Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe een clean win 8 install doen op een nieuwe win 8 PC ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb juist een nieuwe windows 8 laptop in huis gehaald, de samsung ativ book 8.

Windows 8 staat er op een aparte partitie, en die is na enkele automatische updates al vol.
De partitie met de OS erop kan je in windows zelf niet vergroten...
Ook niet met Third-party software !

Dus wil ik een clean win 8 install doen, met een Boot USB. En zo zelf beslissen over
de partities. Ben ik ook ineens van de bloatware af.
Maar, als ik google goed begrijp dan moet ik opnieuw betalen voor een download
die dan een boot USB maakt.

Dat wil ik zelfs doen, maar nu vind ik nerges een link op de windows site om dit te doen...
Enkel free update to win 8.1.. wat een gedoe..
Kheb ook geen zin in een twijfelachtige *iso van een torrent..

Heeft iemand hier ervaring mee ? Blijkbaar wordt de windows key tegenwoordig in de bios
opgeslagen, en is er het een en ander veranderd :? ik kom er niet wijs uit, zelfs na heel wat googlen

Dan wil men al eens betalen ! :doh:

greets

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij moet je via deze weg een ISO kunnen bemachtigen. Best een omweg, maar goed.
http://howto.cnet.com/830...icrosoft-windows-8.1-iso/

Niet getest!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, erg bedankt

Toch vreemd dat je de iso niet gewoon kan downloaden bij ms, ik zou er nog voor betalen !

Willen ze nu dat de mensen naar een torrent site gaan ??

Anyway, het partitie probeem heb ik al opgelost, blijkbaar kan de partie wel instellen bij samsung
revovery als je hem USB boot.

Nu nog een clean install zonder bloatware proberen te doen :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eens proberen om de product key uit mijn bios te halen met
software, zoals beschreven hier.

En dan met deze key de windows proberen downen.. al gaat het volgens de link wel,

Ik heb erges gelezen dat voor een PC met een pre install van windows 8, je de key uit de
bios niet kan gebruiken voor activatie of download.. ( weet niet goed meer welke v/d 2 )..

Toch eens testen :)

eerst familie feest en dan zeg laat ik even weten hoe het ging

greets

Verwijderd

Topicstarter
Jammer werkt dus niet,

" je kan met deze product key geen handels versie van windows installeren"

Dan maar ergens een ISO zien te vinden via een andere weg ... O-)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Misschien heb je hier wat aan, een howto van partities veranderen in win 8
http://www.tweakhound.com...your-windows-8-partition/

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
wat ik wel weet is dat wanneer je op laptops met aparte partities die zo aangeleverd worden je eerst er goed om moet denken wat je doet.

Ik heb meerdere maken laptops ongewild gebricked door de harde schijf leeg te gooien waar bijv. Nog een deel van de herstel/UEFI partitie op stond en op die manier de harde schijf onbereikbaar werd.

Ik zou eerst even goed kijken welke partities je nog meer hebt voordat je actie onderneemt!

Verwijderd

Topicstarter
hoi, merci voor de reacties, wist niet dat partities dat kunnen doen !

Na heel wat trail n error weet ik dus dat.... ... :

Een clean en nieuwe win8 install dus niet (echt) gaat als je een OEM pre windows 8 geïnstaleerde computer hebt... hier komt het zowat op neer :

Er zijn 2 soorten keys : hanel- of retail keys en de OEM keys.

Een Retail Key :

Krijg je op de DVD als je windows gekocht hebt bij de computerwinkel, of in je mail als je de download koopt.
Je kan deze key voor meerdere computers gebruiken, maar wel maar voor 1 PC tegelijk,
het is in feite een lecencie

En dan de OEM key.

Voor als je bv een PC koopt met een win8 pre-install erop. Je krijgt de key zelf niet te zien,
die staat in de bios, en windows 8 herkent deze zelf.

Je kan die key ophalen met speciale software, maar daar ben je niks mee, want je kan de officiële
win8 iso er niet mee downloaden. Geef je hem in de Microsoft downloader dan herkent MS dat het een OEM key is.
Je krijgt de foutmelding dat dit is geen handels sleutel (retail key ) is, en kan die iso niet downen.
( zelf getest, sommige sites beweren anders, sommige dan weet niet )

MAAR !!
Als je een OEM windows 8 hebt, en je hebt absoluut een iso nodig wegens computer problemen, EN de hulplijn van je computermerk kan het niet oplossen. Dan kan je naar MS zelf bellen en als je idd een OEM win8 install hebt dan kan je een product (?) key kopen voor ong. 30€ als ik het goed begrijp..

staat hier onderaan uitgelegd..

Nu heb ik gelukkig vlak na aanschaf een bootable usb gemaakt die de factory software en dus win8 installeert. En na wat gesukkel kon ik ook de overbodige partities en bloat deleten. Geen clean install maar bijna hetzelfde..

Hopelijk blijven er niet teveel restjes van de bloatware achter, merk er verder niets van. Ik denk dat ik hiervan een 2de boot usb maak.

Tis niet echt een clean install marja... als ik ooit eens een legit iso vast krijg probeer ik het nog wel eens, maar heb nu geen zin in dat gedoe met hulplijnen voor een product key. Die 30€ cava nog

konden ze wel even aanraden om zelf bij eerste keer aanzetten een boot usb te maken, had het bijna niet gedaan

greets 8)

EDIT : Nu moet je wel nog even Win8 configureren om optimaal met je SSD te weken, want die staat ingesteld om met een HD te werken. Zo is je SSD sneller en leeft hij ook langer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2013 13:56 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 18:41
Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2013 @ 10:58:
En dan de OEM key.

Voor als je bv een PC koopt met een win8 pre-install erop. Je krijgt de key zelf niet te zien,
die staat in de bios, en windows 8 herkent deze zelf.
De code staat in de meeste gevallen ook op de laptop zelf. :)

Niet te moeilijk doen, gewoon eenzelfde Windows 8 versie downloaden (met de juiste taal) en activeren met de code die op je laptop staat.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas werkt dat zo niet meer. Dat was wel nog zo bij windows 7 computers.

Bij windows 8 laptops / desktop computers staat de key NOOIT leesbaar op de onderkant laptop / of instalatie DVD.

Die staat verborgen in de bios. Je kan deze wel uitlezen met speciale software,
maar je kan er dan wel weer geen windows 8 ISO mee downloaden, omdat het
een OEM key betreft, geen prodcut key.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2013 05:00 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 18:41
Het is wel duidelijk dat Bill & Consorten zoveel mogelijk willen dat jij HUN advertenties en extra (onnodige) software bekijkt.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1