• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hallo mensen,

Allereerst maar mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 98,30€ 98,30
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 76,47€ 76,47
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Battlefield 4 Edition€ 174,-€ 174,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Scythe Mugen 4€ 31,-€ 31,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,51€ 64,51
1Seasonic M12II 520W€ 57,20€ 57,20
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 75,50€ 75,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,88

Deze zaterdag heb ik mijn nieuwe computer in elkaar gezet (Stille game pc - €930, staan ook twee foto's van het systeem). Dit is allemaal zonder noemenswaardige problemen verlopen en ik heb sindsdien mogen genieten van een hele fijne PC :) Afgelopen dinsdag heb ik er de HDD ingezet naast mijn SSD, wat ook allemaal prima ging. Vandaag vond ik dat de HDD een beetje veel trilde, dus ik heb de case opgengemaakt en wat schroefjes losser gedraaid en wat met rubberen dopjes geprobeerd. Ik heb de kabels van de HDD losgemaakt en daarna weer vastgezet en ik heb een kabel in de voeding een SATA-slot verplaatst. Toen wilde ik de computer weer opstarten, maar toen gaf hij helemaal geen teken van leven. Totaal niks. Heel soms als ik de power button indruk, brandt het lichtje heel even maar daarna is het weer weg. Daarom heb ik toen de case weer opgengemaakt en de bekabeling gecheckt. Ik was toen zo stom om de knop op de voeding op I te laten staan (ipv O, uit), dus in theorie kon hij nog aangaan. Op het moment dat ik de ATX 24P opnieuw in de connector deed, ging hij opeens aan. Ik dacht dat ik het probleem had gevonden, maar nadat ik hem weer had uitgezet en opnieuw aan wilde doen, deed hij weer niks.

Wat ik verder heb geprobeerd: alle kabels opnieuw overal instoppen, alle kabels eruit (behalve de noodzakelijke), gekeken of er stroom staat op het stopcontact, maar niets heeft tot nu toe geholpen.

Ik denk in ieder geval niet dat het aan de voeding ligt, gezien hij het eerder al wel deed (onder belasting als BF4 en Furmark) en het gewoon een prima voeding is. Verder weet ik niet echt wat ik kan uitsluiten, ook omdat er helemaal geen signaal van de computer afkomt.. Het leek eerst gewoon een slecht contact te zijn, maar ik heb alle kabels nog een keer gecontroleerd en dat was het niet.

Dat er iets te warm is geworden lijkt me ook niet logisch, tijdens Furmark weet de videokaart maximaal 61 graden en de CPU werd voor zover ik me kan herinneren ook niet heel erg warm tijdens het gamen.

Kortom, ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Ik hoop dat iemand van jullie een idee heeft wat het probleem kan zijn.

Edit: ik heb voor een tweede keer alle kabels uit de voeding gehaald (zover mogelijk, alleen de stroomtoevoer naar het moederbord erin gelaten) en toen met een schroevendraaier de twee power-pinnetjes kortgesloten (wat je normaal doet met de power button). Toen bootte hij wel (al meerdere keren, nu is het systeem dus 'stabiel'). Daarna heb ik de power button weer aangesloten op het moederbord en dat werkt ook. Nu ga ik een voor een de kabels weer in de voeding stoppen totdat ik het probleem vind :)

Edit II: hmm, apart. Ik heb alle kabels nu weer in de voeding gestopt en hij boot weer. Hij doet het prima nu, dit type ik dan ook vanaf mijn PC :) Ik weet nu echter nog steeds niet zeker wat er nou aan de hand was. Waarschijnlijk een bekabelingsprobleem, maar wat zou het exact zijn geweest? Kan een slecht verbonden kabel in een videokaart/HDD/(niet essentieel onderdeel) ervoor zorgen dat het hele systeem niet boot?

En het ergste is nog, hij is helemaal niet stiller geworden 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Beroemdheid op 26-12-2013 20:26 ]

Fractal Design Core 1100 review

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, lijkt op brakke kabel. Er kan bijv ook kortsluiting in een kabel zitten (of een bijna kortssluiting zo je wil), beetje wiebelen met een kabel kan dan een kortsluiting geven, of juist niet. Het kan ook in een brak contactje zitten.
Als er kortsluiting is, kan het zijn dat niets het meer doet. Maar het kan ook een raar aarde probleem zijn.

Ik zou in de eerste plaats de kabel naar de HDD verdenken, en die gewoon vervangen.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Mee eens, lijkt een half-losse kabel geweest te zijn; tijdens het toevoegen van je nieuwe HDD erachter blijven hangen, oid. Nu je alle kabels er opnieuw ingedaan hebt, zit het blijkbaar weer goed. Overigens goede tactiek om één voor één de kabeltjes te checken en aan te sluiten. d:)b

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb helaas geen kabel meer over, dus ik kan hem niet zo snel vervangen. Zou dit beter zijn om te doen of kan ik het zo laten, nu hij het gewoon doet?

Fractal Design Core 1100 review

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, wat is wijsheid.
Ik zou zeggen, hij doet het nu. En iets dat niet kapot is, kan je beter niet gaan maken.

Het enige dat je zeker weet, is dat er iets niet lekker zat.
En mocht het dan toch gebeuren dat zoiets weer gebeurd, weet je in ieder geval waar je het moet zoeken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Reepje schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 17:22:
Ik zou zeggen, hij doet het nu. En iets dat niet kapot is, kan je beter niet gaan maken.

[...]
Precies, if it ain't broken... don't fix it :)
Pagina: 1