Windows 8 OEM na harde schijf crash

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmania
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:50
Tweakers,

Eergisteren is mijn harde schijf van mijn laptop (ASUS N56VZ) gecrashed. Ik heb de schijf door middel van CrystalDisk gescanned maar naar een aantal slechte sectoren houdt deze op met scannen, de schijf is dus echt aan zijn einde.

Goed excuus om de HDD te vervangen door een SSD dacht ik zo maar nu komt het volgende.
Hoe kom ik aan een legale Windows 8 OEM? Ik heb de code al eerder uit de laptop weten te halen maar als ik deze invul in de download tool van windows geeft die aan dat deze niet werkt. De tool heeft waarschijnlijk een retail code nodig.

Wie kan mij verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat bedoel je precies mety een Download tool voor Windows? Je zou namelijk elke willekeurige ISO/DVD moeten kunnen gebruiken als het maar om dezelfde versie gaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmania
Met download tool bedoel in de links op de site van microsoft (link)
Als ik mijn productcode invul geeft die aan dat het alleen werkt met retail versies.

Ik heb al een ISO via minder legale manieren weten te bemachtigen maar het zou raar zijn als dit niet via de legale manier zou kunnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dutchmania op 27-12-2013 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is het probleem met OEM hardware. Ze geven tegenwoordig geen herstelmedia meer mee, die moet je zelf maken met hun brakke software die voorgeïnstalleerd staat. Aankloppen bij de fabrikant voor een installatieschijfje levert je een rekening op waarvan je denkt "waarom?". In dit soort gevallen heb je praktisch geen keus dan de grijze/zwarte weg te bewandelen. Of je moet iemand kennen die een fysieke schijf heeft met W8.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 23:58
Is het meestal niet zo'n 10 euro voor zo'n installatiedisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:59

TommieW

Numa numa.

Je zou gewoon via de donkere wegen een ISO kunnen downloaden. Let wel op dat het een ISO is, die hetzelfde is als wat je eerst op je computer had (denk aan: x64/x86, 8.1/8, Pro/niet Pro, Retail/OEM). Gebruik bij voorkeur een ISO waar nog niets verder mee is gedaan.

Als je dan je licentiecode invult, zou het gewoon allemaal moeten werken, en zou Windows zich moeten kunnen activeren. Hoewel de ISO dan (misschien) van een illegale bron komt, ben je niet illegaal bezig, aangezien je gewoon een legale licentiecode hebt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmania
Helemaal gelijk in, vroeger kreeg je er nog een cd bij, tegenwoordig zit er niets meer bij. Zeer vervelend.
Ik heb even vluchtig gezocht naar een installatiedisk maar ben nu op het werk, ik zal vanavond eens kijken de kosten van zo'n cd.

De versie die op mijn laptop staat is Windows 8 nederlands, geen Pro x64 OEM. De ISO is lastig te vinden maar ik heb volgens mij een multilanguage ISO dus dat zal ik moeten proberen. Ik heb vanavond de andere schijf binnen.

Ik zal vanmiddag ook eens contact opnemen met ASUS, kijken wat ze er van zeggen en of ze me verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 12:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

De juiste ingang is idd Asus.
De beste optie (maar wel ontzettend omslachtig) is je laptop inclusief harddisk voor reparatie op laten sturen als de harddisk nog binnen garantie valt. Asus zal je dan je laptop met een nieuwe HDD en recoverypartitie geven.
De beste (minst grijs/illegale) Tweak-optie is kijken of iemand een image van de recoverypartitie van dezelfde laptop kan trekken, die te restoren op je SSD.

Verder is het downloaden van een OEM ISO niet verboden (in NL). Het enige probleem is dat je deze niet bij Microsoft of Asus zult verkrijgen en je dus niet zeker bent van de daadwerkelijke inhoud van de ISO.
De multilanguage OEM ISO zou het ook moeten doen. Het gaat er vooral om dat het een OEM versie betreft.

Last but not least: je kunt (bij Acer in ieder geval, maar waarschijnlijk bij alle fabrikanten) waarschijnlijk met een tooltje installatie-DVD's branden als je recoverypartitie nog intact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dragunov schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 12:16:
Is het meestal niet zo'n 10 euro voor zo'n installatiedisk?
Niet elke OEM bied het aan. Bij Dell kan je vaak voor 5 euro de disk erbij kopen. Maar veelal bij in de winkel gekochte machines zit het er niet bij. Ik heb zelf een hekel aan recovery partitions. Niet alleen omdat je dan meteen al die crapware hersteld, maar deze partities kunnen beschadigd raken als je schijf sterft of door een virus. Zeker in dat laatste geval wil je nog wel eens de hele schijf formatteren als de infectie hardnekkig is.

Mocht het via ASUS niet lukken, in feite kan je met elke Windows 8 DVD opnieuw installeren, mits je de juiste versie pakt. Je OEM key staat ergens op je laptop op een sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CMD-Snake schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:32:
Mocht het via ASUS niet lukken, in feite kan je met elke Windows 8 DVD opnieuw installeren, mits je de juiste versie pakt. Je OEM key staat ergens op je laptop op een sticker.
Niet meer, sinds 8 staat het in je BIOS als aparte string opgeslagen. De installatie zal die uitlezen en niet vragen om een key, maar gelijk doorgaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31

alm

Google eens naar "Windows 8 OEM Activation" om meer info te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09
Voor zover mij bekend moet je in Windows 8 met de standaard functionaliteit van Windows een recovery drive maken en worden recovery disks niet meer geleverd. Je had dus toen de harddisk (nog) goed functioneerde een USB recovery drive moeten maken.

http://windows.microsoft....create-usb-recovery-drive
Your PC might have come with a recovery image that’s used to refresh or reset your PC. The recovery image is stored on a dedicated recovery partition on your PC, and is typically 3-6 GB in size. To save space on your PC, you can delete the recovery image from your PC and use a recovery drive instead. Windows 8.1 includes a built-in tool to create a USB recovery drive. Windows will let you know how big the recovery partition is, and you'll need a USB flash drive at least that big.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Je kunt me een PM sturen indien je de ISO van de originele Windows 8 OEM disk (nl_windows_8_x64_dvd_915410) wil downloaden. Met de Windows 7 USB/DVD tool kun je ervoor zorgen deze werkt als het origineel.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-05 07:22
Tegenwoordig zijn windows versies na aankoop te downloaden. Distributie gebeurd door digital river. Er zijn een aantal sites die directe links naar verschillende iso's geplaatst hebben (Google is your friend). Die zou je kunnen downloaden. Alleen heb je dan nog een OEM maar een retail versie.

Met de Officiële Microsfot DVD naar USB tool maak je vervolgens een bootable installatie USB stick. Laatste stap die je moet maken is ei.cfg aanpassen (Channel van retail naar OEM wijzigen) of verwijderen en Voilá. Een geheel eigen installatiemedium zonder overbodige zut van je leverancier.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmania
Medetweakers,
De SSD kwam helaas een paar dagen later binnen, koerier gemist.

De herstelpartitie was helaas niet meer te redden dus deze optie vervalt.
Ik heb via grijze wegen (zelf in te vullen) een ISO weten te bemachtigen en deze werkte inderdaad met de ingebouwde OEM key.

Gelijk ook maar even een recovery disk gemaakt om deze problemen in de toekomst te voorkomen.

Bedankt voor de hulp, dit topic kan op slot.

*ps. Wat is zo'n SSD heerlijk snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-05 07:22
Dutchmania schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:35:De herstelpartitie was helaas niet meer te redden dus deze optie vervalt.
Ik zou er niet om treuren, geen bloatware en extra ruimte :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• molster
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-07-2022
Dit probleem heb ik ook.
Er stond Windows 7 home premium NL op.
Nu heb ik wel een Windows 7 home premium EN iso gevonden.
Gaat dit lukken met activeren?
ik lees een beetje wisselende verhalen namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:41
Niks geen donkere wegen, niets illegaals doen.

Gebruik de Windows Media Creation Tool, kies de juiste taal en versie, en gaan! Je productcode wordt uit je BIOS geladen als je de juiste versie hebt geselecteerd. Zo niet, dan heb je de verkeerde geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 779217

U kunt deze software proberen om harde schijf herstel uit te voeren http://www.internalharddriverecovery.com/da/formateret.html
Pagina: 1