high end amd computer onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

• mar325
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-02 09:13
Gegroet Lezers

Ik heb gisteren het leuke idee gekregen.
Om nou is te kijken of ik een amd computer kan samenstellen.
Omdat een high end amd processor 100euro minder kost tegenover de high end van intel.

Maar naar enig onderzoek blijkt het dus niet te kunnen.
Dit komt omdat we niet beschikken over de het juiste moederbord die'
met de juiste configuratie te vinden is op tweakers of ergens anders.
Ik heb gegoogeld en er is een asus sabertooth die veel te prijzig is.

Ik zou bijna denken dat ze het expres doen.

Ik heb een processor de AMD FX-8350 Black Edition die kost 170 euro
bij de benchmark zit hij net onder de intel processors die wel 280 kosten.

En een videokaart de Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X die 272 euro kost.

Maar het is me opgevallen dat de processor AM3+ als socket heeft
en de videokaart een pci-e 3.0x16 heeft.

Ik heb nagekeken of er zo'n moederbord bestond met deze configuratie.
maar die zijn heel zeldzaam.

Ik vindt het absurd dat als je een pc wilt bouwen dat je een mix moet pakken van proccesor van intel
met en een amd videokaart omdat er geen goed moederbord voor is die het ondersteunt.

Natuurlijk is hier niks mis mee maar ik vindt het een apart geval van nalatigheid omdat je 2 rivalerende merken moet combineren.

Ik vindt dat de fabrikanten hier naar moeten kijken en een oplossing verzinnen om zo
toch een ideale high end amd computer te kunnen bouwen.
En ik vindt het ze hierdoor ook inkomsten mis kunnen lopen.

Natuurlijk hoor ik graag jullie mening.

Met vriendelijke groet
mar325

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:53

Shunt

Boe

Ten eerste is pci 3.0 gewoon backwards compatibele met 2.0 zonder performance loss.

Ten tweede is het heel simpel er zijn op het moment zover ik weet gewoon geen chipsets van amd die pci-e 3.0 ondersteunen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Shunt schreef op zondag 29 december 2013 @ 01:26:

Ten tweede is het heel simpel er zijn op het moment zover ik weet gewoon geen chipsets van amd die pci-e 3.0 ondersteunen.
Wel op het FM2+ platform, maar daar zijn de maximale CPU prestaties iets minder (A10-6800k)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
Dus je wilt zeggen dat jouw AMD cpu en AMD videokaart niet op één van deze 54 moederborden gaat werken? Lijkt me sterk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:53

Shunt

Boe

Lees eens goed en kijk eens wat er bij de specs staat geen pci-e 3.0 dat is waar de TS op doelt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Er is geen enkele kaart die PCI-e 2.0 kan voltrekken, misschien als je een 280X op een 8x slot zet dat je 2fps verliest.

Ik vind dit echt weer zo'n oneerlijke Intel gimmick, je vind bijna nergens dat het backwards compatible is en daarom schaffen mensen maar Intel aan omdat het niet zou werken, waar moet het heen met deze steeds bagger wordende wereld waar bepaalde bedrijven een monopoly positie krijgen :(?

Benchmarks zeggen sowieso niks, 99/100 zijn gesaboteerd door Intel (*Cinebench kuchkuch*) en laten daarom geen goed resultaat zien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
Shunt schreef op zondag 29 december 2013 @ 01:38:
Lees eens goed en kijk eens wat er bij de specs staat geen pci-e 3.0 dat is waar de TS op doelt.
Ik snap waar hij op doelt, maar dat maakt voor de werking totaal niet uit.
kuusj98 schreef op zondag 29 december 2013 @ 01:39:
Er is geen enkele kaart die PCI-e 2.0 kan voltrekken, misschien als je een 280X op een 8x slot zet dat je 2fps verliest.

Ik vind dit echt weer zo'n oneerlijke Intel gimmick, je vind bijna nergens dat het backwards compatible is en daarom schaffen mensen maar Intel aan omdat het niet zou werken, waar moet het heen met deze steeds bagger wordende wereld waar bepaalde bedrijven een monopoly positie krijgen :(?
Afgezien van deze ene gedesillusioneerde topicstarter heb ik eigenlijk nooit gehoord dat mensen intel kopen omdat een videokaart niet op AMD zou werken eigenlijk, dus ik denk dat dat probleem wel meevalt.

Ook heb ik eigenlijk zelden iemand zo moeilijk zien doen over het draaien van AMD videokaarten op intel-moederborden. Dat is toch geen enkel probleem? Mijn afgelopen twee builds waren intel cpu+mobo en AMD videokaart, geen enkel issue mee gehad. Het verhaal van de TS over "rivaliserende" bedrijven is ook onzin. Alsof intel zijn in zijn drivers een routine in zou bouwen die een AMD GPU langzamer laat lopen ofzo....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:09
Ik snap niet waarom het een "oneerlijke intel gimmick" zou zijn, alleen omdat Intel toevallig in het PCI-SIG consortium zit die deze industie standaarden opzet (AMD heeft trouwens voor zover ik weet ook een boardmember in de PCI-SIG en is ook gewoon lid).

Daarnaast was AMD voor zover ik weet de eerste fabrikant die PCI-E grafische kaarten op de markt bracht (volgens mij nog voordat er mobo's waren van Intel en AMD).

Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat zeker bij een Single GPU opstelling voor zover ik weet PCI-E 2.0 of 3.0 niets uitmaakt. Ik geloof dat enkel bij zaken als Quad CFX of SLI er een klein verschil zichtbaar wordt.

Verder is AMD ook enigzins gestopt met het pushen van high-end CPU's. in de low tot mid end en de nieuwe generatie consoles kunnen ze ws meer verdienen met hun APU's terwijl in high end niet mee kunnen met Intel qua performance/watt en alleen op prijs kunnen concureren wat ze denk ik te weinig opleverd.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
PCIE 2 of 3 maakt voor de huidige kaarten 'niks' uit.
http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/23.html
http://www.anandtech.com/...dth-overclocking-and-msaa
http://www.pugetsystems.c...n-Gaming-Performance-518/

Bij compute applicaties zie je wel verschil, maar zolang games niet veel gebruik maken van de compute mogelijkheden zou ik me er niet druk om maken.
http://www.pugetsystems.c...-Xeon-Phi-on-PCIe-X8-517/

[ Voor 53% gewijzigd door mitsumark op 29-12-2013 13:39 ]

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-02 12:31
PCI-e 3.0 is alleen nodig bij CF R9 290(x), bij mijn weten.
Voor de rest haalt het bijna niks uit (misschien voor CAD programma's)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Benchmarks zeggen sowieso niks, 99/100 zijn gesaboteerd door Intel (*Cinebench kuchkuch*) en laten daarom geen goed resultaat zien.
Dus omdat mensen zich niet inlezen is het "oneerlijk"?

Wat is er oneerlijk aan? AMD had ook gewoon PCI-E 3.0 in zijn moederbordreeks kunnen opnemen, maar dat hebben ze niet gedaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ramon schreef op zondag 29 december 2013 @ 01:44:
Ook heb ik eigenlijk zelden iemand zo moeilijk zien doen over het draaien van AMD videokaarten op intel-moederborden.
offtopic:
Eigenlijk lees ik best vaak dat mensen denken dat AMD+AMD goed werkt, en Intel+NVidia. Wie het fabeltje de wereld in heeft geholpen dat NVidia en Intel vriendjes zouden zijn, of dat het platform überhaupt direct invloed heeft op de prestaties, geen idee...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik vind dit echt weer zo'n oneerlijke Intel gimmick
Verklaar je eens nader?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-01 22:39
pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3

Lijkt me een prima optie als je flink wil overclocken en zoals eerder al gezegd, PCI-e 2.0 zal je GPU niet tegenhouden.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
Ik weet niet of het cinebench was, maar er stond ergens een code in een benchmark: if intel detected, then run *** (efficientere code).
Toen iemand het mogelijk maakte dat zijn amd processor werd gezien als intel draaide het opeens veel sneller op exact dezelfde processor.
Ik ken echter maar 1 benchmark waar dit in zat, dus niet 99/100.
Zal nog ff zoeken naar een bron.

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 131,50€ 131,50
1Asus Sabertooth 990FX R2.0€ 141,25€ 141,25
1Asus R9280X-DC2T-3GD5€ 292,99€ 292,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master Storm Trooper (Closed)€ 126,51€ 126,51
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 68,-€ 68,-
1XFX PRO650W€ 69,85€ 69,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 916,05

Heb zelf vandaag dit AMD systeem gebouwd. de Asus Sabertooth 990FX r2.0 is een geweldige moederbord als je wil overclocken

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-02 12:31
bwerg schreef op zondag 29 december 2013 @ 19:32:
[...]

offtopic:
Eigenlijk lees ik best vaak dat mensen denken dat AMD+AMD goed werkt, en Intel+NVidia. Wie het fabeltje de wereld in heeft geholpen dat NVidia en Intel vriendjes zouden zijn, of dat het platform überhaupt direct invloed heeft op de prestaties, geen idee...
Ik vermoed dat dit nog stamt uit de periode dat SLI niet mogelijk was op AMD systemen.
Tegenwoordig maakt dat niks meer uit.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-01 22:39
Heb zelf vandaag dit AMD systeem gebouwd. de Asus Sabertooth 990FX r2.0 is een geweldige moederbord als je wil overclocken
Mij lijkt dit bordje pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P het meeste bang for buck te geven als je wil gaan overclocken. Een overpriced Asus Sabertooth bord heeft op dat vlak niet veel toe te voegen. Beide hebben namelijk een 8+2 phase design dus dat zit wel goed.
Pagina: 1