PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

• nemesls
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-04 16:35
Beste Tweakers,

Ik heb een PC gekocht 4 jaar geleden. Verder zou ik graag mijn PC upgrade naar een high end (gaming) PC. Ik zou er graag weer lang mee willen doen. Op dit moment heb ik 2 beeldschermen maar loopt niet lekker als ik aan gamen ben(kan dat liggen aan videokaart?). Ik zou liefst nog beeldscherm aan de linkerkant bij willen kopen. Ik programmeer veel en heb ook veel vmware open per keer. Liefst 3 beeldschermen zodat ik ook meer dingen tegelijkertijd op beeld kan zetten.

Op dit moment heb ik

Geheugen: 4 x Kingston 4gb DDR3 (PC3-10700) speed 667 MHZ (DDR3 1333)
Moederbord/processor : MSI P55-CD53 (MS-7586) Intel core i5 CPU 750 @ 2.67GHZ
Netwerk Kaar: Realtek PCie GBE Family-controller
VideoKaart: ATI Radeon HD 4650 512 mb
Hardenschijf: Hitachi HDT721010SLA360 1tb

Voeding: Advanced Power Pro Five, 200-240v 3.5A 50-60hz (sticker op achterkant??)
Koeling: ?

Voeding en koeling weet ik niet, is er manier om er achter komen zonder de pc te openen?

Voor 3 beeldschermen heb je volgens mij 2 videokaarten voor nodig? Verder zou ik graag een ssd als opstartschijf willen. Ik dacht zelf aan Samsung 840 EVO 250GB? Waar moet ik op letten? Mijn budget is rond de 1000 euro? Zou ik gewoon heel nieuw systeem bouwen? Ik ben op zich best technisch aangelegd maar als het over componenten van PC gaat is het voor mij allemaal chinese. Ik weet niet waar ik uit kan kiezen. Ik hoor ook vaak dat sommige dingen niet samen kunnen vandaag hier mijn vraag. Wat adviseren jullie mij? Ik ben bang dat ik alles verkeerd koop.

Ik hoop dat ik post zo goed heb gemaakt anders pas ik het graag aan. (btw hoe kan je producten toevoegen zoals in veel topics?)

Heel erg bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door nemesls op 25-12-2013 22:48 ]

Verwijderd

Je kunt er een R9 270 in stoppen alleen wordt je cpu wel een bottelneck.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Wil je ook gamen op die 3 schermen te gelijk? of houd je het bij 1 scherm om op te gamen?
Zou je willen overklokken?
Wil je gebruik maken van RAID?

Zelf zou ik een nieuw systeem kopen en je RAM & harde schijf meenemen naar die build.

Ik zou bv het volgende nemen in jouw plaats:
* + je RAM + je HDD
* Grafische kaart zou ik wachten tot de goede koeler versies uitkomen voor de R9 290 (duur niet lang meer) (kost een 350-400 euro -> High end gaming & zelf goed mogelijk op 3 schermen)
* Als je wil overklokken dan kan je upgraden naar een i5 4670K & Z87 moederbord
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 164,90€ 164,90
1MSI B85-G41 PC Mate€ 65,95€ 65,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Seasonic S12G 550W€ 72,10€ 72,10
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 113,49€ 113,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,99

[ Voor 101% gewijzigd door SmokingCrop op 25-12-2013 23:14 ]

• nemesls
Zelf ga ik op 1 beeldscherm gamen. Andere 2 beeldschermen wil ik vooral gebruiken voor mijn werk. Dus jullie raden sowieso aan om eigen een nieuwe system te bouwen'/kopen? Over de R9 270. Ik zie dat er verschillende soorten zijn. Eentje van msi en normalen, zit daar nog verschil tussen? Voor 3 beeldschermen heb ik 2 videokaarten nodig toch?

Zou je willen overklokken? Ik denk het niet, heb er geen verstand van dus lijkt me niet verstandig
Wil je gebruik maken van RAID? Ik denk het niet, of levert dat grote snelheid winst op?

Hoe kan je zo overzicht maken? (Heel erg bedankt voor de overzicht!) Ik ga eff rustig allemaal lezen

[ Voor 29% gewijzigd door nemesls op 25-12-2013 23:37 ]

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
3 beeldschermen kan je aansturen met 1 of 4 videokaarten, ligt helemaal aan je wensen. Voor jou is 1 videokaart voldoende, zorg gewoon dat je minimaal 3 video aansluitingen (vga hoort daar niet bij) en dan komt alles goed.

• SmokingCrop
  • Niet online
Je hebt niet 2 grafische kaarten nodig voor 3 beeldschermen :)
Als de kaart minstens 3 video uitgangen heeft dan zal dit lukken. (bv. DVI, hdmi, vga etc)

Bij elke grafische kaart (bv. R9 270) heb je tal van verschillende versies. Zo zijn er stock gekoelde (standaard koeler van AMD) en aftermarket gekoelde (koeler van het merk erop enzo). Dan zijn er nog eens heel veel merken die de kaart verkoopt. (club3D, asus, msi, gigabyte, sapphire, xfx en nog een paar)

Het verschil zit hem vooral in de koeler (geluid & temperatuur) & hoe hoog de kaart overclocked is. (900Mhz of 1 Ghz of ...)
Je vermijd best de stock gekoelde versies (luider & warmer).
Om de beste eruit te halen, zal je reviews moeten gaan opzoeken. Maar over het algemeen zijn de kaarten van Asus, gigabyte & MSI wel meestal heel goed.

Dan is het nog de vraag hoe veel grafische kracht je wil hebben bij het gamen. Ga je voor maxed out op 60+ fps of is medium op 60 fps ook al goed?
procentuele voorstelling: http://tpucdn.com/reviews..._II_OC/images/perfrel.gif

[ Voor 20% gewijzigd door SmokingCrop op 25-12-2013 23:43 ]

• nemesls
Is er reden waarom je voor Crucial 2.5" M500 240GB zou gaan? Verder ziet lijstje er heel mooi uit. Ook de kast vind ik erg mooi. Ik wil ook graag pc kopen die wel weer lange tijd mee gaat. Vind ook niet erg om paar honderd euro meer betalen als langer tegen aan kan. Dus op zich lijkt me Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. erg mooi. Dus daar is eigenlijk alleen wachten toch Asus, gigabyte, MSI ect een variant op uit brengt?

• SmokingCrop
  • Niet online
Prijs vd M500 240GB is "belachelijk" laag op dit moment :)
Je hebt wat mindere sequentiële schrijfsnelheid (bij het kopiëren van een bestand naar een andere plaats op de SSD), maar je hebt wel meer "safety features" zoals bv stroomverliesbescherming en dat heeft de 840 EVO niet. Voor de rest zal je over het algemeen geen snelheidsverschil merken in de praktijk tussen deze twee SSD's.
zie ook: CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid

Yup, ze maken weer allemaal varianten ervan.
Die Sapphire R9 290 hebben ze bij anandtech al gereviewed: http://www.anandtech.com/...first-custom-cooled-290/4 en die kwam er heel goed uit. (24°C koeler & 16 dB(A) stiller !)

De kast heeft overigens geluidsdempende materialen d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door SmokingCrop op 26-12-2013 00:09 ]

• nemesls
nice, ik ga daar zeker op wachten! Heel erg bedankt voor al jullie adviezen!! Heb zelf nog wel 1 vraagje. Als ik in mijn huidige pc 555W en goede koeler heb, is het verstand die ook te vervangen? Ik weet eigenlijk niet goed hoe moet kijken wat voor koeler en voeding ik heb. Enige manier om het te zien is om kast open te maken?

• SmokingCrop
  • Niet online
Voor zover ik weet kan je de voeding & koeler niet teweten komen zonder de kast open te maken ;)
De voeding die ik in het lijstje gedaan heb, is allesinds een heel goede voeding met 5 jaar garantie, gold efficiency certificaat (minder energiekosten) & goede interne componenten.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 10:33
Je zult echt je kast dan moeten opmaken, maar dat is vaak maar een schroefje los en wat wegschuiven. Stelt niks voor.

Ik zou alleen dit bord eronder gooien pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming

Meer pci-e aansluitmogelijkheden, dat ander bord heeft nog pci sloten. Ga ervan uit dat je dat niet meer gebruikt.
En alle sata poorten zijn 600, op die andere zitten ook nog 300 poorten.

[ Voor 59% gewijzigd door arbraxas op 26-12-2013 00:38 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• SirKartoffel
arbraxas schreef op donderdag 26 december 2013 @ 00:29:
Je zult echt je kast dan moeten opmaken, maar dat is vaak maar een schroefje los en wat wegschuiven. Stelt niks voor.

Ik zou alleen dit bord eronder gooien pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming

Meer pci-e aansluitmogelijkheden, dat ander bord heeft nog pci sloten. Ga ervan uit dat je dat niet meer gebruikt.
En alle sata poorten zijn 600, op die andere zitten ook nog 300 poorten.
Daarom is het ook een b85 chipset en geen z87 chipset. Zolang je niet 4 ssd's aan je moederbord hangt is er geen probleem en al je pci-e poorten zal je ook niet vullen. Aangezien er hier ook niet overklokt wordt is er naar mijn mening totaal geen meerwaarde van het duurdere bord, hoewel ik hem zelf ook heb en er zeer over te spreken ben zou ik er niet zestig euro meer voor neerleggen.

Verder denk ik niet dat je de meerprijs van een gold voeding tegenover een brons voeding eruit gaat halen. Echter is het wel een hele goede voeding voor een toch redelijke prijs, die kan je ook nog gebruiken in een volgende build, dus laat hem lekker staan.

De build ziet er verder prima uit, gewoon even wachten op een aftermarket versie van de 290 en als je niet kan wachten zou ik nu een goedkoper kaartje aanschaffen en over een paar jaar upgraden.

• nemesls
Ik heb mijn pc eff snel open gemaakt.

Ik zie dat ik een: fsp450-60apn - 450 w voeding heb
en als ventilator. CoolerMaster Case Fan (A12025-12CB-3BN-F1)

Die ga ik dan ook gewoon upgrade, zoveel duurder is het niet.

Nu alleen nog beslissen of ik ga wachten op 290. Hoelang duurt dat meestal voordat die in aftermarket versie uit is gebracht? Zou graag voor feb af willen hebben.

SirKartoffel, Als ik naar de toekomst kijk is het dan niet slimmer om voor 60 euro meer die te kopen? Of kan ik beter dan een upgrade maken?

En als ik voor MSI Z87-G45 Gaming ga, kan ik dan niet mijn oude videokaart er ook inzetten? Of werkt dat niet zo ?

[ Voor 9% gewijzigd door nemesls op 26-12-2013 01:13 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 21:39
de voeding zou ik sowieso ook vervangen. Deze draait ook alweer de nodige jaren. die dingen slijten ook gewoon.

En als je een nieuwe kast neemt, zitten daar alweer 1 of 2 casefans in. en voor de overige (waar nodig) zou ik ook gewoon nieuwe kopen. Maar dat ben ik.

Ga je voor een 290 of 290x? Dat is niet hetzelfde.
En die aftermarket versies kunnen niet lang meer duren. Ze zijn allemaal aangekondigd afgelopen week (weken?). Voor februari moet makkeljik lukken.

En dat andere moederbord voegt niet heel veel toe voor de rest van de onderdelen. Z87 is meer voor high end spul. En dan vooral voor overklokken, maar daar is dit systeem niet geschikt voor. Dan zou je alweer een -k versie cpu moeten nemen.
Verder kun je makkelijk af met en b85 bordje (tenzij je meer sata-600 aanslutingen wilt, maar dat gebruiken de meeste niet volgens mij)

• SirKartoffel
Het moederbord dat nu in je lijstje staat heeft 4 sata 600 poorten en 2 sata 300 poorten. De 300 poorten zijn meer dan genoeg voor hdd's en dvd/blu ray drives. Voor ssd's is een sata-600 echter wel een must, anders wordt niet de maximale snelheid behaalt. Tenzij 5 ssd's in je kast gaat hangen lijkt dit mij een overbodige luxe, zelfs in de toekomst.
Over de toekomst gesproken over een aantal jaar 2 of 3 ik weet het niet precies, zal de sata standaard verhoogt worden naar sata express, dan is dat het snelste en zullen er ssd's uitkomen die daar gebruik van gaan maken. De 60 euro die je nu bespaart kan je over dat x aantal jaren in een nieuw moederbord + processor stoppen die dit dan wel ondersteunen.

De enige reden waarom je een z87 chipset moederbord zou moeten willen is overklokken, aangezien je dat niet doet dus gewoon de 60 euro in je zak houden.

Over de 290's is nog niks zeker. In januari verwacht ik de eerste aftermarket koelers van de 290X, de 290 is in principe dezelfde kaart, dus die zal dan ook wel verschijnen.

Als je niet langer kunt wachten kan je nu ook een goedkoper alternatief nemen, denk aan een 270x die nu ook alles op 1080p high op 60fps draait. Dan kan je over 2 jaar die kaart vervangen door een ander sneller model.

• SmokingCrop
  • Niet online
Die FSP voeding zou ik zeker vervangen inderdaad :p
Die aftermarket versies zouden begin januari moeten uitkomen.

en qua moederbord moet je je zelf afvragen:
* Wil ik later overklokken
* Wil ik later RAID gebruiken
* Wil ik later tal van HDD's & SSD's erinsteken? (meer dan 6 in totaal)
* Wil ik later nóg een R9 290 erinsteken
* Heb ik niet genoeg met 8x usb 2.0 & 4x usb 3.0

Allemaal nee? = dit bord behouden

[ Voor 21% gewijzigd door SmokingCrop op 26-12-2013 01:19 ]

• nemesls
Ik denk dat ik op dit moment hierna zit te kijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 164,90€ 164,90
1MSI R9 270X GAMING 2G€ 171,03€ 171,03
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 113,49€ 113,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,02

Het is niet mogelijk om 2 verschillende videokaarten te gebruiken toch? Dat ik mijn oude een andere beeldscherm aanstuurt? Enige waar ik bang voor ben is als ik aan gamen ben dat de andere 2 beeldschermen mij extra fps gaat kosten

• timberleek
Een andere (tweede) videokaart kan prima. Alleen waarom zou je. Creëert een berg meer stroomverbruik en geluid terwijl het niet nodig is.

Tijdens "normaal" werk stuurt die 270x die 3 schermen op zijn sloffen aan. en als je aan het gamen gaat schakel je gewoon over naar single screen. Dan kost het je ook geen fps.

• arbraxas
Voeding en koeler vervangen, en ja dat moederbord moet jezelf weten natuurlijk. Maar die z87 is wat meer futureproof. Staat hier nu genoeg info om een beslissing erover te nemen. Je oude kaart is een pci-e dus kan ook eerst wel op het nieuwe mobo.
Wat betreft 290 en 290x, het prestatieverschil tussen die 2 rechtvaardigd het prijsverschil niet. Ik zou het bij een 290 houden.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• arbraxas
Die andere schermen vreten geen fps als die in desktop blijven terwijl je speelt. Ervaringsdeskundige wat dat betreft, heb hier een R9 290 met 3 schermen eraan hangen waarvan maar 1 tijdens het gamen. Als ik er maar 1 scherm aanhang scheelt dat wel 0,0 fps. Dus gewoon bij 1 kaart houden, dat is genoeg. De tijden dat je extra kaarten nodig was om meerdere schermen aan te sturen zijn voorbij. Er zijn zelfs kaarten met 6 mini displaypoorten waar je dus 6 schermen tegelijk aan kan hangen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarom is een Z bord meer futureproof? Overklokken is niet heel nuttg namelijk.

People as things, that’s where it starts.

• timberleek
Nee meer futureproof zou ik het ook niet noemen.

Het is gewoon een andere doelgroep.
meer dan 4 sata-600 poorten gaan de meeste mensen niet gebruiken. Ook niet met een paar jaar imo. Dan krijgen we eerder een nieuwe standaard (zoals sata-express).

• nemesls
Is er dan nog verschil tussen de Intel Core i5 4570 Boxed en Intel Core i5 4670 Boxed? Als ik voor de 270x ga is het dan mogelijk om er later 1 bij te zetten zodat die weer beter draait? Of is een single kaart altijd beter?

En er bestaat natuurlijk i7, is dat niet slimmer om te nemen als je naar toekomst kijkt? Of is het voordeliger om nu deze kaart te kopen en over 2-3 jaar te gaan kijken wat er dan is?

[ Voor 29% gewijzigd door nemesls op 26-12-2013 12:20 ]

• arbraxas
Het verschil tussen die 2 is 200mhz, voor de rest zijn ze identiek.
Over een I7, hoeveel processorkracht ben je nodig? Ben je echt heel veel rauwe kracht nodig dan kun je ook over een I7 denken. Voor gamen is de I5 genoeg. En dan zou ik ook nog een S2011 bord nemen.
Het voornaamste verschil tussen een i5/i7 is hyperthreading. Er kunnen dan 2 berekeningen tegelijk per core gedaan worden. Maar nogmaals voor gamen is dat niet interressant. Ben je bezig met videobewerking/photoshop etc, dan kan het wel interressant zijn. Ikzelf heb een I7 970. En hyperthreading word eigen nooit gebruikt tijdens games. Alleen met benchmarks als 3dmark bied het wat voordeel.

Aangezien je blijkbaar veel met vmware bezig bent is het wel handig om te weten dat die wel hyperthreading ondersteund.
Dus kan een afweging voor je zijn.

Persoonlijk zou ik nu een S2011 met een core I7 quadcore ivybridge-e kopen. En als vidkaart een AMD R9 290 met custom koeler.
Als ik zie hou mijn "verouderde" I7 970 (overgeklokt naar 4.1ghz) nog meekomt was hij toch aardig futureproof. Laatste update was de videokaart, die dingen zijn het minst toekomstbestendig van alles wat in je pc zit. Die zul je nog wel een paar keer vervangen, wat voor pc er ook onder zit.

[ Voor 30% gewijzigd door arbraxas op 26-12-2013 13:45 ]

• nemesls
Ik photoshop of videobewerk niet veel, maar programmeer en heb veel vmware openstaan de hele tijd. Kwa ram geheugen heb ik daar wel genoeg aan, maar ik weet dus ook niet of I7 dan ook veel voordelen heeft. Ik vind het niet erg om paar honder euro meer neer te leggen en dat ik er dan ook wat langer mee kan doen en ook kwa snelheid profiteer. Waar moet ik op letten als ik meerdere virtual machines wil draaien? Vandaar dat ik ook 3 beeldschermen naast elkaar wil

• SmokingCrop
  • Niet online
Bij VM's is het belangrijkste eigenlijk dat je veel disk IOPS hebt (SSD = goed), met als tweede dat je voldoende RAM hebt en dan pas komt de CPU eigenlijk. Behalve als je echt heel CPU intensieve dingen gaat doen op die vm's.

• arbraxas
Als ik het zo lees heb je genoeg aan een I5. Wil je het op safe spelen qua rekenkracht zet je op dat 1150 bord een I7. Wil je de meeste rekenkracht neem een S2011 systeem met een I7. Maar in elk geval in elk van die systemen een SSD doen en neem zoveel mogelijk geheugen. Maar je weet zelf het beste hoeveel geheugen jij aan je VM toewijst. Voor de rest zal je nu denk ik zelf de knoop moeten doorhakken.

• nemesls
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,90€ 184,90
1MSI R9 270X HAWK 2G€ 190,04€ 190,04
2Crucial 2.5" M500 240GB€ 113,49€ 226,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 846,52

Dit is nu waar ik aan denk. Ik zou graag de twee ssd in raid 0. Of zouden jullie beter gewoon 1 ssd kopen en nog een 2-4tb schijf er bijhalen? Of heb ik daardoor ook meteen de K versie voor nodig?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Heb je heel snelle opslag nodig voor je werk? Zo niet, ben je beter af met één zo'n SSD en een dikke HDD. ;)

• nemesls
Ik denk dat de vm system er ook erg veel van profiteerd toch? Op zich zou 240 ook genoeg zijn. Had ook ergens gelezen dat 2 ssd schrijven sneller werkt dat 1 van 500? Kwa prijs zijn 2 van 240 goedkoper dan 1 van 480. Ik had in me hoofd rond de 800 euro uit tegeven op zich is het mooi meegenomen als het goedkoper uitvalt. Maar als er toch nog paar plekken zijn waar ik pc kan upgrade kan ik beter nu doen dan over paar jaar.

Maar als ik 2 van 240 haal, heb ik dan niet andere moederboard nodig?

• arbraxas
Nee hoor, intel chipset ondersteunen ook raid. Als je echt volle bak raid performance en opties wilt dan zit je te kijken naar een losse controller. Maar die zijn ook niet echt goedkoop. En je kunt het eerst proberen op je mobo en later altijd nog een losse controller erin gooien. Maar ik betwijfel of dat voor jou nodig is.

Dat lijstje wat je nu hebt ziet er prima uit. Alleen die r9 270 had ik een r9 290 gekozen.

[ Voor 12% gewijzigd door arbraxas op 26-12-2013 22:23 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
arbraxas schreef op donderdag 26 december 2013 @ 22:15:
Nee hoor, intel chipset ondersteunen ook raid. Als je echt volle bak raid performance en opties wilt dan zit je te kijken naar een losse controller. Maar die zijn ook niet echt goedkoop. En je kunt het eerst proberen op je mobo en later altijd nog een losse controller erin gooien. Maar ik betwijfel of dat voor jou nodig is.

Dat lijstje wat je nu hebt ziet er prima uit. Alleen die r9 270 had ik een r9 290 gekozen.
B85 (& H81) chipset ondersteunt geen RAID zonder losse controller ;)
Enkel H87 & Z87 (& Q87)

• arbraxas
Je hebt gelijk, dan kan hij beter voor een z87 moederbord gaan.

• SmokingCrop
  • Niet online
Of gewoon een H87 :p
Tezien welk bord hij zou kopen bij welke winkel (ivm prijs)

• nemesls
Heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik ga denk dan toch voor z87 en r9 290 videokaart. Zo hou ik ook nog optie open om toch nog over te klokken

• SirKartoffel
nemesls schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 15:16:
Heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik ga denk dan toch voor z87 en r9 290 videokaart. Zo hou ik ook nog optie open om toch nog over te klokken
Dan zou ik er ook meteen een 4670k ingooien, anders heb je nog niks aan een z87 chipset.

• nemesls
Thanks doe ik, kwa voeding zit het goed?

• SmokingCrop
  • Niet online
pricewatch: Seasonic S12G 550W is een heel goede voeding ;)

• arbraxas
Dat is een goede voeding als je geen plannen hebt voor sli/cf. Wil je dat wel voor de toekomst zou ik er op zijn minst een 650W a-merk ingooien.

Pagina: 1