Aankoop nieuwe voeding :)

Pagina: 1
Acties:

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-02 19:39
Hallo Tweakers!

Ik heb namelijk nu op dit moment een Corsair CX430W voeding met een xfx radeon 6870 double dissipation
maar keer op keer onstabiel zonder OC bij OC krijg ik meteen BOSD ja logisch xD

Systeem:
CPU: Intel I5 4670K
Moederbord: Gigabyte G1 Sniper M5
Geheugen: Corsair Vengeance 1600mhz black 8GB kit
Koeling: Corsair Hydro H100i
GPU: Tijdelijk onboard tot nieuwe PSU
SSD: Samsung evo 120GB
HDD: Western Digital scorpio blue 1TB

Behuizing ventilatoren: 3 corsair af120 quiet edition fan's + 2 140 fan's
Behuizing: Corsair Obsidian 350D

Graag zou ik de RM series kopen budget max €110
Misschien ga ik die ooit nog vervangen door een 760 of 770 geen sli
welke zouden jullie mij aanraden?

Mvg!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:11
Geen corsair RM, die maakt gebruik van slechte kwaliteit onderdelen.
Ik raad je een van deze aan:
pricewatch: Cooler Master VS V550S
pricewatch: Seasonic M12II 520W

De CM VS 550 is stiller en efficienter dan de seasonic.
Beide zijn prima voedingen.

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Goede 500 watt is meer dan genoeg, de twee voedingen die !mark noemt zijn beide super.

• thecrazygun11
Bedankt voor de hulp.

Verwijderd

TheFXboy schreef op donderdag 26 december 2013 @ 00:50:
Ik heb namelijk nu op dit moment een Corsair CX430W voeding met een xfx radeon 6870 double dissipation
maar keer op keer onstabiel zonder OC bij OC krijg ik meteen BOSD ja logisch xD
Als je je maar bewust van bent dat het hoogstwaarschijnlijk niet de voeding is. Er bestaat een hele kleine kans dat de voeding stuk is en dit doet, maar die kans is zo klein dat die eigenlijk wel te verwaarlozen valt. In 99,99% van de gevallen is het toch echt iets anders. ;)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2013 @ 15:25:
[...]

Als je je maar bewust van bent dat het hoogstwaarschijnlijk niet de voeding is. Er bestaat een hele kleine kans dat de voeding stuk is en dit doet, maar die kans is zo klein dat die eigenlijk wel te verwaarlozen valt. In 99,99% van de gevallen is het toch echt iets anders. ;)
Waarom?
TheFXboy schreef op donderdag 26 december 2013 @ 00:50:
GPU: Tijdelijk onboard tot nieuwe PSU
Ik neem aan dat ie dan wel stabiel draait?
Volgens de specs van de videokaart is minimaal een 500W voeding nodig, dus 430W is onderbemeten. Als systeem wel goed draait met onboard video, dan ligt oorzaak=voeding voor de hand.
Natuurlijk kan het alsnog iets anders zijn, bijvoorbeeld de videokaart zelf... zekerheid heb je pas als je het test met een zwaardere voeding.

Verwijderd

Omdat een voeding zoals deze uitschakeld bij overbelasting, maar hij bij lange na niet tot de max van de voeding kan komen met deze PC.

Overigens liggen problemen met de PC sowieso bijna nooit aan de voeding zelfs als het een beetje redelijke kwaliteit is.
Volgens de specs van de videokaart is minimaal een 500W voeding nodig, dus 430W is onderbemeten.
Nee dat is onzin. Een goede 300W voeding had ook nog gekund. Gaat om kwaliteit niet om één of ander stickertje met een x aantal watt erop.
Als systeem wel goed draait met onboard video, dan ligt oorzaak=voeding voor de hand.
Nee dan ligt de oorzaak videokaart voor de hand en niet voeding.
Natuurlijk kan het alsnog iets anders zijn, bijvoorbeeld de videokaart zelf... zekerheid heb je pas als je het test met een zwaardere voeding.
Nee ook dat laatste is niet waar. Ten eerste gaat het bij voedingen om kwaliteit zoals ik al zei, wat ik ook al zei dat de huidige genoeg vermogen kan leveren. Daarnaast hoeft het ook niet de voeding te zijn zelfs al is het probleem weg bij een andere voeding. Dan nog kan het prima een externe oorzaak hebben.

• thecrazygun11
Idd, Vandaar nieuwe PSU pc stabiel zonder overclock en videokaart onboard graphics.
Eisen van mijn nieuwe PSU: Kostprijs max €110 en 80 plus gold.

Maar stel nu ik neem de RM voeding zou ik kunnen instellen dat die fan voortdurend mag draaien.
C-Link?

Resultaten in Ripple, Toch vind ik CM & Seasonic ook nog super.

[ Voor 11% gewijzigd door thecrazygun11 op 26-12-2013 16:33 ]

Verwijderd

RM 450, 550 en 650W van Corsair gemaakt door CWT, gebruiken CapXon condensators, deze zijn van slechte kwaliteit. Zelfs in goed gekoelde voedingen gaan deze condensators niet heel lang mee. In de RM serie worden ze verre van goed gekoeld, fan zal vaker niet draaien dan wel. Bij deze voedingen kun je trouwens ook helemaal niks instellen en Corsair-Link alleen de fanspeed en stroom op de 12V uitlezen, volgens mij komt de C-Link er standaard ook niet eens bij.

• Ploink
Ik begrijp heel goed je argumenten, maar je bent wel erg negatief zo op tweede kerstdag :/
Het is te complex voor een welles-nietes discussie, we hebben namelijk beiden gelijk, het is maar hoe je de zaken bekijkt.

Een voeding kan ook gewoon oud zijn of je hebt toevallig een minder goed exemplaar te pakken. Een ripple op de spanning wordt groter bij hogere belasting. Condensatoren worden warmer en slijten sneller, waardoor de ripple weer groter wordt. Een te grote ripple zal je systeem doet crashen.

Voedingen wil je graag een beetje overbemeten hebben, want hoe zwaarder je ze belast hoe sneller ze slijten. De videokaart doet al 150W, met een 300W voeding hou je 150W over voor de rest, dat is krap.

Dus het kan de voeding zijn, maar het kan ook zijn dat het niet kan zijn en wat je denkt dat het is kan zomaar zijn dat het niet is, snap je?

• thecrazygun11
Zo spreek tones.be over de RM series:
Dit zijn prima voedingen en zeer extreem laag qua uitval, dus zeker kan u deze nemen zonder probleem!

Mijn antwoord hierop: Ja als ze in de rekken blijven liggen moeten ze wel iets doen via een excuus.

Bron "HWI" Henk.jan
450-650 = aangepaste CWT PUQ-G
750-850 = Chicony, maar lijkt verdacht veel op PUQ-G
1000 = ? Geen idee, zijn geen reviews of goede fotos van voor zover ik weet. Komt in ieder geval uit de CWT fabriek en PUQ-G gaat niet tot 1000W. Zal wel een aangepaste CWT PUO of PUC zijn.

• thecrazygun11
Ploink schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:51:
[...]
Dus het kan de voeding zijn, maar het kan ook zijn dat het niet kan zijn en wat je denkt dat het is kan zomaar zijn dat het niet is, snap je?
Min pc draait wel stabiel zonder de videokaart te weinig spanning voor de 6870 had ook toch al minstens 500W nodig, maar de CX430 is ook maar een 80 brons voeding.

• Ploink
Hoe weet je dat de PC te weinig spanning heeft voor de 6870?

Het masker heeft wel gelijk dat die Corsair CX430W voldoende moet zijn als deze kwalitatief nog goed is, maar ik weet niet hoe oud en versleten het ding is en of hij toevallig op vrijdag de 13e om 13:13 geproduceerd is.

Die 500W is wat de videofabrikant aanraadt, maar dat is met flinke marge voor het geval je een el-cheapo voeding koopt die meer claimt dan hij waard is.

Persoonlijk zou ik minimaal een 450W kwaliteitsvoeding aanraden (vermogen videokaarten + 300W), om bovengenoemde argumenten van slijtage en ripple en gewoon omdat de voeding het hart van je systeem is en je daar niet op moet bezuinigen als je een betrouwbaar systeem wil.
Bovendien gaat een goede, voldoende krachtige voeding veel langer mee dan de rest van je systeem, dus ook na je 2e moederbord/cpu upgrade moet hij nog betrouwbaar zijn.

Seasonic is ook mijn 1e keus, al jaren een zeer betrouwbaar merk.

• thecrazygun11
psu calculator.

• Ploink
Ach so.. maar dan heeft ie te weinig vermogen volgens de calculator, niet te weinig spanning :P
Die calculator pas ook een veiligheidsmarge toe. Zekerheid waar het aan ligt heb je dus niet. Misschien kun je een voeding lenen om te proberen?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Die dingen kloppen vaker niet dan wel. Sowieso zit er enorm verschil tussen calculatoren.
Als je ziet wat sommige van die sites voor vermogens aanraden bij een basic systeempje.

Bij de kaart wordt een 500w crappy voeding aangeraden. Een goede 430w zou dan niet zomaar falen. Die kunnen dat makkelijk. Maar de staat van je voeding is niet bekend.

Maar je zegt zelf dat het gebeurt bij overklokken. Hoe ver had je geklokt toen het fout ging? Kun je wel een volledige stresstest doen op stock snelheden? (cpu + gpu) bijvoorbeeld met occt psu test

• Ploink
Normaal zou ik de oscilloscoop pakken en de rimpel meten onder belasting, dan weet je zo of de voeding op de schroothoop kan of niet...

• thecrazygun11
Ploink schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:30:
[...]

Ach so.. maar dan heeft ie te weinig vermogen volgens de calculator, niet te weinig spanning :P
Die calculator pas ook een veiligheidsmarge toe. Zekerheid waar het aan ligt heb je dus niet. Misschien kun je een voeding lenen om te proberen?
Dat is de reden waarom ik tijdelijk onboard graphics gebruikte.

• thecrazygun11
Als ik mijn pc bv een lange tijd niet gebruikt heb en ik start hem op is de 12V onstabiel dus 1x BSOD gehad toen eventjes in BIOS laten staan tot mijn PSU weer stabiel draaide en dan kan ik zonder problemen gamen.

Verwijderd

Ploink schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:51:
[...]

Ik begrijp heel goed je argumenten, maar je bent wel erg negatief zo op tweede kerstdag :/
Het is te complex voor een welles-nietes discussie, we hebben namelijk beiden gelijk, het is maar hoe je de zaken bekijkt.

Een voeding kan ook gewoon oud zijn of je hebt toevallig een minder goed exemplaar te pakken. Een ripple op de spanning wordt groter bij hogere belasting. Condensatoren worden warmer en slijten sneller, waardoor de ripple weer groter wordt. Een te grote ripple zal je systeem doet crashen.

Voedingen wil je graag een beetje overbemeten hebben, want hoe zwaarder je ze belast hoe sneller ze slijten. De videokaart doet al 150W, met een 300W voeding hou je 150W over voor de rest, dat is krap.

De voeding is te nieuw voor lekkende elco's, dus dat gaan allemaal niet op. Daarnaast zei ik ook al dat er een hele kleine kans bestaat dat die defect is. Maar zelfs dan is de kans dat je zulke symptomen krijgt erg klein.
TheFXboy schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:52:
Dit zijn prima voedingen en zeer extreem laag qua uitval, dus zeker kan u deze nemen zonder probleem!
Heel leuk, maar het gebruik van slechte condensators zal je sowieso niet direct zien, daar gaan een aantal jaren over en de RM serie is er pas een aantal maanden.
Bron "HWI" Henk.jan
Is het? Of is het een nieuw design van CWT bijvoorbeeld DSA IV?
Verdacht veel is wat overdreven, er zijn overéénkomsten ja, maar het is verre van verdacht veel. Andyson K series die lijkt pas veel op CWT DSG platform. Of High Power's Element Bronze serie daarvan heeft Andyson ook iets wat er erg veel op lijkt.
1000 = ? Geen idee, zijn geen reviews of goede fotos van voor zover ik weet. Komt in ieder geval uit de CWT fabriek en PUQ-G gaat niet tot 1000W. Zal wel een aangepaste CWT PUO of PUC zijn.
CWT PUO heeft één 12V rails en de RM serie niet, ook is PUO veel groter, past nooit in de behuizing. De RM1000, heeft een vergelijkbaar design met die van de kleine vermogens door CWT gemaakt.
TheFXboy schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:59:
Min pc draait wel stabiel zonder de videokaart te weinig spanning voor de 6870 had ook toch al minstens 500W nodig
Zoals ik al zei, dat is niet waar.
maar de CX430 is ook maar een 80 brons voeding.
Rendement heeft sowieso nooit wat met het totale vermogen van een voeding nodig. Dus al had die een rendement van 100% of zelfs maar 50% dan nog kan die helemaal niks meer/minder leveren. Alleen het vermogen wat uit het stopcontact wordt getrokken zal verschillen.
Ploink schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:38:
Normaal zou ik de oscilloscoop pakken en de rimpel meten onder belasting, dan weet je zo of de voeding op de schroothoop kan of niet...
Dat kan ook niet zo maar. Je moet sowieso een condensator er tussen hangen en interferentie van een PC is ook niet uitgesloten, daarom is een loadtester een beter idee.
TheFXboy schreef op donderdag 26 december 2013 @ 18:04:
Als ik mijn pc bv een lange tijd niet gebruikt heb en ik start hem op is de 12V onstabiel dus 1x BSOD gehad toen eventjes in BIOS laten staan tot mijn PSU weer stabiel draaide en dan kan ik zonder problemen gamen.
Dat lijkt mij sterk en hoe weet je dit zo? Software kan namelijk niet de spanning van een voeding goed uitlezen.

• thecrazygun11
-The_Mask- Idd, Ik heb iets verkeerd gezegt ik bedoelde niet de spanning maar het vermogen die te weinig was.

Ik merk meteen als er te weinig spanning op dat moment is laat hij alleen spanning op alle belangrijke onderdelen pas als het vermogen weer stabiel is zet hij weer spanning op behuizing fan's (De fan's van de H100i draaien dus wel). En dan is hij weer stabiel. (Ik heb geen meet apparatuur)

Maar ok zover de RM voedingen.

Wil jij eens jouw persoonlijke top 10 opmaken van voedingen (Liefst een ripple onder 50mVtt en een vermogen van 500/550W)

[ Voor 6% gewijzigd door thecrazygun11 op 26-12-2013 18:42 ]

• thecrazygun11
Ik denk van deze voeding te nemen.
Cooler Master V550S

Verwijderd

Dat is een prima voeding met een nette prijs/prestatie verhouding, prima koop.

Review: http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
TheFXboy schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:52:

Mijn antwoord hierop: Ja als ze in de rekken blijven liggen moeten ze wel iets doen via een excuus.

Bron "HWI" Henk.jan
ik had er ook eens wat over gezegd op hun forum dat ze eigenlijk maar middelmatige voedingen aanboden via hun pc builder (behalve de dure high end 750W+ voedingen die overigens door Seasonic gemaakt werden & rebranded door Corsair..).

dit was hun antwoord:
"Corsair is een belangrijke partner en we focussen op hun producten. We hebben tot op heden nog geen eigenaardige zaken gezien van hen en kunnen rekenen op een uitstekende support vanuit Corsair. Ik heb hun gevraagd even een antwoord te formuleren op uw bemerkingen maar tot nader order blijven wij 100% overtuigd van de kwaliteit van de producten van Corsair."

"Je hoort mij niets zeggen over Seasonic. Ik ken ze goed en ze willen maar al te graag. Maar we moeten keuzes maken. Door te focussen op bepaalde merken over veschillende productgroepen heen, kan je als relatief kleine speler wat bereiken. Als we Seasonic als voedingen zouden doen, heb ik bij Corsair minder te vertellen, en bij Seasonic niks wegens een globaal gesproken bescheiden revenue in PSU's."

Puur om het geld dus, echte kwaliteit kijken ze niet naar ;)

• thecrazygun11
SmokingCrop schreef op donderdag 26 december 2013 @ 19:26:
[...]

ik had er ook eens wat over gezegd op hun forum dat ze eigenlijk maar middelmatige voedingen aanboden via hun pc builder (behalve de dure high end 750W+ voedingen die overigens door Seasonic gemaakt werden & rebranded door Corsair..).

dit was hun antwoord:
"Corsair is een belangrijke partner en we focussen op hun producten. We hebben tot op heden nog geen eigenaardige zaken gezien van hen en kunnen rekenen op een uitstekende support vanuit Corsair. Ik heb hun gevraagd even een antwoord te formuleren op uw bemerkingen maar tot nader order blijven wij 100% overtuigd van de kwaliteit van de producten van Corsair."

"Je hoort mij niets zeggen over Seasonic. Ik ken ze goed en ze willen maar al te graag. Maar we moeten keuzes maken. Door te focussen op bepaalde merken over veschillende productgroepen heen, kan je als relatief kleine speler wat bereiken. Als we Seasonic als voedingen zouden doen, heb ik bij Corsair minder te vertellen, en bij Seasonic niks wegens een globaal gesproken bescheiden revenue in PSU's."

Puur om het geld dus, echte kwaliteit kijken ze niet naar ;)
Idd!

• thecrazygun11
Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2013 @ 19:22:
Dat is een prima voeding met een nette prijs/prestatie verhouding, prima koop.

Review: http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/
Bedankt!, 500W Test - 12V Max. ripple 27,2 mVtt

Perfect volgens mijn eisen! Ook nog bitfenix gesleevde kabels erbij kopen en het is compleet!

Mvg!

Verwijderd

Je bedoelt sleeving voor over de kabels van Bitfenix? Want het lijkt mij sterk dat Bitfenix kabels verkoopt welke geschikt zijn voor deze voeding.

Zo te zien lees je de review van HWI? Beter niet doen als je niet verkeerd geïnformeerd wil worden, ze snappen zelf niet wat ze doen namelijk. :p

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2013 20:25 ]

• thecrazygun11
Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2013 @ 20:21:
Je bedoelt sleeving voor over de kabels van Bitfenix? Want het lijkt mij sterk dat Bitfenix kabels verkoopt welke geschikt zijn voor deze voeding.

Zo te zien lees je de review van HWI? Beter niet doen als je niet verkeerd geïnformeerd wil worden, ze snappen zelf niet wat ze doen namelijk. :p
Nee,Nee ik heb deze gezien op tones het komt ook mooier uit bij de obsidian 350D

Verwijderd

Linkje?

Verwijderd

Dat zijn alleen maar verlengkabels dan moet je de originelen nog steeds gebruiken.

• thecrazygun11
Tenzij moet ik de kabels zelf sleeven
Pagina: 1