WPA2 maakt netwerk / internet traag

Pagina: 1
Acties:

• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 19:09
Ik zit hier met het volgende: mijn TP-Link WR-1043ND met standaard firmware heb ik ingesteld met WPA2 (EAS) beveiliging. Wanneer ik nu internet met mijn W8 laptop en ook de tablet en telefoons met Android maken gebruik van het netwerk, dan zakt de snelheid terug naar een bedroevend niveau... Àls ik al kan internetten, is het erg traag.

Als ik de router terugzet naar de fabrieksinstellingen (geen beveiliging) draait deze zoals het zou moeten. Verder hangt er ook een netwerk harde schijf (Sitecom) aan de router, maar volgens mij maakt dit geen verschil (zonder beveiliging blijft de router gewoon snel).

Is er iets met de encryptie o.i.d. dat het allemaal zo traag maak? Moet ik 'van armoede' de router maar met WEP beveiligen? E.e.a. zou volgens mij toch gewoon moeten werken? Zou DD-WRT een oplossing kunnen zijn?

Zou het ook kunnen zijn dat de combinatie van Android en Windows apparaten de oorzaak is van vertragingen?

Ook hebben we een overgang van Concepts naar Telfort gehad. Maar het lijkt me niet dat dat de oorzaak kan zijn..?

edit:
Diverse aanvullingen

[ Voor 14% gewijzigd door Stiems4 op 29-12-2013 19:18 ]

Verwijderd

Set eens DD-WRT erop, en al je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor versleuteling heb je ingesteld?

Klinkt alsof je WPA2 gekozen hebt met TKIP oid...

TKIP is erg oud en onveilig, en bovendien stelt het WiFi-standaard dat als je TKIP gebruikt alle performance features van 802.11n uitgezet moeten worden waardoor je even traag draait als wanneer het 802.11g was.

Oplossing: encryptie instellen als AES-only.

Oslik blyat! Oslik!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Volgens mij heeft hij het ook over AES, ondanks de typvaut EAS...

TS, om toch even zeker te weten, wat vind jij een 'bedroevend niveau' voor je netwerk? Post eens wat snelheidsmetingen.

• Stiems4
Inderdaad, er had AES moeten staan ipv EAS.. typo..

Nou, die snelheidsmetingen moet je dan wel kunnen openen. Dat lukt dus soms niet eens. Het netwerk is dan vol beschikbaar, maar het internet op lukt niet.. Dat is nu niet het geval omdat ik de beveiliging maar weer uit heb gezet.

Ik ga eerst voor de optie DD-WRT. De mogelijkheid van DD-WRT was eigenlijk al de reden van aanschaf van deze router.

Verwijderd

Stiems4 schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:06:
Ik zit hier met het volgende: mijn TP-Link WR-1043ND met standaard firmware heb ik ingesteld met WPA2 (EAS) beveiliging. Wanneer ik nu internet met mijn W8 laptop en ook de tablet en telefoons met Android maken gebruik van het netwerk, dan zakt de snelheid terug naar een bedroevend niveau... Àls ik al kan internetten, is het erg traag.

Als ik de router terugzet naar de fabrieksinstellingen (geen beveiliging) draait deze zoals het zou moeten. Verder hangt er ook een netwerk harde schijf (Sitecom) aan de router, maar volgens mij maakt dit geen verschil (zonder beveiliging blijft de router gewoon snel).

Is er iets met de encryptie o.i.d. dat het allemaal zo traag maak? Moet ik 'van armoede' de router maar met WEP beveiligen? E.e.a. zou volgens mij toch gewoon moeten werken? Zou DD-WRT een oplossing kunnen zijn?

Zou het ook kunnen zijn dat de combinatie van Android en Windows apparaten de oorzaak is van vertragingen?

Ook hebben we een overgang van Concepts naar Telfort gehad. Maar het lijkt me niet dat dat de oorzaak kan zijn..?

edit:
Diverse aanvullingen
Gebruik WPA2 EAS met 802.11n (force heb maar).
Verder kijk eens naar de interferentie van andere routers. (mbt de channels).

Zorg ook dat de cpu van je router laag is. Dit zorgt ook voor vertraging. (zet upnp/logs/vpn servers eens uit op router)

• Jolke
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:41:
[...]

Gebruik WPA2 EAS met 802.11n (force heb maar).
Verder kijk eens naar de interferentie van andere routers. (mbt de channels).

[...]
AES dus...

Geen idee of je de TS gezien hebt, maar TS heeft geen probleem met de snelheid als de beveiliging uitgezet heeft. Heeft dus in dit geval niets te maken met interferentie.

Verwijderd

misschien een buggy firmware.

• Stiems4
Zojuist DD-WRT op de router geïnstalleerd.

Dit heb ik draadloos gedaan door via de standaard firmware een firmware upgrade te doen (het .bin-bestand ingeladen). De router gaf aan dat de installatie van de firmware goed was gelukt.

Nu draait de router, kan ik verbinden, maar kan ik niet inloggen op 192.168.1.1.. Ik verwacht dat ik het gewoon bedraad had moeten doen.. Stom, stom, stom in dat geval.. Even iets te makkelijk gedacht..

Is hier een oplossing voor zodat ik de instellingen kan wijzigen? Ik krijg nu de melding dat 'deze pagina niet kon worden weergegeven'.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:42
Bedraad aansluiten op de router, kijken wat voor IP-adres je krijgt. Dan naar adres van de gateway gaan. (Wat ook 192.168.0.1 kan zijn, of 10.0.0.1 of .... nouja je snapt het, 192.168.1.1 is niet altijd het adres van de router).

Anders nog even een reset uitvoeren (30/30/30) en dan nogmaals proberen via draad.

• Jolke
  • Nu online
Als je kan verbinden, dan lijkt de router in orde te zijn. Dus inderdaad zoals rooot zegt, even kijken welk IP je krijgt en dan je gw intikken in je browser.

Los hiervan... men zegt niet voor niets dat je een firmware update _altijd_ via de kabel moet doen.

• Stiems4
Inmiddels het goede ip-adres gevonden. Bedankt voor de reacties!

edit:
Nu nog even afwachten of de problemen helemaal zijn verholpen...

Het probleem lijkt inmiddels ook verholpen. :)

[ Voor 53% gewijzigd door Stiems4 op 21-01-2014 22:56 ]

Pagina: 1