Systeem geraakt door POST, reboot tijdens laden OS

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Vandaag m'n server opengemaakt om schijven te vervangen, alles netjes terug op z'n plek, ding geeft geen kik als ik op de startknop duw. Het lampje 'standby' op het moederbord (DH67BL) brandt, dus er staat stroom op de circuits, maar het systeem geeft geen teken van leven. Geen piepjes, geen draaiende ventilators, niets.

Samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,-€ 36,-
1Intel Desktop Board DH67BL (B3)€ 0,-€ 0,-
1Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB€ 149,39€ 149,39
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Performance One P180B€ 0,-€ 0,-
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 64,99€ 64,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 38,40€ 38,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,50

Ik heb het systeem (mobo, CPU, koeler) gedemonteerd en aangesloten op de voeding van mijn desktop (die werkt goed). Met die voeding start het systeem op (alles is dus afgekoppeld buiten tobo/muis en een USB-stick om van te booten). Zolang ik in het BIOS zit lijkt alles stabiel. Probeer ik een OS te booten (van de USB-stick, nog niks op de internet schijven) dan begint het ding te powercyclen. Dat blijft zo doorgaan.

Momenteel heb ik Memtest opgestart - dat werkt dan weer wel. Dit draait al een half uurtje (ik ga het minimum 24u laten draaien, I know the drill). Ik vermoed dat sowieso de originele voeding gaar is, dus ik ga een nieuwe nodig hebben. Maar waar dien ik te zoeken voor het opstartprobleem?

Alvast bedankt :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Je schrijft:
Probeer ik een OS te booten (van de USB-stick, nog niks op de internet schijven) dan begint het ding te powercyclen
... en je deed dit alles om wat schijven te vervangen. Ofwel, koppel alle harde schijven eens los en probeer dan een OS van USB te booten? Als dat werkt, een voor een de harde schijven aansluiten en opnieuw proberen. Wellicht is een van de schijven defect en verpest die de boel.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Mijn excuses als het wat verwarrend leest, maar ik heb dus weldegelijk alles afgekoppeld. Nu draait hij alleen met een USB-tobo/muis en een USB-stick. Er hangt geen enkele harde schijf meer aan. Ik heb het RAM-latje ook al van slot verwisseld, maakt niks uit.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:17

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je bord/cpu heeft een tik gehad door een slechte voeding = bord + cpu vervangen

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Dat klinkt niet al te best :(.

Ondertussen heeft Memtest er al 14u opzitten, geen enkele fout. Is er iets dat ik over het hoofd gezien heb?

Verwijderd

Damic schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:21:
Je bord/cpu heeft een tik gehad door een slechte voeding = bord + cpu vervangen
Dat lijkt mij sterk dat ze allebei aan gort zijn als memtest wel draait.
Probeer eens linux te installeren.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Live Linuxes booten niet. Zodra ik probeer op te starten van de USB stick gaat het systeem in een reboot loop. De Live distro laadt zijn startscherm, tijdens laten van de kernel herstart het systeem, en zo gaat het verder tot ik het systeem uitschakel.

Ik dacht eerst dat de Arch Linux image op de stick defect was, daarna heb ik het met Slax geprobeerd op de stick, zelfde scenario.

[ Voor 26% gewijzigd door Borromini op 29-12-2013 15:04 ]

Verwijderd

Klinkt alsof het fout gaat zodra de resolutie omhoog gaat/grafische modus ingeschakeld wordt. Daarom dat Memtest en BIOS het wel doen, dat is die lowres DOS modus zeg maar. Linux switched halverwegen ook over naar hires en Windows net voor de desktop. Probeer eens een losse vga kaart?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Net een losse grafische kaart geïnstalleerd en nu boot Slax wel naar de desktop. Ik ga nog even de CPU wat belasten en zien wat dat geeft. Bedankt voor de tip in ieder geval, lijkt erop dat de on-die GPU het probleem is!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:17

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:44:
[...]

Dat lijkt mij sterk dat ze allebei aan gort zijn als memtest wel draait.
Probeer eens linux te installeren.
Heb hier een eerste gen i5 liggen op een intel bord (intel dp55WB), voeding defect geweest en onverklaarbare bsods (random) na nieuwe voeding, memtest geef geen fouten na nachtje lopen. Vermits er amper nog mobo's zijn voor die cpu maar cpu+mobo vervangen.

@ts: je cpu heeft dus een tik gehad en nu is de gpu ervan defect. Zou zeggen probeer eens te stresstesten om te zien of er neit meer defect is.

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 29-12-2013 17:11 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Maar: voordat je al deze problemen had, kon je toen wel gewoon met de on-die GPU in gebruik zo'n linux distributie starten?

Ik bedoel, met wat je nu getest hebt concludeer je dat het aan de on-die GPU lag, maar misschien dat die gewoon altijd al incompatible was met die Linux distributies die je probeerde. Wellicht is die on-die GPU niet defect?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ergens kortsluiting/aarde probleem? Door een gevallen schroefje, of een pinnetje dat scheef in een connector zit, vreemde zaken die ik allemaal al heb meegemaakt en ook dergelijke problemen gaf.

[ Voor 83% gewijzigd door ToFast op 29-12-2013 18:04 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
De on-die GPU werkte hiervoor normaal, al stond die 99% van de tijd uit (headless systeem, beheer over SSH).
De linuxes zijn niet het probleem, Arch heeft lang als vast OS op deze setup gedraaid, en de stick met het bewuste image heeft zal meermaals zonder problemen dienst gedaan. Als ik van een stick boot dan is het met de GPU ingeschakeld.

Om kortsluiting uit te sluiten heb ik het hele systeem uitgebouwd, zelfde symptomen. Enige dat in een slot steekt is het RAM, dat heb ik al even getest. Geen grafische of andere kaarten.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ondertussen heeft de server al een spontane reboot uitgevoerd in Debian, ik denk dat ik de CPU alvast maar es vervang...

Pagina: 1