[Backup] op zoek naar een goeie backup voor bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135922

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig om een backup systeem te voorzien in een klein bedrijfje.
Het gaat over een klein bedrijf waar alle data gecentraliseerd is op een win2008 server, met mirror.
De totale hoeveelheid data is slechts +- 300Gb , en dagelijks ook heel weinig data generatie.

Zelf zit ik met het idee om een NAS van Synology te kopen dan dan dagelijk de server zijn backups laten pushen op de NAS. Dit mede omdat er nagenoeg geeen IT kennis is in het bedrijf en dagelijks een externe schijf insteken en zorgen dat de backups goed zijn, kan moeilijk worden.

Nu weet ik niet hoe velig je zit als je dit doet. Aangezien de NAS niet losgekoppeld wordt en dus "toegankelijk" blijft. Natuurlijk wordt deze beveilig zodat enkel de rechmatige gebruiker aan de data kan, en dit enkel via 1 vooraf ingesteld ip-addres.

Is dit veilig genoeg of is een externe harde schijf die je gewoon uittrekt nog steeds de beter oplossing ?

thx & grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Klein bedrijf of geen klein bedrijf, een backup is belangrijk. Jij bent dus niet de aangewezen persoon om hier advies over te geven.

Een backupsysteem moet ergens anders staan, desnoods "bij de baas thuis" als je er geen geschikte plaats voor hebt en geen geld wilt uitgeven aan een datacenter. Maar als je "zelf" een server installeert, moet je ook zelf zorgen voor software updates en monitoring. En wie gaat dat volgens jou doen als er geen IT kennis aanwezig is?

Ik zou ze aanraden een online backupdienst te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cheatah, bedankt voor de reactie!
Het gaat om het bedrijf bij mezelf thuis. Het ontbreken van de IT-kennis slaat op de mensen die er dagelijks werken. En in de toekomst zal ik niet veel meer thuis zijn.
De NAS komt in een ander gebouw te staan, zeer veel geld is niet beschikbaar voor een datacenter, pak +- 500euro

Ik neem de online backupdiensten zeker mee, maar had graag alle alternatieven overwogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Je wilt een nas toevoegen(of backup server naast server), nadeel? brand, diefstal, en de politie virus die overal encryptie op zet(bij het altijd online zijn).
Dus je mist een offline en ander standplaats backup.
Beste is om hier professionele advies te vragen, zeker omdat het een bedrijf is.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 28-12-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jan, De nas/backupserver komt op een andere fysieke locatie, in een ander gebouw, dus de kans op diefstal / brand is niet meer relevant denk ik.

Nu het altijd online van de nas is inderdaad wel een zwak punt. En ik weet niet of deze Synology toestellen daar een antwoord op bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45
De meeste backup-pakketten kunnen pre- of post-scripts draaien. Als je voordat je de backup maakt een `net use \\nas\backups CorrectHorseBatteryStaple /user:backupuser` uitvoeren en als de backup klaar is `net use \\nas\backup /delete /yes`

Op die manier heeft de server buiten de backups geen rechten op de NAS en is deze dus 'losgekoppeld'.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:33
Zonder veel verstand van zaken: ik denk dat je moet beginnen met de scenario's op te schrijven waar je je tegen wilt beschermen en te becijferen wat de schade is indien er geen backup is (bij volledig verlies van je gegevens). Als je 300 euro schade hebt zonder backup, dan zal je minder maatregelen hoeven te treffen dan als de schade in de miljoenen loopt, om maar wat te noemen.

En de scenario's zijn al wel genoemd: diefstal, brand maar ook blikseminslag of virusaanval. Hou bij dat laatste in het achterhoofd dat virussen en corrupte data netjes meegesynchroniseerd wordt naar je backup - dus liever bewaar je dan misschien enkele oudere backups (1, 2, 4 en 8 weken oud of zo).

Maar ik denk dat het zinnig is om dit alles eerst uit te zoeken voor je naar oplossingen zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:21
Ik denk dat je voor je budget anders goed op weg bent voor een nette backup oplossing.

-Het gebruiken van een apart account voor de backup. Het normale account waaronder gewerkt mag dus absoluut geen toegang hebben tot je NAS. Hiermee vang je dus af dat een mogelijk virus je backups beschadigd.
-Het offsite plaatsen is een plus. Hou alleen rekening met de tijd die het kost om de data over te gooien.
-Zorg voor een goed backup schema. Bijvoorbeeld elke week een full backup, dagelijks incrementals en full maand backups. Bedenk goed hoe ver je terug wil kunnen gaan.
-Test je backups! Zeker 2 keer per jaar probeer je data terug te halen zodat je weet dat alles goed gaat.
-Pas eventueel encryptie toe op je backups zodat deze niet zomaar te lezen zijn als de NAS wordt gejat.
-Zorg dat je notificaties krijgt over mislukte backups. Nogal vervelend als je denkt te backuppen en het loopt al weken fout :)
-Reken uit hoeveel data opslag je nodig denkt te hebben. Dit hangt af van je backup schema.

Er zullen vast nog wel puntjes zijn die in deze lijst erbij mogen, maar dit helpt je goed op weg. En ja, ik zou gewoon voor een Synology gaan. Deze zijn goed en makkelijk te beheren.
Pagina: 1