[PC upgraden, PS3+SSD of PS4] Wat is wijsheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste HSA-ers,

Het begon allemaal met de lancering van GTA V. Ik heb alle spellen uit de GTA-reeks met enorm veel plezier op de PC gespeeld. Mijn PC was nog goed genoeg voor GTA IV op 1680 bij 1050 beeldpunten, maar na de aanschaf van een 1920 bij 1200 scherm, was de game niet meer lekker op de hoogste stand te spelen. De kans dat GTA V enigszins speelbaar zou zijn op mijn PC leek nihil.
Allereerst de specs van mijn PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-EX58-UD5€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 3870X2 1GB GDDR3 PCI-E€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Black WD5001AALS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 88,45€ 88,45
3Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 88,45

De grootste bottleneck lijkt te zitten in de GPU. De 3870x2 is al lang niet meer het paradepaartje van ATi/AMD en zelfs de betere low-end GPU's van de laatste tijd zijn al krachtiger. Echter zou de aanschaf van een goede nieuwe videokaart al snel richting de 300 euro gaan. Reden om een console te gaan overwegen.

De lancering van de PS4 leek als geroepen. Dus zonder na te denken de PS4 besteld. Momenteel sta ik al een tijd in de wacht voor de PS4 bij Bol.com. Steeds maar weer beloven ze dat ik bij de volgende levering zit, maar daar komen ze elke keer van terug. Ik begin steeds meer te twijfelen of de aanschaf van een PS4 wel zo'n goed idee is. Te meer omdat ik er pas afgelopen week achter kwam dat de PS3-spellen helemaal niet op een PS4 kunnen gaan werken. Daarnaast blijkt er nog geen datum te zijn voor GTA V op de PS4.

Met de komst van de PS4 zijn de prijzen voor de PS3 behoorlijk gedaald. Daarnaast is dat momenteel het enige platform (XBox is geen alternatief) waar GTA V op draait.
Nu heb ik even snel in de Pricewatch zitten gluren en daar staan toch wel mooie aanbiedingen. Is het misschien verstandiger om een PS3 met losse SSD (zoja, welke) en losse GTA V te kopen?

Of zijn er misschien nog andere mogelijkheden om toch weer de meest recente games te kunnen spelen.
Ik wil hier graag met jullie over brainstormen :-)

Alvast bedankt voor jullie meedenken,

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitsThatByte.nl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:37

BitsThatByte.nl

Bedrijfsaccount bitsthatbyte.nl
Persoonlijk zou ik een nieuwe GPU aanschaffen of een PS4 als je alleen wil gamen.

Een PS3 met SSD (120GB Vertex 2) heb ik zelf gehad en de SSD levert geen noemenswaardige snelheidswinst op.

Er zijn op internet diverse testen te vinden van een PS3 met HDD vs SSD. Het verschil in laadtijd is op zijn hoogst enkele seconden. Verschil in installatiesnelheid is er eigenlijk niet.
Bij sommige games is een SSD zelfs langzamer dan een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, wat een troep heb je bij elkaar gezocht gek.
Ik raad je aan om nog even op alternate.nl of one.de te kijken.

PS3 kun je ook vergeten, schiet je niets mee op omdat de PS4 er nu is.
PS4 kun je nog halen, niks mis mee.

Als je PC wilt gamen en nog wat geld hebt, kijk op one.de ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomTree
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:52:
Lol, wat een troep heb je bij elkaar gezocht gek.
Ik raad je aan om nog even op alternate.nl of one.de te kijken.

PS4 kun je nog halen, niks mis mee.

Als je PC wilt gamen en nog wat geld hebt, kijk op one.de ;).
LOL wat kan jij slecht lezen zeg dit is wat hij al thuis heeft staan qua pc en dat is zeker geen troep praatjesmaker.

Ontopic: als je van huis uit meer een pc gamer bent zou ik voor een nieuwe videokaart gaan. GTA V komt volgend jaar wel op de pc uit. Mocht je toch liever de switch maken naar console gaming dan zou ik lekker op de PS4 wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pc blijft beter, ik heb zelf een goeie + een ps4, maar merk dat ik 95% vd tijd op de pc game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Als je alleen wilt gamen, koop dan absoluut geen console. Voor dezelfde prijs heb je een PC die alle huidige consoles het water uitblaast. Games zijn op de pc 50% tot 80% goedkoper http://store.steampowered.com/, dus zelfs als je wat duurder uitbent qua hardware heb je het er zo uit. Als je meer dan 5 a 6 games per jaar koopt is een PC al goedkoper.

Hier is een buildlist van een wat duurdere variant, maar hier hebben de "next-gen" consoles ook helemaal niks tegen in te brengen http://www.reddit.com/r/p...converting_to_the/ccmlsu5

Hij is dan van oktober, maar je kan even met jezelf vergelijken.

(dit is een wat goedkopere variant: http://www.reddit.com/r/p...converting_to_the/ccmxvet)

Hiernaast kan je ook alle rand apparatuur aansluiten op je PC. Ik kan je vertellen dat Assasin's Creed en die andere multiplatform titels heerlijk spelen op een PC met een 360 controller met alles op ultra :+.

Maar als je echt goed wilt gamen, moet je sowieso bij de console's wegblijven imo. De beste game ervaring is met afstand een PC (meeste titels, meest gevarieerde aanbod, meeste genres, meest exclusives) en dat is ook nog het goedkoopst.

[ Voor 49% gewijzigd door Postius op 28-12-2013 15:36 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomTree
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Postius schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 15:32:
Als je alleen wilt gamen, koop dan absoluut geen console. Voor dezelfde prijs heb je een PC die alle huidige consoles het water uitblaast. Games zijn op de pc 50% tot 80% goedkoper http://store.steampowered.com/, dus zelfs als je wat duurder uitbent qua hardware heb je het er zo uit. Als je meer dan 5 a 6 games per jaar koopt is een PC al goedkoper.

Hier is een buildlist van een wat duurdere variant, maar hier hebben de "next-gen" consoles ook helemaal niks tegen in te brengen http://www.reddit.com/r/p...converting_to_the/ccmlsu5

Hij is dan van oktober, maar je kan even met jezelf vergelijken.

(dit is een wat goedkopere variant: http://www.reddit.com/r/p...converting_to_the/ccmxvet)

Hiernaast kan je ook alle rand apparatuur aansluiten op je PC. Ik kan je vertellen dat Assasin's Creed en die andere multiplatform titels heerlijk spelen op een PC met een 360 controller met alles op ultra :+.

Maar als je echt goed wilt gamen, moet je sowieso bij de console's wegblijven imo. De beste game ervaring is met afstand een PC (meeste titels, meest gevarieerde aanbod, meeste genres, meest exclusives) en dat is ook nog het goedkoopst.
Maar wat nou als je graag de exclusives van de de console wilt spelen? Met een pc blijf je upgraden en met een console zit je de eerste 6-7 jaar goed. Met PS+ krijg je ook een leuke backlog aan games dus als je niet perse het nieuwste wilt spelen dan komen de goede games vanzelf op plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:52:
Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. En de OP een gek noemen lijkt me ook niet zo vriendelijk :F

Nu is het juist het beste moment om een PS3 te kopen, iedereen verkoopt het omdat ze een PS4 willen aanschaffen en de PS3 heeft een hele indrukwekkende catalogus met games. Het duurt nog wel een aantal jaar voordat je dat van de PS4 kan zeggen.

Ik zou geen SSD aanschaffen voor de PS3. Qua snelheid boek je weinig winst, je hebt weinig opslag en het is duur.

Als je het kan veroorloven om een PS3 aan te schaffen en je PC upgraden, dan is dat een ideale combinatie naar mijn mening :)

Probeer het ook hier: Componenten Aankoopadvies
Daar krijg je meestal goed advies :)

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Bedankt voor de inhoudelijke reacties allemaal. Misschien is het inderdaad wel een goed idee om nu een PS3 aan te schaffen en het geld wat ik daarmee bespaar, te steken in het upgraden van mijn huidige PC (lees videokaart).
Ik zal het Componenten Advies topic in mijn achterhoofd houden wanneer ik een nieuwe videokaart wil aanschaffen.

Fuck it; Ik heb de PS4 afbesteld, de PS3 sla ik over, en ik ga mijn PC upgraden. Bedankt voor jullie feedback _O_
[GPU] PC weer up-2-speed brengen

[ Voor 20% gewijzigd door Matis op 28-12-2013 18:36 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
BoomTree schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:30:
[...]

Maar wat nou als je graag de exclusives van de de console wilt spelen? Met een pc blijf je upgraden en met een console zit je de eerste 6-7 jaar goed. Met PS+ krijg je ook een leuke backlog aan games dus als je niet perse het nieuwste wilt spelen dan komen de goede games vanzelf op plus.
Je hebt zeker nooit de gemiddelde Steam backlog bekeken? Veel games voor een paar euro en met Humble Bundles nog minder. Daar kan een console gewoon niet aan tippen. Ik heb een PS3 en een game PC, maar de PS3 staat ~1x/jaar aan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
BoomTree schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:30:
[...]

Nee, je blijft niet upgraden. Na 4 of 5 jaar. Koop je is een nieuwe video kaart of wat ram. Het idee dat je altijd moet upgraden is uit 2000. COnsoles van nu zijn 8 jaar oude hardware. De volgende consoles hetzelfde verhaal, consoles zijn ook het primaire ontwikkel platform voor games. Met 1 goeie pc kan je de komende jaren alle games op ultra draaien (4 tot 5 jaar moetje makkelijk halen). Ontwikkeling gaat niet meer zo hard als het ging. En veel game plezier met je nieuwe top game PC! Er zijn nu steam sales bezig dus als je snel bent kan je nog wat inslaan. Veel plezier!

(overigens 2gb ram, is echt niks koop minimaal 8 GB, tis toch erg goedkoop)

Over exclusives: De PC heeft letterlijk 10 tot 100x zoveel exclusives, dus als je bezorgt bent dat je een leuke exclusive op PS4/Xbone mist, dan moet je eigenlijk nog bezorgder zijn over hoeveel je er op de PC mist. :+ En als je nog boeren met een console kent in je vriendenkring kan je ze meteen het glorieuze-niet-gekartelde-licht laten zien dat pc gamen is ;).

Nog 1 tip, als je toch een console gewend bent. Bewaar een gamepad. Zowel Sixaxis als 360 werkt goed, als is die van microsoft wat makkelijker aan te sluiten. Het is heerlijk om een gamepad te hebben voor games als fifa, assasin's creed etc.

Overigens is een SSD naast een normale HD in je PC echt een aanrader. Ik heb een kleine SSD in mn PC (250gb). En deze gebruik alleen voor windows instal en wat serieuze programmal's. Het is zo leuk als je PC letterlijk in 12 seconden opstart :+ . Maar SSD in je PC om te booten is echt tof.

[ Voor 22% gewijzigd door Postius op 29-12-2013 14:23 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:00
Postius schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:19:
[...]

Nee, je blijft niet upgraden. Na 4 of 5 jaar. Koop je is een nieuwe video kaart of wat ram. Het idee dat je altijd moet upgraden is uit 2000. COnsoles van nu zijn 8 jaar oude hardware. De volgende consoles hetzelfde verhaal, consoles zijn ook het primaire ontwikkel platform voor games. Met 1 goeie pc kan je de komende jaren alle games op ultra draaien (4 tot 5 jaar moetje makkelijk halen). Ontwikkeling gaat niet meer zo hard als het ging. En veel game plezier met je nieuwe top game PC! Er zijn nu steam sales bezig dus als je snel bent kan je nog wat inslaan. Veel plezier!

(overigens 2gb ram, is echt niks koop minimaal 8 GB, tis toch erg goedkoop)

Over exclusives: De PC heeft letterlijk 10 tot 100x zoveel exclusives, dus als je bezorgt bent dat je een leuke exclusive op PS4/Xbone mist, dan moet je eigenlijk nog bezorgder zijn over hoeveel je er op de PC mist. :+ En als je nog boeren met een console kent in je vriendenkring kan je ze meteen het glorieuze-niet-gekartelde-licht laten zien dat pc gamen is ;).

Nog 1 tip, als je toch een console gewend bent. Bewaar een gamepad. Zowel Sixaxis als 360 werkt goed, als is die van microsoft wat makkelijker aan te sluiten. Het is heerlijk om een gamepad te hebben voor games als fifa, assasin's creed etc.

Overigens is een SSD naast een normale HD in je PC echt een aanrader. Ik heb een kleine SSD in mn PC (250gb). En deze gebruik alleen voor windows instal en wat serieuze programmal's. Het is zo leuk als je PC letterlijk in 12 seconden opstart :+ . Maar SSD in je PC om te booten is echt tof.
lol, zelfs met een R9 290x of een GTX780Ti ga je echt niet over 4 a 5 jaar nog alles op ultra kunnen draaien. Eerder medium, en dan moet je maar net geluk hebben. En o ja, dan hebben we het dus over videokaarten van 500+ euro. Wat betreft exclusives; alle genre's, met uitzondering van de niche, zijn beter vertegenwoordigd op de consoles. Natuurlijk vind je genre's zoals RTS exclusief op een PC en MMOG's zijn ook beter vertegenwoordigd, maar games zoals GTA5 zijn vooralsnog alleen op de consoles uitgekomen. Als je naar de line-up voor 2014 kijkt, zie je hetzelfde. Games zoals Destiny en Kingdom Hearts III komen niet op de PC. Daarnaast moet je alle X1 en PS4 exclusives missen...

Ik gebruik mijn PC met gaming alleen nog voor Supreme Commander en Planetary Annihilation, allebei RTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Maar je game console draait ook niet alles op Ultra over 4-5 jaar. Bij GTA4 zag je juist al dat de PC tot veel meer in staat was dan de consoles (draw distance e.d.). Zolang je AA e.d. lager zet (zie je toch nauwelijks meer op hoge resoluties), dan kan je videokaart er weer even tegenaan.

Bij bijvoorbeeld GT5 zie je ook dat ze soms wat bochtjes afsnijden (circuit detail bv.).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1