Winkels 'slijten' refurbs via Marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Ik ben zoekende naar een degelijke NAS voor weinig geld (echte hollander).

Nu zag ik dat bijvoorbeeld Coolblue via Marktplaats een hoop artikelen aanbiedt die oa. retour zijn gekomen ivm de wet koop op afstand en een aantal herstelde artikelen. (14 dagen op zicht, beperkte garantie)

Ik zag daartussen een aantal nasjes staan incl. HDDs maar het kortingspercentage is niet erg hoog (via pricewatch wellicht zelfs gewoon nog te evenaren met nieuwe artikelen).

Mijn vragen:
1. Heeft iemand ooit succesvol geprobeerd meer korting te krijgen op deze artikelen?
2. Kent iemand meer winkels die op deze manier artikelen aanbieden via MP? (Mycom deed dit vroeger ook)
3. Wat zijn de ervaringen? (artikelen netjes, goede service etc?)
4. Loop ik als koper extra risico (beperkte rechten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 16:10

Midas.e

Is handig met dinges

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:04

Nakebod

Nope.

Eigenlijk noem je het al, punt 4, de beperkte garantie die coolblue hanteert op marktplaats.
Dan moet het prijsverschil dusdanig groot zijn dat ik zoiets acceptabel vind. Of het is een product wat eigenlijk geen garantie nodig heeft. Een PC behuizing bijvoorbeeld: inspecteren bij aankomst, geen schade e.d.? Geen garantie nodig.

Is het prijsverschil maar een paar euro (Uiteraard naar ratio van het product/nieuwprijs) dan betaal ik liever wat meer.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
@Nakebod:
Als het prijsverschil inderdaad zo groot was, had ik het risico wel zo aangedurfd maar omdat ik de prijs eigenlijk niet eens zo heel laag is op de artikelen die ik bekeek, vroeg ik me af hoe anderen hier tegenaan kijken.

Geretourneerd onder tevredenheidsgarantie (wet koop op afstand), kan ik accepteren indien het artikel onbeschadigd is en ik gewoon de standaard garantie krijg tegen een gereduceerde aankoop prijs. Nu lijkt het vooral op licht beschadigde artikelen tegen een bijna normale prijs en met beperkte garantie..

Als het nou mogelijk zou zijn om alsnog te onderhandelen over een leuke prijs dan zou ik alsnog gaan overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als de prijs niet duidelijk lager is is het voor de verkoper IMHO ook lastig hard te maken dat de koper duidelijk lagere verwachtingen van het tweedehands product zou mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
Ik heb wel eens gereageerd op zo'n advertentie. Dat ging om een mobiel. Gemeld dat ik de korting wel erg laag vond voor een retour gekomen mobiel met een krasje erop. Ze wilden niets aan de prijs doen, die stond vast. Dus ik geef je weinig kans.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorren
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10 07:29
Bij norrod.nl hebben ze een uitverkoop koopjeshoek van retour gekomen producten of refurbs. Misschien dat daar iets in staat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

rimave schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 10:00:
Ik heb wel eens gereageerd op zo'n advertentie. Dat ging om een mobiel. Gemeld dat ik de korting wel erg laag vond voor een retour gekomen mobiel met een krasje erop. Ze wilden niets aan de prijs doen, die stond vast. Dus ik geef je weinig kans.
Andersom kan je nog wel bevestiging vragen dat je wel de normale garantie hebt zoals je die zou krijgen bij aanschaf via de 'echte' winkelsite.

offtopic:
Zonder enig belang bij een webwinkel: ik vind het eigenlijk wel een mooie manier om met de retours om te gaan. Mits er dus fatsoenlijke (B2C) garantie is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 22:48

Kiswum

Gadget reviewer

Ik weet dat 4launch al een aantal jaren een koopjeshoek heeft, maar ik weet niet of dit echt bekend wordt gemaakt op de website:
https://www.4launch.nl/koopjeshoek/

Beperkte garantie, maar je weet wel waar je aan toe bent voor redelijke prijzen.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

De outlet van Philips op Marktplaats

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
F_J_K schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 10:17:
[...]

offtopic:
Zonder enig belang bij een webwinkel: ik vind het eigenlijk wel een mooie manier om met de retours om te gaan. Mits er dus fatsoenlijke (B2C) garantie is.
Dat inderdaad. En dat is voor mij ook reden om hier eens meer over te zoeken. Mits de prijs en garantie oké zijn, wil ik dit soort artikelen wel een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik heb al eens iets gekocht van Coolblue via MP.
Garantie was de resterende garantie periode. Dus niet opnieuw 2 jaar.
Je belt en ze sturen je dan een link op de coolblue website voor dat artikel. Wel even opletten dat de garantieperiode verder afloopt gedurende dat de advertentie loopt. Dus als in de advertentie 21 maanden staat kan dat bij kopen wel 19 maanden zijn als de adv er al een tijdje opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nakebod schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 09:32:
Eigenlijk noem je het al, punt 4, de beperkte garantie die coolblue hanteert op marktplaats.
Een verkoper moet een deugdelijk product leveren, dat is via Marktplaats niet anders dan op hun eigen webwinkel. Qua garantie zijn er daarom geen verschillen, tenzij coolblue je standaard meer geeft dan je wettelijk gezien recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het beperken van garantie moet daar wel een degelijke reden voor zijn. Al is het maar omdat het anders doodeenvoudig is alle garantieregels die we kennen te omzeilen en onder het mom van 'lagere prijs' je service-afdeling te kunnen sluiten. De wet is er nu juist voor dat je altijd nog een minimum aan rechten hebt om te voorkomen dat winkels garantie tot aan de deur geven en dan puur concurreren op prijs.

Los van de prijs, zal een artikel ook daadwerkelijk significant of moeten wijken van nieuw. Zo kan dat zitten in het al lange tijd functioneren als demo model (slijtage) of daadwerkelijke beschadigingen die de levensduur kunnen verkorten (anders is het uitsluitend korting vanwege schade - en er is dan geheel geen reden garantie anders te bepalen behalve dat de bekende schade niet onder garantie valt). De eis dat er dan ook duidelijk over gecommuniceerd wordt lijkt wel aan voldaan te worden, maar dat is ook pas van toepassing nádat duidelijk is dat het bv om een demomodel gaat.

Het lijkt dat winkels proberen dingen in een standaardproces te gieten om schade en kosten van dergelijke retouren te minimaliseren. Het zal ook vast goed bedoeld zijn, maar in de gevallen die ik hier lees gaan die processen bij een rechter (en hopelijk geschillencommissies van keurmerken, die nog wel eens vreemde standpunten innemen) geen stand houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel bij een computer winkel gewerkt ( heel kort gelukkig ) welke alles onder mum van tweedehands verkocht om zo geen garantie te hoeven leveren.

Maar ik weet niet hoe dat echt in elkaar zit, maar ik zou me als consument belazert voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's een duidelijk voorbeeld van een winkel die zowel geen idee heeft van bedrijfsvoering als van de wet ;)
Ook tweedehands goederen gaan gewoon onder het conformiteitsbeginsel, en ook daar zijn rechten, zeker als die door een winkel verkocht worden.

Ik neem aan dat de winkel niet meer bestaat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij bestaat die helaas wel nog, maar ik gun het van harte dat ze failliet gaan, want die eigenaar heeft mij bedreigd via de telefoon.

Ik heb op GoT trouwens begin ergens 2013 een topic over die betreffende winkel geopend omdat ze zich ook niet aan de tabakswet hielden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Het conformiteitsbeginsel...
Geweldig woord, behalve voor de garage waar ik mijn auto kocht ;)

Maar wel een beetje anders dan garantie. Binnen dit begrip mogen namelijk WEL kosten berekend worden voor reparatie (bijvoorbeeld werkloon).

Ik zit te overwegen wat ik acceptabel zou moeten vinden qua korting en garantie. Ik ben normaal gesproken zo dat ik liever het volle pond betaal voor de volle garantie maar volgens mij mis ik zo de leuke aanbiedingen een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 16:59
Ik heb ooit een CoolBlue tweedekansje op de kop getikt. Het ging om een Dell U2713HM met een dode pixel erin. Deze werd aangeboden voor 450 euro (destijds de pricewatch-prijs)

Na wat gesteggel heb ik de monitor uiteindelijk voor 350 euro gekregen.

Wat betreft 4Launch: ik heb daar gewerkt en je kunt wel stellen dat producten met een zeer duidelijke reden op de koopjeshoek liggen. Vaak gaat het om producten die lang en flink gebruikt zijn door klanten. De dozen zijn dus compleet vernaaid en er zitten vaak veel beschadigingen op het product. Het beetje korting wat ze daarvoor geven, is het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 13:30
Weet iemand waarom coolblue deze artikelen die onder de wet kopen op afstand zijn geretourneerd, met korting verkoopt? Zouden ze deze niet gewoon weer voor de nieuwprijs kunnen verkopen via de webshop, aangezien ze vrijwel niet gebruikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat kan inderdaad, en ik heb er bij veel producten niet zo'n moeite meeeen exemplaar te krijgen wat iemand eens heeft bekeken/geprobeerd, maar hier op het forum zijn genoeg mensen die dat heel anders zien, dus dan is het misschien lastig verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Leetness schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:32:
Weet iemand waarom coolblue deze artikelen die onder de wet kopen op afstand zijn geretourneerd, met korting verkoopt? Zouden ze deze niet gewoon weer voor de nieuwprijs kunnen verkopen via de webshop, aangezien ze vrijwel niet gebruikt zijn?
Heb zelf een paar tweedekansjes bij Coolblue gekocht, 't is niet de goedkoopste shop, dus tweedehands kost soms evenveel, als nieuw elders, maar wanneer je de gangbare prijzen goed kent, zijn er best wel voordeeltjes te halen. In ons geval ging het telkens om telefoons, en daar ken ik de prijzen wel van :).
Anders dan soms bij particuliere verkopers 't geval is, zijn de beschrijvingen eerlijk, wanneer er staat "een paar krasjes", betreft 't ook echt maar enkele krasjes en niet een geheel bekrast apparaat.

Bij retour gekregen artikelen is 't soms niet mogelijk, ze als nieuw te verkopen, zelfs wanneer ze in nieuwstaat zijn, omdat misschien de headset gebruikt is (vindt niet iedereen prettig) en omdat er nu eenmaal mensen zijn, die slordig omgaan met spullen en het klaarspelen, binnen enkele dagen al de handleiding of het sim-pinnetje kwijt te raken. Dit soort zaken zijn voor mijn man en mij geen probleem: we stoppen idd geen headset in onze oren, die een vreemde gebruikt heeft, maar we gebruiken geen bedrade headset, dus die blijft sowieso in de doos liggen, verder hebben we hier genoeg sim-pinnetjes en de handleiding staat op internet, indien nodig. In ieder geval staat er duidelijk in de advertentie, wat eraan ontbreekt, of mankeert, dan kan iedereen voor zichzelf afwegen, of dit voor hem/haar interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Ik denk dat ik morgen eens een mail ga sturen (geen zin om dat vanaf mijn werk te doen)
Eens kijken wat er mogelijk is bij Coolblue.

Moet eerlijk zeggen dat ik van Coolblue ook wel gewend ben dat de service oké is, tot dusver alleen goede ervaringen met ze gehad. Indien we het eens worden over de pprijs (indien het apparaat van mijn keuze er nog is) dan zal ik mijn bestelling plaatsen en later mijn bevindingen delen.

Ik blijf het een goed principe vinden van in dit geval Coolblue en hoop dat meer winkels zoiets zullen gaan aanbieden -> duidelijk aangeven wat de reden is dat het artikel zo wordt aangeboden, melden wat er evt. is gedaan aan het apparaat (nagekeken, hersteld of wat dan ook) en de overige voorwaarden duidelijk vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 14:29
Mocht je snel beslissen; http://www.ibood.com/nl/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 21:47

vhal

ಠ_ಠ

Gewoon even bellen met CB, ze kunnen per artikel nagaan wat er mis mee was (of juist niet). Meestal zijn het artikelen die terug zijn gestuurd binnen de 14-dagen termijn. Soms zijn het ook artikelen die omgeruild zijn door de fabrikant maar met een resterende fabrieksgarantie van bijv. 20 maanden.

Het enige nadeel is dat de lijst op MP niet bepaald actueel is. Ik belde voor een iPad Air met van de 6 die op MP stonden waren er al 5 verkocht

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 01-01-2014 18:13 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:26
Heb zelf zeer goede ervaringen met de tweedekansjes van coolblue. Je moet een beetje geluk hebben met de korting die wordt gegeven. Heb laatst een wasmachine gekocht voor 335 euro, goedkoopste via kieskeurig was 549. Enige wat er aan mankeerde was een deukje aan de achterkant en 1 maand minder garantie.

Laatst ook een waterkoker gekocht waarvan ik de korting ook minimaal vond. Apparaat was overigens wel zgan. Goedkoopste in pricewatch was 55 euro, zij bodem hem aan voor 46. Na gebeld te hebben kreeg ik hem mee voor 35 euro.

Ik vind het echt een aanrader ook gezien de service die ze bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 13:18:
Bij het beperken van garantie moet daar wel een degelijke reden voor zijn. Al is het maar omdat het anders doodeenvoudig is alle garantieregels die we kennen te omzeilen en onder het mom van 'lagere prijs' je service-afdeling te kunnen sluiten. De wet is er nu juist voor dat je altijd nog een minimum aan rechten hebt om te voorkomen dat winkels garantie tot aan de deur geven en dan puur concurreren op prijs.
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar de ervaring leert dat het soms nog wel eens lastig is je gelijk te krijgen. Als je bereid bent dat gevecht bij problemen aan te gaan is er inderdaad weinig dat je in de weg staat. Consumenten zijn op dat vlak behoorlijk goed beschermd in Nederland (en Europa) en met een beetje goede wil kan je er ook nog vanuit gaan dat de meeste winkels de wet respecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Mijn grootste bezwaar (dat wat me nog tegenhoudt in dit geval) is dat het artikel wat ik op het oog heb, slechts 10 maanden garantie meekrijgt.
Dit zou dan betekenen dat het artikel al 14 maand oud is? Het betreft een NAS waarop normaal gesproken gewoon 2 jaar garantie hoort te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-10 19:09
Gadgeteer schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 09:10:
Mijn grootste bezwaar (dat wat me nog tegenhoudt in dit geval) is dat het artikel wat ik op het oog heb, slechts 10 maanden garantie meekrijgt.
Dit zou dan betekenen dat het artikel al 14 maand oud is? Het betreft een NAS waarop normaal gesproken gewoon 2 jaar garantie hoort te zitten.
Wellicht heeft het dan nog wel garantie via de fabrikant? Informeer daar eens, zou ik zeggen.

Zlef heb ik ook een keertje een Garmin Dakota 20 navigatiesysteem gekocht in een winkel van usedproducts.nl. Product was 40% goedkoper dan normaal en slechts 2 maanden gebruikt. Via de winkel kon ik geen garantie verwachten, maar wel via de fabrikant. Dus ik had een product voor 40% korting, met 10 maanden garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gadgeteer schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 09:10:
Tenzij men goed kan aangeven waarom dien je dus in principe je wettelijke termijn te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Artikel is inmiddels verkocht/van MP afgehaald.

Ik wacht mijn kans nog even af. Mogelijk staat er eerdaags weer iets op van mijn gading. Voor deze heb ik te lang getwijfeld helaas.

Ik denk eerdaags toch eens met ze te bellen over hoe het hele idee achter hun aangepaste garantie via MP in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godmaster
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 07:55
En ook www.komplett.nl heeft zijn outlet hoekje, laatst nog een notebook gekocht.
Prima prijs en er werd netjes gemeld dat de behuizing licht beschadigd is en dat de garantie 6 maanden is, viel reuze mee kwa schade... :)

http://www.komplett.nl/Komplett/catalog/zkb_99/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Godmaster schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:27:
En ook www.komplett.nl heeft zijn outlet hoekje, laatst nog een notebook gekocht.
Prima prijs en er werd netjes gemeld dat de behuizing licht beschadigd is en dat de garantie 6 maanden is, viel reuze mee kwa schade... :)

http://www.komplett.nl/Komplett/catalog/zkb_99/default.aspx
Grappig, Komplett en Norrod zelfde website, Paradigit doet het blijkbaar goed.
Zal eens kijken of Komplett iets leuks voor me heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 07-01-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 17:09
Na het informeren naar de prijs van een beamer, ging er nog €75,- van de prijs af. Dus er valt wel te onderhandelen. ( Uiteindelijk de beamer niet gekocht )

PSN: Fruitschaaltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Fruitschaal schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:38:
Na het informeren naar de prijs van een beamer, ging er nog €75,- van de prijs af. Dus er valt wel te onderhandelen. ( Uiteindelijk de beamer niet gekocht )
Dat maakt e.e.a. interessanter.
Ik ben nog steeds zoekende (heeft geen spoed ;)).
Pagina: 1