Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 14:39
Ik heb gister mijn nieuwe PC in elkaar gezet maar ik zit gelijk met een probleem. Geluid aanzetten wil niet, althans niet zonder krom trekkende tenen.

Er blijft continu een piep/hoog gekras op de achtergrond maar daar komt ook nog een soort digitale ruis bij als er iets op het scherm gebeurt. Een volle refresh van het scherm (bijvoorbeeld een full screen programma openen) zorgt voor een korte ruis. Ook kun je aan het geluid horen dat hij ook nog eens de muis registreert bij het bewegen.

Wanneer ik mijn headphones in de voorkant inplug heb ik dit niet. De speakers in de voorkant pluggen verergert het probleem.

Hier een tekening van mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AfNRgvX.png

Dit probleem had ik overigens ook al met mijn vorige computer, alleen dit gebeurde niet wanneer alleen de computer aangesloten was. Alleen wanneer de synthesizer met USB aangesloten was.

Ik heb overigens ook op dit moment geen videokaart in mijn computer zitten, ik wacht op de nieuwe R9 290 modellen. Maar er zit nu wel een 620Watt Seasonic voeding in mijn case die echt niets hoeft te doen. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groet,
Rivalo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 20:38
Probeer alles eens via een geaard stopcontact dat kan een hoop problemen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
hFresh schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:09:
Probeer alles eens via een geaard stopcontact dat kan een hoop problemen verhelpen.
Dat heb ik. Ik ben nog even de kabels nagelopen. Het enige apparaat dat geen aarding heeft is de mixer. Die heeft zo'n kleine stekker namelijk. Zowel de Speakers als de computer zitten allemaal in dezelfde geaarde stekkerdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ligt het wel aan de PC? Heb je nog een ander device?

Wat je op de PC zou kunnen proberen is de Hz verhogen naar bijvoorbeeld Studio kwaliteit (of verlagen als die te hoog staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 20:38
Rivalo schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:13:
[...]

Dat heb ik. Ik ben nog even de kabels nagelopen. Het enige apparaat dat geen aarding heeft is de mixer. Die heeft zo'n kleine stekker namelijk. Zowel de Speakers als de computer zitten allemaal in dezelfde geaarde stekkerdoos
Dan ga ik er maar vanuit dat die stekkerdoos in een geaard stopcontact zit:P
Dit heeft mijn probleem destijds opgelost. Even testen met een (geaarde) haspel vanuit bv de badkamer.
Anders zou ik het ook niet weten.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
HollowGamer schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:18:
Ligt het wel aan de PC? Heb je nog een ander device?

Wat je op de PC zou kunnen proberen is de Hz verhogen naar bijvoorbeeld Studio kwaliteit (of verlagen als die te hoog staat).
Nee, het geruis ontstaat zelfs als de volume op de mixer op nul staat. Sampling rate veranderen werkt helaas niet.
hFresh schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:20:
[...]

Dan ga ik er maar vanuit dat die stekkerdoos in een geaard stopcontact zit:P
Dit heeft mijn probleem destijds opgelost. Even testen met een (geaarde) haspel vanuit bv de badkamer.
Anders zou ik het ook niet weten.

Succes
Ja ik kan misschien nog proberen de Speaker/Mixer en de PC van elkaar te scheiden over twee aparte geaarde stekkerdozen.

Edit: Werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:42
Misschien stekkerdoos/stopcontact beschadigd, niet toevallig een andere in buurt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Laatst online: 10:36
Bij mijn pc hoor ik ook een lichte ruis als ik mijn Roccat Kave 5.1 gebruik en niet bij mijn skullcandy Ink'd 2.
Beide worden aangesloten op een Creative Soundblaster Zx, waardoor ik dus vermoed dat het probleem de USB aansluiting is van de Roccat, die daardoor z'n stroom binnen krijgt.

Dit lijkt misschien een beetje op je oude probleem.

Wat ook kan is dat de speaker kabel ergens storing van oppikt, kun je de speakers op een ander systeem testen? Loopt de speaker kabel langs spanning dragende kabels? (of langs een DVI kabel)

Het meest vreemde probleem kan een latency zijn in je systeem.
Kijkt bijv. met Latencymon (oid) of er een proces is wat voor extreme onderbrekingen zorgt, deze kunnen best wat rotzooi uithalen met je geluid...
(Ik had last met de microsoft ATA storage driver... bleek dat ik geen AHCI aan had staan en de AMD driver dus niet had draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
DCG909 schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:55:
Bij mijn pc hoor ik ook een lichte ruis als ik mijn Roccat Kave 5.1 gebruik en niet bij mijn skullcandy Ink'd 2.
Beide worden aangesloten op een Creative Soundblaster Zx, waardoor ik dus vermoed dat het probleem de USB aansluiting is van de Roccat, die daardoor z'n stroom binnen krijgt.

Dit lijkt misschien een beetje op je oude probleem.

Wat ook kan is dat de speaker kabel ergens storing van oppikt, kun je de speakers op een ander systeem testen? Loopt de speaker kabel langs spanning dragende kabels? (of langs een DVI kabel)

Het meest vreemde probleem kan een latency zijn in je systeem.
Kijkt bijv. met Latencymon (oid) of er een proces is wat voor extreme onderbrekingen zorgt, deze kunnen best wat rotzooi uithalen met je geluid...
(Ik had last met de microsoft ATA storage driver... bleek dat ik geen AHCI aan had staan en de AMD driver dus niet had draaien)
Het oude probleem bestaat overigens nog steeds :P

Ja de kabel zal best wel storing oppikken. Het is hier niet mogelijk de DVI kabel compleet anders te leggen. Maar bij de vorige computer had ik dit niet. Ook zijn de inputs op de mixer 'electronically balanced'. De kabel eruit trekken verhelpt het probleem. De kabels naar de speakers gaan dan nog steeds langs de DVI kabel dus interferentie is goed mogelijk.

Ik heb even dat programma dat je noemde aangezet. Ik heb zelf geen verstand van dit soort programma's maar het ziet er niet heel goed uit :P
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7lhpOvh.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
die onderste balk betekent niks, die wordt bij bijna alle systemen lang, dat is de totale waarde dacht ik.

Je moet het systeem gewoon even laten draaien en wat dingen gaan doen als muziek luisteren.

Post over 5 minuten oid dan weer een foto. ook van de andere tabs (daar staan o.a. de drivers in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
DCG909 schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:10:
die onderste balk betekent niks, die wordt bij bijna alle systemen lang, dat is de totale waarde dacht ik.

Je moet het systeem gewoon even laten draaien en wat dingen gaan doen als muziek luisteren.

Post over 5 minuten oid dan weer een foto. ook van de andere tabs (daar staan o.a. de drivers in)
Ik heb even muziek aangezet, en maar ff de dozen opgeruimd.
Dit kwam uit Latencymon:

http://imgur.com/a/VPyH4
(Alle 7 afbeeldingen maar even in een album gezet, anders moet je hier zoveel scrollen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Zo heete ie XD
Ataport.sys

Check of je wel AHCI in je bios aan hebt staan.
Zo nee, installeer dan eerst de AHCI (of raid...) driver van Intel of MSI zelf. en verander dan de betreffende registery (google: AHCI after installing windows). Zet vervolgens je bios op AHCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
DCG909 schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:51:
Zo heete ie XD
Ataport.sys

Check of je wel AHCI in je bios aan hebt staan.
Zo nee, installeer dan eerst de AHCI (of raid...) driver van Intel of MSI zelf. en verander dan de betreffende registery (google: AHCI after installing windows). Zet vervolgens je bios op AHCI
Dat had ik al gedaan ;)
Eerste keer SSD, dus dat heb ik allemaal dubbel gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
hmm, maar Ataport.sys draait nog, dus er is iets aan de hand....
Uit mijn hoofd had er eerder IAstor moeten staan, van Intel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
DCG909 schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:01:
hmm, maar Ataport.sys draait nog, dus er is iets aan de hand....
Uit mijn hoofd had er eerder IAstor moeten staan, van Intel....
Maar ik verwacht sowieso niet dat het iets met latency te maken heeft. Gewoon een koptelefoon aansluiten werkt wel gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Mwa, soms zorgt het ervoor dat je door zo'n latency spike wat miscommunicatie kan krijgen met de geluids driver, waardoor het geluid slechter kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
DCG909 schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:05:
Mwa, soms zorgt het ervoor dat je door zo'n latency spike wat miscommunicatie kan krijgen met de geluids driver, waardoor het geluid slechter kan worden.
Maar het is echt continu slecht, zal wel even een opname maken.

Niet echt een hele beste opname maar goed:
http://vocaroo.com/i/s1btgG0093c3
Vanaf 15 seconden begin ik met de muis te bewegen.

Speaker aan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JwOzkIR.png

Speaker uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/chcyjnP.png

[ Voor 28% gewijzigd door Rivalo op 29-12-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Rivalo schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:26:

Nee, het geruis ontstaat zelfs als de volume op de mixer op nul staat.
Bedoel je hier met de mixer je mengpaneel of je volume regeling in windows ?
Want als je mengpaneel nog iets van signaal doorgeeft als de schuiven dicht staan gaat er iets niet goed.
Heb je misschien teveel versterkt (gain) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
Hippocampus schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:16:
[...]

Bedoel je hier met de mixer je mengpaneel of je volume regeling in windows ?
Want als je mengpaneel nog iets van signaal doorgeeft als de schuiven dicht staan gaat er iets niet goed.
Heb je misschien teveel versterkt (gain) ?
Alles dicht. Mixers dicht. Windows op mute. Speakers op +0db. Wanneer één van de Jacks in het mengpaneel gaat begint de ellende. Daarom dacht ik ook aan een ground loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:07
Dit klinkt mij ondanks de andere mogelijke opties toch echt als een aarde probleem in de oren. Ga eens na of de aarde in je stopcontact daadwerkelijk is aangesloten. Probeer anders de mixer eens te verbinden met een stuk ongeverfde verwarmingsbuis oid om aarde te verkrijgen in je mixer.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
jordy2811 schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:23:
Dit klinkt mij ondanks de andere mogelijke opties toch echt als een aarde probleem in de oren. Ga eens na of de aarde in je stopcontact daadwerkelijk is aangesloten. Probeer anders de mixer eens te verbinden met een stuk ongeverfde verwarmingsbuis oid om aarde te verkrijgen in je mixer.
Mixer is zo'n goedkoop Behringen dingetje van plastic, dus ik weet niet of dat gaat.
http://www.behringer.com/EN/Products/502.aspx
Erg goedkoop, maar heeft het wel altijd goed gedaan.

Ohja, AHCI is gewoon enabled:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/an3rI8P.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je hebt een ground loop door je mengpaneel?!

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
Damic schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:17:
Je hebt een ground loop door je mengpaneel?!
Ja, geen idee? Speakers gebruiken wil nu ook gewoon niet. Piepen/ruis zijn gewoon te hard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivalo
Het probleem is opgelost!. Ik zit toch altijd met een combinatie tussen Tweakers-hardware en professionele audio gear, dus eens weer die kant opgekeken.

Mijn opstelling is nu (1 jack 3.5mm - 2x mono Jack) > DI box met groundlift > (2x XLR naar 2x stereo Jack )
Die 2 stereo jacks worden dan gewoon gebruikt als 2 monosignalen maar door het extra kanaal is de kabel dan gebalanceerd. Ruis kan zelfs niet meer boven mijn stille PC komen :D

Zeker een aanrader mocht je last hebben van dit probleem. Heeft mij inc kabels iets van 50€ gekost en het is altijd handig mocht je iets anders, wat last heeft van ruis, aan willen sluiten.
Pagina: 1