• kaj180
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08-2021
Hallo Tweakers,

Ik heb op dit moment een Nikon D3100 met de volgende lenzen:
  • Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 VR (DX)
  • Nikon 35mm f/1.8 (DX)
  • Nikon 55-200mm f/4-5.6 VR (DX)
  • Nikon 135mm f/2.8
Ik wil gaan upgraden naar een betere camera omdat ik me erger aan de volgende punten:
  • Lage bitrate video-opname
  • Veel ruis bij video (vanaf ISO 800 onbruikbaar)
  • Geen 25 of 30fps video-opname in 1080p (enkel 24fps)
Ik heb mijn D3100 nu professioneel gebruikt voor het fotograferen van feesten met de 35mm lens en het filmen van een uitvaart met mijn 55-200mm lens, en als hobby voor het fotograferen en filmen van evenementen en branden. Binnenkort ga ik i.s.m. iemand anders de campagnevideo's voor de lokale VVD-fractie filmen, en het liefst zou ik daarvoor een betere camera gebruiken. Ik zit momenteel te twijfelen tussen een tweedehands Nikon D600 of een Canon 5D mark II, indien ik zou overstappen naar Canon zou ik mijn huidige DX-lenzen verkopen (daarvoor kan ik 200-250 euro krijgen) en van dat geld een Nikon 28mm 2.8 en een Nikon 50mm 1.4 kopen (met een adapter), en eventueel later een 85mm zodat ik de hele range van 28 tot 135 mm dek. De reden dat ik dan Nikon lenzen zou kopen is omdat ik dan ook mijn D3100 kan blijven als tweede camera (wat goed van pas komt bij veel projecten). Indien ik ga voor de D600 houd ik mijn huidige lenzen en zal ik de DX-lenzen gebruiken in de 1.5x crop-mode. Als ik enkel foto's ging maken zou ik zonder twijfel voor de D600 gaan, maar aangezien ik ook veel met video doe leek mij de 5D mark II beter.

Redenen om de Canon te kopen:
  • Minder ruis bij video?
  • Video opnemen in hogere bitrates
  • Magic Lantern hack
Redenen om de Nikon te kopen:
  • Huidige lenzen kunnen blijven gebruiken
  • Beter voor foto's
Beide camera's kosten op Marktplaats evenveel (€900,-), en mijn vraag is welke camera op dit moment beter voor mij is.

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

Wellicht eens kijken naar een Nikon D5200:

http://www.eoshd.com/content/9653/nikon-d5200-review

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Is er een reden dat je full frame camera's zou nemen voor wat je wil gaan doen? Alle nieuwere Nikon en Canon DX camera's zijn een stuk beter met hoge ISO en video.

Aangezien je video hoog op je lijstje hebt: Alleen de D800 en D4 kunnen diafragma wijzigen in liveview, wat voor video handig is. De D600/D610 dus niet, en ook geen enkele DX camera kan dit. Volgens mij kan elke camera dit bij Canon.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

ExtremelyBroken schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:02:
Is er een reden dat je full frame camera's zou nemen voor wat je wil gaan doen? Alle nieuwere Nikon en Canon DX camera's zijn een stuk beter met hoge ISO en video.

Aangezien je video hoog op je lijstje hebt: Alleen de D800 en D4 kunnen diafragma wijzigen in liveview, wat voor video handig is. De D600/D610 dus niet, en ook geen enkele DX camera kan dit. Volgens mij kan elke camera dit bij Canon.
Dat laatste komt doordat bij Canon alles in de lens geregeld wordt dmv contacten in de mount. Bij Nikon zit er nog een motor in de body om het diafragma te regelen, deze regelt gelijktijdig de spiegel. Bij de laatste Pro modellen D800 en D4 zijn dit gesplitste motoren geworden die elk apart een functie regelen.

Voor de rest kan ik er weinig over zeggen, filmen doe ik eigenlijk niet met mijn dSLR.

• kaj180

Omdat ik het idee heb dat een fullframe betere beeldkwaliteit levert dan een crop-sensor. Maar nu ik wat review-video's heb gekeken van de D5200, D5300 en de D7100 valt me wel op dat het verschil vrij klein is. Ik denk dat het beter is om meteen te upgraden naar een goed model in plaats van als tussenstap nog een DX te kopen om over een jaartje toch niet meer te gebruiken. Qua DOF is een FX natuurlijk wel mooier, maar dat is ook weer niet altijd makkelijk. Ik vind het kunnen veranderen van het diafragma tijdens het filmen niet zo belangrijk. Dat zou voor mij geen reden zijn om per se een Canon te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door kaj180 op 26-12-2013 14:25 ]

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:05

the mod man

iets van beeldmaker

Nikon d600 film ik op max 3200 en mensen zien dan geen ruis (of hebben er geen last van) De 35 1.8 kan je houden, die is bruikbaar voor filmen tot ~f3.5 op een FX camera.

I can't wait to shoot!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Alle nieuwere Nikon en Canon DX camera's zijn een stuk beter met hoge ISO en video.
Beter dan wat?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik denk dat Exremely broken bedoelt dat de huidige APS-C- spiegelreflexen beter zijn dan de oudere modellen en dat het daarom niet perse nodig is om een fullframe-camera te kopen.

• Universal Creations
Hoge iso is ongeveer niets aan veranderd, maar dat geloven veel mensen niet (die denken dat er alleen maar vooruitgang geboekt wordt bij iedere nieuwe camera).

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Universal Creations schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 00:04:
Hoge iso is ongeveer niets aan veranderd, maar dat geloven veel mensen niet (die denken dat er alleen maar vooruitgang geboekt wordt bij iedere nieuwe camera).
Heb je het dan niet over hoge isokwaliteit in de rawbestanden? Volgens mij is de kwaliteit van de ruisonderdrukking in jpg (en vermoedelijk dus ook in video) wel verbeterd.

• Universal Creations
Dat is idd ruisonderdrukking en zal ongetwijfeld verbeterd zijn, maar dat is iets anders dan verbetering van ruisprestaties door nieuwe sensortechniek.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 27-12-2013 11:13 ]

• kaj180
Hoe zit het eigenlijk met het feit dat Nikon-bestanden meer compressed zijn en moeilijker zijn om te renderen in editing software, dus dat je een krachtigere computer moet hebben?

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-01 04:37
ExtremelyBroken schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:02:(...)

Aangezien je video hoog op je lijstje hebt: Alleen de D800 en D4 kunnen diafragma wijzigen in liveview, wat voor video handig is. De D600/D610 dus niet, en ook geen enkele DX camera kan dit.(...)
Klopt uiteraard niet helemaal. Met de D600/D610 en waarschijnlijk ook de D7000/D7100 kan je tijdens het opnemen van film wél stapsgewijs het diafragma wijzigen. De camera past dan automatisch sluitertijd/ISO aan (afhankelijk van je instellingen).

Voorwaarde is dat je gebruik maakt van het grote aanbod aan 2dehands manuele lenzen, AI of AI-S. Naast de lage prijs, is het extra voordeel van deze lenzen dat deze uitermate geschikt zijn om manueel te focussen dankzij grote en nauwkeurige focusringen. Manuele focus is de basis voor iedereen die beetje kwaliteitsvolle video wil opnemen natuurlijk.

• Universal Creations
Kan het het ook niet gewoon met AF-D lenzen, oftewel alle Nikonlenzen waarop een handmatig diafragma zit?

• Mlazurro
Universal Creations schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:22:
Kan het het ook niet gewoon met AF-D lenzen, oftewel alle Nikonlenzen waarop een handmatig diafragma zit?
Neen. Als je met een AF-D lens aan je diafragmaring draait tijdens het filmen, gebeurt er niets. Je camera heeft je lens namelijk al gedetecteed via elektronische contacten in je lensvatting. Dan vervalt de functie van de manuele diafragmaring. Elektronische contacten krijgen altijd voorrang. AI-S lenzen hebben die niet, dus kan je alles manueel wijzigen. Wel altijd eerst ingeven in je Nikon menu welk type lens het is, want je body weet niet welke lens erop zit en kan dan niet correct lichtmeten.

Ik spreek hier over de recente digitale SLR's natuurlijk. Bij de laatste analoge camera's die Nikon produceerde zit je in een overgangsfase en kan je soms én draaien aan de ring én op je body het diafragma instellen.

Als je aan een diafragmaring (op een AF/AF-D of AF-S lens) draait op een moderne camera, krijg je een foutmelding. Je moet je lens vastzetten op het kleinste diafragma (22, 16 etc..). Dus ook bij het filmen. In theorie zou je de elektronische contacten kunnen afplakken met dunne tape en dan zou je AF-D lens plots een AI-S worden, maar dat is experimenteel en op eigen risico natuurlijk.
Bij G-type lenzen zonder diafragmaring (alle recente lenzen) werkt het diafragma 100% automatisch en kan je op de D600/D7000 helemaal niet kiezen natuurlijk. Plakband of geen plakband.
Kan je dan weer wel op D800/D4..

Koop een goedkoop setje AI-(S) lenzen zoals de e-series (28mm f2.8, 50mm f1.8 & 135mm f2.8) voor maximaal 100 per lens en je kan al verder. Uiteraard nog een groot aanbod aan andere AI-(S) lenzen, in bijzonder vaste lenzen. De meeste moderne lenzen kennen hun voorganger als AI-S.

Als je wat oude middenformaat lenzen hebt (Hasselblad, Pentacon 6, Kiev, ...) kan je deze ook met een adapter van e-bay gebruiken om te filmen. Ze worden dan ook AI-S lens.

Mogelijkheden zijn eindeloos :)

• Universal Creations
Als ik dit zo lees, geef ik de volgende tip aan de TS: ga voor de Canon. Daar kun je fijn met Nikonlenzen en een adapter ook zonder problemen mee werken... geen gedoe met wel/niet diafragma kunnen veranderen tijdens het filmen.

* Universal Creations werkt met alleen maar Nikonmount Zeiss lenzen, want die hebben gewoon diafragmaverstelling op de lens zitten

[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 27-12-2013 19:21 ]

• kaj180
Universal Creations schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:20:
Als ik dit zo lees, geef ik de volgende tip aan de TS: ga voor de Canon. Daar kun je fijn met Nikonlenzen en een adapter ook zonder problemen mee werken... geen gedoe met wel/niet diafragma kunnen veranderen tijdens het filmen.

* kaj180 werkt met alleen maar Nikonmount Zeiss lenzen, want die hebben gewoon diafragmaverstelling op de lens zitten
Ik ben ook van plan alleen maar te gaan werken met oudere Nikon lenzen met een diafragmaring erop, zoals mijn 135mm 2.8, dan heb je dat probleem helemaal niet. Die lenzen zijn voor video ideaal vanwege de lange focusring en natuurlijk de prijs.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Mlazurro schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:42:
[...]
.....Als je aan een diafragmaring (op een AF/AF-D of AF-S lens) draait op een moderne camera, krijg je een foutmelding. Je moet je lens vastzetten op het kleinste diafragma (22, 16 etc..)........
Niet helemaal waar. Als je bij de meer recente Nikon DSLR's (afaik iig vanaf D7000, maar misschien ook oudere) het Customized Settings Menu induikt kun je onder Controls>>Customize Command Dials>>Aperture Setting de optie "Aperture Ring" op "On" zetten. Vanaf dat moment gedraagt je DSLR zich netjes als een halfautomaat waarbij je het diafragma met de ring op de lens bedient en de sluitertijd het gekozen diafragma volgt. "FEE" kom je alleen tegen wanneer je de optie "Aperture Ring" op "Off" hebt staan en de diafragmaring van je lens niet op minimale opening (22, 32 etc) hebt staan.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Mlazurro
bobcom schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 23:15:
[...]

Niet helemaal waar. Als je bij de meer recente Nikon DSLR's (afaik iig vanaf D7000, maar misschien ook oudere) het Customized Settings Menu induikt kun je onder Controls>>Customize Command Dials>>Aperture Setting de optie "Aperture Ring" op "On" zetten. Vanaf dat moment gedraagt je DSLR zich netjes als een halfautomaat waarbij je het diafragma met de ring op de lens bedient en de sluitertijd het gekozen diafragma volgt. "FEE" kom je alleen tegen wanneer je de optie "Aperture Ring" op "Off" hebt staan en de diafragmaring van je lens niet op minimale opening (22, 32 etc) hebt staan.
Inderdaad. Optie die ik zelf onhandig vond tijdens fotograferen en al lang vergeten was. Goed nieuws voor de topicstarter natuurlijk, kan hij ook gewoon AF-D & AF-S lenzen mét diafragmaring gebruiken tijdens video.

Maar de consensus blijft dat manuele focus lenzen vlotter werken tijdens filmen.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
kaj180 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:58:
Beide camera's kosten op Marktplaats evenveel (€900,-), en mijn vraag is welke camera op dit moment beter voor mij is.
Ik denk dat je het met 900 euro het niet gaat redden. In verwacht dat je minimaal 1100 euro kwijt zal zijn.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1