Centos dual boot Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb twee harde schijven de eerste is Centos op Sata 3 en de tweede Windows XP op Sata 4.
Als ik mijn pc start dan start altijd Centos als eerste tenzij ik in de bios aangeef dat ik Windows XP wil starten.
Nu wil ik graag bij booten van Centos een optie in het bootmenu dat ik ook Windows XP kan starten.
Ik heb hiervoor al met google gekeken maar de doc geeft meestal info over een harde schijf.
Ik heb ook het Fedora boek maar daar staat ook niks in over twee harde schijven.

Is het mogelijk om bij Centos in het bootmenu aan te geven dat ik ook Winodws XP kan starten.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
U moet hiervoor een bootloader die multiboot ondersteund. Ik weet niet hoe het bij centos zit. Maar bij debian/Ubuntu gebruik ik altijd grub of lilo. Misschien vind u op hun site info over het gebruik met betrekking tot centos

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Ik ga er even vanuit dat CentOS GRUB2 gebruikt; die kans lijkt me het grootst.
Kan je de stappen op de volgende pagina eens volgen?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1200513

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Cyphax schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:54:
Bedankt voor je reply. Ik zal er even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Cyphax schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:54:
Helaas het is nog niet gelukt met beide voorbeelden. Ik zit nu ook te zoeken naar de foutmeldingen in de logs maar ik kan niks terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Als je er niet bij schrijft wat je precies geprobeerd hebt en waar je foutmeldingen of ander ongewenst gedrag ziet, dan moeten we een beetje veel koffiedikkijken. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Cyphax schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:07:
Als je er niet bij schrijft wat je precies geprobeerd hebt en waar je foutmeldingen of ander ongewenst gedrag ziet, dan moeten we een beetje veel koffiedikkijken. ;)
title Windows bootloader access
rootnoverify (hd0,0)
chainloader (hd0,0) +1
Dit werkt niet

title Windows bootloader access
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
rootnoverify (hd1,0)
chainloader (hd1,0) +1
En dit werkt ook niet

Ik weet niet of het wat uitmaakt maar Windows XP heeft de letter E: op mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Schijfletter boeit niet. Wat je nodig hebt is osprober en daarna een update-grub draaien. De grub config wordt dan opnieuw gebouwd MET de gevonden OS'en. Die hele HD mapping in Grub is niet echt nodig en ziet er meer uit als een Grub-legacy config, dan een hedendaagse Grub2 configuratie.

Je zegt tevens CentOS, maar nergens een versie. Gebruik je versie 3, 5, 6?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Hero of Time schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:23:
Schijfletter boeit niet. Wat je nodig hebt is osprober en daarna een update-grub draaien. De grub config wordt dan opnieuw gebouwd MET de gevonden OS'en. Die hele HD mapping in Grub is niet echt nodig en ziet er meer uit als een Grub-legacy config, dan een hedendaagse Grub2 configuratie.

Je zegt tevens CentOS, maar nergens een versie. Gebruik je versie 3, 5, 6?
Hoe doe ik dat dan een update-grub draaien. Bedoel je Centos versie, dat is 6.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We verwachten hier op GoT toch wel wat inzet. Als iemand aangeeft wat je moet doen, moet je niet gaan vragen hoe je dat moet doen, maar als je 't niet weet, zoeken hoe dat moet. 9 vd 10 keer is het hier een command line die je moet uitvoeren.

Als je een auto wilt leren rijden, moet je dat ook zelf doen en niet alles door een ander. Op school net zo, examens dien je zelf te doen en ervoor te leren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Met HoT op alle punten, osprober installeren en dan 'update-grub' draaien uit je console.

algemene tip: als je iets niet snapt: zoek het met google op, de meeste tips die we hier geven zijn zo algemeen dat je ze heel makkelijk kan googelen voor meer informatie.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:17:
Met HoT op alle punten, osprober installeren en dan 'update-grub' draaien uit je console.

algemene tip: als je iets niet snapt: zoek het met google op, de meeste tips die we hier geven zijn zo algemeen dat je ze heel makkelijk kan googelen voor meer informatie.
Yum No package osprober available.
Wat ik wel heb gevonden is dit :http://wiki.centos.org/TipsAndTricks/ReinstallGRUB
Maar bij de boot promt heb ik " Resque installed system" gezet maar na enter start hij gewoon weer die dvdlive op.
Wat kost dit allemaal veel tijd zeg. Had ik net zo goed ook de LXDE desktop met hulp kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

excuses, misschien hebben we je wel op het verkeerde been gezet. Het lijkt er inderdaad op dat centos geen os-prober heeft. :(

Die link die je hebt gevonden bevat wel goede informatie, zie punt 5.4 . Neem dat stukje op in je configuratie en dan zou er een extra menuingang moeten verschijnen bij het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:46:
excuses, misschien hebben we je wel op het verkeerde been gezet. Het lijkt er inderdaad op dat centos geen os-prober heeft. :(

Die link die je hebt gevonden bevat wel goede informatie, zie punt 5.4 . Neem dat stukje op in je configuratie en dan zou er een extra menuingang moeten verschijnen bij het booten.
Nu zijn de rapen helemaal gaar. Ik heb wat verkeerd gedaan. En booten met de resquedisk lujt ook al niet.
Nu bij booten van Centos krijg ik alleen een cursur te zien die aan het knipperen is.
Verder gebeurt er niks.
Kan ik misschien met een andere distro de resque disk gebruiken.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat gebeurt er als je de rescuedisk gebruikt? Ik ken die van CentOS niet maar meestal is dat een helemaal zelfstandige omgeving die het altijd zou moeten doen.
Ik zou het met de Live-CD proberen ( http://wiki.centos.org/Manuals/ReleaseNotes/CentOSLiveCD6.5 ), al is dat misschien hetzelfde als de rescue-disk.

De rescue-disks van andere distributies zullen in principe ook werken maar het kan zijn dat de details anders zijn. Als je niet precies weet wat je doet kunnen die details heel vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:43:
Wat gebeurt er als je de rescuedisk gebruikt? Ik ken die van CentOS niet maar meestal is dat een helemaal zelfstandige omgeving die het altijd zou moeten doen.
Ik zou het met de Live-CD proberen ( http://wiki.centos.org/Manuals/ReleaseNotes/CentOSLiveCD6.5 ), al is dat misschien hetzelfde als de rescue-disk.

De rescue-disks van andere distributies zullen in principe ook werken maar het kan zijn dat de details anders zijn. Als je niet precies weet wat je doet kunnen die details heel vervelend zijn.
Die resque cd had ik ook al gedownload en het bootmenu is dan precies hetzelfde als de livedvd.
Ik ga het wel met fedora proberen dat is mij meer bekend.
Pagina: 1