Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd wat aan het experimenteren met startrail foto's maar er ontstaat al vrij snel condens op de lens. Ik voel er weinig voor om op de lens om te poetsen :P

Nou dacht ik zelf het probleem op te lossen door de lens te laten acclimatiseren buiten, maar las ook weer ergens dat dit helemaal niks uithaalt.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:27
Gewoon laten acclimatiseren. Deed ik altijd...
Merk het nu met mn microscoop. als ik die in mn bus ( verrijdbaar lab/kantoor ) haal moet hij ook altijd even half uurtje op temp komen om geen condens te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:56

Pierre

Van nature lui!

Dat is wel een goede tip, wil 31 december foto's maken van het vuurwerk. Dan kan ik dus beter even de camera buiten leggen (dakterras) om te laten acclimatiseren :) thx voor de tip

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke. wat ik dus las was dit:

"De camera eerst afkoelen tot de buitentemperatuur zal condensvorming niet voorkomen of tegengaan. Het probleem is de vochtige lucht en een object (camera) die te koud is geworden. De enige manier om condensvorming tegen te gaan is het voorkomen dat de camera, of beter gezegd, het objectief verder afkoelt dan de luchttemperatuur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zorgen dat de lens warm blijft.

Afbeeldingslocatie: http://www.bestekeus.nl/images/products/v2_8713016050298_Tristar_Ventilator_kachel_KA_5029.jpg

[ Voor 142% gewijzigd door Ernemmer op 28-12-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:11
Yup, ik had ook gelezen op timescapes dat ze van die Chinese hitte pakjes gebruiken. Je weet wel klik en ze worden warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nog wel het proberen waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26
Als de lens net zo koud is al de buitenlucht en er zit dan nog steeds condens op de lens, dan moet er ook condens in de lucht zitten (mist heet dat). Lenstemperatuur onder de buitenlucht temperatuur zal niet zo snel gebeuren trouwens... (behalve in de dierentuin in zo'n overdekt "oerwoud" of vlindertuin, maar daar heb je dan ook blowers).

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 28-12-2013 15:09 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Aangezien een ruit in de nacht kouder is dan de lucht er omheen, zal er bijna altijd condens op de lens komen. Hier is echt geen mist voor nodig, zoek maar eens op ''nachtelijke uitstraling''.
Daarom heb je ook vaak condens op je autoruit of HR++ beglazing als het nacht wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 28-12-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dan moet het goed geïsoleerd zijn. Je hebt gewoon warmtestroming in je lens. Daarnaast wordt de lens opgewarmd door de camera die bij een long-exposure ook warm wordt.

Ik heb het nog nooit gehad in ieder geval, behalve dan in de dierentuin.

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 28-12-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
De enige manier om condensvorming tegen te gaan is het voorkomen dat de camera, of beter gezegd, het objectief verder afkoelt dan de luchttemperatuur.
Hoe kan iets verder afkoelen dan de omgevingstemperatuur :? Dat zou alleen kunnen als er een koelelement in zou zitten ofzo 8)7

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSteeman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 09:13
Ik tape wel eens van die chemische handwarmers om mijn lens heen als ik in Noorwegen o.i.d. ben.
Misschien dat dit voor jou ook helpt?

edit:
Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://chemieisoveral.nl/uploads/photo/1361791349-HeaderHandwarmers.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door VSteeman op 28-12-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:13:
[...]
Hoe kan iets verder afkoelen dan de omgevingstemperatuur :? Dat zou alleen kunnen als er een koelelement in zou zitten ofzo 8)7
Ik vond het ook al een bijzonder verschijnsel :P
VSteeman schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:16:
Ik tape wel eens van die chemische handwarmers om mijn lens heen als ik in Noorwegen o.i.d. ben.
Misschien dat dit voor jou ook helpt?

edit:
Zoiets dus:

[afbeelding]

zal zoiets zeker eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSteeman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 09:13
Je hebt anti-fog cloths van Nikon, heb ze hier in Nederland nog niet gezien maar ze zijn bijvoorbeeld wel op Amazon te krijgen:

http://www.amazon.com/Nik.../ref=cm_cr_pr_product_top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:13:
[...]
Nee, het kan wel degelijk, omdat iets met temperatuur altijd warmte uit straalt. Daarom heb je vaak op een auto 's ochtends condens (vooral bij zwarte bekleding).
Maar zoals gezegd, heb ik dat nog nooit gehad bij een lens die op mijn camera zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
Universal Creations schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:24:
[...]

Nee, het kan wel degelijk, omdat iets met temperatuur altijd warmte uit straalt. Daarom heb je vaak op een auto 's ochtends condens (vooral bij zwarte bekleding).
Dat lijkt mij eerder te komen doordat een auto overdag warm(er) is geworden aan de binnenkant, 's nachts de lucht buiten de auto afkoelt en er dus een verschil is ontstaan tussen binnen en buiten de auto?

Maar als een camera eenmaal afgekoeld is en dus even warm is als de omgevingstemperatuur, dan lijkt het mij heel sterk dat 'ie ónder de omgevingstemperatuur gaat komen, zonder extra koeling.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:40:
[...]
Dat lijkt mij eerder te komen doordat een auto overdag warm(er) is geworden aan de binnenkant, 's nachts de lucht buiten de auto afkoelt en er dus een verschil is ontstaan tussen binnen en buiten de auto?
De auto is van binnen ook gewoon koud dan. Het is gewoon een officieel verschijnsel, geen verzinsel: Wikipedia: Black-body radiation
Maar als een camera eenmaal afgekoeld is en dus even warm is als de omgevingstemperatuur, dan lijkt het mij heel sterk dat 'ie ónder de omgevingstemperatuur gaat komen, zonder extra koeling.
Als ie niet aan staat, kan het wel, maar dat is echt miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb wel een pdf die het iets beter kan uitleggen dan ik.

https://dl.dropboxusercon...telijke%20uitstraling.pdf

Ooit een keer gebruikt om het energieverlies van een woning precies uit te rekenen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 28-12-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb thermodynamica gehad en heb ook weleens gerekend met de algemene formule voor een zwarte straler. Maar als je gaat rekenen aan een lens met body, dan valt het wel tegen hoeveel vermogen er verloren gaat aan straling (ook al zijn ze zwart ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wordt tijd dat ik eens een voldoende voor thermodynamica ga halen merk ik :9

acclimatiseren gisteren geprobeerd en werkt inderdaad totaal niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:56
Als ik events deed en zowel buiten- als binnen fotografeerde, deed ik van die handwarmers in de fototas als ik naar buiten ging, zodat de lenzen wat op temperatuur bleven en wanneer ik binnen ging ik geen condens zou hebben. Dat werkte behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:52
Om dit topic maar weer even omhoog te schoppen: Ik zit met een zelfde probleem.

Ik heb een timelapse slider gebouwd en ben de laatste dagen wat dingen aan het testen voor ik 'echte' opnames ga maken. Vanacht heb ik m dus buiten gezet, en is de lens beslagen na 250 foto's (zie test filmpje.

Nu zit ik te kijken naar zoiets: http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item487c16d544

Is dit een goede heat strip? Of geeft deze teveel hitte af?

[ Voor 23% gewijzigd door Terrz op 24-04-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:56
Beter kan je lang op voorhand je lenzen buiten leggen. Die condens verdwijnt eenmaal de hele lens de temperatuur van de buitenlucht heeft. Condens ontstaat als er een temperatuursverschil tussen glas en lucht is. De hele lens warmhouden gaat dus nooit echt goed lukken. Gewoon je lenzen een tijd op voorhand buitenleggen lost het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Werkt alleen als de dauwpunttemperatuur lager is dan de omgevingstemperatuur. Als dat niet zo is krijg je alsnog een natte lens als je lens de omgevingstemperatuur gaat aannemen.

En gisteravond lagen beide rond de 5 graden (volgens buienradar.nl) dus vandaar dat je lens besloeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 24-04-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:52
Barrycade schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:23:
Werkt alleen als de dauwpunttemperatuur lager is dan de omgevingstemperatuur. Als dat niet zo is krijg je alsnog een natte lens als je lens de omgevingstemperatuur gaat aannemen.

En gisteravond lagen beide rond de 5 graden (volgens buienradar.nl) dus vandaar dat je lens besloeg.
Maar met lens verwarming blijft de lens dus warmer dan de omgevingstemperatuur en zou deze niet beslaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Teun_2 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:58:
Beter kan je lang op voorhand je lenzen buiten leggen. Die condens verdwijnt eenmaal de hele lens de temperatuur van de buitenlucht heeft. Condens ontstaat als er een temperatuursverschil tussen glas en lucht is. De hele lens warmhouden gaat dus nooit echt goed lukken. Gewoon je lenzen een tijd op voorhand buitenleggen lost het probleem op.
Acclimatiseren heeft alleen zin als je met een koude camera een warme (vochtige) omgeving betreedt. Dan moet je inderdaad de camera laten opwarmen tot omgevingstemperatuur om te voorkomen dat hij beslaat.

Condens ontstaat wanneer je een koud object in een warme omgeving plaatst, niet andersom. Als een camera 's nachts buiten beslaat, dan helpt het echt niet om 'm langer buiten te laten staan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Voor astrofotografie hebben de meeste telescopen een dauwkap tegen het beslaan van de lens.

geen idee of die ook op een slr lens passen

ora et labora

Pagina: 1