Analoge inkomende telefonie wisselend bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-11 19:29
Beste mede-tweakers,

ik zit met het volgende probleem. Zoeken levert me niets op, zoektermen zijn ook niet zo eenvoudig.

Het probleem is dat de analoge inkomende (ADSL) telefoonlijn het wisselend doet. Er zijn de volgende 3 scenarios:
1) gewoon verbinding
2) Voor de beller lijkt de telefoon over te gaan maar er gebeurt niets bij de ontvanger. Als de beller neerlegt krijgt gaat de telefoon 1x over bij de ontvanger.
3) Je krijgt een bandje van je eigen telefoonprovider die zegt dat het nummer verkeerd is.
De verdeling is ongeveer random.

De setup al 3 jaar voor zover ik weet - bij mijn ouders - ongewijzigd. De lijn is aangesloten op een splitter en zowel het telefoon als internet gedeelte gaan naar de Fritzbox.
Het gekke is dat internet het perfect doet, geen lagere intrainsnelheden.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- alles eruit gehaald t/m de splitter en een telefoon direct aangesloten op de lijn: geen effect
- Niet eens een telefoon aangesloten: geen effect. (ik krijg dan nog steeds het bandje dat het nummer verkeerd is af en toe)

Omdat internet het wel gewoon doet zit ik nu te denken dat het wel een de schakelkast oid van de (Franse) vaste lijn leverancier zou kunnen zijn. Overigens zou het ook de kwaliteit van de kabel kunnen zijn, want die lopen hier hele stukken boven de grond (>20m, buiten). Maar ik zou dan verwachten het internet ook problemen had toch?

Dank voor het meedenken!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:42
Provider bellen? Die kunnen meestal de verbinding doormeten en zo wellicht problemen constateren?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gaat het echt om analoge telefonie, of SIP-VoIP over de ADSL-lijn (zoals je ts lijkt aan te geven) :?

Maw, moet je je telefoon inprikken op het modem, of komt het rechstreeks uit het ISRA-punt?

Maakt nogal wat uit voor troubleshooting namelijk...

Oslik blyat! Oslik!

• stat
Miyamoto schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 12:22:
Provider bellen? Die kunnen meestal de verbinding doormeten en zo wellicht problemen constateren?
Op zich een goed idee, maar dat is in het Frans en hoewel ik dat redelijk spreek zijn dit soort dingen toch wat lastig uit te leggen. Bovendien wil ik graag iets zekerder in mijn schoenen sta als ik ze bel zodat ik niet alle protocollen hoef te doorlopen, vandaar mijn vraag.
dion_b schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 12:38:
Gaat het echt om analoge telefonie, of SIP-VoIP over de ADSL-lijn (zoals je ts lijkt aan te geven) :?

Maw, moet je je telefoon inprikken op het modem, of komt het rechstreeks uit het ISRA-punt?

Maakt nogal wat uit voor troubleshooting namelijk...
Sorry voor de onduidelijkheid, het gaat echt over analoge telefonie. Dus ik split de telefoon en de ADSL, vervolgens gaan beide apart naar de Fritzbox en dan kan ik gebeld worden via analoge telefonie terwijl ik uit bel met voip (dat scheelt nogal vanuit Frankrijk...).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gezien de melding over verkeerd telnr klinkt het verdacht alsof (France Telecom?) eea op de switch bij de provider niet helemaal zo lekker gaat. In het analoge stuk is niets mis, anders kreeg je die melding niet, laat staan dat je DSL nog zou werken.

Dat gezegd, je bent aan het spelen met analoge telefonie en uitbellen met SIP. Probeer anders eens als test het SIP-stuk helemaal los te trekken en kijken wat dat doet, om problemen daar volledig uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• stat
dion_b schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 20:08:
Gezien de melding over verkeerd telnr klinkt het verdacht alsof (France Telecom?) eea op de switch bij de provider niet helemaal zo lekker gaat. In het analoge stuk is niets mis, anders kreeg je die melding niet, laat staan dat je DSL nog zou werken.

Dat gezegd, je bent aan het spelen met analoge telefonie en uitbellen met SIP. Probeer anders eens als test het SIP-stuk helemaal los te trekken en kijken wat dat doet, om problemen daar volledig uit te sluiten.
Ik heb het SIP-stuk losgehaald, zelfde probleem. Maar aangezien ik nog wat andere modificaties gemaakt had zal ik die ook nog even lossolderen en kijken of het probleem blijft. Maar goed om te horen dat het je mogelijk een centrale-probleem lijkt.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Beetje verwarrend allemaal, want ADSL is beslist niet analoog, maar ook digitaal. Het is namelijk de afkorting van Asymmetric Digital Subscriber Line, enkel je telefoontoestel dat aangesloten zit achter een digitaal/analoog omvormer in die Fritzbox is nog analoog. Dit even om misverstanden, mochten die er zijn, te voorkomen. Het toestel rechtstreeks op de lijn, wat je terloops even probeerde, zal dan ook nooit werken.
Maar hoe zit het nu precies aangesloten na die splitter?
Dus ik split de telefoon en de ADSL, vervolgens gaan beide apart naar de Fritzbox
Ik ken die dingen niet, maar begrijp ik het goed dat die Fritzbox zowel twee ingangen als twee uitgangen heeft, telefonie en internet? Eén van de gedachten die bij mij opkomen is defect/haperend telefoniegedeelte van die Fritzbox . Als dat niet het geval is, dan blijft er als er echt sprake is van een storing volgens mij maar één ding over en dat is al genoemd, een defect bij de provider, waar telefonie- en internetsignaal samengevoegd worden, of in welk ander deel van de verbinding ook.

Een andere gedachte, misschien door onbekendheid van mij m.b.t. die Fritzbox, als die veronderstelling van mij van twee ingangen juist is, is dat wel nodig? Kun je niet volstaan met maar één ingang? Ik zou me kunnen voorstellen dat die andere ingang alleen maar is bedoeld voor het geval van twee lijnen, maar dat met maar één lijn de Fritzbox zich zelf wel redt met dat splitsen.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-12 20:51
De FB heeft een ingang voor het adsl-signaal (voor internet en dus ook voip-bellen) en een aansluiting voor een analoge lijn zodat je met 1 telefoon zowel je analoge lijn kan gebruiken alsook voip.

• stat
Het blijkt een combinatie te zijn van de volgende 2 factoren:
- De mobiele telefoonprovider SFR die ik gebruikte om te testen blijkt het nodig te vinden af en toe random een bandje af te spelen dat het nummer dat je belde niet klopt. Is reproduceerbaar naar andere nummers en met andere mobiele telefoons, dus dit issue vervalt.
- Vervolgens heb ik de telefoon direct op de ISRA aangesloten en alles afgekoppeld: geen problemen meer.

Wat overblijft is het probleem dat de telefoon niet overgaat, behalve dan 1 keer als de beller al heeft neergelegd. Dat lijkt me een Fnritzbox issue dat ik verder ga uitzoeken.

Bedankt voor het meedenken!

EDIT 18:41
Het is toch niet de Fritzbox. Blijkt dat de telefoon af en toe 1 hele lange keer overgaat ipv vele korte keren. Op het moment dat wordt neergelegd stopt de hele lange keer overgaan en de fritzbox detecteert dat dan als 1 'signaal' en gaat 1 x over. Dat lijkt me niet per se incorrect.

Ik heb alles weer losgekoppeld en direct de telefoon eraan gehangen. Dat probleem treedt opnieuw op (1/8 keer ofzo). Dus het is echt het binnenkomende signaal van France Telecom dat niet goed is.

De vraag nu is hier wat aan te doen of komt het door te oude apparatuur (Fritzbox 7050, en de telefoon die de hele lange ringtone detecteerde gaat ook al heel wat jaartjes mee)?

EDIT2 18:58
Nog even geprobeerd met een wat nieuwere analoge telefoon (ook al gauw 10 jaar, daar niet van): Dit geeft bij het optreden van dit fenomeen 1 normale ringtone en stopt dan met overgaan.

Lijkt me dan toch iets bij France Telecom toch? Of zou het een signaal/ruis probleem kunnen zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door stat op 28-12-2013 19:00 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-12 20:51
Edit: was onzin, daarom verwijderd

[ Voor 90% gewijzigd door AtRi op 28-12-2013 19:50 ]

Pagina: 1