Windows Server OEM op eigen hardware of VM?

Pagina: 1
Acties:

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Al een tijdje thuis een servertje draaien met VMWare ESXi; In eerste instantie Linux/FreeBSD distro's gedraaid als NAS en (web)server.
Ook al een tijdje Windows Home Server 2011 in een VM draaien. Sinds kort heb ik, na toevoegen van een harddisk aan de RAID controller en opnieuw opbouwen van de RAID set besloten om die WHS2011 als NAS te gebruiken; dit omdat ik verder thuis een Windows desktop, Windows laptop en Windows tablet gebruik. De filesharing mbt rechten e.d. werkt dan toch allemaal net ff wat makkelijker.

Nu zou ik als volgende stap eigenlijk ook een AD willen draaien; helaas gaat dat dus niet met WHS... Dan zou ik naar een volledige versie van Windows Server toe moeten. (Of weer gaan klooien met Linux/Samba als AD server... geen zin meer in :P)

Leuk idee, maar heb ook weer geen zin om vele honderden euro's te gaan uitgeven hier aan (en ook geen zin in geklooi met cracks op illegale versies...)

Mooiste oplossing voor relatief het minste geld lijkt me Windows Server 2012 Foundation. (Of een of andere SBS versie incl. Exchange voor m'n mail, maar dat is meteen weer stuk duurder)

WS2012 Foundation is her en der te koop voor rond de 200 euro, maar het zijn dan wel of HP, of Fujitsu OEM versies (ROK; Reseller Option Kit)
Zo te zien worden die wel gewoon los verkocht (wordt niets bij gezegd als alleen bij bepaalde hardware) maar ik weet niet of die tijdens de installatie misschien nog op zoek gaan naar BIOS strings oid of ze wel op de hardware van het desbetreffende merk draaien.

Weet iemand hoe dat zit? Op internet kan ik hier helaas niets over vinden.
(Even los van de vraag of met een HP/Fujitsu op een VM op zelfbouw hardware nog wel legaal bezig bent, maar er is in ieder geval de intentie en geen gezeik met gekopieerde keys enzo)

edit:
Ik vond ook een of andere Marktplaats verkoper maar dat ziet er wel erg opvallend goedkoop uit; snap niet helemaal hoe dat ooit legaal zou kunnen zijn?
(Aan de andere kant, via Paypal ben je redelijk veilig als het toch niet klopt, en verkoper is al 6 jaar actief op Marktplaats - Zou bij illegale activiteiten snel weg zijn denk? Maar snap echt niet hoe dat legaal zo goedkoop kan zijn)

[ Voor 14% gewijzigd door SambalBij op 27-12-2013 13:42 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-01 07:23
OEM software mag alleen verkocht worden bij nieuwe hardware en is dan ook niet overdraagbaar naar andere hardware. Het is mogelijk om OEM licenties los aan te schaffen, maar officieel alleen binnen 90 dagen na aankoop van de hardware waar het op moet komen te draaien. Eigenlijk zul je dan ook een factuur van die hardware moeten kunnen overleggen...

Die marktplaats adverteerder maakt het wel heel mooi. Aan het e-mailadres te zien, heeft hij toegang tot een MSDN account, waarmee je zo'n beetje alle Microsoft software kan downloaden en gebruiken in een test- of ontwikkelomgeving. Doorverkoop van deze licenties, is dus hartstikke illegaal...

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:39
Ik ben zelf wel eens een OEM versie van SBS 2008 tegengekomen welke een bios lock had voor HP Proliant servers ; erg irri als je gewoon volgens licentie gebruik maakt van een hypervisor met daarop je SBS licentie (je komt de setup van SBS niet door). Gelukkig is HP hier vrij snel weer vanaf gestapt.
Misschien dat je ergens nog goedkoop SBS 2011 kan vinden, hierop heb je tenminste 2008R2 icm Exchange 2010 ipv server 2008 met Exchange 2007. Server 2008 (dus niet R2) is toch echt wel brak vergeleken met R2 of 2012(R2).

Server 2012 foundation heb ik persoonlijk geen ervaring mee (wel met 2012(R2) standard / datacenter)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Die BIOS locks zat ik ook over te lezen, maar dat schijnt te zijn bij pre-installed (en pre-activated) installaties. Las ook ergens nog iets dat als je bij bepaalde versies (misschien die SBS 2008 die je bedoeld) een HP OEM versie in een VM wil installeren je dat met een speciale installer moest doen omdat ie anders zeurt dat de hardware niet compatible is met de te installeren versie.

Denk dat ik dat risico maar niet ga nemen dus; kan weinig vinden hoe dat met de huidige versies zit.

Blijf denk ik inderdaad marktplaats en ebay maar afspeuren naar een betaalbare SBS 2011 ofzoiets..

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
SambalBij schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 12:37:

Mooiste oplossing voor relatief het minste geld lijkt me Windows Server 2012 Foundation. (Of een of andere SBS versie incl. Exchange voor m'n mail, maar dat is meteen weer stuk duurder)
Zowel Server 2012 Foundation als SBS 2011 mogen alleen door OEMs officieel verkocht worden in combinatie met hardware. Nou is de disc natuurlijk ook los verkrijgbaar, maar het klopt dan niet 100%.
WS2012 Foundation is her en der te koop voor rond de 200 euro, maar het zijn dan wel of HP, of Fujitsu OEM versies (ROK; Reseller Option Kit)
Zo te zien worden die wel gewoon los verkocht (wordt niets bij gezegd als alleen bij bepaalde hardware) maar ik weet niet of die tijdens de installatie misschien nog op zoek gaan naar BIOS strings oid of ze wel op de hardware van het desbetreffende merk draaien.

Weet iemand hoe dat zit? Op internet kan ik hier helaas niets over vinden.
(Even los van de vraag of met een HP/Fujitsu op een VM op zelfbouw hardware nog wel legaal bezig bent, maar er is in ieder geval de intentie en geen gezeik met gekopieerde keys enzo)
Die Marktplaats verkoper verkoopt vermoedelijk MSDN of Technet keys. Die mogen officieel niet doorverkocht worden.

Daarnaast doen OEM versies vaak een BIOS check tijdens installatie, dan activeren ze daarna automagisch. (Royalty OEM version). Als de BIOS check niet slaagt kan je soms installeren, maar moet je een key invoeren of de installer stopt er meteen mee. Gezien dat je VMWare draait zal de BIOS check altijd mislukken.

Een normaal vrij verkrijgbare versie van Windows Server zal de Standard Edition zijn. Die is wel prijzig.

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01 06:12
Killah_Priest schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:37:
Ik ben zelf wel eens een OEM versie van SBS 2008 tegengekomen welke een bios lock had voor HP Proliant servers ; erg irri als je gewoon volgens licentie gebruik maakt van een hypervisor met daarop je SBS licentie (je komt de setup van SBS niet door). Gelukkig is HP hier vrij snel weer vanaf gestapt.
Misschien dat je ergens nog goedkoop SBS 2011 kan vinden, hierop heb je tenminste 2008R2 icm Exchange 2010 ipv server 2008 met Exchange 2007. Server 2008 (dus niet R2) is toch echt wel brak vergeleken met R2 of 2012(R2).

Server 2012 foundation heb ik persoonlijk geen ervaring mee (wel met 2012(R2) standard / datacenter)
Maar de key welke je van HP kreeg werkte ook gewoon met een normaal OEM DVDtje :).
Wel eens nodig gehad om SBS 2008 (of 2011, doesn't really matter) werkend te krijgen op een HP server met virtualisatie laag er tussen.
Pagina: 1