Zelf publieke hotspot draaien, wie verantwoordelijk?

Pagina: 1
Acties:

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 19:49
Hallo iedereen,

Ik ben aan het bekijken hoe ik aan de vraag van gasten op een vakantieverblijf kan voldoen aan de vraag voor WiFi (16 slaapplaatsen).
Gekende mensen, die te vertrouwen zijn toegang verlenen tot WiFi is niet zo'n probleem.
Maar je kan natuurlijk niet zeggen, de ene wel en de andere niet. De gasten weten heus wel dat er internet aanwezig is.

Mij lijkt het niet verstandig om in het wilde weg iedereen toegang te geven. Iemand met slechte bedoelingen kan er namelijk aardig misbruik van maken.
Om maar een voorbeeld te noemen, het downloaden van minderjarig materiaal,...
Als ze aan jouw deur komen aanbellen met wettelijke overtredingen dan heb je grote problemen als eigenaar.

De bedoeling is om deze service zo goedkoop mogelijk / gratis aan te bieden (Frankrijk).
Hoe kan ik de persoon in kwestie indekken voor zulke eventuele misbruiken?
Zelf had ik gedacht een Raspberry Pi te plaatsen, en zelf een hotspot uit te baten.
Iemand goede tips?

Bedankt

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:53

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik weet niet of ik Frankrijk het accepteren van de voorwaarden op een landingspage voldoende is om jou als aanbieder te beschermen?

www.google.nl

• honda4life
Ik dacht oo in dezelfde richting... maar zoek bevestiging

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
DD-WRT heeft voldoende opties met landingspagina's en optioneel RADIUS om dat voor je te doen. Koop een ondersteund apparaat, zet er DD-WRT op, en je kan los.

Juridisch advies hebben ze in Frankrijk misschien wel gratis bij een of ander loket, de regels daar zijn natuurlijk anders dan hier.

• honda4life
Akkoord, maar inbreuk X is gemaakt,
A, B, C waren op dat moment actief, wie van de 3 was het?
Ik denk altijd dat je een dns-log moet bijhouden boven dat, wat niet mogelijk is met dd-wrt?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

honda4life schreef op woensdag 25 december 2013 @ 23:35:
Akkoord, maar inbreuk X is gemaakt,
A, B, C waren op dat moment actief, wie van de 3 was het?
Ik denk altijd dat je een dns-log moet bijhouden boven dat, wat niet mogelijk is met dd-wrt?
Ik ken de Franse wetgeving hieromtrent niet maar laat duidelijk zijn dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Volgens de Nederlands privacywetgeving mág je helemaal niet loggen, zonder specifieke toestemming vooraf.

TS: je kunt nooit veroordeeld worden voor iets wat een ander zonder jouw medeweten doet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:20

Fiber

Beaches are for storming.

Je kan sowieso al veel, maar natuurlijk niet alles, voorkomen door de bandbreedte per account te limiteren en bepaalde protocollen zoals nieuwsgroepen, torrents, etc. te blokkeren. Zo'n hotspot is natuurlijk alleen bedoeld voor gewoon internet, e-mail en sociale media, etc. Dat voorkomt zeker niet alles, maar wel veel.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Exact, je zou ook iets met een IDS kunnen doen om gekke dingen te signaleren maar dat is denk ik overkill :).

Verwijderd

Je kan ook een permanente VPN lijn naar Nederland leggen. Dan val je onder de NL wet. Heb je niets met Frankrijk te maken.

Kijk maar voor commerciële providers. Voor rond de 40 a 50 euro per jaar heb je een permanente (24/7) VPN verbinding (PPTP, SSTP, Open VPN etc...) naar Amsterdam liggen. Al het traffic gaat voorbij Frankrijk.

Let wel op de voorwaarden van de VPN provider.

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:53

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

In frankrijk moet je altijd een mailadres intypen bij het online gaan via een hotstop, wat ze evt aan logging doen weet ik niet, maar blijkbaar registreren ze dus wel iets voor het geval je illegale acties onderneemt. Weet overigens niet wat ze met je mailadres doen, heb nog nooit een adres in getyped wat bestaat bij mijn weten.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12 13:26

Melkaz

Melkazar

Afgelopen weekend in Parijs meerdere hotspots gebruikt en overal heb ik inderdaad moeten inloggen.
Meer dan naam en e-mail adres hoeven ze niet te hebben. Snap niet helemaal wat de bedoeling is want heb meerdere keren bla@blabla.com gebruikt maar ach..zijn ze iig ingedekt.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:04

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2013 @ 19:56:
Je kan ook een permanente VPN lijn naar Nederland leggen. Dan val je onder de NL wet. Heb je niets met Frankrijk te maken.
nonsense. Hotspot staat in Frankrijk, overtreding wordt begaan in Frankrijk, franse wet van toepassing.

Anders kun je ook stellen "Ik was van een Amerikaanse website aan het downloaden dus val niet onder de Nederlandse wet". Die vlieger gaat dus niet op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij is niemand hier FR jurist, maar dat is wel wat je nodig hebt, ofwel een ter zake deskundige jurist in FR, danwel een duidelijke guide dat zo iemand geschreven heeft die recent is en getoetst aan de wet.

Iets als dit dus, maar dan voor FR:
https://ictrecht.nl/bevei...fi-aanbieden-aan-anderen/

Wat je vooral niet moet doen is aannemen dat wat in NL het geval is daar ook het geval is.
CyBeR schreef op donderdag 26 december 2013 @ 01:34:
[...]

TS: je kunt nooit veroordeeld worden voor iets wat een ander zonder jouw medeweten doet.
Dat is te kort door de bocht. Als jij overduidelijk nalatig bent geweest in de ogen van de relevante wetgeving en daardoor iemand anders zonder jouw medeweten in staat is om ernstige narigheid uit te halen zou je zomaar veroordeeld kunnen worden. Of de soep ook echt zo heet gegeten wordt is een tweede, maar sluit het niet bij voorbaat uit :o

Overigens, IANAL, maar grootste risico lijkt me dat mensen illegale downloads gaan doen van achter deze hotspot en je te maken krijgt met het leuke 3-strikes systeem in FR. Maar goed, IANAL, zoek Franse juridische kennis.

Oslik blyat! Oslik!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat en niet handelen is ook handelen ;).

offtopic:
In het nederlands rechtssysteem althans.

[ Voor 38% gewijzigd door Boudewijn op 27-12-2013 12:42 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Soms doe ik wat met Ucopia waarmee je captive portals kan bouwen. Ucopia is en Frans bedrijf. De wetgeving is vrij strict in Frankrijk. In Frankrijk wordt de Europese wetgeving Directive 2006/24/EC vrij strikt in de nationale wetgeving uitgevoerd. Mensen moeten een email adres achterlaten en men moet dit een jaar bewaren. Hiermee kan men zichzelf vrijwaren van gasten die de internetlijn voor minder legaal gedrag gebruiken. (Zoals het 3-strikes-out wetgeving, kiddy p0rn, etc.) Staat de politie voor je deur, dan kan je aantonen dat jij het niet was. Maar laat hier een Franse jurist naar kijken.

Wetgeving in Nederland is veel vrijer. Downloaden is hier bijvoorbeeld legaal.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

Laatste keer dat ik hotspots heb gebouwd in Frankrijk was alweer een jaar of 2 terug, maar toen heb ik juridisch advies hierover gevraagd. Toen was het zo dat je _moest_ vastleggen wie op welk adres zat. Dit kan door een landingpage met daarna registratie of via het vastleggen van toegang bij de kassa (kaartje met access ID + bezoekernaam) maar het moest vastgelegd zijn.

Hacktheplanet / PVOutput

Pagina: 1