Pc stiller maken ~150 euro

Pagina: 1
Acties:

• marijn13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-12-2025
Hallo

Ik begin mij te storen aan het geluid van mijn computer. Eerst vond ik het niet zo erg maar na een half jaartje begint het mij echt te storen. Ik heb al geprobeerd om de ventilatoren langzamer te laten draaien maar dan maakt hij nog steeds lawaai.

Specs:

Processor: Intel i5 3350p
HDD: Western Digital cavair blue 1 tb
Moederbord: Asrock b75 pro 3-m
Voeding: corsair cx600m
Geheugen: geIL black dragon 8 gb 1333 mhz
Case: sharkoon t28 green edition
Videokaart: sapphire radeon hd 7870 xt with boost
Processorkoeler: cooler master hyper 412 slim

Mijn budget is ~150 euro. Mag altijd minder :P

Ik dacht zelf misschien aan een nieuwe case: Fractical design r4 http://tweakers.net/pricewatch/31562...arl-black.html
Met stille fans.

Of een waterkoeler: http://tweakers.net/pricewatch/34836...idon-120v.html

Alvast bedankt voor alle hulp

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:48
Je moet gewoon telkens het luidste onderdeel aanpakken. Een goeie kast helpt ook, maar de geluidsbronnen aanpakken is meestal effectiever.

Waterkoelers worden niet ontworpen voor stilte, dus dat is een afrader.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Wat maakt er lawaai?

CPU koeler vervangen lijkt mij iig nutteloos de huidige moet de CPU gewoon onhoorbaar kunnen koelen. Andere casefans zou ik ook niet doen en andere behuizing lijkt mij ook niet perse nodig, gewoon kwestie van langzamer laten draaien moet denk ik wel genoeg zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2013 19:37 ]

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:10
Stille fans bestaan niet :+ , wat je wel zou kunnen doen is het luidste onderdeel anders te koelen videokaart in deze gok ik, betere casefans helpt ook. Je kast zelf maakt bijna geen verschil meer tegenwoordig allemaal dun plaatstaal oid.

• marijn13
Bedankt voor de reacties :)

Volgensmij maken vooral mijn huidige fans veel lawaai (standaard fans die bij de case zaten)
Misschien een idee om die te vervangen :P

In die Fractical design r4 zit van dat geluidsdempening spul. Ik dacht dat het misschien wat uit maakte :+.

Verwijderd

Maakt wel wat verschil, maar fans langzamer draaien lijkt mij een betere optie. Ook beter dan andere fans kopen waarvan het enige verschil is dat ze standaard minder snel kunnen terwijl je de huidigen ook kan beperken in de max RPM.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26

Tazzios

..

Gezien je hardware verder niet heel spannend is kun je het systeem waarschijnlijk ook probleemloos gebruiken zonder dat de case fans aangesloten zijn.

lawaai van je huidige kast komt denk vooral door de voorkant.

• marijn13
Tazzios schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:43:
Gezien je hardware verder niet heel spannend is kun je het systeem waarschijnlijk ook probleemloos gebruiken zonder dat de case fans aangesloten zijn.

lawaai van je huidige kast komt denk vooral door de voorkant.
Ik durf de casefans er niet uit te halen. Want de videokaart van mij word best warm :P ik denk dat ik voor een paar nieuwe fans ga en misschien een fancontroller?

Verwijderd

marijn13 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:45:
[...]

Ik durf de casefans er niet uit te halen. Want de videokaart van mij word best warm :P ik denk dat ik voor een paar nieuwe fans ga en misschien een fancontroller?
Andere fans maakt toch vaak niet heel veel uit of je moet echt dure fans van meer dan 10 euro per stuk nemen. Anders hebben ze niet meer veel meer airflow per dB.

• marijn13
Bedankt voor de tip. Welke fans boven de 10 euro raad je aan?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26

Tazzios

..

marijn13 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:45:
[...]

Van wat ik zo lees hier en daar is de kaart sowieso een heethoofd. Of de casefans veel invloed hebben op je kaart is een kwestie van uit proberen.De cooler van de videokaart en de koelpasta speelt een veel grotere rol.
Het ergste wat kan gebeuren is dat je artifacts krijgt en dat hij vastloopt maar dat weet je in ieder geval dat je ze nodig hebt.

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:53
marijn13 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:52:
Bedankt voor de tip. Welke fans boven de 10 euro raad je aan?
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm
Deze zijn vrij stil. Kies voor fans met een relatief lage rpm ( 1000 of 800). Of met een fancontroller, dan maakt het aantal rpm weinig uit.

Je kunt ook je fans even loskoppelen, dan weet je hoeveel geluid al je componenten maken. Weet bijv niet hoe stil je gpu is. Zoek eens uit hoe warm je gpu wordt, wellicht heb je ruimte om de fan langzamer te laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door t0mmiiiii op 27-12-2013 20:03 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 23:46

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Neem fans die helemaal terug naar 500rpm kunnen zoals die Scythe slipstream die hierboven aangeraden worden. Als je met de fancontroller de fans op 500rpm kan laten draaien buiten het gamen om hoor je ze nauwelijks.
Ik ben zelf zeer tevreden over de Scythe kaze master controller of de Scythe kaze master flat al moet ik zeggen dat die laatste minder kleine stapjes maakt in het afstellen dan de eerste.

• marijn13
Ik ben er net achter gekomen dat mijn fans van de proccessor koeler het meeste geluid maakt. Kan ik die aan een fan controller doen of kan ik de fans vervangen met die slipstream fans?

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jouw HDD zou max. rond de 33 db maken, als ik mijn notebook gebruik, dan stel ik hem in dat die om de 1 minuut uit gaat, daarbij gebruik ik ook een SSD (840 evo) voor mijn Windows install en programma's, scheelt echt een hoop herrie (en accuduur), althans voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door iPodKiller op 27-12-2013 20:17 ]

• marijn13
iPodKiller schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:15:
Jouw HDD zou rond de 33 db maken, als ik mijn notebook gebruik, dan stel ik hem in dat die om de 1 minuut uit gaat, daarbij gebruik ik ook een SSD (840 evo) voor mijn Windows install en programma's, scheelt echt een hoop herrie (en accuduur), althans voor mij.
Mijn hdd maakt niet zoveel lawaai :P de rest maakt veel meer herrie

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Alle kleine beetjes helpen ;)

edit: volgens mij kun je ook voor een paar tientjes zo'n hdd enclosure die je hdd geluid sterk naar beneden haalt.

[ Voor 67% gewijzigd door iPodKiller op 27-12-2013 20:19 ]

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik ben ook laatst bezig geweest met het stiller maken van mijn PC. Ik heb een nieuwe kast gekocht (Cooler Master Silencio 550) en een nieuwe processorkoeler (Gelid Solutions Tranquillo Rev.2) en ben daar erg tevreden over.
Toch blijft er altijd een onderdeel dat het meeste lawaai maakt. Nu is dat de koeler van de videokaart. Deze ga ik dan ook binnenkort vervangen.
Ik heb dit uitgetest door de kast open en aan op het bureau te zetten en de fan tegen te houden door voorzichtig in het midden van de fan te drukken met mijn vinger. Zo weet je zeker wat het meeste lawaai maakt! Succes :)

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• marijn13
Sjeik schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:20:
Ik ben ook laatst bezig geweest met het stiller maken van mijn PC. Ik heb een nieuwe kast gekocht (Cooler Master Silencio 550) en een nieuwe processorkoeler (Gelid Solutions Tranquillo Rev.2) en ben daar erg tevreden over.
Toch blijft er altijd een onderdeel dat het meeste lawaai maakt. Nu is dat de koeler van de videokaart. Deze ga ik dan ook binnenkort vervangen.
Ik heb dit uitgetest door de kast open en aan op het bureau te zetten en de fan tegen te houden door voorzichtig in het midden van de fan te drukken met mijn vinger. Zo weet je zeker wat het meeste lawaai maakt! Succes :)
Bedankt voor de tip! Mijn videokaart maakt (als ik niet game) niet zoveel lawaai dus das mijn probleem gelukkig niet :) heeft die nieuwe case veel uitgemaakt?

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Hoe heb je de fans aangesloten via een stekker rechtstreeks op de voeding of op het motherboard?
Ik heb bijna al mijn fans op het motherboard aangesloten en bestuur doormiddel van een stukje in mijn bios de snelheid automatisch.

[ Voor 40% gewijzigd door Read op 27-12-2013 20:24 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• marijn13
Read schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:22:
Hoe heb je de fans aangesloten via een stekker rechtstreeks op de voeding of op het motherboard?
Gelijk op het moederbord maar als ik ze langzamer zet maken ze evenveel lawaai

• Read

Read

Join The Résistance

Ik heb zelf nexus fans in mijn case zitten en ik vind ze heerlijk stil.
Kosten rond een 10 tje per stuk.
Deze dus http://www.nxstek.com/NXS-nexus120mmrealsilentcasefan.htm
Deze zijn ook stil http://www.alternate.nl/S...eler/html/product/786454/
En uit een duurdere klasse deze http://www.alternate.nl/b...eler/html/product/989338/

[ Voor 63% gewijzigd door Read op 27-12-2013 20:33 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
worden die processorfans wel door het mobo geregeld?
voel anders zelf eens of het koellichaam van je processorkoeler wel warm/heet wordt:
in het hypothetische geval dat die niet goed thermisch contact maakt met je processor, kan die proc. de warmte niet aan de koeler kwijt en gaan de fans voor niks harder draaien en dus niet koelen maar alleen maar lawaai maken.. (ze staan toch wel push-pull hè?)

• marijn13
Case-study schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:32:
worden die processorfans wel door het mobo geregeld?
voel anders zelf eens of het koellichaam van je processorkoeler wel warm/heet wordt:
in het hypothetische geval dat die niet goed thermisch contact maakt met je processor, kan die proc. de warmte niet aan de koeler kwijt en gaan de fans voor niks harder draaien en dus niet koelen maar alleen maar lawaai maken.. (ze staan toch wel push-pull hè?)
Jaa ze staan goed :P had er zelf de eerste dag nadat ik mijn pc had gemaakt dat ze niet op push pull stonden. Nu staan ze allang goed mijn cpu is op idle 28 graden en ze worden door het moederbord geregeld :)

• Read

Read

Join The Résistance

Scheeld het als je 1 van de fans op de coolermaster eraf haalt of word dan de cpu te warm?

• Case-study
en hoe snel/langzaam draaien die dan? 28 idle is bijna koud.. wat voor temp./toerental heb je onder load?
With Read!: ja, als ie toch zo koel blijft lijkt me tweede fan overbodig?

• marijn13
670 rpm idle 30 graden

[ Voor 6% gewijzigd door marijn13 op 27-12-2013 20:40 ]

• Read

Read

Join The Résistance

30 graden is een hele mooie waarde scheeld alvast 1 geluids maker.

• marijn13
Read schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:42:
30 graden is een hele mooie waarde scheeld alvast 1 geluids maker.
Zal het nu even testen met 1 fan :+

• Read

Read

Join The Résistance

Lol ik dacht dat dat de temperatuur was met 1 fan hahahaha.
Als je elke fan eens losmaakt enzo de temps in de gaten blijft houden kun je hem zonder veel geld te besteden stil maken denk ik.
Onder load een temp van onder de 55 graden is geen probleem voor de pc.
NB is er misschien niet 1 fan die staat te resoneren in je case.

[ Voor 74% gewijzigd door Read op 27-12-2013 20:47 ]

• marijn13
geen temperatuur verschil of geluids verschil

• Read

Read

Join The Résistance

marijn13 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:46:
geen temperatuur verschil of geluids verschil
Je moet het eigenlijk over een langere periode bekijken alleen de fan op de cpu aan enzo de temperaturen bekijken enzo al dan niet fans aansluiten.
En normaal niet overclockt systeem moet genoeg hebben aan 1 intake en 1 outtake fan

• Case-study
idle zegt niks, LOAD gaat het om: je wilt toch weten of ie niet overkookt als je zit te gamen?!
tip/verzoek: installeer even BOINC http://boinc.berkeley.edu/, maak eventueel een account aan bij Dutch Power Cows en laat hem rekenen voor het goede doel en weet jij wat je max temp onder load wordt..
Ik zie dat die fans op die Processorkoeler PWM fans met "long life"sleeve bearings zijn (40.000 uur)
PWM kan bij lage toeren juist lawaai maken (brommen) omdat het dus met stroompulsen werkt ("aan-uit-aan" of "hoog-laag-hoog" eigenlijk, waarbij de lengte van de hoog-puls bepaalt hoe hard je fan gaat draaien) combineer dat met de meest crappy lagering die er in fans te vinden is, en een paar lange fanbladen als "klankborden" en vergeet daarbij de koelribben niet.. die kunnen ook nog in trilling worden gebracht..
begin met 1 fan max. met minimaal knappe kogellagers en liefst nog fluid dynamic bearings FDB
(scythe s-flex _/-\o_ is helaas niet meer leverbaar maar ze hebben nu een nieuwe lijn ermee: Grand Flex)

[ Voor 54% gewijzigd door Case-study op 27-12-2013 21:33 ]

Pagina: 1