Toon posts:

Alleen Windows op mijn c: schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik dit in het juiste topic heb geplaats.

Ik heb een vraag aan jullie. Voor de meeste van jullie zal het antwoord simpel zijn maar ik kan er weinig tot niks over vinden op internet.

Ik wil mijn PC gaan schoonmaken. Ik heb in mijn computer een harde schijf zitten. Een SSD-schijf van 60 GB.
Ik zet mijn bestruring daar altijd op voor het snelle opstarten maar ik hou dan maar weining ruimte over.

Hoe kan ik er voor zorgen dat er voor de rest niks op de SSD-schijf word gezet ? Ook niet als ik bij een programma of game niet zelf kan/mag bepalen waar ik het spel neer zet.

Ik heb nog een klein vraagje word de computer minder snel als ik er 3 harde schijven bijzet van 3keer 1TB ?

Alvast bedankt voor de hulp

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Als je het zelf niet kan bepalen wordt het lastig.
Als je dat wel kan, is het antwoord simpel ;)

Heb je je documenten wel verplaatst naar een andere schijf?

Als je een SSD koopt van 120 GB, heb je waarschijnlijk wél genoeg ruimte, zonder onhandige stappen.

edit: Nee, je pc wordt niet trager met meer harde schijven. Je energie-meter draait wel harder rond ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Miyamoto op 29-12-2013 09:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt vast dat ik mijn documenten veilig heb gesteld voor als ik de pc ga formateren en er een nieuwe windows op zet. Ja dat heb ik gedaan en doe ik altijd. Ik maak vaker de computer helemaal schoon en begin ik weer zoals ik heb gekocht heb. :)

Ik heb op dit moment niet de financiele kracht om een SSD-schijf te kopen van 120GB (Crisis in huize Rolandio)

Ik hoopte dat iemand hier een trucje voor weet of dat er toch iemand is die ergens een uitleg op internet heeft hoe ik er voor kan zorgen dat er niks bij de programFiles word gezet op de C-Schijf. Dat die schijf echt alleen voor het besturingsysteem is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je programma's installeert dan kun je toch kiezen waar je ze neerzet? Tenminste bij grote applicaties altijd wel toch?

Kleine programma's zal het probleem niet zijn lijkt me?

Als je de ruimte wil maximaliseren:

- zet hibernate uit
- verklein je pagefile tot 500mb ofzo, en stel in dat hij dynamisch mag groeien
- zet system protection uit
- leeg je temp/tmp mapjes af en toe

Dan kun je echt zat kwijt op een 60gb ssd..

Je zou trouwens wel een map op de C kunnen linken aan een map op een andere schijf, zodat alles wat je in die map stopt eigenlijk op die andere schijf staat..

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 29-12-2013 09:57 ]

specs

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:54

SkyStreaker

Move on up!

Installeer JetClean, die kan je tempfiles opschonen en je register. Die is niet moeilijk te gebruiken voor beginners.

Alternatief is Bleachbit (starten in administrator-modus), veel krachtiger en verwijderd ook hardnekkige html5-cookies (evercookies).

Wat maratropa zegt, vindt je allemaal onder:

Icoon "Deze Computer" (of de verwijzing in het Start-menu) --> Rechtermuisklik --> Eigenschappen --> Geavanceerde systeeminstellingen

En om eens even duidelijk je vraag te beantwoorden (ik ga er vanuit dat je Win7 hebt):

http://superuser.com/ques...windows-7-virtual-folders (hier maak je dus wat jij wilt, even verderop. Dit geld niet alleen voor steam, maar voor alles. Al kan 9 van de 10 keer bij een installatie verteld worden waar het geïnstalleerd moet worden, ook bij Steam :))

[ Voor 29% gewijzigd door SkyStreaker op 29-12-2013 10:09 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• wobb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-01 17:10
heb ook heel lang met een 64GB gedaan eerst en vooral de hibernation uitzetten dit kan afhankelijk van de hoeveelheid ram al 3 tot 6 gb schelen.

als volgt zet je alleen de software die je wil laten genieten van de snelheid van een ssd op de c schijf,de rest zet je of een andere schijf .

en als laaste gebruikte ik tuneup utilties voor regelmatig oude herstelpunten en updates te verwijderen.

ik had meestal nog rond de 30 a 25 gb over zette maar 1 maximum 2 games op de ssd en meestal alleen maar games die veel laad processen hadden anders merkte ik niet veel verschil ten opzichte van een degelijke mechanische schijf.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Beetje oftopic maar, waarom koop je een ssd? Omdat het "allemaal" lekker snel gaat.
Als ik dan hier lees wat voor een capriolen er allemaal uitgehaald moeten worden om toch op een te kleine ssd te kunnen werken dan denk ik bij mezelf, was nu maar bij 1 grote HDD gebleven.

Maar het heeft waarschijnlijk ook een hoog hobby gehalte. Dus dan is het niet zo erg. Maar dat je nu echt wat bent opgeschoten met je ssd betwijfel ik echt.

Afgezien van het hobby gehalte, kan je de ssd beter inzetten als cache voor 1 HDD.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52

Cyphax

Moderator LNX
Het is maar net hoe je met je ruimte om gaat. Mijn werklaptop heeft een 120GB SSD met Windows 7, Office 2013, SQL Server 2008R2, Visual studio 2012, een hoop andere kleinere en minder kleine applicaties, en dik 25GB vrij. En het is niet alsof ik daar capriolen voor uit hoef te halen, of mijn profiel echt leeg moet laten. Het enige dat er niet op staat is games eigenlijk. En films en dergelijke. Ik heb een externe HD van 320GB in de buurt als ik iets wat echt heel groot is op moet slaan, maarre, heb ik zelden nodig eigenlijk.
Reepje schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:28:
Beetje oftopic maar, waarom koop je een ssd? Omdat het "allemaal" lekker snel gaat.
Omdat het snelheidsverschil eigenlijk regelrecht revolutionair is, in plaats van "wat sneller dan mechanische harde schijven". Ik zou het nieteens meer willen, terug naar zo'n reguliere HD voor m'n OS.

[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 29-12-2013 10:59 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Natuurlijk Cyphax, daar ben ik het met je eens.
Echter, de ene persoon is de andere niet.

Zo heb ik bijv in mijn desktop een 100 GB kingston gestoken, en ik kom met gemak uit. Alles wat ik doe past erop, zelfs de game van het moment. Ik ben zelfs zover gegaan, dat ik de HDD eruit gehaald heb. Nu loopt alles via de ssd, en dat is echt een revolutionair verschil (ook geen geratel meer uit mijn kast!).

Maar voor de ts ligt het blijkbaar anders. Alleen windows op de ssd (25 GB heb ik daarvoor nodig) en voor de rest een hoop gepruts omdat het niet past. Volgens mij heeft hij dan dus geen enkel nut van de revolutionaire snelheidsverschil.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Je kunt de Mijn Documenten etc verplaatsen:
http://www.sevenforums.co...nge-default-location.html

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze computer een 2 jaar geleden gekocht. Deze SSD-schijf zat er in.

Maar ik bedank jullie voor jullie snelle reacties ben ik erg blij mee. Ik ga even op onderzoek uit wat ik het beste kan doen.

Nogmaals super bedankt :)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Program files verplaatsen is op zich ook simpel.
Gewoon even alles kopieëren naar de andere schijf (de gehele program files (*x86)), dit kun je het beste doen met RoboCopy onder een PE omgeving. (b.v.: recovery prompt via de CD)

als je alles overgezet hebt. Haal je de twee directories weg en ga m.b.v. symbolische map links links aanmaken naar de HDD..

dus
code:
1
2
3
4
C:
CD \
MKLINK /D "Program Files" "x:\Program Files"
MKLINK /D "Program Files (x86)" "x:\Program Files (x86)"

Waarbij X: de drive letter toewijzing is van je HDD. Let op met de PE-omgeving. Zorg ervoor dat de drive letters hierin 100% exact gelijk zijn als in je installatie of anders loopt alles in de soep.

Dit valt onder de wat gevorderede "omleiding" technieken. Dit kun je ook doen met andere (systeem)mappen.

gebruik de volgende robocopy parameters:
code:
1
robocopy <bron> <doel> /MIR /XJ /COPYALL /R:5 /W:1

Dit kopieert ook de ACLs. Lekker makkelijk dus.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Beste optie is gewoon opletten waar je dingen neerzet, zo moeilijk is dat niet om voor de verandering niet (meer) constant op 'Next' te klikken en 'Agreed' aan te vinken, goed opletten bij installaties kan overigens ook troep op de PC voorkomen!

Omwegen bedenken, hoe leuk en handig wellicht ook, kunnen voor bepaalde applicaties wellicht problemen opleveren.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50
nIghtorius schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:20:
Gewoon even alles kopieëren naar de andere schijf (de gehele program files (*x86)), dit kun je het beste doen met RoboCopy onder een PE omgeving. (b.v.: recovery prompt via de CD)
Op zich wel goede tip, maar waarom zou je dat doen? Is het idee van een SSD niet dat je zowel Windows als programma's op de SSD zet?

Zet hybernation uit en beperk de pagefile een beetje (mits voldoende RAM), dat scheelt weer wat ruimte. Ikzelf installeer altijd een hoop (zware) programma's die zo 4-8GB zijn per stuk en zelfs ik heb nu ±60GB incl. Windows in gebruik. Moet kunnen hoor.

Als je het mij vraagt wil Rolandio123 gewoon de docs op een andere schijf hebben staan. En dat kan vrij gemakkelijk natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/2075/t0cx.png

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:17
zoals bovenstaanden zeggen: Je kunt ruimte besparen door wat tweaks toe te passen zoal hybernation uitzetten, Pagefile uit of overzetten naar de HDD, oude restore points verwijderen, System indexer uitzetten (dat heeft dan meer met het aantal read/write cycles te maken, aangezien SSDs geen oneindig aantal read/write cycles hebben.

In een verleden had ik windows, mijn program files en mijn data op aparte partities. (via regedit: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion/) kun je veel instellen, maar ik zou als ik jouw was gewoon bij die methoden blijven die hierboven beschreven staan. Ik heb namelijk ook ontelbare keren windows opnieuw moeten installeren omdat ik de verkeerde key instelde.
nIghtorius schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:20:

als je alles overgezet hebt. Haal je de twee directories weg en ga m.b.v. symbolische map links links aanmaken naar de HDD..

dus
code:
1
2
3
4
C:
CD \
MKLINK /D "Program Files" "x:\Program Files"
MKLINK /D "Program Files (x86)" "x:\Program Files (x86)"

Waarbij X: de drive letter toewijzing is van je HDD. Let op met de PE-omgeving. Zorg ervoor dat de drive letters hierin 100% exact gelijk zijn als in je installatie of anders loopt alles in de soep.
For the Record: Deze code moet je in CMD met administratorrechten neerplempen neem ik aan?

Windows (welke versie?) heeft bij mij tot en met win7 x64 op een 20 GB partitie gepast. Uiteraard moet je het wel bij houden: afgelopen jaar had ik een wildgroei aan data op de 55 gb SSD van mijn vorige computer omdat ik veel verschillende programma's heb uitgeprobeerd en niet heb opgeruimd. Gevolg: nog maar 3 GB over.

Windows 8 vraagt wat meer ruimte: hier heb ik nog maar 14 Gb over van de 48 GB partitie (maar ik kan nog bijna 8 GB besparen op de hibernation- en pagefile).
Pagina: 1