menen...

Off topic is echt een leuk idee.. maar wat zeg je ermee? "We zijn het er niet mee eens, maar te moe om er iets aan te doen. We zijn niet boos, maar teleurgesteld"

[ Voor 46% gewijzigd door corset op 29-12-2013 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

de reacties op 0 worden standaard gehide bij iedereen, dus ik zie daar het probleem niet zo. Bij een -1 reactie krijgt iemand negatieve karma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
alleen op -1 bril.. 0 zie je nog gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Of het nou wel of niet zichtbaar is doet er voor mij niet toe, dat is een keuze. Wat er wel toe doet is dat we een duidelijke richtlijn hebben met betrekking tot offtopic reacties en dat is dat die op 0 horen. Offtopic reacties zien we niet als een groot probleem, of als bijzonder storend, en als je ze wel zat bent, dan zet je gewoon je reactiefilter een tandje hoger.

Bij discussies zoals bij de artikelen op de frontpage horen offtopic reacties. Ze zijn niet echt nuttig, maar ze staan ook niet echt in de weg, en je kunt ze eenvoudig verbergen als je wil. Bestraffen van zulke reacties is dan ook zeker niet de bedoeling en we zijn ook zeker niet 'boos' of ook maar teleurgesteld over dergelijke reacties. Ze horen er gewoon bij en als je er geen zin in hebt bekijk je ze gewoon niet.

Als ik hierna dus nog grote aantallen -1's aantref op simpele offtopic reacties dan gaan er gewoon moderatierechten uit.

[ Voor 42% gewijzigd door Dirk op 29-12-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polbeer91
Vroeger was het inderdaad de gewoonte om alleen de 1e offtopic reactie een -1 te geven (dat was toen nog de score voor offtopic reacties, het ging op een hoop met de flames en andere troep) en de rest een 0 (toentertijd de basisscore voor ontopic reacties). Het systeem waarbij flames en offtopic op 1 hoop gingen was erg onbevredigend, dus nu is dat allemaal anders en kun je alles gewoon een 0 geven.
Uit de TMF miniFAQ TMF miniFAQ:
In de regel is het zo dat de eerste reactie die offtopic gaat, afhankelijk van de inhoud, lager beoordeeld wordt. De reacties daarop echter, kun je zien als reacties met als onderwerp de eerste offtopic reactie. Hier kan dus in principe weer normaal gemodereerd worden.

Het is dus niet de bedoeling dat een gehele offtopic draad per definitie op het laagste niveau hoort. Dit zou oneerlijk zijn tegenover diegenen die van een offtopic discussie nog een goede discussie willen maken.
Dit stelt dus dat de eerste reactie (in dit geval die van SuperNull) op 0 moet, en de rest als het over die reactie gaat weer een +1 of hoger kan krijgen. Dit lijkt hier trouwens ook te gebeuren.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Ja, die minifaq is uit dezelfde tijd, die is dus ook nogal verouderd. :)

Dat klopt dus niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Dirk op 29-12-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polbeer91
Niet om lullig te doen, maar hoe zou ik dit dan moeten weten? Ik probeer volgens de regels te modden, die haal ik uit de modFAQ reviews: Tweakers.net moderatie faq en de TMF miniFAQ TMF miniFAQ welke beide in de TS van het mismoderatietopic nog worden aangehaald. Maar nu blijkt dat deze verouderd zijn (of is dit alleen jouw mening/observatie?)
Als deze inderdaad verouderd zijn, is het dan niet een idee ze te herschrijven en eventueel meteen samen te voegen in één document? Zou voor iedereen denk ik wel zo duidelijk zijn.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Klopt. We zijn hier op Tweakers erg slecht in het up-to-date houden van onze FAQ's... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 08:32
lanerios schreef op zondag 29 december 2013 @ 19:14:

Echt, ik snap dat sinds de overname we meer moeten luisteren naar het fok/geenstijl volk. Maar dat betekend niet dat we dat soort niveau reacties moeten gaan aanmoedigen.
Ow, en bij elke iOS app nieuws bericht vragen naar android/windows versie. And so on, and so on.
Gaan we dit nou iedere keer krijgen als we worden overgenomen? Dit is echt grote nonsense. Een overname heeft hier niets mee te maken. Als iemand een post plaatst die niets toevoegt aan een lopende discussie of een post plaatst dat volledig irrelevant is aan het artikel, dan is het simpelweg offtopic/irrelevant. Gaat iemand bepaalde reacties uitlokken (het bekende flamen/trollen/noem maar op) ongeacht of het ontopic is of niet, dan is het ongewenst.

Imho: in een reactie op een artikel over app A op platform x met een vraag of hij ook op platform y uitkomt, dan is dat als je het mij vraagt on-topic. Post hij dat het nooit op platform y gaat uitkomen want dat platform zuigt, dan is het ongewenst (ondanks dat het in principe wel on-topic is). Post hij een vraag over app B op platform x, dan is het off-topic. Dat gebied is geen rocket science, jongens. Bepalen of iets informatief of spotlight is, is een stukje lastiger, en dat geef ik eerlijk toe.

En ja, de FAQ's zijn nog steeds outdated. Ik zal Femme nog eens vragen om de FAQ te updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dirk schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:44:
Ja, die minifaq is uit dezelfde tijd, die is dus ook nogal verouderd. :)

Dat klopt dus niet meer.
Zou een van jullie dan misschien een keer door de FAQ's kunnen gaan, en in ieder geval de niet meer relevante informatie kunnen verwijderen of doorstrepen? Ik snap dat het moeite kost om nieuwe teksten te schrijven, maar foutieve informatie schrappen is een kwestie van een paar minuten werk, en het verbetert de FAQs meteen een hoop.

[ Voor 10% gewijzigd door ValHallASW op 29-12-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Zo, de TMF miniFAQ is in ieder geval weer up-to-date. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen is een interne links nu 2x gebroken, in de inhoudsopgave en in de veelgebruikte termen:
botoo in "TMF miniFAQ"
En een link verwijst naar zichzelf (nu ja, bijna dan):
TMF miniFAQ

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 02:59 . Reden: lokaties opgegeven en extra link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Zo, de Tweakers moderatie faq is weer up-to-date, met dank aan Misha. :)

Ook de laatste puntjes in de TMF miniFAQ heb ik bijgewerkt.

Pagina: 1