Monitoren: Hoofdpijn van de resoluties

Pagina: 1
Acties:

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-02 09:48
Al een tijdje ben ik opzoek naar een nieuwe monitor. Echter, het vinden van de juiste resolutie levert een dilemma op.

Ik heb veel discussies voorbij zien komen, maar geen van allen waren voor mij echt relevant.

Mijn huidige monitor is een 1920x1080 (Full HD) 24'' CCFL. Op dit scherm kan ik te weinig kwijt. Er zijn ruwweg twee opties die voldoen aan mijn wensen:

Gaan voor een 24'' 1920x1200 paneel, of
Gaan voor een 27'' 2560x1440 paneel

De eerste optie bied me ongeveer 94ppi, terwijl de tweede optie me meteen 108ppi bied. Hoewel ik veel lovende geluiden hoor over de laatste optie, is het wel meteen een kaskraker.

Natuurlijk is een multi-monitor setup met de eerste optie ook mogelijk, maar ik vraag me af of ik daar kwa werkruimte (real estate) echt iets mee opschiet. Het zal ook een hoop deskruimte innemen. Staat het trouwens wel om een kleinere monitor naast een grotere te hebben?

Het gaat me dus om de werkruimte. Kunnen jullie mij enige adviezen geven, ook waar het prijs/prestatie betreft? Gamen doe ik vrij weinig, dus daar gaat mijn keus niet vanuit. Het zullen meer VM's/Browsers/Terminals zijn die openstaan. Foto of video-editing doe ik niet echt aan.

Dan nog een andere vraag: is het meer zinvol om een scherm te nemen met HDMI of DisplayPort? Heel veel schermen hebben maar een van de twee. Hoewel ik zelf naar de laatste neig (meer compatible met mijn huidige apparaten) is het ook handig om compatible te zijn met oudere apparaten. Zeker als het HDCP betreft. Zou geen HDMI echt een groot gemis zijn?

Jullie hoeven uiteraard geen keus voor me te maken, maar adviezen kunnen me al een aardig eind opweg helpen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Ik geen fan van 16:9 schermen maar als het puur om werkruimte gaat zou ik toch voor 2560*1440 gaan. Je kan dan simpelweg het meest op je scherm kwijt.
2 Vensters naast elkaar geeft 1280*1440 wat ik persoonlijk bij browsers wel prettiger vind ipv 960*1200.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Kom je ruimte tekort in de hoogte?
Anders kun je ook een 2560x1080 overwegen, die zijn ook ideaal om films op te kijken.
(scheelt je echter maar 50 euro met de 1440p schermen)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben ook niet echt kapot van 16:9 schermen, ik vind ze simpelweg te plat. Maar 2560x1440 biedt je alsnog meer pixels in de hoogte dan dat een 1920x1200 monitor doet natuurlijk Hoewel ik persoonlijk dan waarschijnlijk voor de 1920x1200 monitor zou gaan, gewoon omdat ongeacht het formaat, de verhouding me gewoon niet aanstaat. Al moet ik eerlijk zeggen dat 1920x1080 het grootste is waar ik mee gewerkt heb, 2560x1440 heb ik nooit gebruikt, maar ik moet er eigenlijk niet aan denken dat ik 160px in de hoogte zou moeten missen ten opzichte van de 2560x1600 waar ik nu mee werk.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:22
Ik heb momenteel een 24inch 1920*1200 monitor, en de hoogte bevalt mij prima. Echter zoals ChoijinZ al aangeeft is het werken met twee browser vensters naast elkaar vaak net iets te krap in de breedte.. Ik merk dat ik vaak de browser net iets meer dan de helft de ruimte geef om de site toch voldoende ruimte te geven. Volgens mij moet een 2560*1440 daar geen last van hebben (maar daar heb ik geen ervaring mee)

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-02 09:48
TERW_DAN schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 10:47:
Ik ben ook niet echt kapot van 16:9 schermen, ik vind ze simpelweg te plat. Maar 2560x1440 biedt je alsnog meer pixels in de hoogte dan dat een 1920x1200 monitor doet natuurlijk Hoewel ik persoonlijk dan waarschijnlijk voor de 1920x1200 monitor zou gaan, gewoon omdat ongeacht het formaat, de verhouding me gewoon niet aanstaat. Al moet ik eerlijk zeggen dat 1920x1080 het grootste is waar ik mee gewerkt heb, 2560x1440 heb ik nooit gebruikt, maar ik moet er eigenlijk niet aan denken dat ik 160px in de hoogte zou moeten missen ten opzichte van de 2560x1600 waar ik nu mee werk.
Helaas speelt geld ook een rol. Die laatste resolutie is om van te watertanden, maar is helaas ook meteen 1K uit de portemonnee...

Maar stel dat ik 1920x1200 zou nemen, dan boet ik volgens mij heel erg in op de PPI of niet? Is het van de andere kant ook niet zo dat die aspect ratio bij 27'' niet heel erg opvalt? Ik bedoel, het scherm is groter en de PPI ook hoger.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Klopt 2560x1600 is gelijk erg duur. Maar toen ik mijn monitor kocht had je de keuze uit 2560x1600 op 30" of 1920x1200 op 24", dat is al weer een flink aantal jaartjes geleden.
Een hogere PPI is altijd leuker natuurlijk, maar de aspectratio zou iets zijn dat mij zelf waarschijnlijk zou blijven irriteren, ook al heb je veel pixels.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

2x 16x9 met een dunne bezel boven elkaar mischien een optie veel space voor je bureaublad en maar enkel space nodig op je bureau.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb hier mijn oude monitor van 19" 1280*1024 naast mijn 27" 1920*1080 staan. Persoonlijk vind ik dat geen drama om tegenaan te kijken. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Maar wat ben je precies van plan?
Heb je meer ruimte nodig voor bv ontwerpprogramma`s. Dus 1 heel groot scherm? Of heb je zoals ik meerdere dingen openstaan?
In het eerste geval is een monitor met een hogere resolutie een betere keus, in het 2e geval kan ook een 2e monitor prima uitkomst bieden. Als je er de fysieke ruimte voor hebt natuurlijk.
Zou geen HDMI echt een groot gemis zijn?
Voor zover ik weet gaat HDMI niet verder als 1080P en 60hz. Dus als je een monitor neemt die een hogere resolutie heeft is HDMI eigenlijk helemaal overbodig. DVI en DP zijn qua specs duidelijk superieur aan aan HDMI. En wil je toch bijvoorbeeld een console aan de monitor hangen kun je natuurlijk altijd nog een HDMI naar DVI of DP kabel nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door arbraxas op 28-12-2013 12:45 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Orthodux
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:19
Ik heb zelf een Dell UltraSharp u2713hm. Een erg prettige monitor, zolang je er niet te dicht op zit. Ook vind ik browsen en videobewerking een stuk prettiger op een 1440p monitor.

Zoals @arbraxas al zei is DP superieur aan HDMI, het is echter een veel minder ondersteunde port. Ook kost het extra geld om DP naar HDMI te kopen. Als je veel resoluties hebt die hoger liggen 1080p/60Hz dan is DP gewoon een "must have".

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Ik ben sinds kort, na dagen inlezen en kijken, overgestapt van een 26inch (1920x1200) maar een 27inch (2560x1440) en ik kan je zeggen: wat een verschil! Het is de Dell Ultrasharp U2713HM.

Er is nog een mogelijkheid om een 2560x1080 te nemen, maar de hoogte hiervan is door de verhouding gelijk aan een 22inch. Dan zou je die al in een 34 inch moeten aanschaffen om de gelijke hoogte zoals die nu is te behouden.

Mijn advies: geef iets meer uit en koop een 2560x1440 of liefst 2560x1600. Deze laatste zijn nog erg duur. Dell en LG maken mooie schermen op 2560x1440. Er zijn YokoToko schermen met hetzelfde paneel via Ebay te bestellen welke ook goed zijn, maar met invoerkosten en BTW ben je bijna even duur uit. Zoek maar eens op Qnix QX2710 Evolution II LED PLS 2560x1440 QHD Monitor

Succes met je zoektocht!

[ Voor 12% gewijzigd door tzeunis op 28-12-2013 15:59 ]

| Losing my religion |

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07-2025
Zit zelf op een Koreaans 27" 2560x1440 scherm en ik vind het heerlijk...

Wat misschien ook wel voor hoofdpijn kan zorgen is het filter op een scherm.
Zo kreeg ik bij de Dell ultrasharp series sneller hoofdpijn dan een Glare scherm.

Gezien ik meestal toch geen direct licht in mijn scherm hebt heb ik voor een Glare scherm gekozen.
I.c.m. de resolutie van 2560x1440 erg fijn.

Gezien je niet gamed is IPS wel een optie.

Wellicht iets in deze trent:

pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver

Deze monitor is ook in hoogte verstelbaar en ik vind dat zelf erg fijn.

Succes! :)
pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver

• Lumics
  • Laatst online: 03-02 16:54
arbraxas schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 12:41:

Voor zover ik weet gaat HDMI niet verder als 1080P en 60hz. Dus als je een monitor neemt die een hogere
HDMI = DVI + Audio. Ik draai hier 1920x1200 via HDMI.
4K loopt straks ook via HDMI.

Om fabels over HDMi te voorkomen: Wikipedia: High-Definition Multimedia Interface

[ Voor 26% gewijzigd door Lumics op 28-12-2013 16:37 ]

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-02 23:16

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Zelf werk ik al een tijdje met een scherm van 27-inch met 2560×1440 pixels en dat bevalt erg goed. Ik denk dat dit veel prettiger is dan twee kleinere schermen.

Vaak heb ik twee schermen naast elkaar staan (links een editor en rechts een browser, voor web development). Drie schermen naast elkaar is echter ook nog goed te doen (links een LaTeX-editor, in het midden een preview, en rechts een browser of de studieopdracht). En als je echt veel schermen nodig hebt, is het ook geen probleem om twee schermen boven elkaar te zetten.

Het belangrijkste (naast een goed scherm met goede kleurweergave etc.) is dat je je vensters makkelijk op een deel van je scherm kunt zetten. In Windows zit zoiets ingebouwd (al is het volgens mij vrij beperkt). Ik gebruik zelf op Mac echter BetterSnapTool. Daarmee kan ik makkelijk helften (boven/onder en links/rechts) of derden (links/midden/rechts) van het scherm gebruiken voor één venster.

De resolutie (ppi) van het scherm is eigenlijk precies goed op deze grootte; ik zou geen hogere of lagere ppi willen. (Een Retina-resolutie, dus met horizontaal en verticaal tweemaal zoveel pixels, zou overigens wel welkom zijn. Maar ik ben bang dat dat nog even duurt en flink duur zal zijn.)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Pagina: 1