IP buiten subnet bereiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 14:53

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een (ubuntu linux) server welke draait in het 172.16.2.x netwerk. Vanaf deze pc moet ik een andere server kunnen bereiken op ip 192.168.1.20. Dit is een pc welke fysiek op hetzelfde netwerk aangesloten is, maar in een andere range.

Ik zat te zoeken/denken hoe ik dit mogelijk kan maken, maar ik kan het niet voor elkaar krijgen.

De server zit via wifi verbonden, dus een optie van een extra netwerkkaart inprikken en deze een ander ip geven lukt niet.

Zijn er nog andere mogelijkheden om dit mogelijk te maken? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:53
De meest eenvoudige oplossing is om een secundair IP adres uit de 192.168.1.x reeks op je ethernet interface te definieren.
Zoeken op 'ubuntu secondary ip adres' helpt je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 23:35

lier

MikroTik nerd

Je OS moet weten waar welk netwerksegment gevonden kan worden. Een optie is om alles buiten je netwerk via de gateway te routeren. Dan krijg je de standaard situatie (zoals jij hem nu hebt).

Door een route toe te voegen (geen idee hoe je dat in Linux-land doet :)) kan je aangeven waar het verkeer naar toe gestuurd moet worden.

Overigens kan het inderdaad ook met een tweede IP adres zoals hierboven terecht opgemerkt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

lees je eens in op 'route add'
En voor algemene subnetting kennis: http://www.ipprimer.com/section.cfm
een aanrader!

[ Voor 59% gewijzigd door 26779 op 27-12-2013 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:52

heuveltje

KoelkastFilosoof

Minstens zo interessante vraag, waarom heb je eigenlijk 2 ip ranges ?
is dat per ontwerp ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
heuveltje schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 14:42:
Minstens zo interessante vraag, waarom heb je eigenlijk 2 ip ranges ?
is dat per ontwerp ?
Mja, het bedrijf wil de betreffende server niet in hun 'normale' range hebben. Dus tja, dan moet je maar wat anders bedenken. Ik zal dr toch bij moeten komen.

route add probeer ik, maar:
code:
1
sudo route add -net 192.168.1.20 netmask 255.255.255.0 dev wlan0
werkt niet. Althans, hij voegt de roete wel toe, maar heeft geen positief effect...

Hoe zou ik dit dan moeten toepassen? Of gaat hij met die bovenstaande route alsnog via mijn 172.16.x gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
geerttttt schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 14:58:
[...]
Hoe zou ik dit dan moeten toepassen? Of gaat hij met die bovenstaande route alsnog via mijn 172.16.x gateway?
Test het met tracepath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:49

DataGhost

iPL dev

Je moet op beide machines deeen route toevoegen he, anders krijgt de ander wel packets binnen maar weet vervolgens niet waar ze heen moeten (dus hij zal ze naar de default GW sturen die zegt van 'doei!')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Toevoegen van (static) routes is zinloos als je alleen maar een default gateway hebt, standaard gaat alles immers daar al naar toe.
Je kunt de gateway vertellen waar de tweede range zit door een pootje in dat netwerk te zetten op een tweede interface of een 192.x.x.x alias toevoegen aan jouw 172.x.x.x server. Als ik het goed begrijp is het allemaal hetzelfde fysieke netwerk/vlan dus externe routeringen zijn dan niet nodig.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hoeft geen route toe te voegen; alleen een IP-adres uit 192.168.1.0/24
Ubuntu is dan vast wel zo slim om die routes zelf toe te voegen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ik heb nu wel een (tijdelijk werkende) oplossing, namelijk ifconfig wlan0:0 192.168.1.10 up
Dat voegt gewoon een virtuele interface toe met ip 192.168.1.10. Vervolgens kan ik nu netjes bij 192.168.1.20 komen.
Nu moet ik dit alleen nog definitief maken, maar dit lijkt wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22
Je snapt dat die server nu dus alsnog op het normale subnet zit? Of heb je dat 2e IP aan je werkstation toegevoegd?

Alle opties met 'route' gaan niet werken, ik zie je nergens vertellen dat je een router hebt die in beide subnetten zit. Zonder die router gaat het dus ook niet werken, er moet 'een' device zijn dat in beide subnetten zit om verkeer van het ene naar het andere subnet te kunnen krijgen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
bedrijf... server.... wlan??

Klink alsof je een server via een wlan kaartje aan het netwerk wil knuppen? Dat zou zoiezo al niet mijn voorkeur zijn.

Maar goed, de 2 opties zijn al benoemd: je nic een 2e IP geven in het 2e subnet, of gaan routeren. Een static route toevoegen is dan de oplossing, maar dan moet er wel een device zijn wat daadwerkelijk de routering tussen de subnets afhandeld. Dat kan een losse router zijn, of een L2+ switch. Maar ergens moet er gerouteerd worden en dat mist nu nog in je verhaal zoals Paul al aanhaalt.
Pagina: 1