Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-09 14:29
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel in het bezit van een Cisco epc3925. Dit is een belachelijk slechte modem/wifi modem. Ik lees dat erg veel mensen last hebben van een zwak en wegvallend signaal. Zo dus ook ik. Mijn films op netflix vallen continue uit op mijn SmartTV etc.

Nu wil ik dus een wifi router naast dit apparaat gaan zetten om dit te verbeteren. Mijn vraag is of dit zo maar kan en of de volgende router de situatie voor mij gaat verbeteren?

Het signaal schijnt nogal slecht te zijn omdat ik in een buurt zit met louter ziggo gebruikrs. Zo zijn alle kanalen dus erg druk bezet op de cisco epc3925. Zal dit dan niet het geval zijn op de volgende router? :

pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-09 14:15
Als alle kanalen bezet zijn heeft iedere andere router daar ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 14:00
klopt vol is vol maar als elke router steeds van kanaal veranderd heb je daar last van.
tevens heb ik geen goede ervaring met die ziggo all in one wifi rommel.

ik adviseer je via bv dit programmatje ( http://files.metageek.net/downloads/inSSIDer-installer.msi) is te kijken of alles idd vol zit
tevens adviseer je ik ook een echt access point te kopen :)

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

DeBers,
De kanalen op de epc3925 waar je over praat zijn gewoon de WiFi kanalen, een andere router kan wellicht helpen als deze een beter bereik heeft.

Ik ben persoonlijk geen fan van de Cisco modemrouters, heb er slechte ervaring mee.
Wat je zou moeten aanpassen hangt van je situatie af. Zit je in een huis, dan zou ik zelf voor meerdere access points gaan (stel de kanalen wel goed af ;) voor meer info daarover vraag of PM maar)
Zit je in een appartement dan zou ik voor een enkele router gaan met goed WiFi bereik, de TP-Link zou dan moeten voldoen

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:49
Dat je heel veel wifi netwerken ziet hoeft niet per se te betekenen dat het heel druk is 'in de lucht'.
Als je in een flat woont is de kans overigens wel heel erg groot dat het wél gewoon druk is. Het enige wat dan helpt is 5GHz appartuur aanschaffen, of nog beter: een UTP kabel leggen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso, is je probleem nu met de routerfunctionaliteit van de EPC3925 (wat an sich niets met WiFi te maken heeft) of z'n fucntioneren als WiFi access point?

In dat laatste geval zoek je eerder een ander AP dan een router. Allicht is een router wel de goedkoopste/makkelijkste optie daarvoor, maar hou daar dan ook rekening mee...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Ik lees een smart tv n de topicstart, Meteen een utptje leggen en je problemen zullen waarschijnlijk weg zijn

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Als ik het met UTP op kon lossen zou ik dat zeker doen. Helaas woon ik in een gigantisch betonnen huurpand. Ik ben geen voorstander van kabels door de kamers en er zit geen internet aansluiting in de woonkamer. Daarnaast heb ik de televisie boven een zwevend tv meubel en wil ik er dus geen kabels naartoe hebben. Vandaar dat ik probeer mijn wifi binnenshuis zo stabiel mogelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem is dat al je buren dat blijkbaar ook proberen te doen...

Je begint meer info te geven, allicht helpt nog een beetje:
- de EPC3925 is er in twee versies, eentje die alleen in 2.4GHz kan werken, eentje die ofwel 2.4GHz danwel 5GHz kan doen (maar niet beide tegelijk). Welke heb je?
- kan jouw SmartTV alleen 2.4GHz aan of ook 5GHz?
- kun je met bijv InSSIDer een survey doen van WiFi-netwerken in je woonkamer? (Als je niet weet waar je naar moet kijken, overzicht van kanalen+netwerken hier als plaatje posten). Geef iig aan met hoeveel dB het signaal van je eigen modem/router daar te ontvangen is.
- geef aan wat er allemaal qua muren en evt vloeren tussen modem/router/ap en TV in zit

Tenslotte een tip: de WiFi-antennes in de EPC3925 zijn buitengewoon richtingsgevoelig. Signaal is best sterk direct in het vlak van de modem, maar erg zwak boven of onder dat vlak. Probeer modem eens te 'richten' waarbij je zorgt dat het met een van de smalle kanten wijst naar je TV. Dit gaat niet magisch gewapend beton doorboren of interferentie van 50 andere netwerken teniet doen, maar kan uitmaken in een marginaal kantje-boord situatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Thnx voor de hulp!

Ik heb de EPC3925 die ook op 5Ghz kan functioneren. Ik heb dit geprobeerd, maar het blijkt dat de wireless adapter van mijn computer daar niet op werkt (Netgear WN111V2) . Dus dan kan mijn pc weer niet op internet. Beide een nexus 4 en samsung galaxy telefoon doen het wel.

Ik heb deze smartTV:

http://www.samsung.com/uk...ed-tv/UE46F6510SBXXU-spec

Ik heb nu de EPC3925 weer op 2ghz gezet om de analyze te kunnen doen.

Networks: http://tinypic.com/r/300w1vo/5

Casa del Musical ben ik.

Channels: http://tinypic.com/r/2mysqyo/5

Hier heb ik ook nog een kleine plattegrond gemaakt van het gedeelte waar het om gaat. Is allemaal 1 verdieping. Incl paint skills.

http://tinypic.com/r/sykqr8/5

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-09 16:40
Zoals je kunt zien heb je een gigantische overlap met het netwerk "Ziggo", dit brult met bijna dezelfde sterkte op hetzelfde kanaal, dit kan een oorzaak zijn van de storing.

Probeer eens het kanaal vast op 6 te zetten, daar heb je minder last van andere netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
Mithrildor schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:06:
Zoals je kunt zien heb je een gigantische overlap met het netwerk "Ziggo", dit brult met bijna dezelfde sterkte op hetzelfde kanaal
Niet zo raar, aangezien dat netwerk van dezelfde modem/router afkomstig is. Dit is gewoon het gastnetwerk van ziggo...

Het is 1 radio die 2 SSID's uitzend, dat zou geen enkele storing mogen veroorzaken. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DeBers schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 15:34:
Thnx voor de hulp!

Ik heb de EPC3925 die ook op 5Ghz kan functioneren. Ik heb dit geprobeerd, maar het blijkt dat de wireless adapter van mijn computer daar niet op werkt (Netgear WN111V2) . Dus dan kan mijn pc weer niet op internet. Beide een nexus 4 en samsung galaxy telefoon doen het wel.
Je computer op een (stokoude) USB WiFi-donge laten werken? :X

Nog los van het 5GHz-verhaal zou ik daar wat aan doen. Die WN111v2 is een van de eerste echte el-cheapo 2e generatie 802.11n dongles, waar Netgear doodleuk evenveel geld voor durfde te vragen als de best goede eerste-generatie WN111v1. Aan de chips ligt het niet, de RaLink in de v2 is niet noemenswaardig slechter dan de Marvell in de v2, maar Netgear heeft grof bezuinigd op de antennes met als resultaat dat de v2 ongelofelijk richtingsgevoelig is. Ik heb dat ding ooit getest en een factor 10 (ja 10) verschil in throughput gemeten tussen 'beste' en 'slechtste' stand. WiFi is zoals alle draadloze technieken altijd richtingsgevoelig, maar normaal is tussen factor 1.5 en 3 verschil tussen beste en slechtste stand.

Advies:
1) Vaste PCs verdienen vaste aansluitingen. UTP erin. Punt.
2) Daar geen zin in en overtuigd jezelf te pijnigen met draadloze verbindingen op een vast apparaat? Doe het dan tenminste goed. Koop een PCIe WiFi NIC met externe antennes. De Asus PCE-AC66 of 68 zijn uitstekende oplossingen. Het ac-gedeelte ga je niet gebruiken, maar ook met n ga je dag en nacht verschil merken met goede antennes.
3) Dat te duur? Tja, dan moet je niet veel verwachten. Maar neem tenminste een USB NIC met redelijke antennes en dualband support...
Eh, ja. Ik lees daar niets terug over WiFi frequentiebanden. Wat deed je TV toen je de modem/router op 5GHz zette?
Ik heb nu de EPC3925 weer op 2ghz gezet om de analyze te kunnen doen.

Networks: http://tinypic.com/r/300w1vo/5

Casa del Musical ben ik.

Channels: http://tinypic.com/r/2mysqyo/5

Hier heb ik ook nog een kleine plattegrond gemaakt van het gedeelte waar het om gaat. Is allemaal 1 verdieping. Incl paint skills.

http://tinypic.com/r/sykqr8/5

Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Laat zien dat er veel netwerken in de buurt zijn, maar geen van alle echt sterk.

Wat het niet laat zien is non-WiFI interferentie, dus babyfoons, draadloze beveiligingscamera's etc.

Heb je nog geprobeerd de modem te richten zoals ik aanraadde?

Als je echt per se alles draadloos wilt hebben (wat ik vooral lees is dat je vergeten bent om netwerkkabels te trekken toen je de boel afwerkte, meer dan iets anders...) wil je het iig grondig aanpakken en dan heb je aanzienlijk beter spul nodig dan in modems verwerkte flutAP's. Maar exact wat hangt vooral af van de capabilities van de apparaten die je aan moet sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Bedankt voor je advies. De wifi dongel heb ik lang geleden aangeschaft toen ik woonde op een studentenkamer op zolder. Sindsdien heb ik altijd op een UTP kabel weer kunnen zitten. Er ligt er nu een door de gang heen, maar dat moet, volgens mijn vriendin, binnenkort verdwijnen :P.

Zoals ik eerder al zei, ik woon in een huurappartement, dus helaas heb ik niet de mogelijkheid om kabels te trekken. Er zijn nergens internet sockets in de muren. Ik ben dus echt afhankelijk van WiFi. Het zal wel gebouwd zijn op de moderne samenleving,. 8)7

Ik zat er ook nog aan te denken om het met powerline adapters te gaan doen. Maar ik heb geen idee wat de stabiliteit daarvan is. Wat veel vrienden van mij onderhand gedaan hebben is het wireless van de modem uitzetten en er een accesspoint naast zetten. In mijn geval zat ik daar ook aan te denken, maar dan ook met een PCIe kaart voor mijn computer. Deze heb ik drie maanden geleden in elkaar gezet dus kan er makkelijk nog een kaarte bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 12:39
DeBers schreef op maandag 30 december 2013 @ 08:54:
Bedankt voor je advies. De wifi dongel heb ik lang geleden aangeschaft toen ik woonde op een studentenkamer op zolder. Sindsdien heb ik altijd op een UTP kabel weer kunnen zitten. Er ligt er nu een door de gang heen, maar dat moet, volgens mijn vriendin, binnenkort verdwijnen :P.

Zoals ik eerder al zei, ik woon in een huurappartement, dus helaas heb ik niet de mogelijkheid om kabels te trekken. Er zijn nergens internet sockets in de muren. Ik ben dus echt afhankelijk van WiFi. Het zal wel gebouwd zijn op de moderne samenleving,. 8)7

Ik zat er ook nog aan te denken om het met powerline adapters te gaan doen. Maar ik heb geen idee wat de stabiliteit daarvan is. Wat veel vrienden van mij onderhand gedaan hebben is het wireless van de modem uitzetten en er een accesspoint naast zetten. In mijn geval zat ik daar ook aan te denken, maar dan ook met een PCIe kaart voor mijn computer. Deze heb ik drie maanden geleden in elkaar gezet dus kan er makkelijk nog een kaarte bij zetten.
In een huurhuis kan je prima kabels trekken.
Als je het een beetje fatsoenlijk doet dan is er geen enkel probleem. In mijn vorige huur huis heb ik gewoon helemaal onderin de hoek een gat geboord en daar de utp kabel door heen getrokken. Desnoods even bij de verhuurder navragen of dit een probleem is of niet. Kan het me niet voorstellen.

Voor veel dingen wil je nou eenmaal geen wifi gebruiken. dus als je dan kabels kan trekken is dat veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Opzich is powerline best stabiel.. het werkt of het werkt niet. Houd er wel rekening mee dat de 'snelheid' die die dingen aangeven de maximaal haalbare snelheid is op het 'netwerk' (en dus niet p2p).
Zoals eerder genoemd (en gedaan) met InSSIDer een survey doen is opzich prima, maar laat helaas niet andere stoorzenders zien in de 2,4 en/of 5 GHz. Denk aan wireless bewakings-, babyfoon(cameras), video transmitters, bleutooth(!).
Ook wanneer je router in de meterkast staat met een branddeur ervoor helpt niet bepaald mee.

Ik zou powerline gewoon eens proberen, koop een setje en maak deze netjes open zodat je hem evt. weer kan retourneren wanneer het in jouw woning toch niet werkt.
Het is in ieder geval makkelijker dan werken met wireless bridges e.d. als je tv geen 5GHz kan. Daarnaast is de latency over het algemeen ook lager dan WiFi.
Let wel even op het energie gebruik, dat kan zo verschillen tussen 3,5 en 30 Watt !

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 30-12-2013 09:18 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Ik zou gewoon met powerlines werken aangezien je toch enkel maar vaste toestellen hebt. Tegenwoordig zijn die dingen best stabie. Heb deze week nog 2*pla5215 en 1*pla4231 van ZyXEL geplaatst. Die pla4231 doet wifi en heeft nog eens 2 lan poorten die ik gebruik aan de tv voor media center en digicorder. Stabiliteit geen problemen, maar veel hangt van je eigen situatie af. Hier is de elektriciteit gloednieuw.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DeBers schreef op maandag 30 december 2013 @ 08:54:
Zoals ik eerder al zei, ik woon in een huurappartement, dus helaas heb ik niet de mogelijkheid om kabels te trekken. Er zijn nergens internet sockets in de muren.
Ook geen loze leidingen, of leidingen voor telefonie of CAI die je nu niet gebruikt of waar je een kabel bij kunt trekken?

Ik heb hier in mijn huurappartement wel alles netjes in de muur zitten. Telefonie-aansluiting in de woonkamer en op de slaapkamer vervangen voor 2x CAT5e en een CAT5e kabel naast de coax-kabel naar de TV getrokken. Gaat prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Ik wil graag even terugkomen op dit oude topic. Aangezien de problemen nog steeds bestaan..

Ik zie vandaag de volgende router in een aanbeid9ing voor 40 euro en sta op het punt deze aan te schaffen.

pricewatch: D-Link DIR-655

Zou dit een oplossing zijn voor mijn problemen?

En dan zou ik dus de cisco als modem gebruiken. En de nieuwe router als wifi router gebruiken?

Edit: Ik lees overigens hele slechte reviews over de stabiliteit. Dus zie er waarschijnlijk maar van af aangezien dat mijn aandachtspunt is. Stabiliteit voor de televsie.

EDit: Ok nieuw plan.

Ik ga de powerline D-link AV 500 aanschaffen. Dan stel ik de cisco in als router.. Via de d-link naar mijn woonkamer... Daar zet ik dan een AP aan. Is dat mogelijk?

[ Voor 29% gewijzigd door DeBers op 17-03-2014 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, das zeker mogelijk. KPN bied dit aan als 'draadlose TV aansluiting'.

Indien dit geen stabiele verbinding oplevert kun je nog proberen om een UTP kabel vanaf je D-link naar je TV te laten lopen (er loopt toch al een kabel van je stopcontact naar je tv).

Indien bovenstaande nog steeds geen stabiele verbinding oplevert is direct UTP toch de enige uitweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
zou alleen voor de nieuwe V2 gaan van de WR1043ND ipv die D-Link.

zoiets pricewatch: TP-Link TL-WA850RE kan je ook doen voor het laatste stuk naar je tv, kan dat eventueel via een kabel. Die was zaterdag net in de aanbieding voor 19 euro, normaal tientje meer.

[ Voor 67% gewijzigd door sambalbaj op 17-03-2014 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Die dlink zijn in de aanbieding vandaag voor 40 euro op ibood :P

Vandaar dat ik die zag :)

Hoe ik het nu in mijn hoofd heb;

Cisco onding als router in de meterkast. Daar heb ik dan een UTP kabel naar mijn vaste PC.
Daarnaast de d-link pwerline adapters naar de woonkamer vanuit de meterkast.

Vanuit de adapter in de woonkamer een kabel naar mijn tv en een kabel vanuit de adapter in de woonkamer naar een AP. pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Dat laatste vanwege een xbox met wireless en mobiele telefoons/tablets in de keuken etc :P

[ Voor 92% gewijzigd door DeBers op 17-03-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik heel eerlijk ben, ben ik nog steeds niet overtuigd dat je EPC3925 echt oorzaak is van je probleem. Je woont zoals gezegd in een betonbunker. In dat geval gaat geen enkel apparaat in die betonnen meterkast goed werken. "Cisco onding" is iig op basis van wat je hier post totaal niet gerechtvaardigd.

Verder mbt powerline: hou er rekening mee dat die dingen niet altijd werken, in ongeveer 33% van gevallen werken ze niet (of nauwelijks), en of je tot die 33% behoort is niet of nauwelijks te voorspellen, tenzij je weet op exact welke groepen je zit (zelfde groep = werkt meestal goed, andere groep = werkt zelden). Sowiesos gaat er weinig heel blijven van je snelheid. Onder labomstandigheden haal je 85Mbps ermee, maar IRL is 50Mbps al erg goed te noemen en loop je risico op max 5Mbps.
Als je al met 'kastjes' gaat werken zou ik veel eerder MoCA aanraden dan powerline. Een Hirschmann MoKa16 setje is niet goedkoop (EUR 130 voor twee bij bol.com), maar levert stabiel en betrouwbaar 170Mbps ongeacht afstand binnenhuis of andere zooi. Kost wat, maar goed, we hadden al geconstateerd dat Cat5E het goedkoopst is, maar je wil het nog steeds niet goed aanpakken...

Tenslotte die AP: we leven anno 2014. Ik zou nooit en te nimmer een 2.4GHz-only apparaat aanraden. Met zoveel beton maakt 2.4GHz vs 5GHz niet zoveel uit qua bereik, maar als je 5GHz bereik hebt gaat het veel snellere, stabielere verbindingen mogelijk maken. Neem dan gelijk een AP die dualband aankan, bijv een TP-Link WDR3600 ofzo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
De wireless router komt dan niet in de meterkast, maar in de woonkamer.

Het Cisco apparaat zal ik alleen gebruiken als modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Kan dit:

Meterkast:
Cisco EPC3925 wifi uit. Alleen als modem.

Studeerkamer:
PC via UTP kabel aan modem

Woonkamer:
Televisie aan UTP kabel aan powerlink.
Powerline aan modem.

Aan dezelfde powerline in de woonkamer wil ik de volgende wifi router;
TP-Link WDR3600

Kan ik het zo verbinden?

ZO zorg ik dat alleen telefoons, tablets en xbox via wifi aan de router zitten. Zo zitten mijn televisie en vaste PC aan de modem via vaste kabel (danwel powerline)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Je kunt het zo aansluiten, maar dan moet je de Cisco wel als router blijven gebruiken. Wifi kan uit, de routerfunctie niet. Als je dat wel wilt dan moet je alle apparaten, dus ook de PC in de studeerkamer, achter de TP-link router aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Ah, daar had ik dus mijn twijfel over.

Maar dat is geen probleem.. De cisco is als router wel stabiel, maar heeft een extreem instabiel wifi signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dan de TP-link alleen voor wifi gebruiken, en dus instellen als accesspoint/switch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Top! Bedankt!

Een laatste vraag. Ik koop die TP-link vanwege zijn dual band functionaliteiten. Heeft hij deze dan wel nog als de Cisco dat niet heeft?

Anders moet ik misschjien toen overwegen om hem gewoon in de meterkast te zetten als modem/router.

[ Voor 25% gewijzigd door DeBers op 27-03-2014 16:37 ]

Pagina: 1