Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Ik fotografeer al wat jaren met mijn Canon EF 70-200L F2.8 IS USM en die werkt normaal perfect. Sinds een week heb ik een vreemd probleem. Het beeld schokt af en toe wat. Het lijkt er op of de stabilizer even naar rechts schiet en komt dan weer terug. Je hoort dan ook een zachte klok in de lens. In het beeldscherm staat er dan ook heel kory F0.0. Dit blijft die dan doen. Als ik even de ontspanknop loslaat en weer indruk, dan is het meestal goed.

De foto's uit de camera zijn prima. Niks mee aan de hand, maar het is wel irritant. De overige lenzen (non-IS) werken allemaal prima. Ik zit op dit moment in de Filipijnen, dus even een andere body proberen lukt niet. Contacten heb ik met een zachte doek even schoongemaakt (waren niet vuil of roestig), maar dat maakt niets uit.

Zojuist had ik de camera aan de computer gehangen (om foto's over te zetten vanuit Lightroom). Toen was het begon de lens ook te "schokken". Als ik de IS uitgeschakelde was het helemaal feest. Elke seconde schokte de lens wel twee keer. Toen de camera weer losgekoppeld was, weer het oude programma.

Weet iemand wat er mis is? Er zit een 40D body achter die er altijd prima mee heeft gewerkt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Speling tussen lens en body, waardoor je Lens af en toe geen stroom/verbinding heeft en de IS uit klapt. Dat zou mijn eerste gok zijn. Zeker gezien je F/0.0

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 11:12
Met Nomad. Was ook het eerste waar ik aan dacht.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Eergisteren weer thuis gekomen van de vakantie. Gelukkig is het probleem niet erger geworden en heb ik gewoon foto's kunnen maken. Tijdens de vakantie ook nog 2x de foutmelding Err 01
"Communicatie tussen camera en lens is foutief. Reinig lenscontacten"
gehad. Camera uit en weer aan gezet en het probleem was weer even over.

Vandaag even een test gedaan met de 350D van mijn vader en ook problemen. Met de 350D begint het niet te schokken, maar schiet het diafragma soms naar 0 en dan lijkt er geen communicatie meer te zijn tussen lens en body. Scherpstellen gebeurt niet meer en ook de IS slaat niet meer aan. Camera moet ik dan uit- en aanzetten om opnieuw foto's te kunnen maken.

Het lijkt dus aan de EF 70-200 te liggen en dat verklaart ook waarom ik het probleem niet zie met andere objectieven.

Aan de mount van de lens is niets vreemds te zien en ook is er geen (zichtbare) corrosie op de contactpunten. Weet iemand wat ik er aan kan doen? De lens is wel te gebruiken, maar je kunt er niet van op aan dat hij altijd instant beschikbaar is. Voor sport wel noodzakelijk...

[ Voor 22% gewijzigd door BugBoy op 05-01-2014 21:44 . Reden: Error 1 melding toegevoegd ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Laten repareren, dat kan je eraan doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hahn is wijs in deze, lijkt mij ook de beste oplossing. Het klinkt als een hardwarematig probleem en daar kunnen wij vanuit een forum weinig aan oplossen.

Mocht de lens geen garantie meer hebben, dan zou ik zeker even bij Rofa Repair informeren. Erg fijn reparatiecentrum en veelal goedkoper dan bij Canon zelf (tech repair)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218471

Laten repareren is wel de veilige optie inderdaad, maar ook kostbaar.
Misschien zelf nog even wat beter proberen de contactpuntjes te reinigen...? Ik weet alleen niet wat daarvoor veilig te gebruiken is... alcohol?

Edit: ik vind het zelf ook wel interessant om te weten dus heb nog even op de site van Thom Hogan zitten lezen:
Dirty contacts or poor contact between lens and camera. Anything that impairs the transfer of signal between lens and camera can produce DBS-like symptoms. For dirty contacts, use DeOxit to clean them (be sure to read instructions carefully: you don't apply DeOxit directly to the contacts). For poor seating of camera and lens, you'll likely have to have Nikon look at the two.
http://www.dslrbodies.com...era-wont-operate-all.html

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 218471 op 06-01-2014 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik zal eerst wel eens de contacten gaan reinigen. Ik probeer eerst wel eens met contactspay. Moet ik even goed voor gaan zitten, want je wil dat spul niet in je lens spuiten. Denk dat ik het op een wattenstaafje doe en dan even de contactpunten op de lens en body schoonpoetsen.

Als dat niet helpt, dan inderdaad naar Rofa repairs. Die hebben in het verleden al eens de 10-22 gemaakt. Prima adres inderdaad. Ik ben alleen niet zo gek op het versturen. De vorige keer ging het via GLS en die waren mijn lens 3 maanden kwijt. Daarna dook die ineens weer op. Langsrijden is geen optie (woon in Enschede).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik tuf vanuit Amsterdam gewoon naar ROFA, want ik ga dit soort zaken niet via de post versturen. Ik combineer het dan met een bezoekje aan Blijdorp. Enschede is natuurlijk wel dik 2x zo ver, maar ik zou er gewoon naartoe rijden.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Als ik twee dagen vrij moet nemen en 2x een retour Den Haag moet boeken, dan kan ik bijna beter een nieuwe lens kopen ;) Ik ga eerst maar eens de contacten goed reinigen en als het dan mis is, dan gaat die toch maar weer op de post richting ROFA. De komende tijd heb ik de lens toch niet zo gek veel nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Lens wordt opgestuurd naar ROFA. Ik zit net mijn historie te bekijken en mijn EF-S 10-22 heeft in het verleden hetzelfde probleem gehad. Daar is toen de diafragma unit vervangen. Las van iemand anders dat die bij een 24-105 hetzelfde had en ook daar was het de diafragma unit. Niets zelf aan te doen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

helaas, maar soms is het niet anders. De lens is het waard om te laten repareren dus gewoon fixen en daarna weer van genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
IS unit is kapot. Kosten €480. Balen, maar we laten het maar maken. Is de lens wel waard. Het lijkt er op dat de lens is gevallen. Is alleen niet gebeurd in mijn bijzijn :'(

[ Voor 35% gewijzigd door BugBoy op 13-02-2014 19:10 . Reden: Juiste prijs toegevoegd ]

Pagina: 1