Creditcardformaat kentekenbewijs

Pagina: 1
Acties:

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Vanaf 1 januari zullen alle auto's die worden overgeschreven (of nieuw ingeschreven) worden voorzien van een centraal aangemaakt kentekenbewijs op creditcardformaat (vervangt de huidige deel 1a-1b, oftewel de oude deel 1 en 2) en een 9 cijferige pincode (vervangt huidige deel 2 / oude deel 3), ik neem aan op een kaartje of een papiertje dat je thuis opbergt en verder nooit bekijkt tot je het nodig hebt. Met die code kun je vervolgens als het goed is via een internetverbinding zelf de overschrijving regelen, zonder postkantoor.

Stel dat je je huidige papieren vodje graag zou willen laten vervangen door de moderne creditcard-formaat versie, is dat dan mogelijk? De RDW zegt dat als je het spul kwijt bent je voor 31.50 binnen 2 werkdagen een nieuwe opgestuurd krijgt, maar het is me niet duidelijk of je straks dan een vervangend papiertje zou krijgen of een nieuwe stijl kentekenbewijs als je dat doet.

Zijtakken: - Ik zag iemand op nujij roepen "die pincode is veel onveiliger want dan kan een dief je dwingen om je code af te geven!" -- Really, een 9 cijferige random gegenereerde code die op een stuk papier staat dat je niet bij je hebt, *die* gaan ze je dwingen af te geven? Good fucking luck. (en daarbij denk ik dat je ook nog eens in digid zal moeten inloggen als huidige eigenaar en vermoedelijk ook als de nieuwe eigenaar, voordat je er iets mee kunt)

- Voor auto's met meerdere bestuurders is een creditcardformaat bewijsje alsnog makkelijker, omdat het "mapje met papieren" gewoon veel kleiner wordt. Of je hem nou heen en weer geeft, of in de auto laat liggen, het neemt alsnog minder ruimte in. Bijkomend voordeel is dat er dan een echte centrale database is die door de politie gequeried kan worden, en het dus als het goed is minder erg is als je het ding een keer niet bij je hebt want je vrouw heeft hem nog.

Discuss! 8)

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:52
Ik zie het voordeel nog niet zo eigenlijk, heb zelf mijn papieren altijd in de auto bij de rest van de papieren liggen. Kan ik altijd de auto uitlenen, en hoef ik er nooit aan te denken dat ik ze wel bij mij heb dus met een pasje zou ik het zelfde doen. Daarbij ik ben nog maar weinig pasjes tegengekomen die het langer dan 5jaar in een portemonnee volhouden.

Voor de brommer zie ik het wel als voordeel, op een tomos is nu eenmaal geen opberg plek dus ik heb ook eigenlijk nooit de papieren daarvan bij me. Tot nu toe nog nooit geen probleem geweest, maar met een beetje pech kost dat toch weer een boete.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:54

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik vind dit zo'n gigantisch slechte stap, en de 2ehands autohandel zal daardoor ook klanten gaan verliezen.
Want zo'n pasje is wel mooi en handig, maar het kan wel tot 2 weken duren om er een te maken. Dus als je jouw auto wilt verkopen, dan moet eerst de koper langskomen. Betalen, een nieuw kenteken bewijs aanvragen, 2 weken wachten, en dan kan hij de auto pas ophalen. En in die 2 weken, kan je zelf ook niet rijden.

---RAWE CEEK!!!---

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 09:42

NSG

Je weet niks!

Hoe kom je erbij dat het tot wel 2 weken kan duren? Op de website van de rdw lees ik iets anders: Is het voertuig op een werkdag voor 16.00 uur op uw naam gezet? Dan verstuurt de RDW uw kentekencard nog diezelfde dag.

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
NoFearCreations schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:48:
Ik vind dit zo'n gigantisch slechte stap, en de 2ehands autohandel zal daardoor ook klanten gaan verliezen.
Want zo'n pasje is wel mooi en handig, maar het kan wel tot 2 weken duren om er een te maken. Dus als je jouw auto wilt verkopen, dan moet eerst de koper langskomen. Betalen, een nieuw kenteken bewijs aanvragen, 2 weken wachten, en dan kan hij de auto pas ophalen. En in die 2 weken, kan je zelf ook niet rijden.
Heeft u het voertuig op naam gesteld, maar heeft u de kentekencard nog niet in huis? Dan mag u nu al wel de Nederlandse weg op. De Nederlandse politie kan direct in het kentekenregister kijken voor uw gegevens. U mag echter nog niet met uw voertuig de weg op in het buitenland.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het zou wel prettig zijn als je een temporary permit kunt krijgen, zodat je wel direct een kentekenpapier mee kunt krijgen.

Overigens heb ik de autopapieren nooit bij me. Zelfs bij algemene controle wordt er niet moeilijk gedaan als je kopieen overlegt.

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:19
Ik ken dit proces inmiddels redelijk goed. Maak software welke deze processen gebruik.

De pas heeft een lage toonplicht in 2015 totaal niet meer. Het register van de rdw gaat leidend worden. Dat houdt in als je een auto koop kan je er direct mee rijden ook al is de pas nog onderweg. Ook als je de auto uitleent hoef je de pas niet mee te geven. Zou eigenlijk niet eens mogen omdat de pas op naam staat.

Het is zelfs de bedoeling dat je over 1a2 jaar een auto tussen 2 particulieren kan overschrijven via beiden z'n digid of diens opvolger. Zonder een postkantoor (of gelijke instantie).

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Ik vind t maar n kutding, heb nu nog de originele papieren uit 1973 voor mijn Kadettje. Nu wordt er geroepen dat het alleen vervangen wordt bij het verkopen van het voertuig, maar ik weet zeker dat ze het er uiteindelijk toch wel doorheen drukken en veel mensen een stukje nostalgie mogen inleveren.

Mensen die dit gaan weerspreken "omdat dit met de nieuwe stijl papieren ook niet gebeurd is", op dat pasje zit een chip en op de papiertjes niet, dat zal de reden worden om op een gegeven moment toch alles over te laten gaan. Lezen van een andere kleur papier scheelt niets, een papiertje in een chiplezer duwen is echter niet mogelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door mark-k op 26-12-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
mark-k schreef op donderdag 26 december 2013 @ 21:10:
Ik vind t maar n kutding, heb nu nog de originele papieren uit 1973 voor mijn Kadettje. Nu wordt er geroepen dat het alleen vervangen wordt bij het verkopen van het voertuig, maar ik weet zeker dat ze het er uiteindelijk toch wel doorheen drukken en veel mensen een stukje nostalgie mogen inleveren.

Mensen die dit gaan weerspreken "omdat dit met de nieuwe stijl papieren ook niet gebeurd is", op dat pasje zit een chip en op de papiertjes niet, dat zal de reden worden om op een gegeven moment toch alles over te laten gaan. Lezen van een andere kleur papier scheelt niets, een papiertje in een chiplezer duwen is echter niet mogelijk.
Als jij graag de originele papieren wil houden dan mag dat. Ze gaan sowieso bij niemand controleren of je de papieren daadwerkelijk vernietigt, alleen je krijgt inderdaad wel voor "dagelijks gebruik" een pasje.

http://kentekencard.info/kentekencard-bij-oldtimers/
NoFearCreations schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:48:
Dat riepen ze op nujij.nl ook al. Overal bij de rdw staat maximaal 2 werkdagen. Als je 200 euro extra lapt krijg je 'm dezelfde dag nog, dat dan weer wel.

http://kentekencard.info/kentekencard-kwijtgeraakt/

[ Voor 27% gewijzigd door Jasper Janssen op 27-12-2013 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:46

Speedmaster

Make my day...

Lezen is en blijft moeilijk:

De tekst van http://www.rdw.nl/sites/k...s/Een-voertuig-kopen.aspx

Een voertuig kopen van een erkend bedrijf

U ontvangt bij het afhalen van het voertuig niet alleen het voertuig met bijbehorende kentekenplaat, maar ook een tenaamstellingsverslag.
Het tenaamstellingsverslag is een schriftelijke weergave van de transactie en bevat de eerste 4 cijfers van de tenaamstellingscode.
Bewaar het tenaamstellingsverslag zorgvuldig. Is het voertuig op een werkdag voor 16.00 uur op uw naam gezet? Dan verstuurt de RDW uw kentekencard nog diezelfde dag.

U ontvangt vervolgens uw kentekencard per post (afhankelijk van de postbezorging wanneer precies), samen met het tweede deel van de tenaamstellingscode. Dit tweede gedeelte bevat 5 cijfers.

U voegt de twee delen zelf samen zodat een code met 9 cijfers ontstaat.
Bewaar de tenaamstellingscode zorgvuldig en gescheiden van uw kentekenbewijs. U heeft de code nodig als u uw voertuig wilt verkopen, inruilen, schorsen, slopen of uitvoeren.
Heeft u meerdere voertuigen in bezit? Dan is het van belang dat u een administratie bijhoudt zodat u weet welke tenaamstellingscode bij welk voertuig hoort.

Dus kopen van een auto en direct overschrijven kan dus ook in 2014 gewoon, je krijgt een papiertje mee, en een paar dagen later de kaart per post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Speedmaster schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 01:00:
Lezen is en blijft moeilijk:
[...]
Dus kopen van een auto en direct overschrijven kan dus ook in 2014 gewoon, je krijgt een papiertje mee, en een paar dagen later de kaart per post.
Wat overigens niet kan is nog dezelfde dag weer herverkopen, je moet wel wachten tot je die code daadwerkelijk binnen hebt. Dat zou in theorie een klein beetje vertraging kunnen toevoegen. In de praktijk denk ik dat het verdomd weinig voorkomt dat een auto 2 maal op 1 dag van eigenaar wisselt. Zelfs 2 keer in een week lijkt me geen gemeengoed.

En gezien de controlefrequentie van kentekenbewijzen lijkt het me zeer sterk dat mensen zich laten tegenhouden om in die paar dagen met die auto te rijden -- zeker als *als* je al gecontroleerd wordt er via de computer kan worden geverifieerd wie de eigenaar is in de centrale database.

Voor verkoop en meteen exporteren naar het buitenland zullen vermoedelijk dezelfde regels blijven gelden als nu, gewoon een tijdelijke kentekenplaat met tijdelijke papieren. Dan heb je dus geen last van regels voor de overschrijving een nederlands kenteken.

Wil je een auto kopen en dezelfde dag naar de wintersport vertrekken dan heb je idd een probleem, maar, uh... vergezochte usecase :) (en mensen die dat soort dingen doen hebben misschien ook wel wat vaker 200E spoedbehandelingskosten ervoor over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 16:59
Jasper Janssen schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 01:34:
[...]

Wil je een auto kopen en dezelfde dag naar de wintersport vertrekken dan heb je idd een probleem, maar, uh... vergezochte usecase :) (en mensen die dat soort dingen doen hebben misschien ook wel wat vaker 200E spoedbehandelingskosten ervoor over)
Waarom zou dat een probleem moeten zijn?
Met dit nieuwe systeem zou de auto toch direct op jouw naam te staan komen in het systeem.
Dat jij pas een paar dagen later het nieuwe kentekenbewijs krijgt zou toch niets moeten veranderen aan het feit dat de auto vanaf die dag in het systeem op jouw naam staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:46

Speedmaster

Make my day...

Deadsy schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 02:21:
[...]

Waarom zou dat een probleem moeten zijn?
Met dit nieuwe systeem zou de auto toch direct op jouw naam te staan komen in het systeem.
Dat jij pas een paar dagen later het nieuwe kentekenbewijs krijgt zou toch niets moeten veranderen aan het feit dat de auto vanaf die dag in het systeem op jouw naam staat.
De letterlijke tekst van de site zegt daarover:

De Nederlandse politie kan direct in het kentekenregister kijken voor uw gegevens. U mag echter nog niet met uw voertuig de weg op in het buitenland.

Dus blijkbaar kan de politie in het buitenland dit niet, en wil daarom een geldig document waaruit de eigenaar van het voertuig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Ik zie al een nadeel: overschrijven kostte 9,70 en nu 31,50...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Als ik het goed begrijp kan ik na 1 januari 24 uur per dag particulier een auto kopen? Dat is toch wel een enorm voordeel, en zal particuliere verkoop zeker een boost geven.
TerminalNL schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:31:
Ik zie het voordeel nog niet zo eigenlijk, heb zelf mijn papieren altijd in de auto bij de rest van de papieren liggen. Kan ik altijd de auto uitlenen, en hoef ik er nooit aan te denken dat ik ze wel bij mij heb dus met een pasje zou ik het zelfde doen. Daarbij ik ben nog maar weinig pasjes tegengekomen die het langer dan 5jaar in een portemonnee volhouden.

Voor de brommer zie ik het wel als voordeel, op een tomos is nu eenmaal geen opberg plek dus ik heb ook eigenlijk nooit de papieren daarvan bij me. Tot nu toe nog nooit geen probleem geweest, maar met een beetje pech kost dat toch weer een boete.
Autopapieren in de auto is nooit een goed idee. Bij een politiecontrole kan de dief dan zo doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Anoniem: 511904 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 12:03:
Ik zie al een nadeel: overschrijven kostte 9,70 en nu 31,50...
Nee. Overschrijven kost nog steeds 9,70, vervanging bij verlies kost 31,50. en dat was bij papieren ook al zo.

Het kan natuurlijk altijd veranderen maar nu doet het dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

452752 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 12:19:
Als ik het goed begrijp kan ik na 1 januari 24 uur per dag particulier een auto kopen? Dat is toch wel een enorm voordeel, en zal particuliere verkoop zeker een boost geven.

[...]

Autopapieren in de auto is nooit een goed idee. Bij een politiecontrole kan de dief dan zo doorrijden.
Mijn auto heeft een waarde van: weinig. Ik heb niet de illusie dat ik m terug zie in redelijke staat mocht ie gejat worden. Voor de rest staatin het kentekenregister dan het voortuig als gestolen op gegeven dus dan lijkt dat me voldoende voor een grote controlle.

Welke ik nooit tegen kom overigens/word nooit gestopt. Hoogstens in Duitsland als ze weer even lekker nederlandertje gaan pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Jasper Janssen schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 13:30:
[...]

Nee. Overschrijven kost nog steeds 9,70, vervanging bij verlies kost 31,50. en dat was bij papieren ook al zo.

Het kan natuurlijk altijd veranderen maar nu doet het dat nog niet.
Je krijgt toch een nieuwe pas bij het overschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Anoniem: 511904 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 12:23:
[...]

Je krijgt toch een nieuwe pas bij het overschrijven?
Ja. En dat kost nog steeds 9,70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Jasper Janssen schreef op donderdag 26 december 2013 @ 15:32:
Stel dat je je huidige papieren vodje graag zou willen laten vervangen door de moderne creditcard-formaat versie, is dat dan mogelijk? De RDW zegt dat als je het spul kwijt bent je voor 31.50 binnen 2 werkdagen een nieuwe opgestuurd krijgt, maar het is me niet duidelijk of je straks dan een vervangend papiertje zou krijgen of een nieuwe stijl kentekenbewijs als je dat doet.
Simpel, op 2 januari een postkantoor binnenlopen met je vriendin, zeggen dat de auto op haar naam moet, wachten op de post en op 3 januari de auto terug op je eigen naam zetten. Kentekencard met 35% korting :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
tdw schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 14:12:
[...]

Simpel, op 2 januari een postkantoor binnenlopen met je vriendin, zeggen dat de auto op haar naam moet, wachten op de post en op 3 januari de auto terug op je eigen naam zetten. Kentekencard met 35% korting :+
Let er op dat je je verzekeringsmaatschappij hiervan inlicht, anders ben je volgens sommige polisvoorwaarden niet meer verzekerd!
mark-k schreef op donderdag 26 december 2013 @ 21:10:
Ik heb nog steeds het oude kentekenbewijs naast de binnenspiegel hangen. Het kentekenbewijs van voor de GAIK platen. Het is echt geen probleem om de oude te houden. Bij politiecontroles vinden ze het vaak nostalgisch grappig :)

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 28-12-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Wel jammer dat de groene kaart nog niet creditcardformaat heeft. Zal binnenkort ook wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:54

NoFearCreations

3DPrint the world!

Bedankt voor de opheldering mensen.

@Jasper, sommige maatschappijen hebben al wel groene kaarten op CC formaat.

---RAWE CEEK!!!---

Pagina: 1