Toon posts:

Informatie Graka/GPU

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in men laatste jaar en maak een eindwerk rond grafische kaarten. Ik ben dus op zoek naar informatie rond grafische kaarten. Ik weet wel dat je gewoonweg in google deze term kan ingeven. Maar er zijn altijd mooie sites of bronnen waar je niet aan komt via google... :D Daarom vraag ik het liever ook hier eens.

Ik zoek dus informatie rond:
- GPU
- Cooling
- Antiliasing
- ...

Eigenlijk alles wat met een grafusche kaart te maken heeft.

Prettige feestdagen!
Kadetje

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08
Wikipedia is uiteraard een grote bron van informatie.

Wordt jouw eindwerk een oppervlakkig stuk of ben je van plan dieper op de materie in te gaan?

Waar gaat jouw eindwerk eigenlijk over? De technologie van huidige generaties of ga je ook de geschiedenis van grafische kaarten bespreken? En hoever terug ben je dan van plan om te gaan?

Ga je helemaal terug naar het begin dan zit je in de jaren 60/70 waarin theoriën werden opgesteld voor technieken die je nog steeds in moderne videokaarten tegenkomt. Ga je naar het begin van de huidige grote GPU makers (AMD/Nvidia/Intel) of het begin van 3D videokaarten?

Wederom is de meeste van deze informatie op Wikipedia beschikbaar, gewoon de correcte trefwoorden gebruiken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Wikipedia wordt door leerkrachten en professoren gezien als minder betrouwbare bron. Ik blijf daar dus zo ver mogelijk van weg als mogelijk.

De geschiedenis heb ik al ruim besproken. En nu wil ik het technich aspect en alle details gaan beschrijven, het is zeker niet oppervlakkig. Maar ik ga ook niet te gedetailleerd. Ik beperk me tot de laatste generaties videokaarten, maar de ontwikkeling moet ik er zeker ook in verwerken.

Het is dus meer gebaseerd op de werking van zo een kaart dan de geschiedenis er achter. Maar die geschiedenis en ontwikkeling wil ik zeker ook vermelden. :)

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 10:13
Er is nogal veel te vertellen over hoe een GPU z'n werk doet. Ik zou het dan ook relatief oppervlakkig houden, in de zin dat je wellicht beter kunt kijken naar hoe een grafische kaart begin jaren 90 z'n 2D werk deed, hoe vervolgens de eerste 3D versnellers hun werk deden en dan te kijken hoe het nu in z'n werk gaat met unified shaders. Vooral kijken naar de rendering pipeline en vergelijken tussen de verschillende generaties dus :)

Wat bronnen betreft hebben we hier op GoT genoeg mensen die je van informatie kunnen voorzien, maar om je dan toch zelf ook wat werk te laten doen raad ik je vooral aan om eens te beginnen op Beyond3D. Zowel de site zelf als het forum staan bol van geweldige artikelen en posts, die precies in gaan op de dingen waar jij op in zult willen gaan. Zij linken ook regelmatig door naar whitepapers van universiteiten en dergelijke, dus hoewel Beyond3D zelf niet geschikt is om als bron te vermelden, is hun informatie buitengewoon nuttig. Het is de laatste jaren wat minder, maar de analyses van recentere architecturen als Fermi zijn ook leuk om te lezen :)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:18

Bolletje

Moderator Harde Waren
Op deze manier neem je nogal een passieve houding aan met de informatievergaring. Je hebt geen specifiek probleem waar je tegen aanloopt. Daarnaast is (het forum van) Tweakers niet in het leven geroepen om te helpen met huiswerk. Zoals gezegd moet er dan wel een punt van discussie zijn / een specifiek probleem.

Dit topic is gesloten.