Budget NAS + HDD

Pagina: 1
Acties:

• Roderick24
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2025
Beste tweakers,

Al tijden lang zit ik te twijfelen over de aanschaf van een NAS. Ik ben iemand die veel films/muziek/series opslaat en het leek me wel handig om dan toch maar eens een NAS te kopen zodat ik alles op iedere pc/tablet/tv beschikbaar heb.

Nu was mijn oog gevallen op de Synology DS213j maar kwam ik er later achter dat de NETGEAR ReadyNAS 102 dezelfde hardware heeft, maar dan met extra USB poorten en deze is ook een stuk goedkoper (123 vs 170). De eerste vraag is dus welke van de twee? Van wat ik lees heeft Synology zeer goede apps en ondersteuning, maar is dat bij de RN102 inmiddels ook niet slecht. Verder zijn sommige RN102 apps blijkbaar betaald waardoor ik alsnog vrij dicht in de buurt van de DS213j uit kom qua prijs.

De tweede vraag is eigenlijk welke HDD's ik er in moet stoppen? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer helemaal.

WD Red, WD Green, WD Red NAS, Seagate...... wat is nu echt de beste? (duurzaamheid & prijs/kwaliteit) Misschien ben ik een beetje angstig geworden door al die spook verhalen over kapotte schijven.

Alvast bedankt!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 12:21
Zoveel verschil in de HDDs zit er niet, maar je moet even opletten of je ze in RAID wilt zetten of JBOD. Als je een RAID opstelling wilt gebruiken, dan raad ik RED series aan van WD. Green en Red zijn identisch, maar de firmware is bij de RED getweaked voor RAID (NAS) toepassingen.

Spookverhalen over kapotte harde schijven lees je altijd het meest, omdat die ook het meest gepost worden :P

• Roderick24
Jolke schreef op donderdag 26 december 2013 @ 10:44:
Zoveel verschil in de HDDs zit er niet, maar je moet even opletten of je ze in RAID wilt zetten of JBOD. Als je een RAID opstelling wilt gebruiken, dan raad ik RED series aan van WD. Green en Red zijn identisch, maar de firmware is bij de RED getweaked voor RAID (NAS) toepassingen.

Spookverhalen over kapotte harde schijven lees je altijd het meest, omdat die ook het meest gepost worden :P
Dat was ik vergeten te vermelden, gewoon JBOD. Ik zet er denk ik 2 schijven in waarvan ik er 1 deel met mijn andere 2 huisgenoten en 1 schijf gewoon voor mezelf. De data er op is niet dusdanig belangrijk dat ik het perse in RAID hoef te hebben. Het is voornamelijk om media te streamen.

Het klopt wel wat je zegt over die spookverhalen I guess. Maar goed, daardoor ben ik wel even extra voorzichtig met het uitzoeken van een nieuwe HDD. Verder zat ik zelf te kijken naar een WD Green vanwege de energiezuinigheid en de geluidsproductie, maar toen las ik dat die power down functie niet zo goed werkt met een NAS af en toe. En verder blijkt WD Red NAS een beetje de standaard te zijn als ik het goed begrijp. Omdat zo'n schijf wel 20,- duurder is vroeg ik me af of dat het waard was.

• Jolke
Ik ga binnenkort voor de 4TB Green disk, wacht nog even tot ze iets goedkoper zijn. Mede doordat ze een stuk goedkoper zijn dan de Red. Voor JBOD kan ik hetzelfde aanraden. Power down kan je zelf aangeven en zou ik niet te kort doen - zelf heb ik ze op 20 minuten staan voordat ze afslaan.

Ben wel een beetje biased, omdat ik altijd al WD fan geweest ben... goede disk ervaring, plus goede garantie ervaring

• Roderick24
Jolke schreef op donderdag 26 december 2013 @ 11:32:
Ik ga binnenkort voor de 4TB Green disk, wacht nog even tot ze iets goedkoper zijn. Mede doordat ze een stuk goedkoper zijn dan de Red. Voor JBOD kan ik hetzelfde aanraden. Power down kan je zelf aangeven en zou ik niet te kort doen - zelf heb ik ze op 20 minuten staan voordat ze afslaan.

Ben wel een beetje biased, omdat ik altijd al WD fan geweest ben... goede disk ervaring, plus goede garantie ervaring
Bedankt voor alle feedback! Misschien is het inderdaad niet heel onverstandig om voor de WD Green te gaan over een poosje. De NAS zelf heeft nu prioriteit, ik heb nog een Seagate 2TB liggen waarmee ik even vooruit kan. En als die power down functie in te stellen is dan is dat prima.

Is er nog iets waar ik op moet letten bij het bestellen van een NAS?

• Jolke
Roderick24 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:41:
[...]

Is er nog iets waar ik op moet letten bij het bestellen van een NAS?
Die vraag had ik bewust niet geantwoord, omdat ik daar weinig ervaring mee heb :)
Synology is erg populair, ook qua packages. Kijk ook even hoeveel disken je erin wilt zetten; misschien niet van begin af aan, maar als je later een RAID1 opstelling wilt, dan is het vervelend als er maar 1 disk in past. :+

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Ben zelf ook zoekende en constateer dat ook de hardware van een NAS de keuze beinvloed:

Processor en RAM geheugen belangrijk als je de NAS bijvoorbeeld ook voor de download en uitpak werkzaamheden gaat gebruiken.

De netgear die je noemt was mij ook opgevallen (ook omdat de winkel die hem voor dat bedrag aanbied niet zo ver van mijn huis zit :)).

Ook twijfel ik aan de Zyxel NSA 325v2. Deze is goedkoper maar beschikt over 1.6GHZ en 512MB ram. Ik kan echter weinig ervaringen ontdekken over de NASsen van andere merken dan Synology en Qnap etc.

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Je hebt weinig processor-snelheid en geheugen nodig, indien je toch geen packages zoals Sabnzbd, Sickbeard, Couchpotato, Plex, etc. gaat draaien.

Volgens mij is het beste merk NAS op #1 Synology, #2 Qnap, daarna enkele subtoppers waaronder Netgear en onderaan heb je dan de Chineze merken, Aldi-NASjes, Zyxels, etc. Je kunt trouwens Zyxel's regelmatig erg goedkoop op Markplaats overnemen, bijvoorbeeld €50 voor de NSA320, niemand wil ze. Zie ook de beoordelingen op Amazon.de www.amazon.de/dp/B00FJ2CE...64878?smid=A3JWKAKR8XB7XF. Bij amazon.de zijn de verzendkosten naar Nederland trouwens gratis.

Ik heb de Zyxel NSA-320 gehad, maar je hebt dan nauwelijks opties. De enige functie is dan echt het bewaren van je data. Ik heb een Synology in de aanbieding kunnen krijgen en was erg tevreden met mijn keuze. Gezien het gigantische kwaliteitsverschil van de software, heb ik ook meer vertrouwen in data-integriteit op de Synology, dan op de Zyxel.

Je kunt ook best een goedkope 2-bay NAS 2e hands overnemen voor €50. Bij de Aldi was er pas één in de aanbieding. Ik zou het zonde vinden een duurder model van Zyxel of een ander slecht merk te nemen, omdat software/functionaliteit net zo belangrijk is als specificaties en dat gewoon allemaal slecht is op de goedkope NAS'jes.

Het grote voordeel van de betere merken is ook de software, alles lekker handig installeren via packages en het werkt gewoon. Betreffende uitpakken van 10GB-films met parity checks, dat duurt wel 2x zo lang op de Synology als op mijn i5-workstation, maar ach... de Aldi-, Zyxel-, Chinese NASjes kunnen het niet eens.

De ReadyNAS 102 ziet er trouwens leuk uit! :)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51
Roderick24 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 01:29:
Nu was mijn oog gevallen op de Synology DS213j maar kwam ik er later achter dat de NETGEAR ReadyNAS 102 dezelfde hardware heeft, maar dan met extra USB poorten en deze is ook een stuk goedkoper (123 vs 170).
Wat ga je met die USB-poorten doen? (Idd: niks ;))
Ik heb inmiddels ervaring met Synology, QNAP en Netgear. Voor mij nooit geen Netgear meer in ieder geval. QNAP is an sich een prima apparaat, maar wint het ook niet van Synology in mijn ogen.
Voornaamste reden: de software.

Demo: Synology
Demo: QNAP
Demo: Netgear

Ook heeft Synology een grote (actieve) community. Ook hier op Tweakers.

De DS213j is een prima model voor backup-taken, downloaden (torrents) en huis-tuin-keuken gebruik. Voor wat zwaarder werk zou je de DS214 moeten pakken.

Zelf heb ik de Green-serie van WD in mijn NAS, evenals bij mijn familie/kennissen waar inmiddels ook -bijna- overal een Synology staat :) De Red serie zou inderdaad specifiek voor NAS gebruik gemaakt zijn, maar ik weet niet wat dat nou daadwerkelijk scheelt. Voor mij was het energieverbruik belangrijker.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Miyamoto schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 12:16:
[...]

Wat ga je met die USB-poorten doen? (Idd: niks ;))
Ik heb inmiddels ervaring met Synology, QNAP en Netgear. Voor mij nooit geen Netgear meer in ieder geval. QNAP is an sich een prima apparaat, maar wint het ook niet van Synology in mijn ogen.
Voornaamste reden: de software.

Demo: Synology
Demo: QNAP
Demo: Netgear

Ook heeft Synology een grote (actieve) community. Ook hier op Tweakers.

De DS213j is een prima model voor backup-taken, downloaden (torrents) en huis-tuin-keuken gebruik. Voor wat zwaarder werk zou je de DS214 moeten pakken.

Zelf heb ik de Green-serie van WD in mijn NAS, evenals bij mijn familie/kennissen waar inmiddels ook -bijna- overal een Synology staat :) De Red serie zou inderdaad specifiek voor NAS gebruik gemaakt zijn, maar ik weet niet wat dat nou daadwerkelijk scheelt. Voor mij was het energieverbruik belangrijker.
Oke.. JIJ gebruikt geen USB op je NAS waarom denk jij te weten of iemand anders er ook niets mee zou doen? Ik zoek bijvoorbeeld wel een NAS met USB en met mij zijn er genoeg andere die USB op een NAS wel waarderen.

Waar ik benieuwd naar ben is WAAROM jij nooit weer een Netgear zou nemen (onderbouwen graag, we hebben niets aan een enkele mening). Hij kan niet veel slechter zijn dat een Synology aangezien ze de hardware delen, de vele apps op de synology zou ik bijvoorbeeld niet nodig hebben..

• Miyamoto
Gadgeteer schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 13:57:
[...]
Oke.. JIJ gebruikt geen USB op je NAS waarom denk jij te weten of iemand anders er ook niets mee zou doen? Ik zoek bijvoorbeeld wel een NAS met USB en met mij zijn er genoeg andere die USB op een NAS wel waarderen.

Waar ik benieuwd naar ben is WAAROM jij nooit weer een Netgear zou nemen (onderbouwen graag, we hebben niets aan een enkele mening). Hij kan niet veel slechter zijn dat een Synology aangezien ze de hardware delen, de vele apps op de synology zou ik bijvoorbeeld niet nodig hebben..
Lieve Gadgeteer,

De Synology heeft 2 USB poorten, ik 'claim' min of meer dat je niet veel hebt aan een derde of vierde USB poort. Laat ik het anders zeggen: De kans is vrij groot dat TS daar niets mee doet, anders moet TS een betere beschrijving geven van wat hij/zij van plan is met de hele setup.

Waarom ik geen Netgear wil, heb ik ook vermeld: de software. Ik zie nu inderdaad dat je mijn bericht zou kunnen lezen alsof dat enkel op de QNAP van toepassing is. De software van Netgear vind ik -persoonlijk- compleet klote en kan in mijn ogen niet eens vergeleken worden met Synology/QNAP. Verder is de community / support voor Synology groter / duidelijker / kan ik meer vinden dan voor QNAP/Netgear. Het prijsverschil is in mijn ogen te klein om geen Synology te pakken. Al kan ik niet in de beurs van TS kijken.

Verder blijft het inderdaad een mening, maar dat is ook het idee van dit forum. De specificaties kun je vinden bij de fabrikanten.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

chronoz schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 08:41:
Ik heb de Zyxel NSA-320 gehad, maar je hebt dan nauwelijks opties. De enige functie is dan echt het bewaren van je data. Ik heb een Synology in de aanbieding kunnen krijgen en was erg tevreden met mijn keuze. Gezien het gigantische kwaliteitsverschil van de software, heb ik ook meer vertrouwen in data-integriteit op de Synology, dan op de Zyxel.
Wat voor opties wil je? Er zit een downloadservice op, een DLNA media server (Twonky), plus alle basisfunctionaliteit die je kunt verwachten van een NAS (RAID, FTP, NFS, SAMBA).
Het kost even wat moeite om naar recente firmware te updaten, maar daarna heb je echt de beste budgetnas die je kunt vinden.
Met broadcatching kun je ook leuke dingen doen, maar dat heb ik verder nooit geprobeerd.

• Roderick24
Iedereen bedankt voor de reacties, heb ondertussen even met m'n nieuwe glasvezelverbinding zitten stoeien.

@rooot
Ik zat al te twijfelen tussen de Netgear en de Synology, de Zyxel was al afgevallen. Ik dacht gelezen te hebben dat de Netgear software nu best oke was. Maar ik kan me voorstellen dat als je een Synology er naast hebt staan dat de Netgear nog wat achter blijft.

Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn in wat ik er precies mee wil.
- Media streamen naar PC's, laptops, TV, Tablets en evt smartphones (480, 720 en 1080p)
- Data opslag (onbelangrijke data wel eens waar)
- De data van buitenaf beschikbaar maken
Miyamoto schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 12:16:
[...]

Je spreekt over zwaarder gebruik, maar het bovenstaande zou moeten lukken met een DS213j toch? Er zitten trouwens max 5 users op de NAS, maar meestal zal het er maar 1 zijn, ikzelf.

Wat betreft de HDD's; ik denk er hetzelfde over. Het energieverbruik is het belangrijkste.

PS: Het wordt naar alle waarschijnlijk de Synology, iedereen is er zo positief over dat ik die 40-45 euro er dan wel voor wil neerleggen.

• Miyamoto
De taken die je opnoemt kunnen prima met een DS213j.
Zelf ook erg tevreden over de Cloud Station functionaliteit van Synology. Ideaal om je eigen data én data van huisgenoten gemakkelijk te backuppen naar je eigen cloud. :)

Iedereen heeft z'n eigen smaak uiteindelijk, vandaar de links naar de drie demo's van de fabrikanten.

• Roderick24
Het is de DS213j geworden!

Zal maandag eerst m'n huidge Seagate schijf er in zetten en later koop ik nog wel twee WD Greens er bij.

Bedankt voor alle reacties en fijne feestdagen!
Pagina: 1