Nieuwe videokaart of moederbord of beide?

Pagina: 1
Acties:

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-02 17:17
Wat wil je bereiken?
Compleet systeem, dat een jaar mee kan en dus zijn waarde behoud.

Wat mag dit gaan kosten?
Maximaal 150 euro.
Heb je nog een bepaalde voorkeur? Waarom?
Neen.

Specifeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Mijn PC:
inventaris

Thuisgebruik dus vooral gamen/films kijken/tweakers en huiswerk.

Oke, die standaard vragen gehad te hebben kan ik me vragen gaan stellen.
Ik zit momenteel een beetje te dubben omdat ik een nogal oude videokaart heb, de HD5770.
Deze kaart draait BF3 op medium settings met prima FPS.
Maar ik heb nu 3 beeldschermen(waarvan ik er 2 daadwerkelijk gebruik de andere dient als TV) waardoor ik af en toe toch wat gestotter heb.
Dus ik ben van plan mijn videokaart een upgrade te geven, het probleem ligt hem alleen in dat ik ook een verouderd moederbord heb, met SATA-2 en met 1 PCI-e 2.0x16 slot.

In principe maakt het voor mijn HDD niet uit dat ik SATA-2 heb, en zijn alle videokaarten backwards compatible met PCI-e 2.0x16.
Maar toch vraag ik me af of ik niet mijn moederbord ook een upgrade moet geven.

En verder heb ik een HDD van 2TB, maar deze draait op 5.400RPM en heeft een belachelijk lage snelheid(het is een WD green). Ik heb absoluut niet meer opslag nodig maar een beetje snelheid zou wel welkom zijn.

Dus nu zit ik met de kwestie:
Ik wil me GPU, moederbord upgraden en misschien een SSD voor het OS en wat games.
Maar hier heb ik het geld natuurlijk niet voor, ik ben ook maar een HAVO-studentje.
En volgend jaar ga ik een HBO doen en verkoop ik me PC zodat ik een laptop kan kopen dus ik wil niet teveel geld uitgeven nu. En wat ik uitgeef moet een goede investering zijn en moet volgend jaar ook nog waarde hebben.

Dus daarmee zat ik aan de volgende mogelijkheden te denken:
Nieuw moederbord + nog een HD5770 in crossfire. (Moederbord + HD 5770~100 euro)
Nieuwe GPU (HD 7870 ~150euro)
Nieuwe SSD (Ik kan dan kiezen voor een kleine SSD en die volgend jaar met me PC mee verkopen of een iets grotere die ik volgend jaar ook in mijn laptop kan gebruiken)

Dus wat denken jullie?
Wat geeft mijn PC nu een mooie upgrade en behoud zijn waarde goed?

Mvg Levi
(PS. het gaat me nu niet om de onderdelen die ik nu heb uitgekozen, die zoek ik later zelf wel uit, maar die zijn als voorbeeld. Het gaat me meer om welke optie het beste zou zijn om te upgraden.)

• supermario1231
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik zou voor de nieuwe GPU kiezen. De nieuwe GPU verhoogt de waarde van je PC en de door jouw als voorbeeld genomen HD7870 zou beter presteren dan twee HD5770's.

• levik7
Is iedereen het met @supermario1231 eens?
Of vinden we het moeilijk om geen concrete vragen te beantwoorden?

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Je kan het nu nog even rekken door een nieuwe videokaart in te prikken. Je moet er op termijn wel aan geloven om een ander moederbord aan te schaffen, nu zijn deze niet meer zo heel erg duur (rond de 70 euro heb je een prima moederbord)

Kijk anders even naar een R9 270x kaart van Ati, die zijn net even wat sneller en hebben een getunede tahiti chipset.

Welke games wil je verder gaan spelen en wat is je budget?

HDD gaat niet veel meer performance opleveren omdat je nu met SATA 300 zit. VOlgens mij zijn SSD's pas compatible met een SATA 600 ondersteuning op het moederbord (weet neit zeker)

SSD's zullen alles sneller kunnen inladen is wel wenselijk met games als Battlefield 4. Laadtijd voor nieuwe map bedraagd +/- 30 tot 50 seconden. Met een gewone HDD duurt het al gauw 1 tot anderhalve minuut.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Een SSD en nieuwe GPU gaan prima op dit moederbord, die laatste zou ik pas upgraden als je aan een nieuwe CPU toe bent.

SSD's kun je jaaaren lang zelf gebruiken, dus ik zou niet kijken naar restwaarde.
GPU's verliezen hun waarde dusdanig snel dat ik hem zou gebruiken tot ie nog maar een paar tientjes waard is (net als je 5770 nu).

Aantal goede opties.
SSD: http://tweakers.net/price...;324559;324570/categorie/
GPU: http://tweakers.net/price...;360478;339487/categorie/

• levik7
mitsumark schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:19:
Een SSD en nieuwe GPU gaan prima op dit moederbord, die laatste zou ik pas upgraden als je aan een nieuwe CPU toe bent.

SSD's kun je jaaaren lang zelf gebruiken, dus ik zou niet kijken naar restwaarde.
GPU's verliezen hun waarde dusdanig snel dat ik hem zou gebruiken tot ie nog maar een paar tientjes waard is (net als je 5770 nu).

Aantal goede opties.
SSD: http://tweakers.net/price...;324559;324570/categorie/
GPU: http://tweakers.net/price...;360478;339487/categorie/
hmmm,
Maar verwacht(en) jij/jullie/wij niet dat SSD's de komende tijd nog veeeeeel sneller worden en stukken goedkoper?
Of verwacht je dat het niet zo heel snel meer gaat ontwikkelen?

GPU's dalen idd erg snel in waarde, dat is idd wel jammer.
Pagina: 1