Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies Marantz of Yamaha receiver

Pagina: 1
Acties:

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:25
Hoi allemaal,

Mijn eerste topic in dit gedeelte van het forum, maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Ik heb al in dit gedeelte rond gelezen, maar niet echt kunnen vinden wat ik zocht. Daarom dus een nieuw topic.

Situatie:
Ik maak nu gebruik van een hele stellage aan apparatuur in een 19inch rack zoals een mengpaneel, equalizer, crossover en 2 versterkers voor mijn 2.1 huiskamer audio waar ik eigenlijk vanaf wil, mede omdat deze kast niet echt uitblinkt in design en niet bij de rest van het interieur past. Deze hele kast wil ik vervangen door een AV receiver in het tv-meubel.

Wat moet er aangesloten worden:
  • TV (LG 42SL9500
  • Decoder (Humax iHDR-5200C)
  • Blu-ray speler (LG BD670)
  • Laptop via analoog audio of HDMI
  • Peavey Pro12 speakers
  • Magnat actieve subwoofer
Nu heb ik mijn keuze beperkt tot 2 modellen, namelijk:
Marantz SR5008
Yamaha RX-V775

Beide modellen vallen binnen mijn budget. De onderlinge verschillen in specificaties zijn naar mijn weten niet heel groot.
  • De 5008 heeft iets meer vermogen (100 om 90), maar mist een 2e HDMI uitgang
  • De 775 heeft een iets neutralere klank tegenover de 5008, die een wat warmer geluid heeft
  • Beide ondersteunen bi-wiring, hebben een android app, ondersteunen 3D en 4k pass through en hebben voldoende ingangen (de 5008 heeft 1 HDMI ingang meer)
  • De 5008 heeft 5 analoge audio ingangen, de 775 maar 4
  • Beide ondersteunen de meest gangbare surround audio formaten
  • Marantz geeft op de 5008 een 70% garantie op het opgegeven vermogen (bij het vol open zetten van alle 7 luidsprekeruitgangen)
  • Beide ondersteunen HDMI pass through in standby op 1 ingestelde bron
  • De 775 is iets goedkoper dan de 5008
  • De 5008 is iets smaller en lager dan de 775 ivm inbouw in tv-meubel icm warmte afvoer
En zo zijn er nog wel meer kleine verschillen welke het lastig maken om te kiezen. Een 2e HDMI uitgang vind ik niet noodzakelijk. Bi-wiring kan nuttig zijn voor als er in de toekomst nieuwe speakers komen. Persoonlijk heb ik meer met het merk Marantz als met het merk Yamaha. Ook vind ik het belangrijk dat de versterker het opgegeven vermogen moeiteloos moet kunnen produceren, ook gedurende langere tijd, en dat de gebruikte componenten zoals de voeding degelijk zijn uitgevoerd. Omdat de 5008 ietwat meer vermogen opgeeft, zou ik ook daarom voor de marantz kiezen, al weet ik wel dat ik me niet blind moet staren op de vermogens. Al met al denk ik dat de marantz iets toekomstvaster is dan de yamaha.

Ik zou graag jullie mening willen over beide receivers. Wat zouden jullie uiteindelijk kiezen?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

Welke vind jij het fijnst klinken?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het zal misschien niet meevallen om er nog één te vinden maar de SR6007 van Marantz zou ook een geschikt model zijn.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:25
JT schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:13:
Welke vind jij het fijnst klinken?
Ik heb de yamaha nog niet kunnen beluisteren. Bij mij in de omgeving staat deze bijna nergens in de winkel opgesteld. De marantz heb ik wel gehoord, en die vind ik erg goed klinken.
S1NN3D schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:48:
Het zal misschien niet meevallen om er nog één te vinden maar de SR6007 van Marantz zou ook een geschikt model zijn.
Bedankt voor het meedenken, maar ik heb mijn keuze echt beperkt tot deze twee. Daarnaast zie ik dat de 6007 aanzienlijk duurder is dan de 5008, terwijl de specificaties bijna gelijk zijn.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Afgaande op een vergelijk tussen de Yamaha 775 en A820 zou ik echt de 775 overslaan. De 775 was schel in het hoog en had duidelijk minder controle over de speakers (Kef Q700/900). Marantz niet echt geprobeerd nog.

liever de tong gebrand dan lauwe soep