Internetaansluiting doortrekken naar telefoonaansluiting?

Pagina: 1
Acties:

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
Beste tweakers,

Ik heb op dit moment Ziggo Internet + TV Z2 inclusief een modem/router combinatie waar ik op zich best tevreden mee ben.
Ik woon in een huurappartement en mijn meterkast bevindt zich aan de buitenkant van mijn appartement, direct naast mijn voordeur, hier hangt ook mijn router (er loopt wel een dun gaatje van binnen naar de meterkast toe, zie foto's verderop).
Tot nu toe had ik er geen probleem mee dat het buiten hing omdat ik alles draadloos benader. Ik wil echter op korte termijn een NAS gaan kopen, en dan gelijk ook mijn TV via kabel aan de router hangen. Het is een beetje een gedoe om de kabels binnen te krijgen (danwel door het gaatje in de muur groter te maken, danwel buitenlangs) en dan vanuit de meterkast naar TV is ook nog een redelijke afstand.

Meterkast:
https://www.dropbox.com/s...6/IMG_20131228_170155.jpg

Close-up van de binnenkomst van internet en TV (note, dat gaatje is de voeding van de router en die gaat naar binnen toe, waar de CV-ketel zich bevindt):
https://www.dropbox.com/s...w/IMG_20131228_170206.jpg

Laatst wezen wat collega's me erop dat het misschien mogelijk is om de router aan te sluiten op de aansluiting van de telefoon, met de 4 gaatjes (die op dit moment onbenut is, want ik heb geen vaste telefonie aangevraagd). Deze bevindt zich in mijn woonkamer, en zal de afstand verkleinen en het gedoe met de UTP-kabels een stuk makkelijker maken. Tevens hoef ik de NAS dan niet in de meterkast op de grond of een van de andere apparaten te zetten.
Ik zou dan iets moeten omprikken in mijn meterkast, maar wat?
En zijn er nog andere alternatieven waar ik misschien gebruik van kan maken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik zou inderdaad het gat groter maken en een Cat5(e) UTP netwerkkabel naar binnen voeren, indien mogelijk door de buis waar de telefoonlijn door loopt. Vervolgens binnen in de huiskamer een switch of eventueel een draadloos accesspoint met ingebouwde switch neerzetten waar je de overige apparatuur op aansluit.
Een ethernetverbinding over een telefoonkabeltje (cat 3?) gaat niet werken, in ieder geval niet storingsvrij.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 28-12-2013 19:13 ]

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 15:14

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Ik heb zo'n zelfde soort probleem bij mn collega opgelost. Daar hebben we aan de bestaande coax kabel een nieuwe coax kabel en ethernet kabel getaped en teruggetrokken.

Vervolgens in de huiskamer zo'n opbouwkastje gekocht bij de praxis waar je ethernet en coax kan aansluiten. Daarnaast een router op de muur gehangen (dit omdat zijn wifi signaal ook slecht was). En klaar ben je, 4 ethernet poorten in de huiskamer, je coax verbinding en eventueel versterkt wifi signaal.

Het enige spannende was of beide kabels door de buis gingen, maar als je cat5 gebruikt zijn de kabels nog redelijk flexibel. We hebben ze een halve meter na elkaar getaped zodat je niet van die dikke bobbels in de bochten kreeg. Is wel een karwei voor 2 man, 1 zal moeten voeren en de ander zeer voorzichtig trekken.

Het mooie als je dit zo doet is dat alles centraal in de meterkast blijft. Als je dus naar je slaapkamer wilt kun je dus gewoon dezelfde techniek toepassen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Gaatje iets groter maken is natuurlijk de makkelijkse optie. En als ik de foto zo bekijk kan er al prima een netwerkkabel doorheen.
Je NAS kan gewoon in die meterkast komen te staan, even een klein plankje oid en klaar.

De telefoonkabel gebruiken voor ethernet kan, maar ligt er maar net aan wat voor soort kabel het is. Als je geluk hebt is het CAT5 en dan is het een kwestie van stekkertjes erop.

Anders zul je een kabel moeten trekken, of wifi. Maar als het even kan is kabel de meest betrouwbare oplossing. Wifi is gevoeliger voor storingen en de doorvoersnelheid is lager, zeker in de 2.4Ghz band.

Als je geen kabels kunt trekken kun je ook nog Moca overwegen, dan kun je de bestaande coaxkabel gebruiken voor een verbinding naar je TV of whatever. Dat is, na een kabel, de beste oplossing. Powerline enz kan ook nog maar de resultaten daarmee zijn wisselend en van meerdere factoren afhankelijk.

En als het toevallig een benedenappartement is, is de kruipruimte de snelste en kortste weg, dan is het 2 gaatjes in de vloer en je bent klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 28-12-2013 18:42 ]