Toon posts:

meer stroom voor mijn leds!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb blauwe leds gekocht, ook voor mijn hdd maar die brand minder hard omdat het moederbord niet genoeg leverd en ik heb een systeempje op mijn hddled gehangen dat ook wat slurpt dus....... hoe los ik dit op?

Verwijderd

vaag iets hangen op? meestal onder maar ok :)
maar wat bedoel je echt????????

Verwijderd

ik heb totaal geen probleem met een blauwe led op mijn hdd led uitgang

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

wat heb je nou betaald voor die led ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

7 gulden nog wat
heb ook witte en uv leds

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb een mhzer met een ground als schakel punt! mijn moedermord schakeld de led niet via de plus maar via de ground(plus altijd aan) dus ik hang die mhzer er op en die doet het, maar mijn hdd led doet het nu heel z8 :( . doe versterk ik dit weer?

* mhzer is een uit een oude 486 de "HI"/"LO" display

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 juni 2001 18:29 schreef CyCLoNe het volgende:
wat heb je nou betaald voor die led ?
7,50 bij display dendosch

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
Op donderdag 07 juni 2001 18:30 schreef sub-zero het volgende:
heb ook witte en uv leds
heh yeah...die moet je aan je netwerkkaart maken, en dan op je tv richten, dan kun je aan het kanaal waar-ie naar schakelt, zien hoes hard je download gaat :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
zinloze post

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 18:36 schreef 0siris het volgende:

[..]

heh yeah...die moet je aan je netwerkkaart maken, en dan op je tv richten, dan kun je aan het kanaal waar-ie naar schakelt, zien hoes hard je download gaat :)
hih ja en dan gebeurd er niks het zijn uv leds geen ir leds
zelf al waren het ir leds dan gebeurd er nog niks

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 08:19

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Dat is Infrarood |:(

Poeh en het antwoord op de vraag moet ik je schuldig blijven :o

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:50
Meer Stroom? Pardon! Meer SPANNING zul je bedoelen, alle ledjes hebben ±20 mA nodig, alleen het voltage is voor de ledjes verschillend.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 juni 2001 23:16 schreef universal creations het volgende:
Meer Stroom? Pardon! Meer SPANNING zul je bedoelen, alle ledjes hebben ±20 mA nodig, alleen het voltage is voor de ledjes verschillend.
ook goed maare hoe verhoog je dat? tranistortje en een stukje aan mijn voeding?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 07 juni 2001 23:16 schreef universal creations het volgende:
Niet helemaal waar, omdat spanning en stroom samenhangen... Maar dat is niet van belang.

Er zijn een paar megelijkheden voor dit probleem. De eerste is het lossolderen van het bijbehorende weerstandje op je moederbord en deze vervangen. Maar dat is niet echt een aanrader natuurlijk. De meest eenvoudige oplossing is met behulp van een optocoupler. Sluit de ledpootjes aan op je HDD uitgang. Schakel de transistor in de optocoupler in serie met een weerstand van 180 ohm en je led. (dit tussen 5V en GND). En klaar is kees.

Verwijderd

heerlijk die nutteloze posts

• cyclone

cyclone

Op vrijdag 08 juni 2001 15:46 schreef AcouSE het volgende:
De meest eenvoudige oplossing is met behulp van een optocoupler. Sluit de ledpootjes aan op je HDD uitgang. Schakel de transistor in de optocoupler in serie met een weerstand van 180 ohm en je led. (dit tussen 5V en GND). En klaar is kees.
Yup that should do the trick .. hier heb je een schemaatje wat je kunt oppikken.

Afbeeldingslocatie: http://www.maikel.net/hdledmodje/schemavu.bmp
Je hebt natuurlijk alleen de optocoupler en een weerstandje nodig de rest mag je vergeten maar dan heb je in iedergeval een beetje een idee..
[off topic mode]
de rest mag je ook bouwen als je wilt .. heb je een mooie VU meter als HD led meter , ik heb hem ook hij is erg kewl ..
[/off topic mode]

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 juni 2001 15:50 schreef CyCLoNe het volgende:

[..]

Yup that should do the trick .. hier heb je een schemaatje wat je kunt oppikken.

Afbeeldingslocatie: http://www.maikel.net/hdledmodje/schemavu.bmp
Je hebt natuurlijk alleen de optocoupler en een weerstandje nodig de rest mag je vergeten maar dan heb je in iedergeval een beetje een idee..
[off topic mode]
de rest mag je ook bouwen als je wilt .. heb je een mooie VU meter als HD led meter , ik heb hem ook hij is erg kewl ..
[/off topic mode]
zo iets?
Afbeeldingslocatie: http://www.survival.dts.nl/rj/uptocopler.jpg
maar hoe sluit ik de UPTO COPLER aan(gevraagd bij de lokale elektroboer maar die wisten niet hoe die schakeling in elkaar zat, ik snap er even min van.), ze zijden dat hij 6 pinnekes had maar welke de ingangen waren en welke de uit wisten ze ook niet :( ???????????? HELP ME PLEASE!!!!!!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 08 juni 2001 15:50 schreef CyCLoNe het volgende:

[afbeelding]
[off topic mode]
[/off topic mode]
Wat wordt er toch altijd moeilijk gedaan met opto-couplers? Die zijn daar helemaal niet voor bedoeld |:( Het kan wel, maar je kunt net zo goed een gewoon torretje gebruiken. Goedkoper en simpeler :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Het kan wel, maar je kunt net zo goed een gewoon torretje gebruiken.
wat is dan nou weer??? en hoe stuit ik dat aan??? een goed schema graag!!!

• cyclone

cyclone

Wat wordt er toch altijd moeilijk gedaan met opto-couplers? Die zijn daar helemaal niet voor bedoeld Het kan wel, maar je kunt net zo goed een gewoon torretje gebruiken. Goedkoper en simpeler
tor=transistor voor de niet zo' in het electronisch vakjargon bekende mensen :)

Kan ook .. alleen met een optocoupler doe je dat ook alleen veiliger toch ? en die dingen kosten nix als je er een piek voor moet betalen vindt ik het al veel geloof dat die dingen 45 of 50 cent kosten.
en tja een transistor zal ook iets in die range liggen dus waarom niet voor veiligheid gaan .. met een transistor kun je de uitgang van je moederbord naar de tering helpen .. met een optocoupler dus niet ..
dus goedkoper is het niet .. en simpeler ook niet .. je blijft 2 componenten nodig hebben dus ..
lekker een optocoupler gebruiken als je het mij vraagt met het schema wat je nu hebt alleen zal je als je 2 led gebruikt ff de weerstand aan moeten passen ..

Verwijderd

hihi

Leken..
Veel te moeilijk allemaal, neem gewoon een laag spannings relais.
is allemaal niet zo moeilijk.
elke electro boer kan je uitleggen hoe je zo'n schakeling kan bouwen...

Verwijderd

Topicstarter
ok maar wat is de ingang voor + en -(vanaf MB) en waar zet ik de 5v+ op en de weerstand + led?????

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
Op donderdag 07 juni 2001 18:31 schreef Bill_Gatjes het volgende:

[..]

7,50 bij display dendosch
damn zijn ze zo duur daar? heb ze bij conrad voor 2 gulden per stuk :) (verder wel goeie winkel display, ook aardige mensen, maar vaak wel wat duurder)

Maak je eigen poll

Verwijderd

Topicstarter
in de cat staat 14,95!!!!!

• cyclone

cyclone

Op vrijdag 08 juni 2001 18:47 schreef Bill_Gatjes het volgende:
in de cat staat 14,95!!!!!
Hallo bill hoevaak moet ik het je nou nog vertellen in een ander topic heb ik het je ook al proberen te vertellen ..

[topic=156754]

(waarom denk je anders dat ik aan je vroeg hoeveel die ledjes kosten trouwens )

kijk nou gewoon eens op www.conrad.nl en tik in bij zoeken blauwe led

184039-89 blauw diffuus 60° 3 4,95 4,45 Infobox
183911-89 blauw helder 30° 3 4,95 4,45 Infobox
184608-89 blauw diffuus 60° 5 4,95 4,45 Infobox
184306-89 blauw helder 30° 5 4,95 4,45 Infobox

Blauwe leds 5 mm helde of difuus 4,95 per stuk en als je er meer dan 5 afneemt worden ze 4.45 per stuk mooi toch ?

Dus wat ze ook in de catalogus blaten ... da's oude shit dit zijn de huidige prijzen

Verwijderd

en als je dan toch bij conrad bent, en iets verder kijkt dan naar het eerste resultaat( van het zoeken naar"blauw led") dan vindt je ook artikel 438790-89, en die kosten maar F2,50 p/s en F2,00 als je er 5 of meer koopt, en zelfs maar F1,65 als je er meer dan 25 koopt.

• cyclone

cyclone

Op vrijdag 08 juni 2001 21:55 schreef The Rapier het volgende:
en als je dan toch bij conrad bent, en iets verder kijkt dan naar het eerste resultaat( van het zoeken naar"blauw led") dan vindt je ook artikel 438790-89, en die kosten maar F2,50 p/s en F2,00 als je er 5 of meer koopt, en zelfs maar F1,65 als je er meer dan 25 koopt.
* cyclone kijkt zelfs niet helemaal goed

alleen ging het mij meer op de 5MM ledjes .. maar ik moet eerlijk toegeven deze zijn goedkoper !

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 juni 2001 21:48 schreef CyCLoNe het volgende:

[..]

Hallo bill hoevaak moet ik het je nou nog vertellen in een ander topic heb ik het je ook al proberen te vertellen ..

Case mod in progress...

(waarom denk je anders dat ik aan je vroeg hoeveel die ledjes kosten trouwens )

kijk nou gewoon eens op www.conrad.nl en tik in bij zoeken blauwe led

184039-89 blauw diffuus 60° 3 4,95 4,45 Infobox
183911-89 blauw helder 30° 3 4,95 4,45 Infobox
184608-89 blauw diffuus 60° 5 4,95 4,45 Infobox
184306-89 blauw helder 30° 5 4,95 4,45 Infobox

Blauwe leds 5 mm helde of difuus 4,95 per stuk en als je er meer dan 5 afneemt worden ze 4.45 per stuk mooi toch ?

Dus wat ze ook in de catalogus blaten ... da's oude shit dit zijn de huidige prijzen
oke oke, je hebt gelijk! :( ik heb de catologus van conrad en daar staat tog 14,95 maar de prijzen zullen wel gedaalt zijn :)

Verwijderd

Ik heb zelf al een zooi 3mm led's liggen, en als ik een fanbusje ga maken zil ik natuurlijk even grote ledjes.

1 ding vindt ik wel vreemd, die gene die ik bedoel levert 100 mcd aan licht(die van F2,50 p/s dus ) en die van F4.95 levert maar 7-14 mcd's op :? ook de 3mm

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op vrijdag 08 juni 2001 17:47 schreef Devinity het volgende:
hihi

Leken..
Veel te moeilijk allemaal, neem gewoon een laag spannings relais.
is allemaal niet zo moeilijk.
elke electro boer kan je uitleggen hoe je zo'n schakeling kan bouwen...
Technische Informatica vs. Electrotechniek -> wie is hier nou de leek? :P

Laten we eerst even beginnen met jouw suggestie, een relais... Doe me even een plezier en druk je neus eens op je kast. Bekijk dat ledje eens goed. Wat gaat ie vaak aan en uit he? Met een relais gaat dat dus 'klik' doen, elke keer dat ie aan en uit gaat.:r Daarnaast heeft zo'n relais meer stroom nodig dan je moederbord kan leveren. :'( Slechte oplossing dus...

De suggestie van een transistor is prima, ware het niet dat sommige moederbordjes negatief geschakeld zijn. Tegen de tijd dat je daar achter bent heb je misschien al wel een paar torretjes gekocht en verknoeid.

De beste oplossing is gewoon een optocoupler. Daar is niets moeilijks aan. En als je moeilijk doet over een componentje van 2 a 3 piek, waarom wil je dan blauwe leds?
Het schema dat hier gegeven is, is bijna goed. Je moet alleen elke led een eigen weerstand geven. (dat kan ik wel uitleggen, maar dit verhaal is nu al wel lang genoeg). Succes! (8>

Verwijderd

Topicstarter
hehe, ik heb nou een uptocoupler (type cny17/4) en het werkt!!! bedankt voor jullie hulp!!!!! :) het ziet er cool uit!!! ik zal ff wat picjes maken met mijn webcam! ze staan over n half uurtje online!!!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

K*lere, wat een lang half uur :)

Verwijderd

tja.. wel ja .... dik 28 halve uurtjes inmiddels !

Verwijderd

Topicstarter
K*T FTP ook altijd, ik kan ze weer eens niet op het net zette :(
vraag aan Bill_Gatjes "zeker Fortunecity?"
andwoord "Ja :( "
Pagina: 1