Onderzoek mening duurzame auto's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hij is nu dicht, resultaten volgen later. Bedankt voor het invullen!

Voor het afronden van mijn bachelor Technische Bestuurskunde doe ik een klein onderzoek naar het groene imago van verschillende in Europa veel verkochte automerken en de invloed van zo'n groen imago op het gebruik van een elektrische auto.

Om dit goed uit te kunnen voeren heb ik natuurlijk wel data nodig, je raadt het al: daar dient dit topic voor. Mijn verzoek is dus of jullie deze enquête in zouden kunnen vullen, wat ongeveer 5 tot 10 minuten van je vrije kerstdag kost.

Het gaat echt om de emotie die een merk bij jou opwekt en niet om een benadering van de werkelijkheid (die data kan wel op een betere manier verkregen worden). In de praktijk blijkt dat veel mensen een nogal uitgesproken mening hebben over elektrische auto's, reageer dus ook vooral wanneer je je ei niet helemaal kwijt kunt in de enquête.

Met toestemming van de modjes, wanneer ik resultaten klaar heb zal ik die hier ook delen.

[ Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 26-12-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Bij vraag 7 t/m 10 zijn wel erg vage vragen. Ik heb echt geen idee wat het verschil is tussen deze merken.
Had meer verschil tussen de merken verwacht zoals Amerikaanse, Europese en Aziatische merken.

Het is dus meer gokken dan mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is nou net het soort kort-door-de-bocht onderzoek waar ik minder blij van word. In een tijd dat er maar een handjevol technische autoplatforms op de markt zijn zegt 'merk' niet veel meer dan wat marketingblaat. Marketeers van automerk X zullen ons vast willen laten geloven dat hun auto's inherent betere eigenschappen hebben, maar op moment dat vier verschillende merken zelfde chassis en motoren hebben boeit dat exact niets, sterker nog, twee verschillende auto's van dezelfde merk kunnen totaal andere technologie hebben met daarbij totaal andere duurzaamheidseigenschappen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 25 december 2013 @ 18:00:
Dit is nou net het soort kort-door-de-bocht onderzoek waar ik minder blij van word. In een tijd dat er maar een handjevol technische autoplatforms op de markt zijn zegt 'merk' niet veel meer dan wat marketingblaat. Marketeers van automerk X zullen ons vast willen laten geloven dat hun auto's inherent betere eigenschappen hebben, maar op moment dat vier verschillende merken zelfde chassis en motoren hebben boeit dat exact niets, sterker nog, twee verschillende auto's van dezelfde merk kunnen totaal andere technologie hebben met daarbij totaal andere duurzaamheidseigenschappen.
Dat dit ondrzoek voor een marketingchef een stuk meer van nut zal zijn dan voor de ingenieur die bepaalde technische verbeteringen aan de auto moet doen klopt inderdaad. Om te weten of/hoe je je imago op een bepaald vlak kunt aanpassen en in hoeverre dat nut heeft, is voor een commercieel bedrijf heel erg interessant. En of je daar nu blij van wordt of niet, dat natuurlijk wel hoe het werkt op een markt.

Overigens zijn de vijf merken waarover hier naar meningen wordt gevraagd van vijf verschillende moederbedrijven. De platforms zijn dus wel dergelijk verschillend, net als de motorblokken en overige onderdelen van de voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ingevuld maar ik heb geen ervaring met al die merken.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:11
Ingevuld, maar toch vanaf vraag 7 een aparte keuze van merken en stellingen.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

vond het maar een vreemde enquete, ik betwijfel als mijn antwoorden je gaan helpen...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheZeroorez schreef op woensdag 25 december 2013 @ 20:18:
[...]

Dat dit ondrzoek voor een marketingchef een stuk meer van nut zal zijn dan voor de ingenieur die bepaalde technische verbeteringen aan de auto moet doen klopt inderdaad. Om te weten of/hoe je je imago op een bepaald vlak kunt aanpassen en in hoeverre dat nut heeft, is voor een commercieel bedrijf heel erg interessant. En of je daar nu blij van wordt of niet, dat natuurlijk wel hoe het werkt op een markt.
De vraag is dan bovenal of het wetenschappelijke meerwaarde heeft daaraan bij te dragen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
In de OP wordt gesproken over de emoties die een merk opwekt, de wetenschappelijke waarde is dan ook niet echt relevant.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het gaat om een bachelorscriptie. Hoeveel relevanter wil je het hebben?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is natuurlijk een bachelor technische bestuurskunde, niet werktuigbouwkunde of technische natuurkunde ;) Voor autofabrikanten is imago erg belangrijk en je merkt ook hoe een merknaam meespeelt in de keuze voor een auto als je de diverse "wat moet ik kopen"-topics op dit forum doorleest. Bepaalde merken zijn niet sexy genoeg (Dacia, Skoda...) en in andere auto's wordt men wel graag gezien (Audi, BMW, Volvo...). Techniek is veel rationeler. Technisch gezien kan een Skoda een betere keuze zijn dan een Audi of BMW. Betrouwbaarder, zuiniger, betere prijs/kwaliteitsverhouding. Meer ruimte of beter in staat de caravan naar Z-Frankrijk te trekken ;)

Maar de keuze wordt vooral op emotie gemaakt en daarbij speelt merkimago een heel groter rol.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1