Nieuwe GPU (R9 280x) of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:33
Hoi,

Ik wil een andere videokaart omdat mijn huidige niet meer voldoet.

Nu was ik met hulp van jullie tot de conclusie gekomen dat de R9 280x een goeie optie is.
Dus heb wat research gedaan, reviews doorgelezen en filmpjes gekeken. Maar nu hoor ik van veel mensen dat die kaart een 'jet engine' in je kast is, dat hij dus erg veel geluid produceert en niet energie effeciënt is.

Want ik wil er natuurlijk geen last van hebben tijdens het gamen, ik heb het geluid meestal door m'n boxen en als ik dan bezig ben merk ik niet eens dat m'n kast er staat. Maar ik weet niet echt wat ik me moet voorstellen bij de R9.. Hoor van veel mensen dat ze hem kopen dus aan de ene kant kan ik me dit moeilijk voorstellen.

Dus kunnen jullie mij inlichten of hij nou echt zo luidruchtig is enzo? Mocht dat zo zijn, welke kaart is dan een goeie optie? De R9 is al eigenlijk ietjes boven m'n budget dus liever niet hoger als dat.

Specs:
CPU: AMD FX-8320 Black Edition,sAM3+ Octacore
Voeding: Cooler Master GX 600Watt Lite
RAM: 2xCorsair Vengeance DDR3,1600-4GB
Mobo: Asus M5A78L LE,socket AM3+
GPU: EVGA GTX 650 SuperClock,1GB
Kast: Coolermaster HAF 912+

Mochten er vragen zijn hoor ik dit graag.
Alvast bedankt!

Groet,

Jony

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:39

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

dan moet je er één nemen met een aftermarket cooler :)
De gigabyte maakt onder load veel geluid:
http://www.techpowerup.co...gabyte/R9_280X_OC/25.html
De sapphire anders ook: http://www.anandtech.com/...re-r9-280x-toxic-review/4

zo ga je verder kyken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Frozen op 29-12-2013 16:16 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ligt er maar aan wat voor koeling er op je grafische kaart zit. Reference maakt over het algemeen meer herrie. Kaarten die non-reference koeling gebruiken kunnen veel stiller zijn.

Asus MATRIX/DCII, Gigabyte Windforce, MSI Lightning, Sapphire Vapor-X zijn bijvoorbeeld kaarten die zo'n oplossing bieden.

Ik heb zelf een lange tijd een ASUS GTX580 kaart gehad met de MATRIX koeling, veel lijkende op de DCII. En die kaart was opvallend stil. Stiller, en koeler, dan een GTX570 die ik kort daarvoor had, met dus reference koeling.

C:\>_

• Hapkoek
Thanks heren!

Had laatst een Sapphire Vapor kunnen kopen maar na de reviews toch besloten niet te doen vanwege het geluid.. Dus dan lijkt het me verstandig om te kijken naar de Gigabyte en Sapphire Toxic versies?

Nog een noob vraagje, wat houd reference en non-reference precies in? :$ Zie het best vaak staan namelijk.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Reference = Gebouwd volgens specificaties van de chipfabrikant. nVidia, ATi/AMD in dit geval dus.
Bij non-reference verzinnen bedrijven als Asus, Gigabyte, etc zelf een oplossing.

C:\>_

• Hapkoek
Duidelijk, thanks!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:31

Thomg

Aww yiss

Stef602 schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:16:
dan moet je er één nemen met een aftermarket cooler :)
De gigabyte maakt onder load veel geluid:
http://www.techpowerup.co...gabyte/R9_280X_OC/25.html
De sapphire anders ook: http://www.anandtech.com/...re-r9-280x-toxic-review/4

zo ga je verder kyken :)
Wat ik heb geleerd van techpowerup is dat hen geluidsmetingen ronduit lackwekkend zijn.
Volgens hen zou mijn kaart ontezettend luid moeten zijn.
http://www.techpowerup.co...HD_7970_Lightning/27.html
De realiteit blijkt echter dat guru3d hier aan het kortste eind trekt.
http://www.guru3d.com/art..._lightning_review,12.html

Ik was even bang dat de kaart ontzettend lawaaiig zou zijn, het viel echter best wel mee. Een 480 reference was in ieder geval véél luider.

Nog verdere toelichting:
Je kan hier zien dat de kaart bij guru3d 63c word, zo warm wordt de kaart ook bij mij.
Volgens techpowerup word de kaart 76c, zo'n hoge temperatuur zag ik alleen met constante scrypt mining bij een niet aangepaste fanprofile.

Kortom, techpowerup geluidsdruk met korreltje zout nemen. :7

En dan zelfs dan.
Wat in de review staat is een REV 1, je koopt nu een REV 2, als de reviewers daar nou even een review van kunnen maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Thomg op 29-12-2013 19:17 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Misschien hadden ze gewoon een slechte sample, over het algemeen zijn de techpowerup reviews 1 van de beste.

• Hapkoek
Is de Gigabyte R9 280x in Nederland te koop? Kan hem nergens vinden.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hapkoek schreef op zondag 29 december 2013 @ 19:58:
Is de Gigabyte R9 280x in Nederland te koop? Kan hem nergens vinden.
pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD-GA
290?

• Hapkoek
Ah bedankt, dan wordt het die of de Toxic.

Morgen maar even vergelijken.

• Hapkoek
Even een kleine update, Toxic duurt nog eventjes voordat hij leverbaar is dus heb nog tijd.

Nu zag ik ook de Dual, maar is dat den zeg maar de Toxic maar dan een stapje terug?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hapkoek schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:23:
Even een kleine update, Toxic duurt nog eventjes voordat hij leverbaar is dus heb nog tijd.

Nu zag ik ook de Dual, maar is dat den zeg maar de Toxic maar dan een stapje terug?
Lager geklokt, geen backplate, 2 fans, is wel een tikkeltje minder ja.

Verwijderd

Zelf heb ik de Asus R9 280X 3GB in mijn systeem gezet en ik been zeer tevreden over hitte en geluid

• Hapkoek
Thomg schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:35:
[...]

Lager geklokt, geen backplate, 2 fans, is wel een tikkeltje minder ja.
Dacht ik al. Hij staan namelijk bij Mycom veilingen. ;) Dus toch maar voor de Toxic denk ik.
Misschien beetje luie vraag maar is er een review waar ze een flink deel of misschien alle R9 280x's reviewen tegelijk? Makkelijk zien welke er het beste uitkomt. :P

Had wel zoiets gezien bij Hardware info. Maar misschien heeft iemand een goeie? :D

Edit: zoals dit ongeveer:
http://www.tomshardware.c...arty-round-up,3655-5.html
Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:40:
Zelf heb ik de Asus R9 280X 3GB in mijn systeem gezet en ik been zeer tevreden over hitte en geluid
Oke, bedankt voor de feedback. Zie inderdaad dat die qua temperatuur en geluid goed zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Hapkoek op 01-01-2014 16:36 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:40:
Ik ook, zeer en zeer stil, zelfs met de clocks waar ik hem op draai blijft hij gewoonweg stil.

Die kaart is echt het wachten waard (mocht deze niet leverbaar zijn, zit nu te tikken op de mobiel dus kijken zonder mijn bericht weg gevaagd te hebben wordt moeilijk), ik weet niet welke video het was, maar MSI kaarten hebben echt een verschrikkelijk irritant fangeluid, zei het niet hard qua DB, maar geqoon qua irritant geluid.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Hapkoek
Ik zag trouwens deze 2 versies ervan:

pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5
pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5-V2

Van die 2 heb je ook weer 2 versies. :P
Maar zal ik gewoon voor deze gaan?

pricewatch: Asus R9280X-DC2-3GD5

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heb je gekeken naar de levertijden?

• Hapkoek
Ja, bij Mycom komen ze 1 februari binnen, bij Azerty staat er levertijd 10+ dagen, niet heel erg duidelijk want weet niet of die nou eerder zal zijn als bij Mycom. Het wordt sowieso wachten met die R9 280x :P

Misschien morgen even informeren bij Azerty wat hun richttijd is.
Pagina: 1