[ElementaryOS - Ubuntu 12.04 LTS] Drivers amd e-350 APU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirerf
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-09 07:00
Beste Tweakers,

Ik gebruik sinds gisteren Elementary OS op mijn netbook met amd e-350 APU. Nu vraag ik mij af welke drivers het beste zijn voor deze APU icm deze linux distro. Ik heb al op google gezocht naar de drivers die het best passen bij Ubuntu 12.04 - het OS waarop ElementaryOS is gebaseerd, maar ik kan nergens een eenduidig antwoord vinden. Zijn er hier toevallig mensen die ook ElementaryOS of Ubuntu 12.04 LTS draaien op een e-350 gebaseerd systeem?

Groetjes,
Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al gezocht in Elementary OS Luna? Kan mij niet voorstellen dat 't er niet in genoemd is. Of überhaupt welke driver er werkt met je APU. Nu vraag ik mij wel af of eOS wel de beste keus is voor je APU, ivm support ervan. Ik ben niet zo thuis in de hele APU hardware mbt wanneer wat uit kwam (en momenteel te lui om te zoeken :+), maar als 't na Ubuntu 12.04 uit kwam, is support niet het beste in eOS. Je zou dan de backports moeten inschakelen en daar kijken voor een goede driver.

Maar eigenlijk komt het neer op 3 dingen: doet de ati/radeon driver het? Wordt de APU ondersteund door de fglrx driver, of moet je fglrx-legacy hebben (afhankelijk van versie)? En wil je 3D gaan gebruiken? Wat wil je precies?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xirerf
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-09 07:00
Ja, dat topic heb ik al doorzocht en het is er inderdaad niet over gegaan :p Met betrekking tot je vragen: hoe kan ik checken of de ati/radeon driver werkt? Bij system info staat wel dat de APU herkend wordt als HD6310, hetgeen het typenummer van de iGPU is. Het antwoord op de tweede vraag weet ik niet... En het antwoord op de derde vraag: nee, ik wil geen 3d gaan gebruiken. Ik gebruik het hoogstens om een 720p filmpje met youtube af te spelen... 720p Big Buck Bunny i.c.m. VLC Player werkt perfect. Youtube of T.net werkt echt in full screen modus zeer dramatisch...

Bedankt voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan zien welke driver er in gebruik is, door na te gaan of de fglrx-driver is geïnstalleerd. Via de package manager zie je dat, maar je kan ook de driver bekijken in het log van de grafisch interface, /var/log/Xorg.0.log.

Als VLC het prima doet, maar Youtube e.d. niet, dan is er geen hardware acceleratie aan voor flash, of niet beschikbaar ervoor. De laatste radeon driver heeft hier ondersteuning voor, maar de standaard versie die in Ubuntu 12.04 zit (en dus ook bij je eOS is geleverd) doet dat niet. Dan kan je beter uit zijn met de fglrx driver (de gesloten driver die AMD uitbrengt). Er zit wel een keerzijde aan: je kan tegen meer problemen aanlopen met fglrx, dan met radeon.

Commandline FTW | Tweakt met mate