Macbook (2009) hangt vaak (o.a. bij unlock na resume)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als ik thuiskom en m'n macbook (unibody, late 2008, 10.9.1) openklap, mijn wachtwoord intik en op enter druk dan hangt 'ie vaak op het verifiëren van m'n wachtwoord. Twee keer de powerknop indrukken en ik kan het nogmaals proberen maar ook dan gebeurt altijd hetzelfde. Enige oplossing is dan om een keiharde shutdown (powerknop ingedrukt houden) te doen. Het systeem start dan weer gewoon als vanouds op. Ik vind dan niets in de logfiles.

Af en toe hangt 'ie ook op een vergelijkbare manier tijdens gebruik. Dan stopt ook alles met reageren, maar kan ik de muis bijvoorbeeld nog wel bewegen.

Wat ook voorkomt is dat ik 'm dichtgeklapt op tafel aantref met een brandend scherm en loeiende fans. Op het scherm is dan het 'geen bootdevice gevonden' logotje aan het knipperen terwijl ik 'm sleepend had achtergelaten.

Het feit dat er niets in de logs staat en de geen bootdevice error suggereren dat mijn disk aan het overlijden is. Maar het is een SSD en voor zover ik weet falen die niet op deze manier (ene moment helemaal niets doen, daarna weer gewoon werken). Da's vaak een berg corruptie, read errors en vaak out of the blue zonder voortekenen ineens helemaal compleet unrecoverable dood. Tot slot een health tooltje (DriveDX) er op losgelaten en mijn SSD meent in ieder geval zelf nog goed te zijn. Alle metrics zijn gewoon ruimschoots groen. Zegt niet alles natuurlijk. Ook Disk Utility vindt geen issues in het filesystem.

Ik heb ook gedacht dat het misschien een slecht contact tussen disk en controller kan zijn. Maar mijn andere mac draait toevallig op een externe disk en als de kat die kabel lostrekt ( ;) ) crasht OSX op een iets hardere manier (muis bewegen doet ook niets meer). Dat sluit het niet uit, maar toch. De disk verwijderen en weer opnieuw goed plaatsen heeft in ieder geval niet geholpen.

Waar ik bang voor ben is dat het gewoon een probleem in het logic board is, dan is het laptopje waarschijnlijk total loss. Het feit dat het power management al 2 jaar hardwarematig stuk is ondersteunt deze theorie enigzins...

Apple Hardware Test kan ik helaas niet draaien, tenzij ik de oorspronkelijke 10.5(!) installatie DVD nog kan vinden :X