[XP / Asus Eee 1000H] NTLDR ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

• Pancake1967
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Hallo,

Weet niet helemaal of de topic titel de juiste (het probleem kan ook zijn dat mijn Eee niet wil booten vanaf USB) is, maar...

Ik heb een Asus Eee 1000H netbook met XP home. Gisteren bij het opstarten kreeg ik de melding "NTLDR ontbreekt". De eerste optie die mij te binnen schoot was een recovery met de originele DVD. Ik heb geen externe DVD-drive, maar ik had ooit al eens via deze link mijn Eee gerecoverd.

Het probleem is echter dat ik de Eee niet kan booten met de USB-stick die ik via bovenstaande link aanmaak (in het verleden lukte dit wel). Bootvolgorde staat op extern / HDD / CD-Rom (heb ik ook al eens omgegooids; 0 effect). Ik plug de USB-stick in (poort maakt nieten bij het opstarten druk ik op Esc waarna ik een menu'tje zie waarin ik kan kiezen voor óf de HDD óf de USB-stick. Ik selecteer uiteraard de laatste, maar zie dan "Verwijder schijven of media. Druk op een toets". Als ik dat doe zie ik weer "NTLDR ontbreekt". Kortom, dit werkt dus niet.

Wat heb ik vervolgens geprobeerd:
# HDD uit de Eee in mijn desktop gehangen. Ik kon de schijf zonder probleem benaderen en kon in ieder geval mijn bestanden veilig stellen. Het draaien van Ghost 11 op de recovery DVD werkte helaas niet, want de HDD in de Eee is een SATA-schijf en daarmee kan Ghost 11 niet overweg;
# Op een andere XP machine een DOS opstartdiskette gemaakt en deze bestanden op de USB-stick gezet (weet niet eens of dat een oplossing zou kunnen zijn!). Ook noppes;
# bootable USB-sticks aangemaakt met "HP format utility" (link) en BartPE. Ook noppes;
# Op internet wordt ook gesproken over het gebruik van F9, maar dat heeft bij mij ook geen nut (ik ben de link ff kwijt, maar wat er zou moeten gebeuren, gebeurt bij mij dus niet)

De enige mogelijke oplossing die ik nog zie is een externe DVD-drive kopen (€ 30,- bij Mycom bij mij redelijk op de hoek), maar dan moet dit wel werken. Ik heb geen andere USB-sticks die ik hiervoor kan gebruiken (> 4 GB worden niet geslikt).

Zie ik iets over het hoofd of moet ik inderdaad die € 30,- uit gaan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik maak mijn USB stick gewoon bootable via diskpart. Maar ik vraag me af of Windows XP via USB geïnstalleerd kan worden. Als je het in Google intikt heb je er een hoop extra werk voor nodig, Windows 7 is het gewoon de stick bootable maken en dan de installatiebestanden op de stick kopiëren.

Misschien is het het overwegen waard om Windows 7 of 8 te nemen? XP is einde ondersteuning komend jaar. De footprint van 7 of 8 is klein en het schaalt goed ook op oudere machines.

Trouwens, NTLDR verdwijnt niet zomaar. Ergens zou ik nog denken dat je harde schijf niet meer lekker is. Controleer die ook eens, straks installeer je met veel moeite je XP weer alleen om later weer te moeten ontdekken dat je schijf niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
Ik wil een bootable USB-stick hebben om mijn recovery DVD (feitelijk een image + ghost32.exe; hoort gewoon bij het netbook) terug te kunnen zetten. Maar ghost32.exe kan ik niet in een DOS-omgeving (ik bedoel dus geen dosbox) draaien. Een DOS-bootable USB-stick maken lukt wel, maar op de een of andere manier vreet 'ie mijn Windows-bootable USB-sticks niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Pancake1967 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:40:
Ik wil een bootable USB-stick hebben om mijn recovery DVD (feitelijk een image + ghost32.exe; hoort gewoon bij het netbook) terug te kunnen zetten. Maar ghost32.exe kan ik niet in een DOS-omgeving (ik bedoel dus geen dosbox) draaien. Een DOS-bootable USB-stick maken lukt wel, maar op de een of andere manier vreet 'ie mijn Windows-bootable USB-sticks niet :(
Windows XP kan voor zover ik weet niet native vanaf een USB stick installeren. Althans, niet zonder extra hulp.

Je noemt in je eerdere post ook dat je zaken als BartPE gebruikt, maar de setup van Windows XP maakt geen gebruikt van Windows PE of WIM files zoals latere Windows versies. De setup is echt anders voor XP.

Maak anders eens een Windows 7 of 8 bootable USB stick. En probeer dan de setup van Windows 7 of 8 te starten. Ik denk dat het wel gaat lukken dan. Hier is een handleiding hoe je de media maakt:
http://www.intowindows.co...tailed-100-working-guide/

Overigens controleer ook in je BIOS, sommige BIOS of UEFI hebben een optie om te beschermen tegen booten van media. Dan kan ook aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen ;) maar ik waardeer je hulp! :)

Met Bart PE (of vergelijkbare tools) zou ik een soort van 32-bits ''DOS omgeving' moet komen van waaruit ik vervolgens mijn 32-bits Ghost kan draaien om het image terug te zetten. De installatie van Windows die ik voor ogen heb, is dus niets anders als het terugzetten van een image.

Mijn Win7 installatie files zijn overigens 64-bits en dat wordt niet ondersteund door de hardware van de Eee.

Kreeg net weer een brainwave. Ga de harddrive in mijn desktop hangen, installeer daar een 'oude' (lees: minder legale *kuch* XP die ik nog ergens heb liggen) op en probeer vervolgens van daaruit de zaak te overschrijven met Ghost32 en het originele image.

Het houdt me van de straat, alleen komt het schilderwerk binnen op deze manier niet af... :(

*edit*
Ik kan volgens het BIOS booten vanaf USB-stick

[ Voor 3% gewijzigd door Pancake1967 op 28-12-2013 15:08 . Reden: kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
WinPE is een aparte omgeving, een soort portable Windows met beperkte tools aan boord. Daarin kan je naar mijn weten geen extra applicaties importeren.

Maar waarom zo gebrand op Windows XP? Ik zou persoonlijk nu dan kiezen voor 8.1. Het verbruikt niet meer resources dan XP en is sneller en veiliger. Ook is 8.1 verkrijgbaar als x86 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
Op die netbook zit een legale XP home en die voldoet meer dan genoeg voor hetgeen ik er mee wil ('s avond ff de mail voor mijn werk checken en een beetje Google'en, allemaal niet zo spannend dus). Om die simpele reden is het mij die ca. € 85,- voor 8.1 niet waard.

Ben nu in het laatste stadium van mijn laatste brainwave (voorlopig lijkt e.e.a. te gaan zoals ik hoop). Ik laat nog wel ff wat weten.

***edit***
Ook een externe DVD-speler werd niet herkend. Vervolgens alle HD's van mij desktop losgekoppeld, de HD van de netbook er aan gehangen en de desktop opgestart met de originele recovery disk. Bingo! :9

Alleen jammer dat ik hier niet eerder aan dacht... |:( |:( |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Pancake1967 op 06-01-2014 21:06 . Reden: brainwave werkt niet ;) ]

Pagina: 1