[Win7] Hardware wijziging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescalino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik heb nu een AMD Phenom II Black Edition 955 op een ASUS M4A79XTD EVO moederbord en een HD5830
Pas heb ik mijn Geil 4GB (2x2) vervangen voor G.Skill RipjawsX 16GB (4x4GB)

Draai windows 7 Pro 64-Bit (OEM systembuilders version)

Maandag komt het laatste pakketje binnen en vervang ik mijn Graphics voor een ATI R9 280x (Club 3D Royal Queen)
Mijn Moederbord wordt een P8Z77-V LX met een i7-4770K waar ik een Thermalright true spirit 140(bw) op plaats.

Ik heb 2 harde schijven in totaaal 6 partities programmas en games zijn een beetje verdeeld over deze 6 partities Mischien niet het meest efficiente maar de tweede is later bij geplaatst ivm met ruimte tekort (dit was voor ik een NAS had)

Nu hoop ik maandag het moederbord te plaatsen, cpu erin de kooler monteren. Het geheugen overzetten en mjn geluids kaart. Vervolgens de nieuwe graphische kaart plaatsen.
Kabels controlleren en de kast dicht doen en aansluien op mijn monitor etc.

Dan zet ik mijn PC aan en dan.....
Op de diverse fora leees ik verschillende berichten.
  • pc start niet op
  • BSOD
  • pc start op en vraagt om nieuwe drivers en gaat daarna gewoon verder
Ik hoef denk ik niet te zeggen dat ik hoop het laatste. Echter lees ik verschillende berichten en hoop op wat meer inzicht van jullie.
Ik begrijp dat ik van een AMD (weer) naar een Intel systeem gaat en dat is natuurlijk een significante wijziging. Echter hoor ik dat Vista al veel beter hier mee omgaat vergelijken met XP en dat Win 7 nog meer verbeteringen heeft op dit vlak.
(desondanks zal ik toch mijn user folder backupen op mijn nas)
Ik zie het niet zitten om alle 6 de partitities na te struinen en rommel op te ruimen (om maar te zwijgen van het herinstalleren van alles)

Wat is jullie ervaring/advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ervaring met Windows 7 overzetten op nieuwe hardware niet zo veel, maar licentietechnisch mag het niet. Als alles werkt, zal je hoe dan ook een heractivatie moeten uitvoeren, en hiervan is de vraag of dat gaat werken.

Over je eerste punt kan er makkelijk over worden gedaan: als dit gebeurt, heb je 'm verkeerd gebouwd. Simpel als dat.

Het tweede punt is wel degelijk mogelijk, want hoewel Windows Vista, 7, 8 en 8.1 beter met hardwarewijzigingen om gaan, zit je nog steeds met de aansturing van je harde schijf. Dit was vroeger al een probleem, zelfs als je in dezelfde chipset familie bleef. Aangezien je nu nogal wat wijzigingen hebt daarin, van AMD naar Intel en de SATA controller is gegarandeerd anders, zal je hier maatregelen voor moeten nemen. Er zijn guides op 't web die je helpen om je systeem 'kaal' te maken met drivers, om 'm zo voor te bereiden op de wijzigingen die 't krijgt.

Na het tweede punt kom je op je derde punt en kan je gewoon verder, uiteraard nadat je de oude driver meuk hebt opgeschoond en Windows opnieuw hebt geactiveerd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je zal je Windows opnieuw moeten activeren. Na elke moederboard wijziging zal dat gebeuren. Gewoon je code van het doosje weer invoeren en kijken wat er gebeurt. Met een OEM versie kan het soms zijn dat je moet bellen met Microsoft om je code vrij te krijgen voor gebruik. Is niet zo spannend en 99% van de tijd doen ze het gewoon.

In feite prik je de oude schijf in een geheel nieuwe PC. Daar komt het op neer. Je zal goed je oude drivers moeten opruimen en hopen dat dit lukt. Ik heb ook wel eens een wissel gedaan van AMD naar Nvidia en de AMD drivers lieten zich toen niet goed opschonen. Maar goed, dat was ook flink wat jaren terug.

Je kan eventueel je systeem syspreppen. Dan wordt je Windows installatie generiek gemaakt, alle drivers etc. die niet Windows eigen zijn worden verwijderd. Tevens verlies je een hoop settings, maar die kan je later weer instellen. Dan de eerst volgende keer als je de Windows installatie start krijg je weer de Out of Box Experience. Je moet dan weer dingen opnieuw instellen als de naam van je PC en je gebruikersnaam.

Hier kan je meer info vinden over sysprep.exe en hoe het werkt. Maak wel een back-up voor je aan alles gaat beginnen. En ergens denk ik nog dat een clean install het snelste zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescalino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik zal in ieder geval mijn C drive backuppen dan.
Maar het ziet er naar uit dat ik toch maar en her installatie uitvoer want dat dit uiteindelijk de beste keus is.