Geen garantie op 1.5 jaar oude Seagate HD?

Pagina: 1
Acties:

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 14:56
Vanochtend hoorde ik iets tikken in mijn PC. Het bleek een van de harde schijven te zijn die spontaan overleden was. Werd ook niet meer herkend in de BIOS.

Ik heb al een keer eerder een kapotte HD gehad, dus ging ik naar de Seagate-site om een RMA aan te melden voor deze ST3000DM001, maar daar krijg ik de melding:
  • Serial Number Z1F0PQP0
    • Seagate Part Number 9YN166-302
    • Warranty Status Out of Warranty
En da's vreemd want de drive is in juni 2012 gefabriceerd. Ik heb de DATE-code opgezocht en de preciese fabricatiedatum is 2012-06-06. Volgens dit artikel zou Seagate 2 jaar garantie moeten geven op Baracuda-schijven.

Wat nu?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:17

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Het meest voor de hand liggende lijkt me om Seagate een berichtje te sturen met wat er aan de hand is. Die kunnen en beter antwoord geven dan wij waarschijnlijk, en als blijkt dat er sprake is van een vergissing komt dat ook gelijk boven water.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Het kan zijn dat het een Seagate-schijf die bedoeld is voor systeembouwers (en niet voor eindgebruikers) en dus met minder fabrieksgarantie verkocht is.

Belangrijker: hoeveel garantie geeft de winkel waar je 'm gekocht hebt op de harddisk? De garantie van Seagate maakt niet uit, als de winkel 'm verkocht met twee jaar garantie dan kan je 'm bij de winkel inleveren voor reparatie/vervanging.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Heb jij de link ook goed bekeken?
De garantie is verlengt vanaf 30 juni 2012.. En jouw schijf is gemaakt op 06-06-2012, dus voordat de garantie duur verlengt is.

Maar gewoon even contact op nemen met de winkel voor de garantie en nite met seagate.

• ymmv
Rolfie schreef op donderdag 26 december 2013 @ 13:16:
Heb jij de link ook goed bekeken?
De garantie is verlengD vanaf 30 juni 2012.. En jouw schijf is gemaakt op 06-06-2012, dus voordat de garantie duur verlengt is.

Maar gewoon even contact op nemen met de winkel voor de garantie en nite met seagate.
Jij moet het artikel nog 'ns lezen, want er staat dat in september 2011 de garantie op Barracuda-schijven is teruggebracht naar 2 jaar en dat er daarna geen aanpassingen zijn gemaakt voor consumentenschijven (maar dat high-end modellen in juni 2012 een langere garantie hebben gekregen).

Ik heb gelukkig de bon nog. De drive was in augustus 2012 gekocht bij AMMS Electronics. Op de site en op de bon staat niet dat het een OEM-schijf is. Ik ga eerst maar Seagate mailen en ook met AMMS in conclaaf.

(En ondertussen ook kijken waar ik een vervangende drive vandaan haal. En kijken of ik nog een verouderde backup van mijn fotos heb. Met een beetje pech ben ik al mijn foto's van de afgelopen jaren kwijt)

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:15
Waarom mail je eerst Seagate? Het is voor iedereen makkelijker als je dat gewoon via de winkel doet. Die hebben waarschijnlijk wel zo'n schijf op voorraad liggen en ruilen hem dan meteen om. Je mag hem van mij natuurlijk opsturen naar Seagate en dan een tijdje wachten tot je een nieuwe/refurbished krijgt, maar het goedkoopste en snelste is gaan via de winkel waar je de schijf hebt gekocht.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• ymmv
Omdat ik er vanuit ga dat een nieuwe exemplaar via Seagate krijgen sneller gaat dan eerst de drive naar de winkel verzenden die dan ook ook weer een nieuwe HD van Seagate moet krijgen. Maar misschien ruilen ze hem direct om en is dat wel sneller. Morgen ga ik bellen.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:41
Ik zou eerst AMMS bellen en vragen wat zij er aan gaan doen. Daar heb je de schijf gekocht en dus moeten zij de garantie afhandelen. Je loopt de kans dat Seagate de schijf weer netjes terugstuurt naar jou en dat je ook nog eens voor de kosten op moet draaien. Hoop tijd verloren en niets wijzer.

Als je in de buurt van Den Haag woont, kan je ook langs gaan bij AMMS. Dan is de kans groter dat het op 1 dag geregeld is.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Heb je deze schijf ooit zelf nieuw gekocht ?

Zo niet dan kan de schijf een RMA exemplaar zijn en dan geld de aankoop datum van de originele schijf.
Dus als je een schijf op 01-01-2011 gekocht hebt en je 01-01-2012 een RMA hebt gehad, dan blijft de garantie datum 01-01-2011 staan.

Als je hem nieuw gekocht hebt klopt er iets niet en dan moet je even contact opnemen met Seagate

Niet goed gelezen, post later meld je dat je hem nieuw hebt gekocht.

[ Voor 9% gewijzigd door SpiriTNL op 27-12-2013 14:29 ]

Pagina: 1