Toon posts:

Plextor SSD begint gek geluid te maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag Tweakers,

Een half jaartje terug heb ik bij MyCom mijn Plextor PX-256M5S Solid State Drive gekocht.
Ik heb hem geïnstalleerd met de bijbehorende schroeven en hij heeft het altijd keurig gedaan.
Nogsteeds doet hij het keurig maar afgelopen week begon ik te merken dat als ik games speel er een snerpend geluid uit komt. Alsof hij bij het draaien bij een bepaald punt ergens tegenaan krast.

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee (gehad)? / Tips?

Ik heb de ssd even laten scannen door het programmaatje HD Tune PRo, maar ook daar kreeg ik niks bijzonders te zien:

HD Tune Pro: PLEXTOR PX-256M5S Random Access
Test capacity: full
Read test

Transfer size operations / sec avg. access time max. access time avg. speed
512 bytes 13261 IOPS 0.075 ms 0.185 ms 6.475 MB/s
4 KB 12383 IOPS 0.080 ms 0.832 ms 48.373 MB/s
64 KB 3960 IOPS 0.252 ms 1.105 ms 247.502 MB/s
1 MB 419 IOPS 2.384 ms 3.644 ms 419.331 MB/s
Random 746 IOPS 1.338 ms 127.907 ms 378.973 MB/s

HD Tune Pro: PLEXTOR PX-256M5S Error Scan

Scanned data : 255 gB
Damaged Blocks : 0.0 %
Elapsed Time : 14:46

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Een SSD heeft geen bewegende delen dus het zal de SSD haast niet kunnen zijn.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:31
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:16: Alsof hij bij het draaien bij een bepaald punt ergens tegenaan krast.
Een solid state drive heeft geen bewegende onderdelen ;)
Heb je nog een normale harddisk in de PC zitten die het probleem kan zijn?

Een andere mogelijkheid is een piepende condensator, maar ik weet niet of die überhaupt wel op die SSD zitten.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Haha, sorry, maar moest toch even lachen..

Een SSD heet niet voor niks anders dan een HDD, kijk maar: Solid State Drive (solid is vast) > Hard Disk Drive (disk is rond, en een drive weet je wel...)

Dit is dus alleen onder load, ik zou die kast eens opengooien, de fans eens lekker schoonmaken, en als het systeem onder load is je oor naast de voeding houden, die kan namelijk een beetje brak zijn geworden, of een cap van je videokaart.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik dus al gedaan, het lijkt echt uit mijn ssd te komen...
Stommigheidje van mij om te denken dat daar ook een draaiend plaatje in zit, maar zal het zooitje nog wel eens even opschonen.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:25:
Dat heb ik dus al gedaan, het lijkt echt uit mijn ssd te komen...
Stommigheidje van mij om te denken dat daar ook een draaiend plaatje in zit, maar zal het zooitje nog wel eens even opschonen.
Wellicht handig om even een opname te maken van het geluid en hier plaatsen. Dan kunnen we wellicht wat meer nuttigs bijdragen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Er zitten altijd condensatoren in een SSD, alleen worden die niet gebruik voor powerfailure, maar voor het algemene stroomscircuit en spanningsstabilisatie.
Samen met condensatoren, zitten er ook kleine spoeltjes in een SSD.

Dus jah, alle componenten zijn aanwezig om in sommige gevallen resonantie te veroorzaken in de componenten, wat dus de meeste mensen betitelen als coil whine.

Afhankelijk van disk activiteit, zou dus coilwhine te horen kunnen zijn of niet.
Dus mijn vraag is, als je andere disk intensieve dingen doet, is er dan ook dat geluid? of is het alleen tijdens games?

Als het alleen specifiek onder games of andere toepassingen die veel vermogen nodig hebben is, dan zouden we misschien een andere dader moeten zoeken zoals de VGA kaart of de voeding.

[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 29-12-2013 15:55 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Swordlord schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:49:

Als het alleen specifiek onder games of andere toepassingen die veel vermogen nodig hebben is, dan zouden we misschien een andere dader moeten zoeken zoals de VGA kaart of de voeding.
Soms moet je inderdaad even doorvragen hier.
En die vraag is: Hoe heb je vastgesteld dat het geluid uit de ssd komt, en dus niet ergens anders vandaan.
Pagina: 1