Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:16

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goedeavond,

Gekke vraag, zal wellicht een aantal keer naar voren zijn gekomen maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden.

De huidige situatie:

KPN Modem (Glas) naar Airport Extreme.
Airport Extreme naar switch (unmanaged)
Switch met 4 kabels naar NAS

Vanaf buitenaf werkt alles perfect, kan overal bij en ook de snelheid is lekker, alleen vanuit mijn interne netwerk ervaar ik veel problemen, althans, ik kan niet via mijn externe domeinnaam naar mijn NAS toe.

Een traceroute geeft aan:

Traceroute has started…

traceroute to nasy.nl (77.170.32.xxx), 64 hops max, 72 byte packets
1 10.0.1.1 (10.0.1.1) 3.713 ms 0.948 ms 0.885 ms
2 ip4daa20b5.direct-adsl.nl (77.170.32.xxx) 1.876 ms 1.996 ms 1.208 ms

Een ping naar het domeinnaam geeft een goede response:
64 bytes from 77.170.32.xxx: icmp_seq=1732 ttl=63 time=1.686 ms

Ik snap alleen niet dat mijn router kan inzien welk IP hij heeft gekregen van buiten af en dus geen verbinding wilt maken met dt IP.

Het KPN modem staat als DMZ door gestuurd naar 10.0.1.1. De router staat ingesteld op DHCP & NAT (ook met enkel DHCP of zelf bridge-mode geeft geen effect).

Iemand enig idee wat ik fout doe? De traceroute laat ziet dat hij helemaal niet naar buiten gaat en dus intern in het netwerk blijft...?

Tnx!

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 28-12-2013 20:45 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij vanuit je eigen aansluiting naar je eigen domein / of publiek IP gaat dan merkt de modem dat op, en laat jouw niet "naar buiten gaan". Omdat het kennelijk toch voor hem bedoeld is, laat hij het "intern" afhandelen.

Werkt vaak niet goed.

Wil je het testen, gebruik een laptop met een dongle, om de connectie van buiten af te testen. Of gebruik een laptop op de WiFi van de buren (als je toestemming hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Je hebt nu dubbel-NAT.

nat-loopback geeft dus problemen, omdat je nu achter een 2e router zit. Pingen werkt wel, want die reply komt van je KPN modem.

Je hebt een paar workarounds
- Je Airport als switch/ap gebruiken en *alleen* de KPN Experiabox laten natten, ervanuitgaand dat die dus nat-loopback ondersteunt
- Je Airport als router laten gebruiken en dmv een switch de juiste vlans uit elkaar trekken zodat je de EB alleen gebruikt voor je voip/tv eventueel, zoals bv op netwerkje.com beschreven is

Of natuurlijk als het puur om te testen is even via de buren, 3G of whatever voor andere verbinding er maar voorhanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
DJSmiley schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:02:
Je hebt nu dubbel-NAT.

nat-loopback geeft dus problemen, omdat je nu achter een 2e router zit. Pingen werkt wel, want die reply komt van je KPN modem.

Je hebt een paar workarounds
- Je Airport als switch/ap gebruiken en *alleen* de KPN Experiabox laten natten, ervanuitgaand dat die dus nat-loopback ondersteunt
- Je Airport als router laten gebruiken en dmv een switch de juiste vlans uit elkaar trekken zodat je de EB alleen gebruikt voor je voip/tv eventueel, zoals bv op netwerkje.com beschreven is

Of natuurlijk als het puur om te testen is even via de buren, 3G of whatever voor andere verbinding er maar voorhanden is.
Daar was ik al bang voor, een VLAN switch is iets wat interessant klinkt, echter zijn deze gewoon te duur om eens wat te proberen.

Het gaat er eigenlijk om dat ik niet meer hoef te klote met instellingen. Ik snap niet waarom dit zo moeilijk moet, je bent dus eigenlijk altijd verplicht om een VLAN switch te kopen als je een eigen netwerk wilt opbouwen met een apart modem van de provider, slim.

Iemand toevallig z'n ding liggen voor weinig? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 16:37

lier

MikroTik nerd

Kijk gewoon eens naar bijvoorbeeld een RB951G-2HnD, kost geen drol en werkt onovertroffen.

Je moet het alleen wel durven :9

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dan heb ik toch meer vertrouwen in m'n AirPort extreme met AC, zoek eerder een goedkope switch met VLAN ondersteuning😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Dan zou ik kijken naar de Netgear Prosafe GS105E. Prima switch met Vlan ondersteuning.
Houd er wel rekening mee dat hij Semi-managed is. Dit houd in dat hij alleen via een applicatie op een Windows computer ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 16:37

lier

MikroTik nerd

Dan pak je toch alleen de switch: RB260GS!?

:P

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Gezien de prijs ga ik denk ik maar eens de GS105E bestellen, leuk ding voor weinig.

Hij zal alleen gebruikt worden voor de VLAN tags, ga er dus vanuit dat dat voldoende zou moeten zijn...:)

Andere vraag: hoe kom ik er achter dat de AirPort extreme wel NAT lookup ondersteunt? Op internet gaan wisselende verhalen...

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 29-12-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BluRay schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 23:14:
Dan zou ik kijken naar de Netgear Prosafe GS105E. Prima switch met Vlan ondersteuning.
Houd er wel rekening mee dat hij Semi-managed is. Dit houd in dat hij alleen via een applicatie op een Windows computer ingesteld kan worden.
Deze werkt perfect, net de VLAN's ingesteld en alles werkt lekker, inclusief NAT loopback 8)7

Pagina: 1