Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[forum/feature] karma

Pagina: 1
Acties:

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Zo af en toe kom ik wat topics tegen en dan gooi ik even mijn "expertise" (:+) in de strijd en geef ik een leuke reactie waar ik aardig wat tijd in heb gestoken om het één en ander uit te leggen. Nu vind ik dit gewoon leuk en blijf ik dit ook gewoon doen, maar in vergelijking met een reactie op een nieuwsbericht of een review krijg je er geen 'beloning' voor. Nu werkt dit ook gewoon visa-versa waarbij men vaak toch wat meer moeite steekt in reacties op nieuwsbericht vanwege de karma dan dat er soms op het forum wordt gedaan. Simpele topic starts of één zinnetje als reactie wat niets toevoegt komt namelijk dagelijks voor.

Wat is de rede dat wij als het ware niet kunnen "modereren" op het forum? Volgens mij verhoogt dit het niveau van het forum weer een beetje en krijgen mensen weer een soort e-status bij een goede reactie waar duidelijk moeite is ingestoken.

In elk geval heb ik hier al wel een leuke gedachte over hoe dit er uit zou kunnen zien. De basis zou het zelfde zijn als bijvoorbeeld de frontpage, echter speelt de moderatie dan maar een kleine rol. Per definitie is het niet de bedoeling om reacties te gaan bestempelen als -1, 0, +1 +2 +3, maar juist op een manier om a; wat slechte reacties eruit te halen en b: goede reacties te belonen.

In feite is het niet de bedoeling om elke post te gaan bekritiseren, dus elke reactie krijgt gewoon een +0 wat niets doet met je karma. Slechte reacties kunnen uiteindelijk gewoon een -1 krijgen. Dit is dan gewoon een mindering op je karma echter krijg je niet zomaar een -1 behalve als er een goed aantal mensen die zo hebben bestempeld. Idem voor een +1, waarbij je dan gewoon wat karma erbij krijgt.

In kort is het gewoon de bedoeling om de mindere reacties te 'straffen' en de goede te 'belonen'. Niet om zwaar te gaan modereren en te mierenneuken. Elke standaard reactie zou gewoon los gelaten moeten worden (geen moderatie geven) waarbij je vervolgens alleen een post een -1 kan geven als hij echt slecht is of een +1 als iemand een verdomd goed antwoord heeft gegeven waar wat tijd in heeft gezeten.

Verder geef ik mijn idee gezien het feit dat er bij tweakers het één en ander is veranderd qua tijd/resources niet veel kans op een implementatie maar ik hoop wel dat er eens naar gekeken gaat worden. Overal kunnen dingen beoordeeld worden behalve op één van de grotere dingen van tweakers: het forum. Dit is toch misschien iets om even over na te denken.

Verwijderd

Eerlijk gezegd lijkt mij zo'n systeem totaal ongewenst op een forum, want wat je waarschijnlijk gaat krijgen is dat ''snobs'' elkaar gaan plussen en dat ze mensen gaan minnen van wie zijn vinden dat die minder zijn dan hun.

Maar XDA heeft een andere systeem en dat is dat je bedankjes kan uitdelen, dat is opzich niet verkeerd zolang het geen exchanges worden.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:52
We zijn al een beetje aan het nadenken over zo'n systeem. Heel basaal, over wat je zou moeten doen om expertise te belonen, zonder dat het een 'ik plus jou al jij mij plust' feest wordt. :)

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ja dat is ook mijn insteek;
In feite is het niet de bedoeling om elke post te gaan bekritiseren
Het moet geen moderatiefeest worden, maar juist
In kort is het gewoon de bedoeling om de mindere reacties te 'straffen' en de goede te 'belonen'
Iets in de trend wat bijvoorbeeld bij stackoverflow gebeurt is een goed voorbeeld, al is dat weer niet een forum. Echter de gedachte erachter is wel okay.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 03:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Karma krijg je overigens al voor forum-posts hoor, maar minder :>

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI