Desktop upgraden met SSD hoe en wat

Pagina: 1
Acties:

• TacticalRooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-01 12:10
Ik wil mijn systeem vandaag upgraden met een SanDisk 256GB Ultra Plus SSD. Ik heb al wat onderzocht hoe en wat, maar ben toch redelijk verward over wat ik nu allemaal moet doen.
Allereerst, mijn systeem runt nu op Windows 7, pre-installed, het zat al op het systeem. Ik wil dus de SSD én mijn HDD tegelijk draaien, maar windows en bijvoorbeeld steam op de SSD.

Nu is mijn vraag dus; hoe zorg ik er nu voor dat ik de SSD kan installeren op mijn pc en dat windows op de SSD komt te staan?

Ik heb verscheidene bronnen geraadpleegd maar ik wordt er niet veel wijzer van, en wil het gewoon graag even duidelijk van een tweaker horen.

Alvast Bedankt.

Verwijderd

1. Sluit de SSD aan op je moederbord op poort 1 van de chipset SATA Aansluitingen
2. Sluit de hardeschijf aan op je moederbord op poort2 van de chipset SATA Aansluitingen
3. Stel het systeem BIOS in op AHCI ipv IDE of RAID
4. Stop de Windows DVD in de DVD-speler
5. Start van de Windows installatie DVD op
6. Installeer Windows van DVD op de SSD
7. Start op van de SSD

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Tip voor Steam :

Pas de snelkoppeling aan : "C:\Program Files (x86)\Steam\Steam.exe" -dev

Als je dan Steam opstart zie je een extra kop boven in "Console" open de console en tik in : install_folder_ui
(gevolgd door 'enter')

Nu kun je een map aanmaken op je "D:" (b.v. SteamApps) en deze toevoegen aan de steam library.
Als dit gedaan is krijg je bij het installeren van een spel de vraag naar een locatie en kun je b.v. "D:\SteamApps\" opgeven om het spel te installeren.

Als deze optie geactiveerd is krijg je ook een optie om een nieuwe library aan te maken in Steam als je dat zou willen.

-

En aangezien het een Medion is verwacht ik niet dat er een 'echte' installatie dvd voor Windows bij zit, meestal zo'n restore ding. Dus zorg wel voor een 'echte' installatie dvd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• TacticalRooster
Ik heb wel een windows 8 upgrade maar geen windows 7 dvd naar mijn weten.

EDIT

Oké, mijn plan is nu als volgt. Ik wil eerst mijn windows 8 upgrade gebruiken om zo windows 8 op mijn systeem te zetten. Hiervoor heb ik mijn belangrijkste mappen voor de zekerheid even gebackupt. Als ik hierna dan de ssd instaleer, kan ik windows 8 er dan op zetten? of moet ik dit juist voor de upgrade doen?

[ Voor 68% gewijzigd door TacticalRooster op 25-12-2013 13:49 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het heeft weinig zin om Windows te installeren en vervolgens opnieuw op een andere drive te installeren. Volg het stappenplan van Cipher hierboven, dan moet 't goedkomen.

• TacticalRooster
TERW_DAN schreef op woensdag 25 december 2013 @ 13:55:
Het heeft weinig zin om Windows te installeren en vervolgens opnieuw op een andere drive te installeren. Volg het stappenplan van Cipher hierboven, dan moet 't goedkomen.
Is het dan mogelijk om mijn Windows 8 Pro hiervoor te gebruiken? Het systeem heeft nu namelijk windows 7 al geinstalleerd. Dat ik dan dus de SSD en HDD op het moederbord aansluit en mijn Windows 8 dvd in de drive stop en hem dan zo instaleer?

Sorry voor de vele (domme) vragen maar ik ben als de dood dat ik iets fout doe.

[ Voor 4% gewijzigd door TacticalRooster op 25-12-2013 13:59 ]

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ja, dat is geen probleem. Het punt is dat je wel Windows opnieuw moet installeren, omdat je anders problemen kunt verwachten.

Je dient gewoon Windows te installeren op de SSD en alles werkt perfect.

• TacticalRooster
chronoz schreef op woensdag 25 december 2013 @ 14:01:
Ja, dat is geen probleem. Het punt is dat je wel Windows opnieuw moet installeren, omdat je anders problemen kunt verwachten.

Je dient gewoon Windows te installeren op de SSD en alles werkt perfect.
Ok, bedankt! Ben bezig met het backuppen van bestanden en ga zo eens aan de slag.

• Nielson
  • Nu online
Haal dan even je HDD los tijdens de installatie op de SSD, anders heb je grote kans dat Windows de bootbestanden op de HDD blijft gebruiken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Nielson schreef op woensdag 25 december 2013 @ 16:23:
Haal dan even je HDD los tijdens de installatie op de SSD, anders heb je grote kans dat Windows de bootbestanden op de HDD blijft gebruiken.
Of deze even aanpassen met EasyBCD.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

prutser001 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 12:53:
Tip voor Steam :

Pas de snelkoppeling aan : "C:\Program Files (x86)\Steam\Steam.exe" -dev

Als je dan Steam opstart zie je een extra kop boven in "Console" open de console en tik in : install_folder_ui
(gevolgd door 'enter')

Nu kun je een map aanmaken op je "D:" (b.v. SteamApps) en deze toevoegen aan de steam library.
Als dit gedaan is krijg je bij het installeren van een spel de vraag naar een locatie en kun je b.v. "D:\SteamApps\" opgeven om het spel te installeren.

Als deze optie geactiveerd is krijg je ook een optie om een nieuwe library aan te maken in Steam als je dat zou willen.
Je kunt tegenwoordig bij het installeren van een game vanuit Steam al aangeven wáár de game moet worden geïnstalleerd, is dat op een andere schijf, geen probleem, even een library aanmaken en klaar.

• TacticalRooster
Nog een vraag; (sorry)
Is het nodig om microsoft office 2010 of andere dergelijke programmas eerst van de pc af te halen omdat deze na de update mijn pc misschien niet meer herkent door de nieuwe windows versie?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Helemaal niks word meer herkend na de installatie... Alles moet opnieuw geïnstalleerd.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• TacticalRooster
Maar worden programma's wel herkend dat ze op mijn pc staan en dat ze opnieuw geinstalleerd moeten worden, of zijn ze echt 'weg'?

Nogmaals excuses voor stomme vragen

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

In principe staat alles nu op je HDD als ik het goed begrijp. Zodra je Windows 8 gaat installeren op je SSD, zijn er geen snelkoppelingen meer naar je programma's in het start menu. Sommige programma's werken gewoon als je een snelkoppeling naar de .exe maakt, andere zal je opnieuw moeten installeren.

De data blijft gewoon op de HDD staan, maar de nieuw geïnstalleerde Windows zal die niet zomaar herkennen en gebruiken.

• TacticalRooster
Oké. Bedankt voor je antwoord. Ik ga maar eens lekker knutselen dan.

• TacticalRooster
help.ik kom er niet uit. Welke windows instalatie moet ik kiezen? Ik doe toch een upgrade? Op mn hdd die nu op sata 2 zit staat nog windows en op mn ssd op sata 1 nu nog niks. Wjndows dvd zit in de drive maar ik weet niet welke instalatie.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:24
tussen welke opties?

Je wilt nu dus een verse windows8 installatie op de lege SSD als ik dat zo begrijp? dan moet je geen upgrade doen namelijk. Maar gewoon een verse installatie.

Er staat me trouwens wel iets van bij dat je via microsoft de win7 ISO file kunt (en mag) downloaden: in dat geval kun je deze op USB zetten (met universal USB installer) en vanaf daar installeren. Dan heb je alleen je originele activatiekey nodig.

• TacticalRooster
Bedankt voor alle hulp! SSD instalatie is goed gegaan. Windows 8 staat erop en loopt als een zonnetje, wel even wennen maarja. Nu is het alleen nog een enorm gehannes met alle programmas en bestanden in de goede directories etc te zetten, maar dit heeft gewoon tijd nodig. In ieder geval bedankt.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Programma's in de goede folders zetten? :?
Je kan niet zomaar de geïnstalleerde programma van je HDD naar je SSD kopieren. Dat gaat in veel gevallen niet werken, omdat Windows diverse settings/drivers ook in de Windows folder opslaat, die ontbreken dan. Nee, in een enkel geval zal het werken, met portable programma's bijvoorbeeld, maar je zult de programma's opnieuw moeten installeren.
Pagina: 1