Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 14:28
Hallo mede Tweakers,

Ik werk in de detailhandel voor 11 uur in de week, naast mijn studie. Nu gaat het niet zo heel goed met het bedrijf en om met de tijd mee te gaan komen er wat veranderingen waarbij het personeel moet worden omgeschoold. Dit gaat via internetcurssussen die bij elkaar naar schatting ongeveer 10 uur innemen. Mijn werkgever die wil dat wij dat onbetaald doen en hij kan nakijken of wij die cursussen ook gedaan hebben. Als je die cursussen niet doet dat 'voel je je niet zo betrokken bij je werk' en dat kan zomaar een reden zijn om ontslagen te worden.

Ik verdien net genoeg volgens de CAO en werk standaard elke dag ongeveer 15 minuten onbetaald over. (Ik blijf dan in de winkel omdat er nog wel eens klanten blijven hangen en het is raar om als medewerker dan eerst weg te gaan.)

Kan mijn werkgever dit maken?

Alvast bedankt :)

Het is een interne cursus, ik krijg er geen certificeringen of diploma's voor. Ik heb er later verder niks aan.

[ Voor 7% gewijzigd door qwertyuio op 29-12-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zie het probleem niet zo. Zoveel mensen die thuis in de avonduren zelfstudie doen om bijvoorbeeld certificering bij te houden. Zo vreemd is het niet.

Persoonlijk heb ik er nog nooit aan gedacht om te vragen dit betaald te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 29-12-2013 15:14 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
Het is een interne cursus, ik krijg er geen certificeringen of diploma's voor. Ik heb er later verder niks aan, het is echt iets specifieks voor het bedrijf.

[ Voor 17% gewijzigd door qwertyuio op 29-12-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35

orf

Gunner schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:12:
Ik zie het probleem niet zo. Zoveel mensen die thuis in de avonduren zelfstudie doen om bijvoorbeeld certificering bij te houden. Zo vreemd is het niet.
Meestal niet voor een parttime bijbaan.

@TS Heb je inhoudelijk zelf iets aan de cursus? Leer je er iets van wat je later wellicht kunt gebruiken?

Edit: Je beantwoordde mijn vraag al hierboven :)

Ik zou niet heel gemotiveerd zijn om die studie te doen. Omdat het thuis kan kun je misschien iets flexibel zijn en de helft van het aantal uren uit laten betalen of met tijd-voor-tijd.

Als je niet heel erg gebonden bent aan je bijbaan kun je ook op zoek naar een andere bijbaan. In een richting die meer in dezelfde richting is als je opleiding of gewoon een baantje die beter betaald is.

[ Voor 35% gewijzigd door orf op 29-12-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

qwertyuio schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:14:
Het is een interne cursus, ik krijg er geen certificeringen of diploma's voor. Ik heb er later verder niks aan, het is echt iets specifieks voor het bedrijf.
Dan doe je het niet of je vraagt er geld voor. Wat wil je precies horen?
orf schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:14:
en dat maakt het principe anders omdat... ?

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 29-12-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
orf schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:14:
[...]

@TS Heb je inhoudelijk zelf iets aan de cursus? Leer je er iets van wat je later wellicht kunt gebruiken?
Nee, ik heb er later helemaal niks aan. Het gaat voornamelijk over het gebruik van een computersysteem dat communiceert met een postorderbedrijf.
Gunner schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:15:
[...]

Ik wil horen of mijn baas dit kan maken. Zoals ik al zei wil mijn baas me er niet voor betalen en zegt hij tussen neus en lippen door dat ik het maar moet doen anders ben ik mijn baan niet zeker.

[ Voor 32% gewijzigd door qwertyuio op 29-12-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
[...]

Ik wil horen of mijn baas dit kan maken. Zoals ik al zei wil mijn baas me er niet voor betalen en zegt hij tussen neus en lippen door dat ik het maar moet doen anders ben ik mijn baan niet zeker.

EDIT: Sorry voor de dubbele post :(

[ Voor 4% gewijzigd door qwertyuio op 29-12-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35

orf

[...]
en dat maakt het principe anders omdat... ?
Ehh...

- loopbaan
- economische verbondenheid
- waarschijnlijk is je opleiding dan in de richting van je interesse
- meestal salarisverhoging na behalen van certificaten
- meer tijd voor dergelijke cursussen als je niet ook nog een opleiding doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

qwertyuio schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:19:
[...]

EDIT: Sorry voor de dubbele post :(
Kijk in je CAO als je die hebt. En zo niet heb je vast een personeelsgids waar je mee in hebt gestemd voordat je daar in dienst kwam. Ik denk persoonlijk niet dat er een wet is die dit soort dingen gaat verbieden, het is niet alsof je zwaar onrecht wordt aangedaan ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 29-12-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hier kwam men ook met zo'n cursus opdraven (kom er nu onderuit ivm vaste baan) Was ook de bedoeling om dat thuis te maken, na wat gedram kwam er toch een computer beschikbaar om de toetsen onder werktijd te kunnen doen.

Ik vind niet dat een werkgever zulke dingen van een parttimer kan verwachten. 0-uren is 0-uren.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
Gunner schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:21:
[...]

Kijk in je CAO als je die hebt. En zo niet heb je vast een personeelsgids waar je mee in hebt gestemd voordat je daar in dienst kwam. Ik denk persoonlijk niet dat er een wet is die dit soort dingen gaat verbieden, het is niet alsof je zwaar onrecht wordt aangedaan ofzo.
Ik vind dat me toch wel onrecht wordt aangedaan. Ik verdien zo weinig dat ik vind dat alle vormen van onbetaald werken niet geoorloofd zijn. Het is gebruikelijk in de branche dat de lonen erg laag zitten maar mijn werkgever woont in een gigantisch huis en rijd in een auto van 75.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
qwertyuio schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:19:
[...]
Het is gewoon je eigen keuze, alleen misschien heeft die keuze wel gevolgen.
Je werkgever kan je nergens toe dwingen, maar bij het volgende functioneringsgesprek kan het wel spontaan ter sprake komen dat jij minder presteert met dit systeem dan mensen die de cursus wel gevolgd hebben en dat daarom je uren gekort worden en er gekeken gaat worden naar een nieuw persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

qwertyuio schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:40:
[...]

Ik vind dat me toch wel onrecht wordt aangedaan. Ik verdien zo weinig dat ik vind dat alle vormen van onbetaald werken niet geoorloofd zijn. Het is gebruikelijk in de branche dat de lonen erg laag zitten maar mijn werkgever woont in een gigantisch huis en rijd in een auto van 75.000 euro.
ahhhh, de calimero houding! Welkom in de wereld van volwassen mensen.
Je kan er ook voor kiezen de cursus helemaal niet te doen, het resultaat is dat je je baan kan verliezen en je NOG minder inkomen zult hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 29-12-2013 15:54 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ja, dit alles kan lijkt mij. In de detachering is het de normaalste zaak van de wereld. Alle cursussen vinden plaats in de avonduren doordeweeks. En als ik mijn certificering bij wil werken mag ik dit ook in mijn eigen tijd doen. Ik ken zelfs bedrijven waar de verplichte nascholing op zaterdag plaatsvind.

Of het fijn is, is een tweede. Jij werkt dan nog parttime, maar als je 40 uur per week maakt plus nog eventuele reistijd dan is het al een stuk pittiger. Je weet dat je baas er veel belang bij stelt dat je dit doet, dus de keuze is aan jou.
Het is gebruikelijk in de branche dat de lonen erg laag zitten maar mijn werkgever woont in een gigantisch huis en rijd in een auto van 75.000 euro.
Tja... dat is niet echt een argument. Je baas is voor zichzelf aan het ondernemen. Tegenover de risico's die hij neemt staan dan ook grotere beloningen. Namelijk de winst die hij weet te maken. Het risico is ook dat hij alles in een keer kwijt kan zijn als het bedrijf op de fles gaat. Jij hebt daarentegen dan de zekerheid van een WW uitkering voor een X aantal maanden.

[ Voor 33% gewijzigd door CMD-Snake op 29-12-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:07

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ergens snap ik de TS wel een beetje. Voor iemand die maar 11 uurtjes in de week maakt is een cursus misschien niet eens rendabel. De vraag is eigenlijk of het een must is om deze kennis te hebben voor die 11 uur werk of dat de TS eventueel ook zonder kan functioneren. Ik denk dat je dat best eens met de baas kan bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kan de werkgever een werknemer verplichte een cursus te volgen in eigen tijd en als daar geen gehoor aan wordt gegeven er een reden tot ontslag is

Ten eerste is een verplichte cursus in eigen tijd arbeidstijd. Over deze uren dient de werkgever loon te betalen.

Ten tweede kan een verplichte cursus soms leiden tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst, maar het komt zelden voor. Bijvoorbeeld indien het een cursus betreft die noodzakelijk is in de uitoefening van uw vak. Een verplichte bijscholingscursus voor vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld.

Indien het hier niet een dergelijke cursus betreft, zie ik niet snel een reden voor ontslag. Indien uw werkgever beoogt u te verplichten iets te leren om u op dit moment niet goed functioneert, kan het weigeren van een cursus wellicht op termijn leiden tot een ontslag op basis van disfunctioneren.
Dus gewoon de uren noteren die je eraan besteedt en uit laten betalen :)
Of niet doen, indien niet noodzakelijk. Jouw keuze.
Eventueel contact opnemen met een rechtswinkel in de buurt als je het op de spits wil drijven.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 29-12-2013 16:24 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

anandus schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:23:
[...]
Door wie? Door een onwelwillende werkgever? _O-
Echt weer zoiets waaruit blijkt dat theorie en praktijk echt twee totaal verschillende dingen zijn.

Buiten dat er dan altijd wel een andere reden voor een eventueel ontslag gegeven zal worden.

Inderdaad de vraag of de verstandhouding met je werkgever je lief is. Zo niet, op de spits drijven.

[ Voor 39% gewijzigd door Gunner op 29-12-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:11
anandus schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:23:
[...]
Of niet doen, indien niet noodzakelijk. Jouw keuze.
Eventueel contact opnemen met een rechtswinkel in de buurt als je het op de spits wil drijven.
Ze kunnen hem er niet voor ontslaan nee.
Maar een part-timer met een vast contract is niet zo heel moeilijk weg te krijgen als hij zich niet laat uitbuiten.

Lekker op zoek gaan naar een werkgever die zijn personeel beter behandeld.
Ik had bijvoorbeeld afgelopen jaar een aantal externe cursussen die ik verplicht moest volgen. lestijd en reistijd werden uitbetaald. reiskosten werden vergoed en het bedrijf betaalde de cursus. Zo kan het dus ook.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Begrijp ik goed dat het alleen gaat over het leren van een bepaald computersysteem?

Zal je daar wel echt ruim 10 uur aan kwijt zijn?

En of de werkgever het kan maken, dat doet er niet echt meer toe in onze huidige economie. Uiteindelijk is het gewoon vraag en aanbod. Kortom: als jouw collega's de cursus wel allemaal gewoon doen en jij niet, dan is het logisch dat dit negatieve consequenties voor jou heeft.

Is bovendien al duidelijk in welke time frame je de cursus moet doen?

Stel dat je er 4 weken voor hebt, dan is het maar een paar uurtjes per week en dan ben je daarna alweer klaar.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30
Gewoon even de cursus aftikken, ik zie het probleem totaal niet.
Blijkbaar heb je het baantje echt nodig, dus waarom de discussie aangaan om zoiets simpels.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Gunner schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:29:
[...]
Ja, zo moeilijk is dat niet. Worst case is het een geschil bij de kantonrechter. En laten ontbinden van een klein contract zal voor hem heel snel in de papieren lopen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MSalters schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:24:
Ja, zo moeilijk is dat niet. Worst case is het een geschil bij de kantonrechter. En laten ontbinden van een klein contract zal voor hem heel snel in de papieren lopen.
Vooralsnog heeft hij geen uren gewerkt aan die cursus, als de werkgever bij voorbaat al weet dat jij hier betaald voor wil krijgen, weet ik wel wat zijn antwoord gaat worden. Dan kan de kantonrechter nog eens de andere kant op gaan, welk risico wil je lopen voor je 11 urig baantje?

10 uur om weer verzekerd te zijn van je baan, geen gehannis met nieuwe baan zoeken. Dat is 1 week even 2 uurtjes aankloten, probleem opgelost voor de rest van volgend jaar :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 555688

Ik zou die cursus doen. waarschijnlijk is het self paced learning en kun je met het gokken van de controlevragen jezelf veel tijd besparen. werkgever blij. jij blij, tot er een klant voor je neus staat die je een vraag stelt over precies dat onderwerp dat je skipte.

het is me nog steeds niet duidelijk waar de cursus over gaat. zeg het maar gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ja, je ziet dat hij het doet dus het kan.
Zeg je baan op en zoek ander werk. Zo gaat dat in een vrije markt.

Of wilde je dit antwoord niet horen?
Doe dan gewoon aan die cursus mee en behoud je baantje. We zitten aan de vooravond van de grootste crisis van de afgelopen 80 jaar, dus denk goed na voordat je een inkomstenbron overboord gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Houd op zijn minst bij dat je het hebt gedaan, als hij je dan alsnog ontslaat, of je vindt zelf wat anders, kan je altijd nog eisen betaald te krijgen voor die uren. Doet hij het niet dan dreigen met kantonrechter. En als hij dan niet toegeeft moet je bedenken of je het bij bluf houdt of niet.

En volgens mij is Henk een beetje aan de aluhoedjes kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
Bedankt voor de reacties iedereen. Die cursus maar gewoon doen dus :)
Ik betrap mezelf er echt op dat ik een azijnpisser wordt. Het is ook maar een paar uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
SinergyX schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:28:
[...]
Vooralsnog heeft hij geen uren gewerkt aan die cursus, als de werkgever bij voorbaat al weet dat jij hier betaald voor wil krijgen, weet ik wel wat zijn antwoord gaat worden. Dan kan de kantonrechter nog eens de andere kant op gaan, welk risico wil je lopen voor je 11 urig baantje?
Rechters hebben zich gewoon aan de wet te houden. Minimumloon is wettelijk vastgelegd, en trucs als deze om daar onder uit te komen hebben niet zo gek veel kans bij een rechter.

Het zou een ander verhaal kunnen worden bij banen met veel hogere salarissen. Daar is het minimumloon niet in het geding.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MSalters schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:47:
[...]
Rechters hebben zich gewoon aan de wet te houden. Minimumloon is wettelijk vastgelegd, en trucs als deze om daar onder uit te komen hebben niet zo gek veel kans bij een rechter.
Een rechter heeft hier simpelweg niets te zoeken. TS gaat niet ontslagen worden voor het niet volgen van een cursus (dan zou er een rechter iets mee te maken hebben).

TS krijgt gewoon minder uren toebedeeld (als hij op een 0-uren contract zit) of hij krijgt gewoon bij zijn volgende functioneringsgeprek te horen dat hij niet snel genoeg werkt in het programma x/y/z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-06 14:13
Gunner schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:29:
[...]

Echt weer zoiets waaruit blijkt dat theorie en praktijk echt twee totaal verschillende dingen zijn.

Buiten dat er dan altijd wel een andere reden voor een eventueel ontslag gegeven zal worden.

Inderdaad de vraag of de verstandhouding met je werkgever je lief is. Zo niet, op de spits drijven.
Ook een onwillende werkgever dient gewoon de wet te volgen, ik snap je reactie daarom totaal niet.
Als jouw werkgever je loon een maand niet wil uitbetalen laat je het ook gewoon zitten?
Dat noem ik een slapjanus. Als iedereen het er te makkelijk bij laat zitten voelen ze zich meer en meer gesterkt om dit soort gedrag voort te zetten.

Er is een wet en je werkgever zal zich eraan moeten houden. Doet hij dat niet dan moet je je afvragen of je er wilt blijven werken (hij is dan al bewezen onbetrouwbaar als werkgever). Ik zou hem houden aan zijn verplichting en alvast rondkijken naar een andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
qwertyuio schreef op zondag 29 december 2013 @ 19:40:
Bedankt voor de reacties iedereen. Die cursus maar gewoon doen dus :)
Ik betrap mezelf er echt op dat ik een azijnpisser wordt. Het is ook maar een paar uurtjes.
Azijnpisser? Helemaal niet! Het is je volste recht je bij dit soort bedenkelijke praktijken, vragen te stellen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Gunner schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:21:
[...]

Je werkgever kan je niet verplichten iets in eigen tijd te doen zonder dat hij daarvoor een vergoeding geeft.

Als hij je niet wilt betalen is het vrijwillig en ja dat kan je ook gewoon niet doen. Als je een tijdelijk contract hebt kan je werkgever natuurlijk altijd bepalen dat hij dat niet verlengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Mx. Alba

hen/die/zij

Enerzijds: vreemd is het in ieder geval wel. Mijn werkgever verplicht mij dit jaar ook om een driedaagse cursus te doen maar die is gewoon tijdens werktijd. Anderzijds: doe het maar gewoon. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Mx. Alba op 06-01-2014 07:14 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Voor wie zijn post kwijt is: dan was het een (reactie op een) rant tegen lease-auto's. Dat is niet nodig.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1