Zoals in mijn vorige post ook al zei zijn mijn punten die ik opnoemde niet meer dan een lijstje wijzigingen tussen 7 en 8.1 en moest de TS zelf uitmaken of hij ze relevant vond of niet.
Ik zit meestal gewoon in de desktop en dan is de taskmanager zeker handig om bijvoorbeeld een ontspoorde Firefox in de gaten te houden. En ja ik vind het wel degelijke nuttige info als ik per app meteen kan zien hoeveel cpu/mem/disk/data een applicatie of app gebruikt. Daarnaast krijg je veel meer info over je systeem en hardware die je bij Windows 7 op hele andere plekken moet gaan zoeken of andere third-party programma's voor nodig hebt
- Vernieuwde copy-dialog
Leuk dat het nu in één scherm staat. Leuk.
Met mooie grafiekjes erbij. Wordt ik blij van ja.
- Minder geheugengebruik
Irrelevant voor OP en zijn game PC
Niet mee eens. Minder geheugen gebruikt betekent meer geheugen over voor games (die vaak erg veel geheugen gebruiken) dus die zullen daardoor soepeler spelen.
- Sneller opstarten, afsluiten, wake from sleep,
Echt... die 2 seconden voor coldboot, afsluiten boeit niks, wake from sleep op m'n 'oude' laptop met win7 is 2,5 seconden. Schokkend verschil.
Als ik dit mag geloven is het wel iets meer dan 2 seconden.

- Ingebouwde virusscanner (scheelt configuratie of betalen voor een third-party virusscanner)
Microsoft Party Center heb je ook gewoon voor Win7, niet dat het zo'n best ding is. Stel je voor dat je hem zelf installeert of slipstreamd...
Ook hier een herinnering dat het een algemeen lijstje was, niet toegespitst op de TS. In dat licht snap ik deze reactie niet zo, aangezien het aandeel gebruikers wat met een verlopen virusscanner zit op eerdere versies van Windows enorm groot is en daarmee een enorm risico voor het hele internet. Als op Windows 8 een virusscanner abo verloopt dan neemt de ingebouwde anti-virus het over waardoor de PC dus nog steeds beveiligd is. Natuurlijk kan ik en jij en de TS vast ook wel zelf een virusscanner installeren maar dat is het punt niet.
- DPI per scherm in te stellen
Werkelijk echt interessant, ik zit hier ook met 4 schermen op allemaal verschillende afstanden. Not. Irrelevant voor OP's game PC
Tja, totdat ie over een jaar een 4k scherm koopt voor erbij

Maarja dan weet ie nu iig dat ie daarvoor 8.1 nodig heeft.
- Skydrive integratie
Joepie. Kan je ook op Win7 krijgen, dan nog vind ik dropbox een betere keus als je verschillende systemen gebruikt. En ook helemaal 'geintegreerd'.
De skydrive integratie in Windows 7 beperkt zich tot het delen van files. In Windows 8 heb je de mogelijkheid om veel meer te delen, zeker handig als je bijvoorbeeld een Windows 8.1 tablet hebt ofzo.
- Zuiniger
Vast in een willekeurige statische benchmark, op een laptop? Irrelevant voor OP's game PC.
Niet mee eens. PC's zijn 90% idle, aan het wachten op de gebruiker. Als je daar een paar watt kan besparen zonder moeilijk te hoeven doen met stekkers uit het stopcontact halen enzo, dus passief besparen ipv actief, dan lijkt me dat mooi meegenomen.
Chrome is 8,3% sneller op Windows 8.
- File History ipv full backup (is persoonlijk wat je beter vind, maar ik vind File History wel fijn, hoef je nauwelijks iets aan in te stellen en het werkt gewoon).
In dat gekke geval waar je een file verkloot, ala. Voor je projecten gewoon SVN, ook in Win7.
Dit vind ik helemaal bizar. Je haalt de TS's zijn "game pc" erbij om allerlei argumenten weg te wuiven en nu haal je SVN erbij, alsof dat voor de gemiddelde gamer een geschikt optie is? Grapje toch zeker? Lastig om je serieus te nemen nu. Daarnaast vergeet je de mogelijkheid van kapotte harde schijven, diefstal, brand e.d. Altijd een backup hebben.
- Betere taalsupport (je kan ieder taalpakket dat je wil installeren)
...................................ja.
Ok, je kan punten typen, mooi zo. Wil je een stickertje?
- Opties voor refresh en reset (met één druk op de knop je pc verversen)
Wat moet je hier nou mee? M'n laptop heeft een keer drie maanden ontime gehad, liep nog steeds als een zonnetje.
Bijvoorbeeld als je je PC/laptop/tablet wilt verkopen. Of als er iets mis gegaan is met Windows en je wil hem naar fabrieksinstellingen hebben. Voor Windows 7 moest dan weer de USB stick/DVD erin, Windows 8 is het gewoon klik, even wachten en klaar.
En 3 maanden uptime? Tijd om Windows Update eens te draaien.
- Minder reboots voor Windows Update
Woorden schieten te kort. Jij rebootte op Win7 dan ook per update twee keer?
In Windows 8 groepeert updates zo dat je dus niet pér update hoeft te rebooten maar gewoon één keer voor die hele groep updates.
- Integratie met Microsoft Account en syncing tussen apparaten
Wellicht als je een windows phoney hebt wel leuk maar dan nog... iets waar ik niet op zou zitten wachten. Desktop = desktop, mobiel = dom apparaat waar ik mobiele dingen op doe. Als er toch iets is zet ik het in dropbox
Ja of tablets. Werkt erg handig.
- Verbeterde verkenner
Ja nouja ok, hij is uitgebreider maar ik val er niet van om
Dat kan, ik wel. Door de ribbon kan je veel sneller bij alle instellingen en hoef je minder te zoeken. Daarnaast heeft de search nu ook een eigen interface gekregen waardoor het makkelijker is om geavanceerde zoekopdrachten te doen.
- Start Screen ipv Startmenu
Hier zouden scheldwoorden komen te staan, nooit ever hoef ik full HD al m'n woeie icoontjes van m'n 'apps'. Kleine start menu'tje tot het einde der Windows tijden.
Dat kan, dan gebruik je toch gewoon Start8 of Classic Startmenu
- Metro
Hier zouden nog meer scheldwoorden staan, Op m'n desktop doe ik graag desktop dingen en op m'n virtuele tablet of mobiel doe ik tablet of mobiele dingen. Raak een end heen met alles 'het zelfde' proberen te maken
Ook hier weer het advies om Start8 of Classic Startmenu te gebruiken als je Metro zo vreselijk vind.
- Ingebouwde spellingcontrole
uhhhh.. jaaa... okk??
- Bing search integratie
Gatverdegatver. Bing is zo slecht, ge zoekt in bing op MSSE en ge krijgt rommel, Google geeft vooralsnog iedere keer wat ik wél wil. En is ook nog te intergreren in iedere browser naar keus.
- Hyper-V
Ook irrelevant voor OP's game pc.
Hoe weet je dat? MIsschien wil hij af en toe wel oude games in een VM spelen.