[XP] Windows blijft 2-3 minuten hangen na inloggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-08 11:46
Hi Tweakers,

Ik heb een herinstallatie gedaan van een Windows XP SP3 op een medion laptop (Centrino 1.73 ghz, 2GB Ram). Echter zit ik met een vervelend probleem. Na het inloggen, duurt het ongeveer 2-3 minuten eer de Windows terug responsive is.
De pc start, logt in, het bureaublad en startbalk verschijnt, het icoontje van audio verschijnt in de taskbar., en dan blijft het 2-3 minuten stil. De computer lijkt op die moment niets meer te doen (er is wel iets of wat disk activity), en starten overige programma's niet meer op.Tijdens de freeze kan ik bijvoorbeeld wel Internet Explorer starten, maar Google Chrome niet.
Na 2-3 minuten, zie je plots dat alles 'doorschiet'. Opstartprogramma's starten, icoontjes van ATI en updates verschijnen, netwerkicoontjes verschijnen, en ook programma's die ik heb gestart tijdens de freeze (bv Chrome) starten plots op. Na dit fenomeen werkt de computer zonder enig probleem of hapering.

- Gecheckt ofdat er processen blijven hangen, of veel memory/cpu verbruiken tijdens freeze -> niets abnormaal
- Alle drivers geupdated
- Windows enkele malen opnieuw geïnstalleerd (ook getest zonder enige extra programma's)
- Getest met en zonder geïnstalleerde updates
- Eventlog gecheckt
- Memory, HD en CPU getest
- Virusscanner verwijderd/andere virusscanner

Ik heb Soluto eens laten draaien, deze geeft volgende weer:
Microsoft Security Essentials 135.0
Windows Services Group (svchost -localservice) sec 43.3
System sec 34.7
Windows Services Group (svchost -netsvcs) sec 27.8
Soluto sec 14.3
Client Server Runtime Process (csrss.exe) sec 12.0
Services and Controller app sec 6.3
Windows Explorer sec 5.8
Windows NT Logon Application sec 5.0

In dit voorbeeld blijft MSE 135 seconden hangen, echter ook zonder deze (of enige) virusscanner duurt de boot time ongeveer even lang.

Ik ben even radeloos waar ik nog kan zoeken om uit te vissen was de oorzaak is. Iemand een tip waar ik verder kan gaan troubleshooten?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik hehb het ook maar de disk is dan gewoon hardstikke druk. dus ik wachtgewoon even

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Klinkt alsof je PC hangt op iets wat deze moet laden. Je zou dan moeten kijken naar performance counters van de hardware.

Traag laden kan veel oorzaken hebben. Sowieso zal je laptop traag zijn als er bijvoorbeeld een 5.400rpm schijf in zit. Of nog trager. Het aantal RPM van je schijf kan er flink inhakken. Controleer eens de I/O van de disk en de queue. Als die erg lang is dan is je harde schijf waarschijnlijk de oorzaak.

Windows XP is ook niet de snelste tegenwoordig met het laden van zaken als drivers. Windows 7 en 8 doen dit veel sneller. Overigens zou ik toch echt overwegen over te stappen naar een van deze twee. Windows XP is volgend jaar echt over qua ondersteuning, en zoals statistieken al aantonen is het niet meer zo veilig om als OS te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Staan de .NET Framework optimalisatie services aan? Zet die maar eens uit.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:29
Kijk even via msconfig wat er allemaal mee start tijdens het inloggen. Een voor een aan/uit zetten leert welke de vertrager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kan ook zijn dat systeem staat te wachten op services welke geconfigureerd zijn maar niet aanwezig zijn op het systeem.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 23:53
test met Bootvis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch2kbe
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-08 11:46
Na veel trial and error heb ik het opgelost gekregen. Het was de Webclient service die bleef hangen om onbekende reden. Ik kon geen errors in de logs vinden oid. Zelfs bij een complete clean windows was dit het geval.
Ik heb de service uitgeschakeld, en nu start hij normaal op. Gezien WebDAV op deze computer waarschijnlijk nooit gebruikt zal worden, hou ik het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maak jij heel toevallig gebruik van een geslipstreamede XP-SP3 schijf? Dat die service bleef hangen had ik toen ik bij t-13 de AiO .NET Framework installer zijn werk liet doen. Als ik die installer na de 1e start zijn werk laat doen is er niks aan de hand.

http://www.ryanvm.net/forum/viewtopic.php?t=8449 <-- die dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 08-01-2014 17:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1